• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne wizje zmian na ul. Starowiejskiej

Michał Sielski
8 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
  • Jedna z opcji zmian na ul. Starowiejskiej to tzw. strefa współdzielona, na którą samochodem można wjechać i w określonym miejscu zaparkować, ale pierwszeństwo mają piesi.

Pojawiła się kolejna szansa na przebudowę ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni, która mogłaby być deptakiem lub strefą współdzieloną. - To najbardziej przebadana ulica w Gdyni, na której nie zaszły żadne zmiany. Badano już ruch, sposoby dostaw, liczono pieszych, a w tym roku odbędą się jeszcze konsultacje społeczne - wylicza Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne, który pierwszy zaczął mówić o konieczności wykorzystania potencjału Starowiejskiej.



Jakie zmiany powinny zostać wprowadzone na Starowiejskiej?

Ul. Starowiejska to trakt łączący dworzec Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyniplacem Kaszubskim zobacz na mapie Gdyni, czyli miejscem, w które po zakończeniu inwestycji m.in. na Międzytorzu przesunie się centrum Gdyni. Pieszych na niej nie brakuje, ale dominują samochody, przede wszystkim zaparkowane po obu stronach, zazwyczaj gdzie tylko się da. I to chcieli już kilka lat temu zmienić społecznicy, którzy założyli stowarzyszenie Starowiejska, mające na celu ożywienie ulicy poprzez stworzenie bardziej przyjaznych warunków dla pieszych. Opór części kupców i mieszkańców, którzy nie zgodzili się na likwidację choćby części miejsc parkingowych, sprawił jednak, że rozmowy na temat zmian umilkły.

Strefo Tempo 30 to żadna zmiana

Obecnie ul. Starowiejska pełna jest samochodów, a nie pieszych. Obecnie ul. Starowiejska pełna jest samochodów, a nie pieszych.
W tym czasie przeprowadzono jednak szereg badań i projektów unijnych. Jedynym ich efektem było wprowadzenie na ul. Starowiejskiej strefy Tempo 30, która de facto i tak tam istniała, bo ze względu na warunki ruchu i nierówną nawierzchnię z kostki brukowej, mało kto jeździł tam szybciej.

Zobacz także: Pod karetką zapadła się jezdnia ul. Starowiejskiej.

Fatalny stan chodników ul. Starowiejskiej i jej wciąż niewykorzystany potencjał cały czas przeszkadza części mieszkańców Gdyni, którzy domagają się zmian. I miasto - powoli, ale jednak - chce zacząć o tych zmianach rozmawiać. Punktem wyjścia mają być konsultacje społeczne.

  • Jak na razie mniej prawdopodobną opcją jest stworzenie na ul. Starowiejskiej deptaka, na którym mogłaby się znaleźć jedynie ścieżka rowerowa.
- Prace związane z przygotowaniem konsultacji są nadal w toku, a dokładny harmonogram nie jest jeszcze znany. Zostanie podany do publicznej wiadomości przez prezydenta Gdyni po przyjęciu zarządzenia, które szczegółowo określi sposób przeprowadzenia konsultacji społecznych. Stanie się to w pierwszym kwartale 2018 roku - informuje dyrektor Laboratorium Innowacji Społecznych, Aleksandra Markowska.
Tymczasem Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni przedstawił nowe koncepcje zmian na ul. Starowiejskiej. To dwa warianty: tzw. strefa współdzielona, na której pierwszeństwo mają piesi, ale samochody też mogą wjeżdżać i parkować w ściśle wyznaczonych i ograniczonych miejscach oraz deptak, na którym mogłaby pojawić się ścieżka rowerowa.

Realne zmiany czy gra na czas?

Symulacje powstaną w ramach kolejnego unijnego projektu - FLOW. Urzędnicy zastrzegają, że przygotowane plansze to dopiero punkt wyjścia do konsultacji, a nie proponowane już zmiany. Wnioski z symulacji poznamy w kwietniu tego roku. Społecznicy nie mają jednak wątpliwości, że to gra na czas, która pozwoli nie podejmować decyzji przed wyborami. A każda decyzja będzie w tym przypadku miała swoich zwolenników i przeciwników.

- Nie ma w naszym mieście lepiej zbadanej ulicy niż Starowiejska. W ramach Civitas Dynamo analizowano ruch i sposób parkowania. W ramach Freight Tails - sposób dostaw. W zeszłym roku liczono pieszych. Nie wiem, jakich danych jeszcze potrzebuje prezydent, by podjąć decyzję o przyszłości najstarszej ulicy w mieście, bo jej stan obecnie jest tragiczny. Po naszej interwencji miasto ma zamiar przeprowadzić kolejne konsultacje społeczne. Mam wątpliwości co do ich sensu, bo po konsultacjach Parku Centralnego wiem, że i tak to urzędnicy podejmują decyzję, ale pilnujemy sprawy i zapewniam, że jej nie odpuścimy - podkreśla Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.

Opinie (196)

  • czas wizji i planów skończy się w Gdyni z chwilą końca rządów dynastii tow. Szczurka ...

    • 13 3

  • ciekawe

    ile kolesie zarobili robiąc tą pseudo wizualizację korzystając z darmowego programu do jej wykonania

    • 16 2

  • ... kiełbasa

    • 9 2

  • (1)

    A może by zacząć od budowy dużego parkingu przed wjazdem do śródmieścia i bezpłatnego przejazdu komunikacją miejską w śródmieściu? Wtedy takie wizje mają sens.

    • 16 3

    • w gdańsku jest i nikt z niego nie korzysta. także kasa w błoto

      • 5 0

  • (2)

    Najdurniejszy pomysł ostatniej dekady. Zróbmy deptak, niech mali przedsiębiorcy upadają tak jak na Swietojanskiej odkąd nie można parkować :) co miesiąc dziesięć nowych lokali i dziesięć starych zamkniętych. Debilizm. A ludzie będą spacerować od dworca do placu Kaszubskiego. Na prawdę urocza okolica do spacerowania

    • 21 9

    • Podziękuj prezydentowi i radnym za Rivierę i za zgodę na kolejne CH przy dworcu

      • 6 1

    • 10 nowych lokali, 10 zamkniętych

      OK, no to sprawdzam, lecę od skrzyżowania z 10 Lutego i wspominam, co upadło, co powstało...

      Chwila Moment (Infobox) - działa nieprzerwania od otwarcia
      GRAL - nawet ten zaśmierdziały sklepik się utrzymał
      Żabka - nowa, utrzyma się bez problemu, pomimo, że w odległości pieszej jest Biedronka, Piotr i Paweł i Lidl
      SzalonyPrezent - działa od otwarcia (2 sezon?) w miejsce "salonu urody"
      Docker's Inn i knajpa meksykańska Tako - pub działa z sukcesem, pomimo zimowego sezonu, do knajpy momentami ciężko się dostać - zastąpiły jakiś obskurny sklep z elektroniką i "usługi finansowe"
      Hebe, Biedronka, Pizza Hut, Starbucks - wszystko to wypełnione ludźmi całe dnie
      Pasta Miasta - ciężko dostać się na obiad/podwieczorek nawet zimą
      Naleśnikarnia - wypełniona najczęściej już od lunchu
      utrzymują się superdroga Apteka Centrum i nawet delikatesy 24h, pomimo konkurencji Biedronki
      co się wyprowadziło? znów: bank, jakieś kredyty i ogromny salon Diverse'a
      wszystkie kolejne knajpy: Tom's Diner, Viva La Pizza, Kuchnia Ukraińska, Mąka i Kawa, Corner Cafe, 3Burger, Malika, lody Miło.mi, Good Morning Vietnam, Mariola Cafe, Nabo Gato Sushi, LoveEat - wszystko to działa, jest pełne ludzi i nie ma zamiaru upaść.
      Nie pada o dziwo nawet relikt komunizmu - Polonia, ale tam chyba działa inna zależność.

      Upadło parę knajp, których właściciele, patrząc po otoczeniu i konkurencji, nie potrafili albo nie chcieli prowadzić. Np. świetny Althaus, którego zastąpili przeciętnymi makaronami, i następne padli.

      Wyprowadzają się banki, pośrednictwo kredytowe i jakieś szmatki-lumpeksy. Źle?

      • 7 0

  • A co ze skrzyzowaniami

    z ul. Władysława IV i 3 Maja? Tunele dla samochodów ? W sopocie taki jeden tunel budowano kilka lat.

    • 16 1

  • czy owa wizja dotyczy też naprawy zapadniętej nawierzchni np na ulicy starowiejskiej i sienkiewicza?

    czy w planach jest tylko jej zamalowanie?

    • 12 1

  • Starowiejska (1)

    Byłem na wszystkich -2 spotkaniach tzw. konsultacji o zmianach na ulicy . Mieszkańcy jednoznacznie wypowiadali się o naprawie chodników . Padło zdanie " nie uszczęśliwiajcie nas na siłę" - zostawcie ulicę i mieszkańców w spokoju . Chore pomysły typu deptak na 150 metrów Abrahama czy likwidacja miejsc parkingowych Starowiejska przedstawiał tylko zainteresowany remontem własnego domu przewodniczący stowarzyszenia . Zebrania skończyły się niczym , "- Nie chcecie chorych wizji - to zostaną krzywe chodniki" . Po roku okazuje się że "WŁADZA" robi to co chce . Jak ustalili tak będzie . Zdanie tysięcy ludzi którzy tu mieszkają się nie liczy .

    • 12 5

    • To chyba nie byliśmy na tym samym spotkaniu. A władza nie chce zmian, bo trzeba kasę wyłożyć

      Więc zostaniemy z krzywymi chodnikami.

      • 5 0

  • wyłączyć w diabły z ruchu (3)

    i Starowiejską i Plac Kaszubski i Świętojańską i Skwer Kościuszki. Powstałby tam całkiem fajny kwartał miasta, który można byłoby przejść szybko pieszo. Teraz centrum Gdyni to taki ni pies ni wydra. Jeden warunek. Sensownie kursujące autobusy i duże parkingi (nadziemne, podziemne, czy jakiekolwiek). Zmieniłaby się wtedy struktura handlu/usług w tym rejonie.

    • 14 7

    • i co jeszcze? (1)

      • 1 3

      • zaorać i posadzić kartofle

        • 1 3

    • O kims zapomniano

      A co z osobami niepelnosprawnymi ktore maja problem z poruszaniem sie zatloczonymi autobusami a teraz do pracy przemieszczaja sie wlasnym dostosowanym samochodem? Czy maja zostac w domu i nie pracowac czu raptem juz zaczac szukac nowej pracy?

      • 3 2

  • Konsekwencje deptaka na Starowiejskiej (2)

    Budujemy Nowy Dalmor , Nową Węglową , cały Waterfront - świetnie . Zamkniemy Starowiejską i cały transport będzie odbywał się 10-go Lutego i przez skrzyżowanie ze Świętojańską . A Samochody nie znikną - staną na Abrahama , Mściwoja i innych małych uliczkach paraliżując życie mieszkańców .

    • 13 7

    • To lepiej nic nie robić czy robić też na Abrahama, Mściwoja i innych uliczkach?

      • 4 1

    • Budujemy Nowy Dalmor.... itd. itp. Kto buduje? Czy jest zgoda mieszkańców na to?

      Czy decydenci działający w interesie deweloperów mają świadomość że sprowadzają do centrum miasta setki kolejnych samochodów?
      To miasto niedługo będzie ze spalin a nie z morza i marzeń.

      • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane