• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny wniosek o odcinkowy pomiar prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Korolczuk
7 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
Zdaniem Inspektoratu Transportu Drogowego tunel pod Martwą Wisłą jest bezpieczny. Inaczej widzą to drogowcy z Gdańska i dlatego zamierzają po raz kolejny wnioskować o montaż w nim odcinkowego pomiaru prędkości. Zdaniem Inspektoratu Transportu Drogowego tunel pod Martwą Wisłą jest bezpieczny. Inaczej widzą to drogowcy z Gdańska i dlatego zamierzają po raz kolejny wnioskować o montaż w nim odcinkowego pomiaru prędkości.

Gdańscy drogowcy zamierzają po raz kolejny zwrócić się do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o objęcie tunelu pod Martwą WisłąMapka odcinkowym pomiarem prędkości. Skłoniło ich do tego... otwarcie nowego tunelu na trasie S2 w Warszawie, gdzie kamery czuwają nad prędkością kierowców już od pierwszego dnia.



Czy odcinkowy pomiar prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą jest potrzebny?

O pomyśle instalacji w tunelu pod Martwą Wisłą odcinkowego pomiaru prędkości (OPP) po raz pierwszy informowaliśmy wiosną 2020 r. Urządzenia rejestrujące prędkość pojazdów na danym odcinku drogi miały być skutecznym panaceum na kierowców znacznie przekraczających dopuszczalną tam prędkość 70 km/h.

O tym, że tunel mający niespełna 1,5 km długości to kluczowa trasa w północnej części miasta, nikogo przekonywać nie trzeba. Codziennie korzysta z niego kilkadziesiąt tysięcy pojazdów. To też trasa, gdzie przed wprowadzeniem nowych wyższych mandatów najwięcej kierowców traciło prawo jazdy za przekroczenie prędkości.

Gdy urzędnicy z Gdańska podjęli starania o montaż w nim odcinkowego pomiaru prędkości, okazało się, że do wniosku wymagana jest analiza bezpieczeństwa obejmująca trzy ostatnie lata funkcjonowania wskazanego odcinka.

W dokumencie, który na zlecenie miasta mieli przygotować niezależni eksperci (w tym przypadku z Politechniki Gdańskiej), szczególną uwagę należało zwrócić na wypadki ze skutkiem śmiertelnym. A tych w tunelu, na szczęście, nie było.

Z analizy wynikało, że choć dochodzi w nim do stłuczek, wypadków i korków, a ich najczęstszą przyczyną jest nadmierna prędkość, to w świetle przepisów "tunel jest zbyt bezpieczny", by nad zapędem kierowców do szybszej jazdy zapanowały kamery GITD.

W grudniu otwarto tunel na trasie S2 w Warszawie, który od pierwszego dnia jest wyposażony w 12 kamer OPP. W grudniu otwarto tunel na trasie S2 w Warszawie, który od pierwszego dnia jest wyposażony w 12 kamer OPP.

W stolicy wystarczyły prognozowane statystyki



Tymczasem w drugiej połowie grudnia do użytku został oddany 2,5-kilometrowy tunel na trasie S2 w Warszawie. Co ciekawe - tunel od pierwszego dnia został wyposażony w 12 kamer OPP, które wcześniej kontrolowały prędkość na trasie S7, po czym zostały zdemontowane i przeniesione do nowego tunelu w stolicy.

- Kwestia instalacji, w tym przypadku przeniesienia OPP do tunelu (w ciągu drogi ekspresowej S2) w Warszawie była przedmiotem wielomiesięcznych, wcześniejszych ustaleń GITD i GDDKiA - wyjaśnia biuro prasowe Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (Canard). - W przypadku tunelu w Warszawie jednym z warunków jego uruchomienia było zapewnienie nadzoru nad prędkością kierujących pojazdami - instalacja odpowiednich urządzeń rejestrujących. Urządzenia OPP zainstalowane w tunelu w Warszawie zostały "pozyskane" w związku z koniecznością ich demontażu przy budowie drogi ekspresowej S7. Zdemontowane urządzenia były czasowo wykorzystane na budowanym odcinku autostrady A1, a po przygotowaniu przez GDDKiA miejsc montażu, wykonaniu przyłączy elektrycznych oraz organizacji ruchu zainstalowane w ustalonej wcześniej lokalizacji w tunelu.
Urzędnicy z Warszawy tłumaczą, że montaż OPP w tunelu w Warszawie był możliwy także dlatego, że już w dokumentacji projektowej zarządca drogi ekspresowej przewidywał możliwość doposażenia tunelu w instalację do odcinkowego pomiaru prędkości.

Co oczywiste, do dokumentacji planowanego tunelu nie mogła być więc dołączona analiza wypadków z trzech ostatnich lat, bo tunel był wówczas dopiero na etapie projektowania.

Co więc posłużyło jako "podkładka" do wniosku o montaż w tunelu OPP?

- GITD, podejmując się instalacji urządzeń do OPP w tunelu na drodze ekspresowej S2, mimo że na tamten moment nieuruchomionej, wykonało standardową procedurę dotyczącą opiniowania tego typu inwestycji przez organy policji, posługując się prognozowanymi statystykami ruchu i uwarunkowaniami samego przedsięwzięcia w kontekście bezpieczeństwa ruchu drogowego. Uzyskana opinia jednoznacznie wskazała na wysokie ryzyko występowania zdarzeń mających wpływ na bezpieczeństwo użytkowników drogi w tunelu. Co więcej, tunel w ciągu drogi ekspresowej S2 jest o ok. 1 km dłuższy niż tunel abp. Tadeusza Gocłowskiego w Gdańsku, co znacznie utrudniałoby jakiekolwiek akcje ratownicze w przypadku zdarzenia drogowego - czytamy w oświadczeniu Canard.
- Ponowimy wniosek o wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą. Może przykład tunelu w Warszawie oznacza zmianę podejścia GITD? - zastanawia się Tomasz Wawrzonek z GZDiZ. - Ponowimy wniosek o wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą. Może przykład tunelu w Warszawie oznacza zmianę podejścia GITD? - zastanawia się Tomasz Wawrzonek z GZDiZ.

Gdańsk: wyślemy jeszcze jeden wniosek



Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni zarządzającego tunelem pod Martwą Wisłą, z jednej strony przyznaje, że montaż OPP w tunelu w Warszawie to krok w dobrą stronę, ale z drugiej dziwi się, że gdy o te same urządzenia zabiega Gdańsk, nagle zaczynają mnożyć się dodatkowe formalności. Jak dodaje, na przykładzie nowo otwartego tunelu w Warszawie wkrótce ponownie zwróci się do GITD z wnioskiem o objęcie OPP także tunelu w Gdańsku.

- Z doświadczeń użytkowania tunelu pod Martwą Wisłą mogę z całą pewnością stwierdzić, że wyposażanie tego typu obiektu w systemy nadzoru nad bezpieczeństwem ruchu drogowego jest ze wszech miar zasadne - podkreśla Wawrzonek. - Dlatego ze zrozumieniem przyjęliśmy wiadomość, że nowy tunel pod Ursynowem w Warszawie został już na etapie budowy wyposażony w tego typu system. Jednocześnie tym większa szkoda, że z perspektywy stolicy nie widać takich potrzeb w innych miastach. Jako zarządca drogi kilkukrotnie zwracaliśmy się z prośbą o objęcie takim nadzorem ciągów szczególnie narażonych na zdarzenia drogowe lub na konsekwencje ich skutków. To nie tylko tunel, ale choćby także odcinek leśny ul. SłowackiegoMapka. Przypomnę, że w tym drugim przypadku system został przygotowany, zrealizowany, bazował na analizach ruchu, doświadczeniach i prognozach. Niestety brak nadzoru nad prędkością kosztował tam życie kilku osób. Nie chcemy podobnej sytuacji w tunelu, dlatego ponowimy wniosek o wprowadzenie tam odcinkowego pomiaru prędkości. Może przykład tunelu w Warszawie oznacza zmianę podejścia GITD? Oby - dodaje Wawrzonek.

2,5 tys. mandatów w 2021 r. na drodze na Hel



Obecnie na Pomorzu jest tylko jedno miejsce, gdzie funkcjonuje OPP - to odcinek drogi wojewódzkiej nr 216 pomiędzy Redą a Rekowem Górnym.

- Za pomocą urządzenia służącego do odcinkowego pomiaru średniej prędkości pojazdów w Rekowie Górnym zarejestrowano w 2021 r. 2,5 tys. naruszeń - wyjaśnia GITD.
W 2020 r. - głównie przez spowodowany pandemią lockdown - było ich znacznie mniej, bo tylko 1,9 tys. Rok wcześniej odnotowano 2,3 tys. kierowców przekraczających dozwoloną prędkość. Z kolei w 2018 r. było ich 2,8 tys.

Rekordowy pod tym względem był rok 2017, gdy kamery do pomiaru prędkości zarejestrowały 5,9 tys. wykroczeń.

Dla porównania - w stołecznym tunelu - tylko od 20 grudnia do sylwestra odcinkowy pomiar prędkości odnotował 4,6 tys. kierowców przekraczających dopuszczalną prędkość.

Niedawno GITD odmówił montażu urządzeń m.in. na Obwodnicy Trójmiasta, uznając, że trasa ta - podobnie jak tunel - jest wystarczająco bezpieczna.

Opinie (270) 6 zablokowanych

  • Co skryzowanie w całym mieście powinny być (4)

    a zwłaszcza w strefach zamieszkania co 20m.

    • 19 18

    • (1)

      nie chcą karać, tylko wszędzie chcą ka$y

      • 5 0

      • Pewnie masz rację chcą kasy . Powiem ci w zaufaniu że od głupców ją dostaną .

        • 1 2

    • .. nie co 10m, fotoradar

      co 20m no co ty.

      • 1 1

    • Ale wiesz, że odcinkowy pomiar służy do pomiaru prędkości na odcinku? A nie na skrzyżowaniu czyli w punkcie.

      • 1 0

  • wnioskuje 30 po tunelu (1)

    i pomiar stały

    • 10 4

    • i dodatkowy

      pas dla rowerów żeby miały szanse jechać szybciej niż samochód.

      • 0 0

  • tak już, wszystkich. karać i tylko zdzierać kasę. Każdemu się zdarza przekroczyć prędkość. (2)

    same świętoszki i hipokryci.

    • 28 14

    • (1)

      oczywiscie ze kazdy przekracza predkosc. ale do 10km/h to nawet policji nie chce sie takich ludzi zatrzymywac. problem jest z tymi ktorzy nie panuja nad wlasnym autem i przekraczaja predkosc o 30km/h. jezeli ktos nie czuje roznicy miedzy 90 a 120km/h, 50 a 80 albo miedzy 140km/h a 170km/h to powinien zostac skierowany na badania albo ponowny egzamin.

      • 11 2

      • Tu nic nie trzeba czuć ja w swoim samochodzie mam prędkościomierz , ba ja nawet w rowerze go mam

        • 2 0

  • Bardzo dobrze, montować OPP jak najszybciej. (3)

    W Szwajcarii w tunelu nikt nie jedzie więcej niż 2km/h ponad normę. Tam wiedzą jak radzić sobie z cwaniakami i wariantami drogowymi.

    • 13 24

    • tu jest Polska (2)

      halo inny kraj inne realia.

      • 5 1

      • no i właśnie zmieniają te realia, nareszcie!

        • 2 5

      • Wiec zmieniamy realia

        • 2 5

  • Opinia wyróżniona

    Przykład ze Szwajcarii (14)

    Tam za poważne wykroczenia drogowe zabierają samochód. Powiedziałby ktoś - zamordyzm. I miałby rację gdyby zapomniał o tym jak to prawo zostało wprowadzone. Chodzi o to że nie tak jak u nas, gdzie z dnia na dzień jedni pajace uchwalają a następnie klaun podpisuje tej samej nocy. Tam (z Szwajcarii) zdecydowali obywatele w referendum gdzie cały proces trwał kilka lat i wszyscy na spokojnie mogli przestawić argumenty za i przeciw oraz wysłuchać siebie na wzajem. Ostatecznie prawo odzwierciedla oczekiwania społeczeńśtwa. Po co tym nawijam? Po prostu chcę przypomnieć że Polacy wolą dzicz na drogach... przynajmniej jeszcze.

    • 84 97

    • Co to znaczy poważne wykroczenie? (2)

      • 12 1

      • Przekroczenie predkosci zapewne, komuny im wszystkim sie zachciewa, Panstwo daje, Panstwo zabiera (1)

        • 21 4

        • lista nie jest długa, ale to powszechnie znana lista, a nie widzimiś nawiedzonego wszechwładnego urzędnika

          prócz nadmiernej prędkości to m.in.
          jazda "na zderzaku" i slalomy na podwójnej ciągłej linii

          • 10 10

    • demokracja też może być dyktaturą (3)

      2 wilki i owca głosują co zjeść na obiad... kto jechał kiedyś autostradą w Szwajcarii z zawrotną maksymalną prędkością 100 km/h ten wie o co chodzi.

      • 18 4

      • każdy rusek duchem dusi się jak se kupi beemwiczę a tu dyktatura demokracji zmusza go do człapania zaledwie stówką

        • 7 17

      • Coś o Szwajcarii słyszałeś, ale nie do końca. Na szwajcarskich autostradach max. prędkość to 120 km/h a na S-kach 100. Radary stacjonarne najczęściej stoją na pasie rozdzielającym i łapią auta "od tyłu" więc i motocykle również. Bywam tam kilkanaście razy w roku i dobrze wiem, że przekraczają prędkość najczęściej Holendrzy i Duńczycy, ale ich stać na mandaty w tym kraju.

        • 9 2

      • W Szwajcarii limit na autostradach to 120.

        • 10 1

    • sam przyznałes ze gdyby unas teraz było referendum to pirat drogowy niepłacił by zadnych kar !

      Bo jest za wczesnie!!I trzeba kary wprowadzac natychmiast bardzo wysokie

      • 3 13

    • To wy.....l do Szwajcarii krowy doić (2)

      Z rudym

      • 12 3

      • Jesteś durniem, czy chcesz za takiego uchodzić? (1)

        • 2 12

        • nie musi za takiego uchodzić bo nim już jest

          • 0 0

    • Może Polacy nie wolą, ale tolerują dzicz na drogach.

      • 2 8

    • Nie swoje suto

      A jak jedziesz nie swoim samochodem to co? Np pożyczonym od znajomego? Albo leasingowane czy z wypożyczalni? Polak potrafi radzić sobie z takimi przepisami, wszyscy na wszelki wypadek jeździliby nie swoim autem.

      • 9 0

    • To życzę ci aby ci kiedyś zabrali auto

      Tak jak w tytule

      • 9 0

  • Opinia wyróżniona

    Znowu ci, którzy nigdy nawet nie jechali tunelem (25)

    Lub ci co nie mają nawet samochodów najgłośniej krzyczą. " Karać!" "Fotoradary". A jakie są fakty? Ile było kolozji, wypadków, ofiar śmiertelnych. Przy milionowych ilościach przejazdów. Przy tak dużym ruchu takie ograniczenie spowoduje korki. Jeden będzie jechał 70 drugi 50 a 3 40kmh bo zobaczy żółtą kamerę. Zostawcie coś co dobrze działa. Patrole codziennie jeżdżą w tunelu jak mają kogoś złapać to złapią.

    • 158 85

    • tam częściej stoją samochody które na oparach jeżdżą

      • 12 0

    • (4)

      Ciesz się że ty mądralo nie zostałeś ofiarą śmiertelną!! Bo może być za późno!! Rodzina będzie płakać i krzyczeć czemu tam nikt nie wprowadził ograniczeń!! Polak jak zwykle, mądry po szkodzie!!!!

      • 17 38

      • jak byłbym ofiara śmiertelną to bym się cieszył...., ale na tamtym świecie.

        heh, sami fachowcy od ruchu, sami inżynierowie.

        • 22 10

      • Tam nie było żadnych ofiar śmiertelnych! (2)

        • 24 1

        • (1)

          a powinny być ?

          • 6 8

          • Powinny.

            • 1 4

    • (6)

      Nie bardzo wiesz o czym mówisz prawda? Nie szkodzi, od tego są specjaliści ale i nawet Ty możesz poszukać informacji o tym czy takie działania powodują korki, to wszystko jest na wyciągnięcie ręki. Są jakieś zasady i należy się z jednej strony ich trzymać a z drugiej egzekwować. Jak nie się podoba to się przeprowadź daleko na wschód - tam kierowcy nie są ciemiężeni.

      • 12 15

      • Nie rozumiesz. On chce zasad i kar, ale żeby one nie obowiązywały jego. Potomkowie chłopstwa zagrodowego. (5)

        • 14 6

        • (3)

          Większość rodzimych mieszkańców Polski (nie przesiedleńcy i imigranci) to potomkowie chłopów. Szlachta stanowiła co najwyżej kilka procent społeczeństwa. Prawie wszyscy jesteśmy potomkami niewolników.

          • 8 0

          • ale ty to szlachta... oczywiście

            • 1 5

          • W Polsce szlachta stanowila 25% (1)

            i aka to byla szlachta

            • 0 1

            • Z tych 25% to trzy czwarte stanowiła szlachta zagrodowa, ze znikomym majątkiem, mentalnie zbliżona

              do chłopstwa.

              • 1 0

        • Czyli na dalekie tereny syberyjskie się nadaje.

          Tam w czasie prowadzenia pojazdu nie tylko może bawić się telefonem, ale zagryche popijać samogonem.

          • 2 0

    • Ja jestem za wprowadzeniem fotoradarów (6)

      Ale tez podwyższeniem prędkości do 80km/h jak w tunelach na całym świecie i daleko nie szukając- również w tunelu na który powołuje się artykuł.
      Jeżdżę tamtędy zawsze 80 na tempomacie (bo uważam to za sensowna prędkość w tunelu, nie bo ograniczenie +10) i to ja wyprzedzam 95% uczestników ruchu. Wiec wielkiego problemu z przekraczaniem tam nie ma. Gdy jestem wyprzedzany- to z niewielką różnica prędkości ( choć z ciekawostek- ostatnio zaczęła mnie wyprzedzać ciężarówka, ale się zdziwiła, gdy tunel się skończył :) ) fotoradar niech będzie- ktoś, kto uważa, ze w tunelu można lecieć > 100 powinien ponosić konsekwencje swego niezrozumienia dla specyfiki tunelu.
      Ale jakoś cały świat ma 80, tylko u nas rodzynek 70. Wszędzie irracjonalne ograniczenia bez podstaw, bo ludzie będą łamać o 10-30, wiec zróbmy o tyle mniej, to będą jeździć jak chcemy. A potem się dziwią, że ludzie przepisy łamią. Bo gen sprzeciwu?

      • 14 14

      • "bo uważam to za sensowna prędkość" (3)

        wow, sam sobie stanowisz prawo, może pasujesz do stepów kazachskich bardziej?

        • 9 15

        • (2)

          A niech sobie uważa, jego prawo :-)

          • 4 6

          • nie, prawo jest jedno dla wszystkich, a nie po uważaniu!

            • 3 0

          • NIE !!!!

            • 1 0

      • następny jeżdżący szybko ale bezpiecznie

        miejmy nadzieje, że wysokie mandaty choć trochę wyplewią takie myślenie ze społeczeństwa

        • 7 12

      • Czy byłeś w Pradze?

        Jadąc od stadionu Sparty tunelem jest ograniczenie do 30. Ale to pewnie nie jest w świecie.

        • 1 8

    • Najgłośniejsi sa

      Pasażerowie autobusow miejskich i hulajnog

      • 10 5

    • Jaz zawsze pirat drogowy typowy bezmózg niewie ze Polska jest krajem który ma najwiecej wypadków w całej UE

      • 6 13

    • Gdyby głupota umiała latać, fruwałbyś jak głupia sroka.

      • 3 7

    • Typowe "rozumowanie" kierowczyka.

      Skoro jest bezpiecznie to po co jechać przepisowo.

      • 0 9

    • fakty są takie że jest 70 a każdy zap!@#$ koło 100

      • 0 0

  • (9)

    Priorytetem powinny byc odcinki gdzie kierowcy mogą potrącić ludzi czyli na osiedlach czy gdzie są przejścia dla pieszych.
    Ten krotki odcinek w tunelu niech jezdza nawet 200 co mnie to

    • 62 52

    • (2)

      Wystarczy jedno zdarzenie drogowe i całe miasto to odczuje.
      Nie ma łatwego objazdu a ruch jest tak ogromny.

      • 17 12

      • Tylko ile masz tam zdarzeń w całym roku??? (1)

        Podejrzewam że statystycznie mniej niż na jakimś innym losowym odcinku. A pamiętam jeszcze czasy zapędy naszych mądrali żeby w tunelu dać 50km/h. absurd!!!

        • 24 12

        • Tunel to z definicji miejsce niebezpieczne. Wystarczy jedna porządna kraksa, pożar i w ciągu sekund robi się baaardzo nieciekawie.

          • 3 1

    • (3)

      Tak uważasz . Gorzej jak w środku dojdzie do wypadku i samochód się np zapali albo kiedy będą ranni a z tyłu rząd samochodów i służby nie mogą dojechać . Ty tej wyobraźni nie masz a ja uczeń 5 B drżę przed takimi jak ty.

      • 20 19

      • (2)

        Czemu drżysz? Chodzisz pieszo po tunelu dla samochodów? To zabronione, i jak złapią ciebie te kamery to dostaniesz mandat.

        • 2 6

        • (1)

          nie będę nim chodził bo wiem że to zabronione , ty zas wiesz że wolno 70 a jedziesz 100. który z nas jest głupcem?
          uczeń 5 B

          • 3 2

          • Sam odpowiedziałeś na zadane przez siebie pytanie.

            • 0 0

    • Odcinkowy pomiar prędkości na osiedlu? W ogóle wiesz co to jest ten odcinkowy pomiar i jak działa?

      • 17 5

    • Co cie to?

      Typowy pieszyburak patrzący tylko na czubek swojego nosa. A co mnie to obchodzą osiedla??

      • 1 0

  • GITD - instytucja lamerów i pseudo specjalistów od transportu

    • 7 3

  • Policyjny kraj

    Pajace i barany zróbcie zakaz wogole jazdy wszędzie a nie ciągle ograniczacie wszystko.

    • 19 5

  • Trzeba zarobic na polski ład (6)

    • 19 5

    • i głupcy się dołożą do polskiego ładu

      • 1 5

    • (3)

      To nie Polski ład tylko olbrzymia dziura budżetowa miasta Gdańska. Nieudolni włodarze szastający pieniędzmi na prawo i lewo muszą jakoś ją zniwelować. POtrzeby są ogromne, dofinansowania dla tęczowych, piorunów i kodowców oraz podwyżki płac dla włodarzy generują duże POtrzeby, a skąd brać? Wiadomo, ściągać jak się do z mieszkańcow w jakikolwiek sposób.

      • 0 4

      • (1)

        Skoro egzekucją za wykroczenia i przestępstwa drogowa można wzmocnić i uzupełnić kasę miasta to dlaczego maja tego nie robić . Gdyby tego nie robili to przy braku pieniędzy w miejskiej kasie byłaby to niegospodarność a to podlega penalizacji.

        • 0 4

        • Kasa z mandatów idzie do budzetu państwa

          • 1 0

      • Błędne założenie

        Ani jedna złotówka z mandatów nie idzie do kasy miasta. Doucz się.

        • 4 0

    • Co ma Polski ład do odcinkowego pomiaru prędkości? Chciałeś coś napisać mądrego lecz jak zwykle trollowanie ci nie wyszło. Najlepiej napisz iż to wina PiS i Kaczyńskiego że kierowcy jeżdżą nie przestrzegając przepisów.

      • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane