• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne wizje zmian na ul. Starowiejskiej

Michał Sielski
8 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
  • Jedna z opcji zmian na ul. Starowiejskiej to tzw. strefa współdzielona, na którą samochodem można wjechać i w określonym miejscu zaparkować, ale pierwszeństwo mają piesi.

Pojawiła się kolejna szansa na przebudowę ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni, która mogłaby być deptakiem lub strefą współdzieloną. - To najbardziej przebadana ulica w Gdyni, na której nie zaszły żadne zmiany. Badano już ruch, sposoby dostaw, liczono pieszych, a w tym roku odbędą się jeszcze konsultacje społeczne - wylicza Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne, który pierwszy zaczął mówić o konieczności wykorzystania potencjału Starowiejskiej.



Jakie zmiany powinny zostać wprowadzone na Starowiejskiej?

Ul. Starowiejska to trakt łączący dworzec Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyniplacem Kaszubskim zobacz na mapie Gdyni, czyli miejscem, w które po zakończeniu inwestycji m.in. na Międzytorzu przesunie się centrum Gdyni. Pieszych na niej nie brakuje, ale dominują samochody, przede wszystkim zaparkowane po obu stronach, zazwyczaj gdzie tylko się da. I to chcieli już kilka lat temu zmienić społecznicy, którzy założyli stowarzyszenie Starowiejska, mające na celu ożywienie ulicy poprzez stworzenie bardziej przyjaznych warunków dla pieszych. Opór części kupców i mieszkańców, którzy nie zgodzili się na likwidację choćby części miejsc parkingowych, sprawił jednak, że rozmowy na temat zmian umilkły.

Strefo Tempo 30 to żadna zmiana

Obecnie ul. Starowiejska pełna jest samochodów, a nie pieszych. Obecnie ul. Starowiejska pełna jest samochodów, a nie pieszych.
W tym czasie przeprowadzono jednak szereg badań i projektów unijnych. Jedynym ich efektem było wprowadzenie na ul. Starowiejskiej strefy Tempo 30, która de facto i tak tam istniała, bo ze względu na warunki ruchu i nierówną nawierzchnię z kostki brukowej, mało kto jeździł tam szybciej.

Zobacz także: Pod karetką zapadła się jezdnia ul. Starowiejskiej.

Fatalny stan chodników ul. Starowiejskiej i jej wciąż niewykorzystany potencjał cały czas przeszkadza części mieszkańców Gdyni, którzy domagają się zmian. I miasto - powoli, ale jednak - chce zacząć o tych zmianach rozmawiać. Punktem wyjścia mają być konsultacje społeczne.

  • Jak na razie mniej prawdopodobną opcją jest stworzenie na ul. Starowiejskiej deptaka, na którym mogłaby się znaleźć jedynie ścieżka rowerowa.
- Prace związane z przygotowaniem konsultacji są nadal w toku, a dokładny harmonogram nie jest jeszcze znany. Zostanie podany do publicznej wiadomości przez prezydenta Gdyni po przyjęciu zarządzenia, które szczegółowo określi sposób przeprowadzenia konsultacji społecznych. Stanie się to w pierwszym kwartale 2018 roku - informuje dyrektor Laboratorium Innowacji Społecznych, Aleksandra Markowska.
Tymczasem Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni przedstawił nowe koncepcje zmian na ul. Starowiejskiej. To dwa warianty: tzw. strefa współdzielona, na której pierwszeństwo mają piesi, ale samochody też mogą wjeżdżać i parkować w ściśle wyznaczonych i ograniczonych miejscach oraz deptak, na którym mogłaby pojawić się ścieżka rowerowa.

Realne zmiany czy gra na czas?

Symulacje powstaną w ramach kolejnego unijnego projektu - FLOW. Urzędnicy zastrzegają, że przygotowane plansze to dopiero punkt wyjścia do konsultacji, a nie proponowane już zmiany. Wnioski z symulacji poznamy w kwietniu tego roku. Społecznicy nie mają jednak wątpliwości, że to gra na czas, która pozwoli nie podejmować decyzji przed wyborami. A każda decyzja będzie w tym przypadku miała swoich zwolenników i przeciwników.

- Nie ma w naszym mieście lepiej zbadanej ulicy niż Starowiejska. W ramach Civitas Dynamo analizowano ruch i sposób parkowania. W ramach Freight Tails - sposób dostaw. W zeszłym roku liczono pieszych. Nie wiem, jakich danych jeszcze potrzebuje prezydent, by podjąć decyzję o przyszłości najstarszej ulicy w mieście, bo jej stan obecnie jest tragiczny. Po naszej interwencji miasto ma zamiar przeprowadzić kolejne konsultacje społeczne. Mam wątpliwości co do ich sensu, bo po konsultacjach Parku Centralnego wiem, że i tak to urzędnicy podejmują decyzję, ale pilnujemy sprawy i zapewniam, że jej nie odpuścimy - podkreśla Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.

Opinie (196)

  • świetnie podpisane zdjęcie (2)

    świetnie podpisane zdjęcie 9 "Obecnie ul. Starowiejska pełna jest samochodów, a nie pieszych."
    Na zdjęciu szerokie chodniki (akurat w tym miejscu tak jest) i na jezdni tłumy samochodów.
    Zapewniam że po usunięciu samochodów nie pojawią się tam tłumy ludzi - no chyba że 11 listopada...

    • 22 8

    • w Kopenhadze po sukcesywnym usuwaniu prawa do jeżdżenia i parkowania samochodów

      na kolejnych ulicach i placach pojawiało się tam coraz więcej ludzi. Proponuję wygooglać w internecie lub wybrać się samemu.

      Wystarczy pojechać na Stągiewną w Gdańsku.

      Żadne zapewnienia nie przesądzają kształtu przyszłości.

      • 2 1

    • "Zapewniam"

      Dzięki za zapewnienia. Kto zapewnia konkretnie i na jakiej podstawie?

      Nie trzeba nawet przykładów cywilizowanych zagranicznych miast. Wystarczy popatrzeć na łódxką Piotrkowską przed i po remoncie. Też byś "zapewniał".

      • 3 0

  • (4)

    Pewnie cala Gdynia dla pieszych i zero aut o to chodzi Pisiewiczowi.
    Ludziom mowi by parkowac na Karwinach na Chyloni pewnie a moze lepiej w Gdansku?

    • 18 11

    • oh tak, biedaczki prawdziwe (1)

      bo sytuacja normalna jest, ze wszedzie, w kazdym miejscu samochody moga sobie stac a ludzie maja przemykac pod scianami. Bo "komu to przeszkadza i gdzie ja mam zaparkowac (za darmo)"

      • 6 4

      • Na Starowiejskiej

        Jest płatna strefa - tam się płaci

        • 0 0

    • Daj cytat, jak tak mówi.

      Gość ma łeb na karku.

      • 2 2

    • Tak

      On nie chce by jeżdżono. A sam pojedzie śmieciarka bo te muszą jeździć.

      • 1 2

  • Ja to bym wodą zalał i gondole puścił (1)

    Jak szaleć, to szaleć!

    • 19 4

    • niestety. planują osuszać bałtyk

      wtedy problem floty się rozwiąże

      • 0 1

  • Szkoda czasu na czytanie artykułów o Gdyni. Te miasto to zakała Trójmiasta, marazm, plany, szare budynku, krzywe chodniki i 600 samochodów na 1000 mieszkańców. A co najgorsze w tym wszystkim mieszkancy, ktorsy żyją cały czas miastem z morza i marzen. Dobrze, że morze zostało...

    • 13 9

  • Fakty przeczą stawianym tezom (3)

    Najbardziej znamienne jest zdjęcie podpisane przez autora: "Obecnie ul. Starowiejska pełna jest samochodów, a nie pieszych." Faktycznie pokazuje mnóstwo samochodów, w większości poprawnie zaparkowanych na tym odcinku ulicy i brak pieszych. Proszę jednak zwrócić uwagę na dużą powierzchnię ciągów pieszych, na której jak autor zauważa brak pieszych. I teraz pytanie dla ludzi myślących - czy wyrzucenie z tego odcinka samochodów spowoduje, że pieszych będzie więcej?
    Oczywiście nasze miasto wymaga kompleksowych zmian, ale ta konkretna to typowy ruch, za ciężkie nasze pieniądze, który spowoduje jedynie, że rządzący będą mogli pochwalić się, że coś robią. Nie pomoże to jednak w niczym mieszkańcom, ani pieszym, ani zmotoryzowanym. Okolice starowiejskiej przez większość dnia stoją w permanentnym korku, bo dotychczasowe zmiany ograniczają przepustowość. Przykładowo np. ograniczenie 3 maja do 2 pasów celem wydzielenia ścieżki rowerowej, z której tylko latem korzysta "trochę" rowerzystów, czy ścieżka rowerowa na Starowiejskiej, po której rowerzyści nie chcą jeździć bo jest tam bruk (z moich obserwacji większość jeździ po równoległym chodniku lawirując wśród pieszych).

    • 25 4

    • Bardzo mądry komentarz. (2)

      Chciałem dokładnie to samo napisać w kontekście załączonego zdjęcia. Ja na Starowiejskiej załatwiam jeszcze jakiekolwiek sprawy bo jest ewentualnie szansa na normalne parkowanie. Jak zrobią tam jakiś nowomodny wymysł to mnie już tam nie zobaczą bo łatwiej i szybciej będzie mi podjechać po drodze z pracy do domu np. do Riviery. A na spacer chodzę do lasu ewentualnie na bulwar. Kontrapasy to w ogóle pomysł mijający się z sensem bo w czasie gdy przejeżdża kilkadziesiąt samochodów dobrze jest jak przejedzie jeden rowerzysta.

      • 6 6

      • Na Starowiejskiej szansa na zaparkowanie? W jakich godzinach?

        • 2 1

      • przypuszczalnie jesteś starym singlem

        któremu ktoś robi zakupy.

        Obroty sklepów przy ulicach wolnych od parkujących i jeżdżących samochodów znacząco rosły we wszystkich miastach, w których takie działania podjęto.

        Dlaczego nie ma to się stać przy Starowiejskiej?

        • 1 2

  • Zróbcie tam Bus pas !!!

    Masakra. Te wizje dróg rowerowych i bus pasów to jakas masakra. Zabierane są prawoskrety kosztem bus pas. A bus pas na Wisniewskiego to kolejny absurd !!!!

    • 22 6

  • Najpierw niech miasto wybuduje z 3 piętrowy parking dla mieszkancow (3)

    • 20 7

    • Popieram

      Jednak ceny będą takie że nikogo prawie stać nie będzie....

      • 3 1

    • darmowy!

      i zeby blisko byl, bo inaczje nie bedzie oplacalo sie chodzic

      • 2 1

    • Co najmniej 5-piętrowy. Co najmniej.

      • 1 0

  • Można normalnie.... (1)

    A dlaczego nie wyrzucić samochodów całkowicie i zrobić TYLKO DLA ROWERÓW i pieszych? Przed świętami do domu za jednym razem przewiozłem rowerem odebrane dziecko z przdszkola, kupioną choinkę, zgrzewkę mleka, zgrzewkę wody i torbę zakupów. Można? Można.

    • 16 10

    • Jest Pan mistrzem :)

      • 0 0

  • Piesiewicz to ten co chce ludziom likwidować pod blokami parkingi i stawiać kwietniki ? (1)

    I uchwyty na rowery bo zapewne sam nawet nie posiada prawa jazdy. Toż to jest czysty socjalista. Nie dziękuję

    • 20 13

    • Nie, to ten co chce stawiać parkingi wielopoziomowe

      • 5 0

  • Przecież tam zaparkowanie graniczy z cudem! O co ci sprzedawcy tak walczą, zupełnie tego nie rozumiem. Starowiejska tylko na piechotę i piszę to jako kierowca. Od długiego czasu w ogóle nie pcham się tam samochodem, szkoda mojego czasu i nerwów jak mam robić 3 kółko by znaleźć m-ce

    • 16 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane