• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny wniosek o odcinkowy pomiar prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Korolczuk
7 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
Zdaniem Inspektoratu Transportu Drogowego tunel pod Martwą Wisłą jest bezpieczny. Inaczej widzą to drogowcy z Gdańska i dlatego zamierzają po raz kolejny wnioskować o montaż w nim odcinkowego pomiaru prędkości. Zdaniem Inspektoratu Transportu Drogowego tunel pod Martwą Wisłą jest bezpieczny. Inaczej widzą to drogowcy z Gdańska i dlatego zamierzają po raz kolejny wnioskować o montaż w nim odcinkowego pomiaru prędkości.

Gdańscy drogowcy zamierzają po raz kolejny zwrócić się do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o objęcie tunelu pod Martwą WisłąMapka odcinkowym pomiarem prędkości. Skłoniło ich do tego... otwarcie nowego tunelu na trasie S2 w Warszawie, gdzie kamery czuwają nad prędkością kierowców już od pierwszego dnia.



Czy odcinkowy pomiar prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą jest potrzebny?

O pomyśle instalacji w tunelu pod Martwą Wisłą odcinkowego pomiaru prędkości (OPP) po raz pierwszy informowaliśmy wiosną 2020 r. Urządzenia rejestrujące prędkość pojazdów na danym odcinku drogi miały być skutecznym panaceum na kierowców znacznie przekraczających dopuszczalną tam prędkość 70 km/h.

O tym, że tunel mający niespełna 1,5 km długości to kluczowa trasa w północnej części miasta, nikogo przekonywać nie trzeba. Codziennie korzysta z niego kilkadziesiąt tysięcy pojazdów. To też trasa, gdzie przed wprowadzeniem nowych wyższych mandatów najwięcej kierowców traciło prawo jazdy za przekroczenie prędkości.

Gdy urzędnicy z Gdańska podjęli starania o montaż w nim odcinkowego pomiaru prędkości, okazało się, że do wniosku wymagana jest analiza bezpieczeństwa obejmująca trzy ostatnie lata funkcjonowania wskazanego odcinka.

W dokumencie, który na zlecenie miasta mieli przygotować niezależni eksperci (w tym przypadku z Politechniki Gdańskiej), szczególną uwagę należało zwrócić na wypadki ze skutkiem śmiertelnym. A tych w tunelu, na szczęście, nie było.

Z analizy wynikało, że choć dochodzi w nim do stłuczek, wypadków i korków, a ich najczęstszą przyczyną jest nadmierna prędkość, to w świetle przepisów "tunel jest zbyt bezpieczny", by nad zapędem kierowców do szybszej jazdy zapanowały kamery GITD.

W grudniu otwarto tunel na trasie S2 w Warszawie, który od pierwszego dnia jest wyposażony w 12 kamer OPP. W grudniu otwarto tunel na trasie S2 w Warszawie, który od pierwszego dnia jest wyposażony w 12 kamer OPP.

W stolicy wystarczyły prognozowane statystyki



Tymczasem w drugiej połowie grudnia do użytku został oddany 2,5-kilometrowy tunel na trasie S2 w Warszawie. Co ciekawe - tunel od pierwszego dnia został wyposażony w 12 kamer OPP, które wcześniej kontrolowały prędkość na trasie S7, po czym zostały zdemontowane i przeniesione do nowego tunelu w stolicy.

- Kwestia instalacji, w tym przypadku przeniesienia OPP do tunelu (w ciągu drogi ekspresowej S2) w Warszawie była przedmiotem wielomiesięcznych, wcześniejszych ustaleń GITD i GDDKiA - wyjaśnia biuro prasowe Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (Canard). - W przypadku tunelu w Warszawie jednym z warunków jego uruchomienia było zapewnienie nadzoru nad prędkością kierujących pojazdami - instalacja odpowiednich urządzeń rejestrujących. Urządzenia OPP zainstalowane w tunelu w Warszawie zostały "pozyskane" w związku z koniecznością ich demontażu przy budowie drogi ekspresowej S7. Zdemontowane urządzenia były czasowo wykorzystane na budowanym odcinku autostrady A1, a po przygotowaniu przez GDDKiA miejsc montażu, wykonaniu przyłączy elektrycznych oraz organizacji ruchu zainstalowane w ustalonej wcześniej lokalizacji w tunelu.
Urzędnicy z Warszawy tłumaczą, że montaż OPP w tunelu w Warszawie był możliwy także dlatego, że już w dokumentacji projektowej zarządca drogi ekspresowej przewidywał możliwość doposażenia tunelu w instalację do odcinkowego pomiaru prędkości.

Co oczywiste, do dokumentacji planowanego tunelu nie mogła być więc dołączona analiza wypadków z trzech ostatnich lat, bo tunel był wówczas dopiero na etapie projektowania.

Co więc posłużyło jako "podkładka" do wniosku o montaż w tunelu OPP?

- GITD, podejmując się instalacji urządzeń do OPP w tunelu na drodze ekspresowej S2, mimo że na tamten moment nieuruchomionej, wykonało standardową procedurę dotyczącą opiniowania tego typu inwestycji przez organy policji, posługując się prognozowanymi statystykami ruchu i uwarunkowaniami samego przedsięwzięcia w kontekście bezpieczeństwa ruchu drogowego. Uzyskana opinia jednoznacznie wskazała na wysokie ryzyko występowania zdarzeń mających wpływ na bezpieczeństwo użytkowników drogi w tunelu. Co więcej, tunel w ciągu drogi ekspresowej S2 jest o ok. 1 km dłuższy niż tunel abp. Tadeusza Gocłowskiego w Gdańsku, co znacznie utrudniałoby jakiekolwiek akcje ratownicze w przypadku zdarzenia drogowego - czytamy w oświadczeniu Canard.
- Ponowimy wniosek o wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą. Może przykład tunelu w Warszawie oznacza zmianę podejścia GITD? - zastanawia się Tomasz Wawrzonek z GZDiZ. - Ponowimy wniosek o wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą. Może przykład tunelu w Warszawie oznacza zmianę podejścia GITD? - zastanawia się Tomasz Wawrzonek z GZDiZ.

Gdańsk: wyślemy jeszcze jeden wniosek



Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni zarządzającego tunelem pod Martwą Wisłą, z jednej strony przyznaje, że montaż OPP w tunelu w Warszawie to krok w dobrą stronę, ale z drugiej dziwi się, że gdy o te same urządzenia zabiega Gdańsk, nagle zaczynają mnożyć się dodatkowe formalności. Jak dodaje, na przykładzie nowo otwartego tunelu w Warszawie wkrótce ponownie zwróci się do GITD z wnioskiem o objęcie OPP także tunelu w Gdańsku.

- Z doświadczeń użytkowania tunelu pod Martwą Wisłą mogę z całą pewnością stwierdzić, że wyposażanie tego typu obiektu w systemy nadzoru nad bezpieczeństwem ruchu drogowego jest ze wszech miar zasadne - podkreśla Wawrzonek. - Dlatego ze zrozumieniem przyjęliśmy wiadomość, że nowy tunel pod Ursynowem w Warszawie został już na etapie budowy wyposażony w tego typu system. Jednocześnie tym większa szkoda, że z perspektywy stolicy nie widać takich potrzeb w innych miastach. Jako zarządca drogi kilkukrotnie zwracaliśmy się z prośbą o objęcie takim nadzorem ciągów szczególnie narażonych na zdarzenia drogowe lub na konsekwencje ich skutków. To nie tylko tunel, ale choćby także odcinek leśny ul. SłowackiegoMapka. Przypomnę, że w tym drugim przypadku system został przygotowany, zrealizowany, bazował na analizach ruchu, doświadczeniach i prognozach. Niestety brak nadzoru nad prędkością kosztował tam życie kilku osób. Nie chcemy podobnej sytuacji w tunelu, dlatego ponowimy wniosek o wprowadzenie tam odcinkowego pomiaru prędkości. Może przykład tunelu w Warszawie oznacza zmianę podejścia GITD? Oby - dodaje Wawrzonek.

2,5 tys. mandatów w 2021 r. na drodze na Hel



Obecnie na Pomorzu jest tylko jedno miejsce, gdzie funkcjonuje OPP - to odcinek drogi wojewódzkiej nr 216 pomiędzy Redą a Rekowem Górnym.

- Za pomocą urządzenia służącego do odcinkowego pomiaru średniej prędkości pojazdów w Rekowie Górnym zarejestrowano w 2021 r. 2,5 tys. naruszeń - wyjaśnia GITD.
W 2020 r. - głównie przez spowodowany pandemią lockdown - było ich znacznie mniej, bo tylko 1,9 tys. Rok wcześniej odnotowano 2,3 tys. kierowców przekraczających dozwoloną prędkość. Z kolei w 2018 r. było ich 2,8 tys.

Rekordowy pod tym względem był rok 2017, gdy kamery do pomiaru prędkości zarejestrowały 5,9 tys. wykroczeń.

Dla porównania - w stołecznym tunelu - tylko od 20 grudnia do sylwestra odcinkowy pomiar prędkości odnotował 4,6 tys. kierowców przekraczających dopuszczalną prędkość.

Niedawno GITD odmówił montażu urządzeń m.in. na Obwodnicy Trójmiasta, uznając, że trasa ta - podobnie jak tunel - jest wystarczająco bezpieczna.

Opinie (270) 6 zablokowanych

  • To jest Polska paraonoja!Tam radary powinny byc w dniu otwarcia tunelu

    • 3 5

  • Znowu

    Ci co nie umieją jeździć przepisowo. Wałkują ktoś chce kasę zarabiać. Jeździj przepisowo to nie będziesz płacił. A wysokie kary nikogo nie odstraszają na dobre .jak nie dostanie mandatu to jeździ jak jeździł. A OPP to wyegzekwuje.

    • 3 5

  • Rozumiem, państwo musi zarobić na obywatelach ale ja się pytam, gdzie mogę sobie szybko pojeździć? (5)

    Ulice nie, obwodnica nie, autostrada nie, nawet tunel nie. To może niech zbudują tory, gdzie ludzie będą mogli się wyszaleć a przy okazji podnieść umiejętności za kierownicą? Mam mocny samochód, który od czasu do czasu wręcz wymaga żeby go popędzić, o czym doskonale wiedzą inni właściciele takich samochodów! Po chusteczkę BMW M, Porsche czy Mercedesy AMG, skoro można tylko 40-50 km/h a gdzie nie gdzie jest już 30 km/h. Do tego dochodzi pomysł z UE, żeby w weekendy nie mogły na ulicę wyjeżdżać pojazdy spalinowe poza ZKM i służbami. Co kilku dziadów w Brukseli chce zrobić z ludźmi? Tego nie, tamtego nie a za tamto do więzienia! Przecież to prędzej czy później eksploduję! Jeszcze zaraz znowu w domach każą siedzieć bo pandemia, która nigdy się nie skończy!

    • 5 3

    • (1)

      Całkowicie się zgadzam. Zakazują szybkiej jazdy, ale nie dają alternatywy, gdzie można szybką jazdę legalnie uskuteczniać. W Polsce mamy co prawda kilka torów, chociażby pobliski Poznań (Pszczółki pod samochody się nie nadają, to tor motocyklowy), ale jest to zdecydowanie za mało.
      A wiadomo ,że szybka jazda jest przyjemna, adrenalina jest przyjemna. Nie da się zakazać przyjemności. Ludzie tak czy inaczej będą łamać przepisy.
      Niestety jak pokazują reakcje na moje inne komentarze w tym wątku są takie, że spora część kierowców to "dziady" które każdego kto jedzie szybciej od nich postrzegają jako mordercę i anarchistę.

      • 5 0

      • .........i te dziady stwarzają swoją jazdą duże zagrożenie. Często robią za szeryfów, nagle hamując

        lub zajeżdżając drogę. Ja akurat mam przeciętny samochód, raptem 200 KM i zawsze jeździłem spokojnie ale na swojej kamerce mam kilka filmików z zachowaniami dziadów, którym nawet nie podobała się moja spokojna jazda, bo kilka km/h też ich wkurzało!

        • 5 0

    • A moze sam sobie zbuduj? A skoro tak wszystko rzekomo rozumiesz, uzasadnienie pomine.

      • 1 1

    • w zasadzie się z Tobą zgadzam. idź pobiegaj, kup sobie norrrmalny samochód

      i ciśnienie Ci zejdzie.

      • 3 3

    • Gaitix

      Jedż do Niemniec do makreli

      • 0 3

  • Stanowcze NIE dla odcinkowego pomiaru prędkości !!!! To oznaczałoby utratę pracy dla pana i pani z BMW !!!!

    • 6 4

  • Nie widza nic innego tylko karanie za wszystko i najlepiej całym posiadanym majatkiem !!!!!

    Zaczynamy żyć na poziomie obozów pracy za miskę zupy !!!!!

    • 8 1

  • Niedługo to z domu nie wyjedziemy

    Każdy wyjazd to będzie stres i stłuczki,bo w razie mandatu a tego już się nie uniknie trzeba będzie brać kredyt,paranoja co w tym kraju się dzieje.

    • 4 0

  • Smutny ten kraj sie robi z tą nagonka na pieniadze podatnika na kazdym kroku. Tu o wplywy z mandatow chodzi. Nic innego!

    • 5 0

  • no tak (1)

    za niedługo będą nam wyznaczać ile razy i jak długo możemy robić siku

    • 5 1

    • Ja już ślę meila na Sejm.

      Podam dokładną godz oddawania stolca swego;)Pegasus yeee.Niskopienny będzie się oblizywał.

      • 0 0

  • Gratulacje...

    Pan Wawrzonek jest inteligentny....inaczej. Przecież wszystkiego bzdury drogowe w Gdańsku to jego zasługa.

    • 7 1

  • A wystarczyłoby zamontować co sto metrów progi zwalniające. Tanio i skutecznie.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane