- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (198 opinii)
- 2 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (108 opinii)
- 3 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (715 opinii)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (99 opinii)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (53 opinie)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (17 opinii)
Kolejny wniosek o odcinkowy pomiar prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą
Gdańscy drogowcy zamierzają po raz kolejny zwrócić się do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o objęcie tunelu pod Martwą Wisłą odcinkowym pomiarem prędkości. Skłoniło ich do tego... otwarcie nowego tunelu na trasie S2 w Warszawie, gdzie kamery czuwają nad prędkością kierowców już od pierwszego dnia.
O tym, że tunel mający niespełna 1,5 km długości to kluczowa trasa w północnej części miasta, nikogo przekonywać nie trzeba. Codziennie korzysta z niego kilkadziesiąt tysięcy pojazdów. To też trasa, gdzie przed wprowadzeniem nowych wyższych mandatów najwięcej kierowców traciło prawo jazdy za przekroczenie prędkości.
Gdy urzędnicy z Gdańska podjęli starania o montaż w nim odcinkowego pomiaru prędkości, okazało się, że do wniosku wymagana jest analiza bezpieczeństwa obejmująca trzy ostatnie lata funkcjonowania wskazanego odcinka.
W dokumencie, który na zlecenie miasta mieli przygotować niezależni eksperci (w tym przypadku z Politechniki Gdańskiej), szczególną uwagę należało zwrócić na wypadki ze skutkiem śmiertelnym. A tych w tunelu, na szczęście, nie było.
Z analizy wynikało, że choć dochodzi w nim do stłuczek, wypadków i korków, a ich najczęstszą przyczyną jest nadmierna prędkość, to w świetle przepisów "tunel jest zbyt bezpieczny", by nad zapędem kierowców do szybszej jazdy zapanowały kamery GITD.
W stolicy wystarczyły prognozowane statystyki
Tymczasem w drugiej połowie grudnia do użytku został oddany 2,5-kilometrowy tunel na trasie S2 w Warszawie. Co ciekawe - tunel od pierwszego dnia został wyposażony w 12 kamer OPP, które wcześniej kontrolowały prędkość na trasie S7, po czym zostały zdemontowane i przeniesione do nowego tunelu w stolicy.
- Kwestia instalacji, w tym przypadku przeniesienia OPP do tunelu (w ciągu drogi ekspresowej S2) w Warszawie była przedmiotem wielomiesięcznych, wcześniejszych ustaleń GITD i GDDKiA - wyjaśnia biuro prasowe Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (Canard). - W przypadku tunelu w Warszawie jednym z warunków jego uruchomienia było zapewnienie nadzoru nad prędkością kierujących pojazdami - instalacja odpowiednich urządzeń rejestrujących. Urządzenia OPP zainstalowane w tunelu w Warszawie zostały "pozyskane" w związku z koniecznością ich demontażu przy budowie drogi ekspresowej S7. Zdemontowane urządzenia były czasowo wykorzystane na budowanym odcinku autostrady A1, a po przygotowaniu przez GDDKiA miejsc montażu, wykonaniu przyłączy elektrycznych oraz organizacji ruchu zainstalowane w ustalonej wcześniej lokalizacji w tunelu.
Urzędnicy z Warszawy tłumaczą, że montaż OPP w tunelu w Warszawie był możliwy także dlatego, że już w dokumentacji projektowej zarządca drogi ekspresowej przewidywał możliwość doposażenia tunelu w instalację do odcinkowego pomiaru prędkości.
Co oczywiste, do dokumentacji planowanego tunelu nie mogła być więc dołączona analiza wypadków z trzech ostatnich lat, bo tunel był wówczas dopiero na etapie projektowania.
Co więc posłużyło jako "podkładka" do wniosku o montaż w tunelu OPP?
- GITD, podejmując się instalacji urządzeń do OPP w tunelu na drodze ekspresowej S2, mimo że na tamten moment nieuruchomionej, wykonało standardową procedurę dotyczącą opiniowania tego typu inwestycji przez organy policji, posługując się prognozowanymi statystykami ruchu i uwarunkowaniami samego przedsięwzięcia w kontekście bezpieczeństwa ruchu drogowego. Uzyskana opinia jednoznacznie wskazała na wysokie ryzyko występowania zdarzeń mających wpływ na bezpieczeństwo użytkowników drogi w tunelu. Co więcej, tunel w ciągu drogi ekspresowej S2 jest o ok. 1 km dłuższy niż tunel abp. Tadeusza Gocłowskiego w Gdańsku, co znacznie utrudniałoby jakiekolwiek akcje ratownicze w przypadku zdarzenia drogowego - czytamy w oświadczeniu Canard.
Gdańsk: wyślemy jeszcze jeden wniosek
Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni zarządzającego tunelem pod Martwą Wisłą, z jednej strony przyznaje, że montaż OPP w tunelu w Warszawie to krok w dobrą stronę, ale z drugiej dziwi się, że gdy o te same urządzenia zabiega Gdańsk, nagle zaczynają mnożyć się dodatkowe formalności. Jak dodaje, na przykładzie nowo otwartego tunelu w Warszawie wkrótce ponownie zwróci się do GITD z wnioskiem o objęcie OPP także tunelu w Gdańsku.
- Z doświadczeń użytkowania tunelu pod Martwą Wisłą mogę z całą pewnością stwierdzić, że wyposażanie tego typu obiektu w systemy nadzoru nad bezpieczeństwem ruchu drogowego jest ze wszech miar zasadne - podkreśla Wawrzonek. - Dlatego ze zrozumieniem przyjęliśmy wiadomość, że nowy tunel pod Ursynowem w Warszawie został już na etapie budowy wyposażony w tego typu system. Jednocześnie tym większa szkoda, że z perspektywy stolicy nie widać takich potrzeb w innych miastach. Jako zarządca drogi kilkukrotnie zwracaliśmy się z prośbą o objęcie takim nadzorem ciągów szczególnie narażonych na zdarzenia drogowe lub na konsekwencje ich skutków. To nie tylko tunel, ale choćby także odcinek leśny ul. Słowackiego
2,5 tys. mandatów w 2021 r. na drodze na Hel
Obecnie na Pomorzu jest tylko jedno miejsce, gdzie funkcjonuje OPP - to odcinek drogi wojewódzkiej nr 216 pomiędzy Redą a Rekowem Górnym.
- Za pomocą urządzenia służącego do odcinkowego pomiaru średniej prędkości pojazdów w Rekowie Górnym zarejestrowano w 2021 r. 2,5 tys. naruszeń - wyjaśnia GITD.
W 2020 r. - głównie przez spowodowany pandemią lockdown - było ich znacznie mniej, bo tylko 1,9 tys. Rok wcześniej odnotowano 2,3 tys. kierowców przekraczających dozwoloną prędkość. Z kolei w 2018 r. było ich 2,8 tys.
Rekordowy pod tym względem był rok 2017, gdy kamery do pomiaru prędkości zarejestrowały 5,9 tys. wykroczeń.
Dla porównania - w stołecznym tunelu - tylko od 20 grudnia do sylwestra odcinkowy pomiar prędkości odnotował 4,6 tys. kierowców przekraczających dopuszczalną prędkość.
Niedawno GITD odmówił montażu urządzeń m.in. na Obwodnicy Trójmiasta, uznając, że trasa ta - podobnie jak tunel - jest wystarczająco bezpieczna.
Opinie (270) 6 zablokowanych
-
2022-01-07 11:09
Rozmawiałem z gościem który jest odpowiedzialny za monitorowanie tunelu. Nie wiem, czy ściemniał czy nie, ale podobno jest tam niesamowita technologia i jest mierzona predkosc każdego pojazdu. Cytuje- do 120-130kmh nie reagujemy. Oczywiście nie mają prawa wystawić mandatu (tak jak kamery i pomiar prędkości na Słowackiego) ale sam byłem świadkiem jak był w tunelu wygłaszany komunikat zwolnij, więc myślę że wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu to tylko i wyłącznie nasza typowo Polska kwestia biurowej/biurwowej machiny
- 8 3
-
2022-01-07 11:16
W Austrii (2)
Każdy tunel ma odcinkowy pomiar i ludzie to przeżyli
- 6 10
-
2022-01-07 12:22
Tam nawet mierzą w tunelach odległość pomiędzy samochodami, co stwierdziłem już po przejechaniu trasy i przetłumaczeniu w Google ukazujących się napisów.
- 4 0
-
2022-01-07 18:05
Przezyli to nawet jezdzacy tymi tunelami Polacy.
- 1 0
-
2022-01-07 11:17
(1)
to d**ilizm z pomiarem
- 7 4
-
2022-01-07 11:38
Bo?
- 1 3
-
2022-01-07 11:28
Teraz czekam tylko jeszcze żeby wysokość ubezpieczenia zależała od ilości punktów karnych !
- 0 6
-
2022-01-07 11:32
Jeżdżę po całej Europie i to wyprawiają Nasi pseudo drivery na całej tej trasie łącznie z tunelem to nie mandaty to powinno być zatrzymywanie licencji kierowcy przynajmniej na rok i jeden dzień!!!
- 7 6
-
2022-01-07 11:37
(2)
Bezpieczny? Dekle pędzą tam ponad 100
- 6 7
-
2022-01-07 12:40
(1)
Czym zdecydowanie powodują niesamowite zagrożenie w ruchu lądowym. ponieważ po obu stronach drogi są piesi, występują skrzyżowania i występuje ruch z naprzeciwka, a do tego droga jest nierówna..
Prawda jest taka, że jak ktoś się zagapi to wypadek i tak nastąpi, nie ważne czy jedzie 70km/h czy 90 km/h. Skutek wypadku będzie inny, to prawda. Ale czy życie samo w sobie nie jest niebezpieczne? Jeżeli tak bardzo boisz się prędkości i konsekwencji wypadku to po prostu unikaj pojazdów mechanicznych, albo jedź sobie z prędkością jaką uważasz, możesz się nawet toczyć.
Nazywanie kogoś deklem tylko dlatego ,że jedzie z prędkością wyższą od Twojej nie usprawiedliwia tego określenia, tym bardziej ,że nie stwarza większego zagrożenia niż ktokolwiek inny na drodze.
Jedynym argumentem przemawiającym za ograniczeniem prędkości w tunelu do prędkości mniejszej niż autostradowa to fakt ,że ewentualne skutki wypadku mogą być trudniejsze do usunięcia, a służby ratownicze mają większą trudność w dotarciu na miejsce zdarzenia.- 5 2
-
2022-01-07 17:55
Jedyna prawda jest taka, ze masz wieczny slowotok, a jednoczesnie nic wartosciowego do przekazania.
- 1 4
-
2022-01-07 11:37
Odkad podniesli mandaty to pełno kontroli w Gdańsku (3)
Od 1 stycznia widziałem już tyle kontroli co przez ostatnie 5 lat.
Teraz widać, że chodzi o kase a nie bezpieczeństwo- 9 1
-
2022-01-07 11:54
Jedno wynika z drugiego. Wreszcie ktoś zaczął cywilizować tę dzicz.
- 1 6
-
2022-01-08 00:59
Od zawsze ...
Tak jest,za chwilę będzie pusto na drogach od kontroli.
- 3 0
-
2022-01-08 01:05
Komendy i komiariaty
Dostali nowelkę z zaostrzenia nakładania mandatòw,to zawsze jest show.Naczelnicy szaleją,odprawy robią i wytyczne co do ilości kar za wykroczenia czy t podobne.Za chwilę znikome kontrole. Spoko,ale jeździjmy rozważnie.
- 3 0
-
2022-01-07 11:37
(1)
Odnoszę wrażenie ,że niektórzy kierowcy to najchętniej by zmusili wszystkich do jazdy 30 km/h, a każdego kto jedzie szybciej niż 50 km/h określają mianem mordercy na drodze.
Weźcie się ludzie w garść i nie mierzcie każdego swoją miarą. To ,że Ty nie radzisz sobie z pojazdem mechanicznym, który jedzie 60 km/h nie oznacza, że inni nie potrafią.
wymiotować mi się chce od masy i**otyzmów, które przelewają się na tym portalu.- 9 6
-
2022-01-07 12:10
Rozumiem, że minusują Ci co jeżdżą przyklejeni do przedniej szyby przy prędkości 47 km/h. Bo według nich każdy co przekroczy prędkość jest mordercą na drodze.
Pamiętajcie ,żeby przed wyjściem na otwarty teren ubrać szczelnego kondona, bo przecież kurz i brud latają, może wam się coś stać.- 6 0
-
2022-01-07 12:37
Tempo 30 (1)
I progi zwalniające.
- 3 0
-
2022-01-07 13:07
Woonerf przede wszystkim powinien tam być
I jakieś plakaty na ścianach tunelu, jak na parkanie Parku Oliwskiego, by jadący powolutku kierowcy mogli się doksztalcic xd
- 1 0
-
2022-01-07 13:08
Jeżdżę tamtędy często i nie widzę jakiegoś niebezpieczeństwa.
- 5 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.