• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Końcowe odliczanie na Trasie Kwiatkowskiego

Katarzyna Fryc
19 sierpnia 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
W poniedziałek rusza budowa ostatniego etapu najważniejszej gdyńskiej inwestycji drogowej.

Na tę chwilę gdynianie czekają od ponad 30 lat: trasa powstaje - z przerwami - od 1974 roku! Tymczasem ma ona kluczowe znaczenie dla całego Trójmiasta. Po pierwsze, mieszkańcy Gdyni zyskają nowy dojazd do obwodnicy. Po drugie, będzie to główne połączenie drogowe z portem, stocznią, dwoma terminalami kontenerowym i bazą Marynarki Wojennej. O trzecim i ostatnim etapie trasy mówi się także jako o faktycznym początku autostrady A1.

Do zbudowania pozostał odcinek długości 3,5 km, który rozpoczyna się w Leszczynkach, a kończy przy obwodnicy.

- Wartość inwestycji wynosi blisko 240 mln zł, z czego 180 mln zł pokrywa dotacja unijna, a pozostałą część finansuje miasto - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Większość pieniędzy zostanie wydana na trzy wiadukty o łącznej długości 900 metrów. Przedsięwzięcie obejmie także m.in. ustawienie ekranów akustycznych, oświetlenie, budowę kładki dla pieszych oraz modernizację fragmentu istniejącej estakady.

Roboty, które powinny potrwać 20 miesięcy, miały rozpocząć się już wiosną tego roku, ale opóźniły je protesty firm pokonanych w przetargu. O wielomilionowe zlecenie biło się sześć potężnych spółek budowlanych z Polski i zagranicy. Wygrał stołeczny Warbud, który w Gdyni buduje już zajezdnię trolejbusową, park naukowo-technologiczny i prowadzi prace wykończeniowe w nowej siedzibie Muzeum Miasta. Oferta Warbudu (który zaproponował cenę 225 mln zł) wcale nie była najtańsza, więc od wyniku przetargu natychmiast odwołały się inne przedsiębiorstwa. Po ponownej analizie dokumentów wybrano ofertę niemieckiej firmy drogowej Hochtief, ale to z kolei pociągnęło za sobą protest Warbudu. Sprawa trafiła do zespołu arbitrów przy Urzędzie Zamówień Publicznych, który nakazał miastu kolejny raz ocenić oferty. Gmina znów wskazała Warbud. - Wartość kontraktu opiewa na 225 mln zł, pozostałą część kosztów pochłonie nadzór inżynierski oraz promocja przedsięwzięcia, która jest wymogiem unijnym - tłumaczy Stępa.
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (44) 8 zablokowanych

  • Wielki Sukces

    Jest to jeden z największych sukcesów miasta. Estakada Kwiatkowskiego jest jak "butla z tlenem" dla całej gdyńskiej gospodarki.Tak wielkiej idrogiej inwestycji miasto nie było w stanie samo zrealizować.Teraz nr 1 to jak najszybciej budować autostrade A1.

    • 0 0

  • Wielki sukces?

    bez jaj, 30 lat juz to buduja

    • 0 0

  • no proszę

    odcinek 3,5 km
    3 wiadukty
    w 20 miesięcy
    za 240 mln (180 z Unii)
    czy ktoś obliczy ile już miesięcy trwa remont Błędnika ?

    ale swoją drogą te 15 mln na "nadzór budowlany i promocję przedsięwięcia" ? - czy mamy rozumieć, że bez promocji przedsięwzięcia nikt z trasy Kwiatkowskiego korzystać nie będzie ? a ocenę wysokości kosztów nadzoru inżynierskiego pozostawiam inżynierom

    • 0 0

  • Estakada ?

    Trasa, która w momencie rozpoczęcia budowy była już przestarzałym projektem. Ale musimy cieszyć się z tego co mamy i na filmach i fotografiach oglądac nowoczesne rozwiązania. Może nasze wnuki ....

    • 0 0

  • Gdynia nr.1 pod względem komunikacji !!

    A Gdańsk ? Czemu oni nic nie robią aby jakoś rozluźnić centrum i polepszyć dojazd do obwodnicy?
    Czy to że w ostatnim czasie zakończyła się przebudowa spacerowej polepszy dojazd do obwodnicy ? NIE, ponieważ modernizowali istniejący już dojazd, a Gdynia tworzy całkiem nowy !!
    Co może remont całego centrum ma polepszyć komunikację ? NIE, bo i tak wszystkie drogi w gdańsku prowadzą do centrum i nie ma sposobu aby ominąć te korki. Chyba że ktoś zna boczne drogi, ale to i tak nie zawsze pomaga.
    Nie wspomne o organizacji objazdów w centrum z tytułu remontu, PARANOJA !!!! Kto to wymyśla ? Jak mozna skręcić na droge do Pruszcza bądź na Warszawe z ul.Nowe Ogrody skoro na skrzyżowaniu z 3 Maja zrobili zakaz skrętu w prawo a na Hucisku wiadomo jaką masakre zrobili...
    Kto tam postawił ten zakaz ?? Co za idiota ??
    Przecież aby przejechać przez Centrum w strone Pruszcza bądź na Warszawe to nie ma innej drogi jak 3 Maja, która i tak jest nonstop zakorkowana od skrzyżowania z Dąbrowskiego do skrzyżowania z ul.Nowe Ogrody !!
    Jeszcze raz PARANOJA i jeszcze większa PARANOJA...

    • 0 0

  • Brawo Gdynia i brawo Gdańsk !

    Tu widać, ze idzie ku dobremu. I przestańcie chrzanić, ze Gdynia jest fajna a Gdańsk do dupy albo odwrotnie bo różnic miedzy nimi większych nie ma (mówię o gospodarzeniu)! Estakada to będzie naprawdę wielka rzecz- w Polsce takiej drugiej drogi nie ujrzysz...

    • 0 0

  • ja na razie na remont błędnika nie narzekam. czasem zdarza mi się stać w korku tramwajowym, jak zjeżdżam z Chełmu - bez korków. pewnie gul mi skoczy, jak zacznie się rok szkolny i porobią sie korki, ale na razie cieszę się dniem dzisiejszym. wyspałam sie, jestem pełna optymizmu! a co będzie jutro - jutro tez będzie dzień

    • 0 0

  • NARESZCIE....

    Wreszcie to ruszy...
    O tym, że będą protesty miasto wiedziało juz jesienią! To norma. wstyd, że nie rozstrzygnęli tego jesienią (wtedy ok. 4 miesiące na protesty i w lutym budowa by ruszyła).
    No, ale wszystko dobre, co się dobrze kończy.
    Teraz wykonawcę trzeba chwycić za ja.a i niech wyje, ale robi!

    • 0 0

  • a ja myślałem, ze to już ukończono...

    ciągle o tym gadają, i gadają, i gadają...

    • 0 0

  • Wszyscy sie ciesza...

    ..a obwdnica juz sie nie da przejechac!! Niedlugo beda musieli poszerzac obwodnice do trzech pasow w jednym kierunku, bo od gdyni (chwarzno) do gdanska (kartuska) jedzie sie w podwojnym sznurku samaochodow. Poza tym to juz nie jest obwodnica, tylko droga miejska laczaca osiedla satelitarne trojmiasta, przebiegajaca po malowniczych terenach trojmiejskiego parku krajobrazowego.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane