• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne wizje zmian na ul. Starowiejskiej

Michał Sielski
8 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
  • Jedna z opcji zmian na ul. Starowiejskiej to tzw. strefa współdzielona, na którą samochodem można wjechać i w określonym miejscu zaparkować, ale pierwszeństwo mają piesi.

Pojawiła się kolejna szansa na przebudowę ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni, która mogłaby być deptakiem lub strefą współdzieloną. - To najbardziej przebadana ulica w Gdyni, na której nie zaszły żadne zmiany. Badano już ruch, sposoby dostaw, liczono pieszych, a w tym roku odbędą się jeszcze konsultacje społeczne - wylicza Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne, który pierwszy zaczął mówić o konieczności wykorzystania potencjału Starowiejskiej.



Jakie zmiany powinny zostać wprowadzone na Starowiejskiej?

Ul. Starowiejska to trakt łączący dworzec Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyniplacem Kaszubskim zobacz na mapie Gdyni, czyli miejscem, w które po zakończeniu inwestycji m.in. na Międzytorzu przesunie się centrum Gdyni. Pieszych na niej nie brakuje, ale dominują samochody, przede wszystkim zaparkowane po obu stronach, zazwyczaj gdzie tylko się da. I to chcieli już kilka lat temu zmienić społecznicy, którzy założyli stowarzyszenie Starowiejska, mające na celu ożywienie ulicy poprzez stworzenie bardziej przyjaznych warunków dla pieszych. Opór części kupców i mieszkańców, którzy nie zgodzili się na likwidację choćby części miejsc parkingowych, sprawił jednak, że rozmowy na temat zmian umilkły.

Strefo Tempo 30 to żadna zmiana

Obecnie ul. Starowiejska pełna jest samochodów, a nie pieszych. Obecnie ul. Starowiejska pełna jest samochodów, a nie pieszych.
W tym czasie przeprowadzono jednak szereg badań i projektów unijnych. Jedynym ich efektem było wprowadzenie na ul. Starowiejskiej strefy Tempo 30, która de facto i tak tam istniała, bo ze względu na warunki ruchu i nierówną nawierzchnię z kostki brukowej, mało kto jeździł tam szybciej.

Zobacz także: Pod karetką zapadła się jezdnia ul. Starowiejskiej.

Fatalny stan chodników ul. Starowiejskiej i jej wciąż niewykorzystany potencjał cały czas przeszkadza części mieszkańców Gdyni, którzy domagają się zmian. I miasto - powoli, ale jednak - chce zacząć o tych zmianach rozmawiać. Punktem wyjścia mają być konsultacje społeczne.

  • Jak na razie mniej prawdopodobną opcją jest stworzenie na ul. Starowiejskiej deptaka, na którym mogłaby się znaleźć jedynie ścieżka rowerowa.
- Prace związane z przygotowaniem konsultacji są nadal w toku, a dokładny harmonogram nie jest jeszcze znany. Zostanie podany do publicznej wiadomości przez prezydenta Gdyni po przyjęciu zarządzenia, które szczegółowo określi sposób przeprowadzenia konsultacji społecznych. Stanie się to w pierwszym kwartale 2018 roku - informuje dyrektor Laboratorium Innowacji Społecznych, Aleksandra Markowska.
Tymczasem Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni przedstawił nowe koncepcje zmian na ul. Starowiejskiej. To dwa warianty: tzw. strefa współdzielona, na której pierwszeństwo mają piesi, ale samochody też mogą wjeżdżać i parkować w ściśle wyznaczonych i ograniczonych miejscach oraz deptak, na którym mogłaby pojawić się ścieżka rowerowa.

Realne zmiany czy gra na czas?

Symulacje powstaną w ramach kolejnego unijnego projektu - FLOW. Urzędnicy zastrzegają, że przygotowane plansze to dopiero punkt wyjścia do konsultacji, a nie proponowane już zmiany. Wnioski z symulacji poznamy w kwietniu tego roku. Społecznicy nie mają jednak wątpliwości, że to gra na czas, która pozwoli nie podejmować decyzji przed wyborami. A każda decyzja będzie w tym przypadku miała swoich zwolenników i przeciwników.

- Nie ma w naszym mieście lepiej zbadanej ulicy niż Starowiejska. W ramach Civitas Dynamo analizowano ruch i sposób parkowania. W ramach Freight Tails - sposób dostaw. W zeszłym roku liczono pieszych. Nie wiem, jakich danych jeszcze potrzebuje prezydent, by podjąć decyzję o przyszłości najstarszej ulicy w mieście, bo jej stan obecnie jest tragiczny. Po naszej interwencji miasto ma zamiar przeprowadzić kolejne konsultacje społeczne. Mam wątpliwości co do ich sensu, bo po konsultacjach Parku Centralnego wiem, że i tak to urzędnicy podejmują decyzję, ale pilnujemy sprawy i zapewniam, że jej nie odpuścimy - podkreśla Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.

Opinie (196)

  • Gdynia to niestety pod względem urbanistyczny

    jest beznadziejnie rozplanowana od samego początku, a jeszcze pogłębiają tą patologie kolejnymi pomysłami. Jak np. deptaki na starowiejskiej czy Abrahama. jak ktoś wspomniał rusza niedługo budowa (tez słabego pomysłu) mariny. co się z tym wiąże większy znów ruch aut.

    • 11 2

  • Starowiejska (1)

    Wybudować obok Batorego kilkupiętrowy parking dla samochodów .drugi parking powinien być obok dworca pkp

    • 10 3

    • fgf

      zgłupiałeś? jak taki parking to na obrzeżach ścisłego centrum by nie zachęcać to wjazdu....po centrum można spokojnie spacerkiem się przejść. Jak zapewne zauważyłeś coraz więcej miast na zachodzie zakazuje wjazdu autem do centrum. Liczy się człowiek i czyste powietrze a nie tłusta d*pa egoisty który musi podjechać pod same biurko w pracy albo pod kasę w sklepie....

      • 6 4

  • dfd (1)

    centrum Gdyni jest tak małe że powinien obowiązywać zakaz wjazdu aut, jedynie komunikacja i dostawy.

    • 12 4

    • I mieszkancy centrum.

      • 0 4

  • "Mieszkańcy domagają się zmian"

    Czytaj: rajstopkowcy z Miasto Wspólne próbują realizować swoje urojenia. Mieszkańcy z takimi pomysłami to im raczej każą wyp.ten tego.

    • 13 8

  • Nawąchali się czegoś i znowu mają wizję.

    Wizje znikną po przebudzeniu. Jak zwykle. Żenada.

    • 8 3

  • Walcem przejechać po samochodoch. (1)

    A ja wracając z pracy muszę jakoś przez to centrum się przebić. Władze utrudniają życie kierowcą jak tylko mogą nie dając żadnej alternatywy. Te nowe wizje to kiełbasa wyborcza która im raczej już nie pomoże. Malowanie buspasów to podcieranie się szkłem. Bez nowych ulic, obwodnic Gdynia stacza się do roli prowincjonalnego miasteczka. Żenada.

    • 7 3

    • kierowcom najbardziej utrudniają życie inni kierowcy

      miasto choćby nie wiem jak się natężało nie stworzy dla nich w centrum za darmo wielopiętrowych parkingów które nie zwiększałyby korków na dojazdach do niego.

      • 2 3

  • Szczurek,wez ty sie w koncu zajmij odkorkowaniem gdyni. (1)

    Codziennie korki w tych samych miejscach,a wladze miasta zajmuja sie jakimis pitolami.pozwoliles na budowe riviery w centrum miasta,wiec juz wtedy powinienes przewidziec,ze takie ulice jak swietojanska,starowiejska,10 lutego zdechna.rusz sie z zza biurka i przejdz sie tymi ulicami.pusto wszedzie,glucho wszedzie..sklepy padly...

    • 7 4

    • Co konkretnie padło na Świętojańskiej, 10 Lutego i Starowiejskiej?

      Konkrety proszę.

      • 3 0

  • Ja i moi koledzy w obcislych rajtuzach sie cieszymy.. (1)

    Coraz wiecej kontrpasow,sciezek rowerowych.naszym planem jest przerobic wszystkie ulice na sciezki rowerowe i zakazac w gdyni jazdy samochodem.dziekujemy Prezydencie.

    • 3 3

    • ironia szyta grubymi nićmi

      Kilka ulic w Gdyni przerobić na ulice przyjazne pieszym z dopuszczeniem ruchu rowerów i dostawców to ruch w dobrą stronę.

      • 2 0

  • A sienkiewicza

    A sienkiewicza ciągle nie zrobiona

    • 8 2

  • Zwierzaki (1)

    Będzie temat o ochronie mrówek a Stowarzyszenie Piesiewicza i tak jak zawsze będzie mądrzejsze niż ekolodzy!To jest okres kampanii wyborczej.Pijarowsko śmieszny jak totalna opozycja która nic nie wnosi tylko narzekają nie mając żadnych konkretnych udokumentowanych realnych z rzeczywistością projektów! Piesiewicz,zejdź na ziemię i daj sobie spokój.Ty zniszczyć chcesz Gdynię!

    • 3 5

    • jak na razie to Gdynia jest regularnie niszczona nadmiarem samochodów

      warto szukać innych rozwiązań, sprawdzonych w wielu miastach Polski i świata.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane