- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (194 opinie)
- 2 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (106 opinii)
- 3 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (715 opinii)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (97 opinii)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (53 opinie)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (17 opinii)
Kolejny wniosek o odcinkowy pomiar prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą
Gdańscy drogowcy zamierzają po raz kolejny zwrócić się do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o objęcie tunelu pod Martwą Wisłą odcinkowym pomiarem prędkości. Skłoniło ich do tego... otwarcie nowego tunelu na trasie S2 w Warszawie, gdzie kamery czuwają nad prędkością kierowców już od pierwszego dnia.
O tym, że tunel mający niespełna 1,5 km długości to kluczowa trasa w północnej części miasta, nikogo przekonywać nie trzeba. Codziennie korzysta z niego kilkadziesiąt tysięcy pojazdów. To też trasa, gdzie przed wprowadzeniem nowych wyższych mandatów najwięcej kierowców traciło prawo jazdy za przekroczenie prędkości.
Gdy urzędnicy z Gdańska podjęli starania o montaż w nim odcinkowego pomiaru prędkości, okazało się, że do wniosku wymagana jest analiza bezpieczeństwa obejmująca trzy ostatnie lata funkcjonowania wskazanego odcinka.
W dokumencie, który na zlecenie miasta mieli przygotować niezależni eksperci (w tym przypadku z Politechniki Gdańskiej), szczególną uwagę należało zwrócić na wypadki ze skutkiem śmiertelnym. A tych w tunelu, na szczęście, nie było.
Z analizy wynikało, że choć dochodzi w nim do stłuczek, wypadków i korków, a ich najczęstszą przyczyną jest nadmierna prędkość, to w świetle przepisów "tunel jest zbyt bezpieczny", by nad zapędem kierowców do szybszej jazdy zapanowały kamery GITD.
W stolicy wystarczyły prognozowane statystyki
Tymczasem w drugiej połowie grudnia do użytku został oddany 2,5-kilometrowy tunel na trasie S2 w Warszawie. Co ciekawe - tunel od pierwszego dnia został wyposażony w 12 kamer OPP, które wcześniej kontrolowały prędkość na trasie S7, po czym zostały zdemontowane i przeniesione do nowego tunelu w stolicy.
- Kwestia instalacji, w tym przypadku przeniesienia OPP do tunelu (w ciągu drogi ekspresowej S2) w Warszawie była przedmiotem wielomiesięcznych, wcześniejszych ustaleń GITD i GDDKiA - wyjaśnia biuro prasowe Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (Canard). - W przypadku tunelu w Warszawie jednym z warunków jego uruchomienia było zapewnienie nadzoru nad prędkością kierujących pojazdami - instalacja odpowiednich urządzeń rejestrujących. Urządzenia OPP zainstalowane w tunelu w Warszawie zostały "pozyskane" w związku z koniecznością ich demontażu przy budowie drogi ekspresowej S7. Zdemontowane urządzenia były czasowo wykorzystane na budowanym odcinku autostrady A1, a po przygotowaniu przez GDDKiA miejsc montażu, wykonaniu przyłączy elektrycznych oraz organizacji ruchu zainstalowane w ustalonej wcześniej lokalizacji w tunelu.
Urzędnicy z Warszawy tłumaczą, że montaż OPP w tunelu w Warszawie był możliwy także dlatego, że już w dokumentacji projektowej zarządca drogi ekspresowej przewidywał możliwość doposażenia tunelu w instalację do odcinkowego pomiaru prędkości.
Co oczywiste, do dokumentacji planowanego tunelu nie mogła być więc dołączona analiza wypadków z trzech ostatnich lat, bo tunel był wówczas dopiero na etapie projektowania.
Co więc posłużyło jako "podkładka" do wniosku o montaż w tunelu OPP?
- GITD, podejmując się instalacji urządzeń do OPP w tunelu na drodze ekspresowej S2, mimo że na tamten moment nieuruchomionej, wykonało standardową procedurę dotyczącą opiniowania tego typu inwestycji przez organy policji, posługując się prognozowanymi statystykami ruchu i uwarunkowaniami samego przedsięwzięcia w kontekście bezpieczeństwa ruchu drogowego. Uzyskana opinia jednoznacznie wskazała na wysokie ryzyko występowania zdarzeń mających wpływ na bezpieczeństwo użytkowników drogi w tunelu. Co więcej, tunel w ciągu drogi ekspresowej S2 jest o ok. 1 km dłuższy niż tunel abp. Tadeusza Gocłowskiego w Gdańsku, co znacznie utrudniałoby jakiekolwiek akcje ratownicze w przypadku zdarzenia drogowego - czytamy w oświadczeniu Canard.
Gdańsk: wyślemy jeszcze jeden wniosek
Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni zarządzającego tunelem pod Martwą Wisłą, z jednej strony przyznaje, że montaż OPP w tunelu w Warszawie to krok w dobrą stronę, ale z drugiej dziwi się, że gdy o te same urządzenia zabiega Gdańsk, nagle zaczynają mnożyć się dodatkowe formalności. Jak dodaje, na przykładzie nowo otwartego tunelu w Warszawie wkrótce ponownie zwróci się do GITD z wnioskiem o objęcie OPP także tunelu w Gdańsku.
- Z doświadczeń użytkowania tunelu pod Martwą Wisłą mogę z całą pewnością stwierdzić, że wyposażanie tego typu obiektu w systemy nadzoru nad bezpieczeństwem ruchu drogowego jest ze wszech miar zasadne - podkreśla Wawrzonek. - Dlatego ze zrozumieniem przyjęliśmy wiadomość, że nowy tunel pod Ursynowem w Warszawie został już na etapie budowy wyposażony w tego typu system. Jednocześnie tym większa szkoda, że z perspektywy stolicy nie widać takich potrzeb w innych miastach. Jako zarządca drogi kilkukrotnie zwracaliśmy się z prośbą o objęcie takim nadzorem ciągów szczególnie narażonych na zdarzenia drogowe lub na konsekwencje ich skutków. To nie tylko tunel, ale choćby także odcinek leśny ul. Słowackiego
2,5 tys. mandatów w 2021 r. na drodze na Hel
Obecnie na Pomorzu jest tylko jedno miejsce, gdzie funkcjonuje OPP - to odcinek drogi wojewódzkiej nr 216 pomiędzy Redą a Rekowem Górnym.
- Za pomocą urządzenia służącego do odcinkowego pomiaru średniej prędkości pojazdów w Rekowie Górnym zarejestrowano w 2021 r. 2,5 tys. naruszeń - wyjaśnia GITD.
W 2020 r. - głównie przez spowodowany pandemią lockdown - było ich znacznie mniej, bo tylko 1,9 tys. Rok wcześniej odnotowano 2,3 tys. kierowców przekraczających dozwoloną prędkość. Z kolei w 2018 r. było ich 2,8 tys.
Rekordowy pod tym względem był rok 2017, gdy kamery do pomiaru prędkości zarejestrowały 5,9 tys. wykroczeń.
Dla porównania - w stołecznym tunelu - tylko od 20 grudnia do sylwestra odcinkowy pomiar prędkości odnotował 4,6 tys. kierowców przekraczających dopuszczalną prędkość.
Niedawno GITD odmówił montażu urządzeń m.in. na Obwodnicy Trójmiasta, uznając, że trasa ta - podobnie jak tunel - jest wystarczająco bezpieczna.
Opinie (270) 6 zablokowanych
-
2022-01-07 09:47
ZDiZ do roboty!
Ty Panie wiceprezes ZDiZ a może byś się tak Pan wziął za łopatę i odśnieżył jak trochę śniegu spadło. W święta byłem u rodziny w Gdańsku parę adresów do obiechania a pługopiaskarki żadnej nie widziałem. Chodniki w Gdańsku głównym zaśnieżone na spacer wyjść się nie dało. Co znów zima zaskoczyła? No patrzcie Państwo w kalendarzu grudzień i nikt się nie spodziewał że zimą śnieg może padać. Tam was nie ma ale żeby bat nad mieszkańcami w tunelu zainstalować to pierwsi. Pod pretekstem bezpieczeństwa użytkowników ale drogi zasypane to już są bezpieczne ?!
- 5 1
-
2022-01-07 10:04
Pomiar tunel
Jechałem wczoraj tym tunelem i nie widziałem by był znak 70 na godzinę tylko 80 może dlatego tak dużo przekroczeń prędkości.
- 2 1
-
2022-01-07 10:11
Jestem za (1)
Tak. Jeszcze jeden na obwodnicy przydałby się. Kierowcy jadą za szybko.
- 3 6
-
2022-01-07 11:46
Prędkość to jedno
Tam już dawno powinien być system oduczający od jazdy na czymiś zderzaku.
- 3 0
-
2022-01-07 10:13
(12)
Nie rozumiem? To że jest zbyt bezpieczny oznacza że nie można zamontować systemu kamer by np.za 3 mce lub po okresie pół roku go zdemontować lub zostawić? A może to oznacza że nie ma nikt ochoty zadbać o nasze bezpieczeństwo bo gdy w końcu wydarzy się prawdziwy karambol to chętnych od odpowiedzialności karnej nie będzie, wtedy powiedzą że winę ponoszą kierowcy którzy nie dostosowali prędkości do warunków panujących w tunelu, czyli jakich?
- 37 31
-
2022-01-07 10:43
cóż - wystarczy jeden wypadek i miasto się korkuje (3)
W końcu trzeba zadbać o bezpieczeństwo i kulturę jazdy. Ilu jest takich, którzy gnają na późnym żółtym, przyśpieszają przed przejściem aby "zdążyć przed pieszym", no i Ci Miszczowie, którzy wjeżdżają na skrzyżowanie a potem zostają i blokują przejazd tym, którzy jadą poprzeczną jezdnią.
- 7 3
-
2022-01-07 10:59
(2)
Jakby były sekundniki, to mniej byłoby takich sytuacji, a teraz nigdy nie wiesz czy zaraz nie będzie czerwone, więc przed każdymi światłami przyspieszasz.
- 9 2
-
2022-01-07 11:22
wystarczy myśleć. Dwóch łosi na pół godziny nie przewidzi, że nie mogą zjechać ze skrzyżowania (1)
i korek wydłuża się o dwie zmiany świateł. Myślenie nie boli a jak ktoś ma z tym problem - jest komunikacja miejska.
- 3 2
-
2022-01-07 13:35
a jak odróżnić obcego łosia od ciebie? kto? za ile?
- 1 1
-
2022-01-07 10:45
(2)
naiwny dzbanie gdańskie patałachy chcą w swojej samochodwej fobii zdzierać kasę nic więcej
- 7 4
-
2022-01-07 11:15
Wystarczy mniej zap dalac
- 5 3
-
2022-01-07 13:02
O la boga, przekroczyłem prędkość o, powiedzmy, 30km/h i dostałem mandat. Ratunku, zdzierają ze mnie kasę! Skandal! Polaka biją!
- 1 4
-
2022-01-07 10:49
(1)
Naucz się porządnie prowadzić
- 6 0
-
2022-01-07 13:37
chyba się nie da. kalectwo. trzeba by siłą. odbierać prawko.
a po jeździe po odebraniu prawka, amputować prawą stopę.
a jak nie wystarczy prawą stopę, to lewą. a jak nie wystarczy itd...
czyli się nie da panie tu jespolska tunamwisi- 1 4
-
2022-01-07 11:49
życie grozi śmiercią (2)
siedź w domu w maseczce, broń Boże nie wsiadaj do auta, zaszczep się 10 dawką i będziesz bezpieczny - a normalnym ludziom daj żyć.
- 4 3
-
2022-01-07 17:01
Dziwne że wszędzie uważają antyszczepionkowców za d**ili. Ty piszesz że są normalni. (1)
- 0 3
-
2022-01-07 17:46
Normalni w ludzkiej populacji sa wlasnie d**ile, stanowia zdecydowanie najliczniejszy zbior :)
- 3 0
-
2022-01-07 10:24
Noga z gazu
Płaczki. Jazda na podwójnym, paka . Prędkość , 1km - 100zł , 5km- 500zł.
- 1 10
-
2022-01-07 10:34
popieram wniosek. inaczej tej hołoty drogowej nie da się opanować
- 4 10
-
2022-01-07 10:40
i to jak najszybciej
co te dzbany wyczyniają w tunelu, to strach się bać.
- 4 9
-
2022-01-07 10:53
niedługo będziemy jeździć na hulajnogach z workami na głowie (jak będzie padało). max. 20kmh
a dla lepszego sortu będą ryksze i tuktuki.
- 5 1
-
2022-01-07 10:56
Bo jakiś baran ma marzenie o pomiarze
Na tyle aut przejeżdżających ile było kolizji dotychczas ?
- 5 2
-
2022-01-07 11:03
(1)
Jest prosta statystyka mówiąca wszystko: ile wypadków śmiertelnych tam było?
- 9 1
-
2022-01-07 11:49
Jasne, poczekajmy aż się taki wydarzy
Tylko, że jeśli przy okazji wybuchnie pożar, to na jednym trupie się nie skończy. Będzie zbiorowa trumna niczym polski okręt podwodny.
- 0 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.