• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec śledztwa ws. wypadku galara. Młody sternik oskarżony

Piotr Weltrowski
27 czerwca 2024, godz. 10:20 
Opinie (189)
Według prokuratury odpowiedzialność za wypadek Galara Gdański I ponosi jedna osoba - sternik jednostki. Według prokuratury odpowiedzialność za wypadek Galara Gdański I ponosi jedna osoba - sternik jednostki.

Prokuratura Okręgowa w Gdańsku zakończyła śledztwo prowadzone w sprawie wywrócenia się jachtu Galar Gdański I. W wyniku zdarzenia śmierć poniósł 59-letni mężczyzna i dwie kobiety: 50-latka oraz 27-latka w wysokiej ciąży. Śmierć poniósł również noworodek. Za nieumyślne spowodowanie katastrofy odpowie sternik jednostki.



Zakładasz kamizelkę ratunkową, gdy korzystasz z wodnych atrakcji?

Przypomnijmy: do wypadku doszło 8 października 2022 r., gdy jacht Galar Gdański I wykonywał okołogodzinny turystyczny kurs dookoła wyspy Ostrów.

Na pokładzie jednostki znajdowało się łącznie 14 osób, w tym 12 pasażerów. W rejonie Kanału Kaszubskiego jacht się przewrócił, a osoby przebywające na nim znalazły się wodzie.

Długa lista zaniedbań



- Na podstawie zebranego materiału dowodowego, w tym zeznań świadków, specjalistycznych opinii, jak również raportu końcowego Państwowej Komisji Wypadków Morskich ustalono, że przyczyną tego zdarzenia było naruszenie zasad bezpieczeństwa w ruchu wodnym oraz dobrej praktyki morskiej wynikającej z Konwencji w sprawie Międzynarodowych Przepisów o Zapobieganiu Zdarzeniom na Morzu przez pełniącego na jachcie funkcję I sternika, wówczas 19-letniego mężczyzny - mówi Grażyna Wawryniuk z Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.
Jak dodaje, zdaniem prowadzących śledztwo oskarżony zaniedbał również zachowanie środków ostrożności, niewłaściwie prowadził obserwację wzrokową i nie ustąpił mającemu pierwszeństwo zespołowi holowników i statkowi.

Wszystko o wypadku Galara Gdańskiego



- Wbrew zwyczajowemu obowiązkowi uzyskania od pilota zespołu holowników zgody na przepłynięcie, ignorując sygnały alarmowe, wbrew obowiązkowi postoju, wpłynął w strugę śrubową holownika, wskutek czego doszło do niekontrolowanego przemieszczenia się jachtu, utraty stateczności i jego wywrócenia - mówi Wawryniuk.
W następstwie wypadku śmierć poniósł mężczyzna oraz dwie kobiety i noworodek. Zagrożone było też życie i zdrowie pozostałych pasażerów oraz drugiego członka załogi, przy czym dwie osoby doznały obrażeń ciała.

Sternik przyznał się do winy



W skierowanym do Sądu aktem oskarżenia prokurator zarzucił sternikowi nieumyślne sprowadzenie katastrofy w ruchu wodnym zagrażającej życiu i zdrowiu wielu osób, w następstwie której śmierć poniosły cztery osoby, a dwie doznały obrażeń cała.

Przestępstwo to zagrożone jest karą pozbawienia wolności do lat 8.



Oskarżony przyznał się podczas śledztwa do popełnienia zarzucanych mu czynów.

Umorzenie postępowania w części przeciwko armatorowi jachtu



Prokuratura badała też odpowiedzialność armatora jachtu, któremu zresztą wcześniej postawiono też zarzuty. Ten wątek zakończył się umorzeniem, choć prowadzący śledztwo znaleźli uchybienia.

- Zgromadzony w sprawie materiał dowodowy wprawdzie potwierdza, że armator nie wykonał wszystkich obowiązków, które do niego należały, jednakże zgromadzone w tej sprawie dowody jednoznacznie wskazują, że zaniedbania, których się dopuścił, nie przyczyniły się do spowodowania katastrofy w ruchu wodnym - mówi Wawryniuk.

Opinie (189) ponad 20 zablokowanych

  • szybko małolat trafił do kryminału (2)

    i życie już ma ułożone do końca przez jeden bład

    • 20 15

    • Trzeba myśleć ,a małolaty nawet w szkole nie chcą tego robić

      • 7 5

    • Oj nie takia święta dzisiaj ta młodzież

      • 2 7

  • (9)

    Jak się nie umie pływać to się nie pływa a na pewno nie wozi ludzi.

    • 13 16

    • Ktoś go zatrudnił (2)

      I naobiecywał

      • 17 2

      • (1)

        No i?

        • 0 8

        • Co no i?

          • 7 0

    • Jak by niebyło wypadków. (3)

      To byśmy ludźmi niebyli.

      • 5 5

      • Dostałem udaru próbując to przeczytać/zrozumieć.

        • 5 3

      • (1)

        Jakby, chłopaku, jakby.

        • 3 0

        • Nie było nie było.

          • 2 0

    • (1)

      A jak szefo karze to co wtedy!

      • 2 6

      • odwołac sie od kary

        • 8 0

  • ehh (2)

    Najbardziej szkoda tych ludzi, którzy przez czyjąś brawurę i brak doświadczenia zginęli podczas korzystania z gdanskich atrakcji.

    • 47 3

    • im już wszystko jedno

      szkoda tych, którzy za nimi tęsknią... :(

      • 11 0

    • Kamizelki

      A czemu nie zapytali/poprosili o kamizelki ratunkowe przed wypłynięciem? Ja idąc z dzieckiem na kajak, zakładam jeszcze na lądzie.

      • 9 0

  • (9)

    A najlepsze jest to że te galary dalej pływają i NIKT nie ma założonej kamizelki. Smutne to

    • 163 1

    • Skoro tak.

      Niech toną.

      • 9 6

    • (1)

      Ale tylko po Motlawie

      • 0 11

      • A bo na Motławie nie można się utopić?

        • 23 0

    • Nie maja założonych kamizelek, bo nie muszą ich zakładać

      Takie prawo

      • 7 2

    • Na pewno?

      Ostatnio mieliśmy imprezę firmową i trochę ludzi pływało na nich (taka atrakcja na imprezie) i wszyscy w kamizelkach. Poza tym widziałem te jednostki kilka razy i też zawsze "świeciły się" na pomarańczowo.

      • 2 7

    • Ale teraz pływają z doświadczonym sternikiem. (1)

      • 0 10

      • Jaaasne...

        • 13 0

    • Smutne to, że mamy takie prawo w PL

      Masz mieć na pokładzie w ilości takiej jak osób na pokładzie, ale nie ma obowiązku założenia go.

      • 6 1

    • A jest taki obowiązek!

      • 0 0

  • strzelam że dostanie zawiasy ewentualnie krótką karę więzienia (3)

    ale rozwalona do końca życia psychika to prawdziwy wyrok. oczywiście jest przyczyna i jest skutek

    • 36 1

    • A inny cwaniaczek tylko kasę codziennie liczy i liczy że się wywrotka nie powtórzy na tej krypie...

      • 19 0

    • I tak dobrze, bo np. właściciele psów w tym kraju umorzenie lub mandat 500 PLN (1)

      • 1 4

      • Męczący jesteś. Jak każdy psychol.

        • 3 2

  • (23)

    To własciciel tego galara powinien zostać ukarany,zatrudnił młodego człowieka ktory nawet ze względu na swój wiek nie miał doświadczenia

    • 446 50

    • (9)

      Dorosły chłop a ty traktujesz go jak przedszkolaka nieznającego wielkiego strasznego świata. Wymagajmy trochę odpowiedzialności - jak by mnie ktoś zatrudnił jako pilota samolotu pasażerskiego to by popełnił błąd ale ja też głupi nie jestem i bym go nie pilotował nie czując się pewnie. Oboje powinny iść siedzieć.

      • 13 42

      • to co napisałeś odnoszę wrażenie (6)

        że nie byłeś młodym człowiekiem bez pdoświadczenia.
        Urodziłeś się dorosły i już masz wiedzę dorosłego człowieka.
        W wieku lat 19 ktoś chce zarobić i nie ma pojęcia o tych zagrożeniach to instytucje i pracodawca jest od tego aby tego pilnować.

        • 59 7

        • (5)

          Oj, w ogromnym błędzie jesteś. Jeśli pracodawca zatrudni 19-latka, który posiada prawo jazdy, jako kierowcę, chłopak przejedzie na czerwonym i spowoduje tym wypadek to według ciebie to pracodawcy wina? Poza tym wiek wiekiem, doświadczonym też zdarzają się błędy i to oni powinni za nie odpowiedzieć.

          • 12 25

          • (1)

            nie ma sensu takim ludziom tłumaczyć, bo dla nich białe to czarne a czarne to białe.

            • 10 4

            • no, proszę cię

              Nie mierz innych swoją miarka, bobek.

              • 3 4

          • ...ooooo widzę że się zaczyna odwracanie kota ogonem i....

            ....wybielanie ,,pracodawcy,, pamiętaj skrsynu że na ludzkiej krzywdzie się nie dorobisz i karma wróci nie wspominając o pozwach od rodzin pokrzywdzonych i dopiero zaboli.....

            • 6 3

          • Tylko jako kierowca jeździsz normalnym pojazdem, a nie jakąś prowizorką (1)

            I jeszcze pracodawca ci każe pływać, po wodach niebezpiecznych. Galar gdański to zwykły dorobkiewicz, który nie liczy się z bezpieczeństwem. Tylko pieniądze go interesują.

            • 3 1

            • Ktoś zmuszał sternika do pracy w tej fundacji?

              Sam nie potrafił ocenić czy to bezpieczne? Czy jakby jeździł autem bez przeglądu to nie byłby winny?

              • 0 0

      • Nikt by cię nie zatrudnił na pilota bez odpowiednich uprawnień (1)

        Ten co zatrudnia ma obowiązek zadbać o to aby osoba pełniąca funkcję miała wszelkie kwity, wiedzę i doświadczenie. Jeśli nie ma to nie zatrudnia lub podpisuje lojalkę i robi szklenia. Tutaj zatrudnił jakichś smarkaczy po szkole średniej bez wiedzy, doświadczenia z 1 dniowym kursem do wożenia ludzi.

        • 45 6

        • Mieli uprawnienia.

          To kierowców też mamy kontrolować jaką mają wiedzę po zdaniu egzaminu,?

          • 0 0

    • Podobno młody dopiero się szkolił?

      • 12 0

    • (1)

      może na przykład producenci aut powinni odpowiadać za wypadki idąc tym twoim pseudo tokiem myślenia. Gościu 19 lat i tylko 8 lat za zabójstwo? niezły mamy "sądownictwo". Przecież to była umyślna próba zabójstwa, doskonale wiedział, że jest holownik i celowo wpłyną. Dożywocie to jedyna słuszna kara.

      • 5 76

      • A teraz przemyśl swoją wypowiedź jeszcze raz

        podpowiadam. Producenci aut muszą budować takie auta które są bezpieczne. Galary nie powinny mieć prawa tam pływać bo nie spełniają żadnych norm, poza łapówkarską. Zatrudnienie osoby bez kompetencji jest winą pracodawcy a nie tego amatora. Ja też bym chciał się zatrudnić na stacji orbitalnej. Do kogo zależy weryfikacja i odpowiedzialność za nabór?

        • 32 4

    • Dokładnie tak powinno być. (1)

      Sam pomysł organizowania takich pływań po wodach portowych jest mocno wątpliwy. Dwa to kwestia uprawnień. Co z tego że miał jakiś patent. Pływanie po akewnach portowych wymaga dodatkowej wiedzy i doświadczenia, to powinien uwzględnić organizator zatrudniając sternika - a nie zrobił tego. Inna kwestia to płaskodenne jednostki. Nie powinny być dopuszczone do ruchu po wodach portowych. Młody sternik jest najmniej winny tej tragedii. Odpowiedzialność leży na organizatorze tych rejsów oraz na instytucjach, które na nie pozwoliły.

      • 77 8

      • To może młody kierowca auta

        jak spowoduje wypadek i pozabija ludzi to niech odpowiada właściciel auta? Jesteś normalny? Jak ktoś ma patent to powinien wiedzieć, że on odpowiada za to co robi.

        • 0 0

    • (2)

      Dwaj sternicy byli uczniami technikum morskiego na praktykach w fundacji.

      • 36 0

      • Ja pierniczę...

        • 19 1

      • no tak praktykowali przewożąc ludzi

        • 13 2

    • Gdyby tak było to sąd wziąłby pod uwagę. To przestroga dla wszystkich zatrudniających się w tej branży. (2)

      • 13 17

      • widać sąd słabo ogarnia matematykę

        • 2 1

      • Taa wolny sąd

        na pewno wziąłby, ale co innego, po za tym przecież to krewni i znajomi królika, to nikt ich nie ruszy.

        • 1 2

    • To trochę jak w starym powiedzeniu "Kowal zawinił, Cygana powiesili". W pogoni za kasą zatrudniamy ludzi niedoświadczonych, którzy zgodzą się za mniej. Nie pierwszy to wypadek za który obwinia się tylko i wyłącznie prowadzącego jednostkę (sternika, szypra czy kapitana).

      • 24 5

    • Miał uprawnienia, o co chodzi.

      Za błędy odpowiada sprawca.

      • 11 10

  • Ja się zastanawiam, dlaczego nie ukarano organizatorów tego przekrętu (11)

    at hoc utworzono fundację, aby jawnie omijać prawo, niebezpieczne koryta z kilku desek steowane przez uczniów szkoły średniej używane do przewozu osób. Nie dosyć, że ma to służyć do pompowania kasy do prywatnych kieszeni, zatrudnianie niedoświadczonych młodych ludzi , narażanie życia i zdrowia turystów z jawnym łamaniem norm bezpieczeństwa . Zarzuty POwinien mieć właściciel fundacji, a nie młody człowiek który padł jego ofiarą . Partyjniackie ustawki w Gdańsku, to codziennośc niestety w mieście zarządzanym przez PO. Nasze sądy.

    • 108 9

    • Złamali młodemu człowiekowi życie, a sami dalej prowadzą przestępczą działalność.

      Tylko w Gdańsku takie rzeczy.

      • 42 5

    • (7)

      ale co jest w fundacji że pozwala omijać prawo? forma działalności jak i inne.

      • 6 17

      • nie wiesz, nie wypowiadaj się. (5)

        • 10 5

        • (4)

          to mi wytłumacz jak taki mądrx jesteś.

          • 8 2

          • Nie chce mi się dyskutować z gimbusami (3)

            bez odbioru

            • 5 6

            • powiedz. chetnie sie dowiemy - na ta chwile jest duza uwaga ludzi ktorzy twierdza (2)

              ze, w Urzedzie miajskim jest grupa ludzi ktora kosztem korzysci finansowych pozwolila na dzialalnosc przekraczajaca wszelkie normy bezpieczenstwa z wrecz kryminalnym ukladzie wlaczajac w to niejako obecna prezydent miasta - bedoaca posrednio Morderczynia 27 letniej dziewczyny w wysokiej ciazy. Ten sternik nie mial zadnych szans na opanowanie tej lupiny w tym miejscu. strasburg - bedzie sie musial wypowiedziec i po zmianie wlaczy powylapuje sie te urzedowe karaluchy.

              • 8 2

              • Zgode wydał Urząd Morski w Gdyni

                • 0 3

              • mogla nie wsiadać w wysokiej ciąży do tego ófna, mogla ubrać kamizelkę obowiązkową.

                • 0 2

      • fundacja dzisiaj to niezły biznes

        a w Małej Sycylii szczególnie. Jakiś czas temu był tutaj artykuł o innej fundacji która od miasta miała kilka kamienic w centrum przekazanych do użytku za darmo a wynajmowali je pod działalność i czerpali zyski. Mało tego po kilkunastu latach takiej działalności i nagłośnieniu sprawy nakazano im zwrot budynków czego nie dokonali nawet po kilku wezwaniach, terminach itd.

        • 6 0

    • Starówka rządzą pseudo gangsterzy ..... widać co się dzieje na bramkach na imprezach

      • 5 1

    • PO nie ma nic to tej fundacji, zgode na te tratwy wydał Urząd Morski w Gdyni. To panstwo w panstwie.

      • 0 3

  • Jak zawsze w tym kraju

    na stojących najniżej w hierarchii zawodowej spada cała kara czyli - im mniejsza pensja tym większa odpowiedzialność. Cała nadzieja w tym, że Sąd właściwie ogarnie sprawę.

    • 74 1

  • (2)

    noworodek o dziecku, które się nie narodziło to chyba nie do końca dobre słowo.

    jak pływali bez kapoków tak pływają bez kapoków.

    • 49 10

    • po co kapoki, kagańce, czy sprawdzanie hamulców

      co złego może się zdarzyć? A jak się wydarzy to przecież wypadek, każdemu może się przydarzyć.

      • 5 2

    • Niekoniecznie, może ratując dziecko przeprowadzono cesarskie cięcie.

      • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane