• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec utrudnień w Sopocie. 3 Maja ponownie przejezdna po gruntownej przebudowie

Krzysztof Koprowski
24 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (131)
Przesuń aby
porównać

Po niespełna roku robót Sopot oficjalnie kończy przebudowę ul. 3 MajaMapka. We wtorek zostanie na całej długości udostępniona dla kierowców oraz rowerzystów, którzy zyskali własną przestrzeń na jezdni. Prace kosztowały ok. 23 mln zł, z czego 15 mln zł stanowiło dofinansowanie z rządowego programu Polski Ład.



Jak oceniasz kształt przebudowy ul. 3 Maja w Sopocie?

Przebudowa ul. 3 Maja, łączącą al. NiepodległościMapkaul. GrunwaldzkąMapka w Dolnym Sopocie, wystartowała w maju ubiegłego roku. Remontowaną drogę o długości 940 metrów oddawano do użytku etapami. Obecnie na otwarcie czeka ostatni z odcinków, z przejazdem pod torami kolejowymi.

We wtorek 25.04. o godz. 7 zostanie on udostępniony kierowcom, a tym samym ul. 3 Maja będzie przejezdna bez żadnych ograniczeń na całej długości.

Ruch autobusów według stałej organizacji ruchu zostanie przywrócony w czwartek 27.04. Dotyczy to zarówno linii ZKM Gdynia (31, 144) oraz ZTM Gdańsk (117 oraz 122). Ponadto korekcie poddany zostanie rozkład jazdy poruszającej się ul. 3 Maja linii 185 w dni powszednie.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


  • Ulica 3 Maja łączy al. Niepodległości z nadmorską częścią Sopotu.
  • Odcinek ul. 3 Maja, który zostanie otwarty we wtorek.
  • Odcinek ul. 3 Maja, który zostanie otwarty we wtorek.
  • Odcinek ul. 3 Maja, który zostanie otwarty we wtorek.
  • Odcinek ul. 3 Maja, który zostanie otwarty we wtorek.
  • Odcinek ul. 3 Maja, który zostanie otwarty we wtorek.
  • Odcinek ul. 3 Maja, który zostanie otwarty we wtorek.
  • Odcinek ul. 3 Maja, który zostanie otwarty we wtorek.

Pasy rowerowe, chodniki z parkowaniem aut, trzy ronda



Z nowej drogi mogą się cieszyć również rowerzyści, którzy zyskali pasy ruchu w jezdni oraz - budzący kontrowersje - jednokierunkowy odcinek wydzielonej drogi w środkowym biegu ulicy, który wprowadzono pod wpływem uwag mieszkańców celem powiększenia przestrzeni parkingowej.

Piesi otrzymali nowe chodniki, które jednak muszą dzielić częściowo z kierowcami, bowiem dopuszczono na wybranych odcinkach postój na betonowych płytkach.

Ważną zmianą jest wprowadzenie trzech rond. Ich liczba to również efekt wsłuchania się w głosy mieszkańców, bowiem pierwotnie planowano tylko jedno takie rozwiązanie - na skrzyżowaniu z ul. KościuszkiMapka.

Wątpliwości ws. 3 Maja w Sopocie. Wysokie krawężniki to niejedyny zarzut Wątpliwości ws. 3 Maja w Sopocie. Wysokie krawężniki to niejedyny zarzut

Przesuń aby
porównać

Sześć podziemnych zbiorników retencyjnych



- Przebudowana ul. 3 Maja jest przykładem nowoczesnego spojrzenia na mobilność miejską - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Projektując inwestycję kierowaliśmy się nową filozofią ulicy, stawiając nacisk na spowolnienie ruchu i poprawę bezpieczeństwa. Trzy pasy jezdni zastąpiliśmy dwoma, pojawiły się pasy rowerowe, wynieśliśmy skrzyżowania, powstały trzy ronda. Najlepszym sposobem na uspokojenie ruchu jest zwężenie ulicy i taka jej geometria, która nie pozwala na szybką jazdę, a kierowcy daje jasny sygnał, że należy zwolnić.
Duże zmiany zaszły także pod ziemią - zbudowano sześć zbiorników retencyjnych, które pomieszczą łącznie 840 tys. litrów wód opadowych. Jak informują urzędnicy, to więcej niż pojemność stawu przy ul. KochanowskiegoMapka (na przedłużeniu ul. 3 Maja) lub odpowiednik 42 basenów ogrodowych.

- Kwestie bezpieczeństwa były dla nas kluczowe, również w przypadku projektowania rozwiązań z zakresu kanalizacji deszczowej - dodaje Wojciech Ogint, dyrektor ZDiZ w Sopocie. Dostosowanie infrastruktury do zmian klimatycznych staje się absolutną koniecznością.

Przesuń aby
porównać


Inwestycja za 23 mln zł zrealizowana przez wykonawcę z Gdyni



Koszt inwestycji wyniósł ok. 23 mln zł. Ponad 15 mln zł Sopot otrzymał w ramach dofinansowania z Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład, zaś ponad 7 mln zł to wkład samorządu.

Głównym wykonawcą robót została wyłoniona w przetargu Firma Drogowo-Budowlana MTM z Gdyni, która współpracowała w zakresie podwykonawstwa z przedsiębiorstwami: Wodjar (kanalizacja deszczowa), Amel (oświetlenie i energetyka), WT Bonsai (zieleń), Automix Energetyka (sieci teletechniczne) oraz Idea B3 (sygnalizacja świetlna).

Nadzór nad inwestycją sprawowało Przedsiębiorstwo Inżynieryjne Alfa Przemysław Marszałkowski. Projekt przebudowy wykonał zespół projektantów pod kierownictwem Dariusza Godlewskiego Polska Inżynieria.

Przebudowa ul. 3 Maja w marcu 2023 r.


Przejazd ul. 3 Maja na odcinku otwartym we wrześniu 2022 r.


Ulica 3 Maja w Sopocie przed przebudową


Przebudowa ul. 3 Maja w liczbach

  • 940 m - długość przebudowywanej drogi,
  • 71 nowo zasadzonych drzew,
  • 7,4 tys. wsadzonych sadzonek krzewów i bylin,
  • 1 ogród deszczowy znajdujący się przy zbiegu ulic: 3 Maja i Grunwaldzkiej,
  • 351 dni trwała budowa - od 9 maja 2022 r. do 25 kwietnia 2023 r.,
  • 3882 tony masy ułożył wykonawca na wszystkich odcinkach jezdni i pasów/drogi dla rowerów,
  • 6 zbiorników retencyjnych,
  • 45 ustawiono nowych latarni oświetlenia ulicznego,
  • 38 zamontowano doświetlaczy przejść dla pieszych,
  • 9 km kabli oświetlenia ulicznego oraz sieci elektroenergetycznej zostało ułożonych,
  • 30 - tyle osób średnio, każdego dnia pracowało na budowie (w kluczowych momentach było to nawet 70 osób).

Główna ulica Dolnego Sopotu zmieni oblicze. Duże zmiany również pod ziemią Główna ulica Dolnego Sopotu zmieni oblicze. Duże zmiany również pod ziemią

Opinie (131) 7 zablokowanych

  • (12)

    Niesamowite....a najlepsze że 2/3 finansowane z polskiego ładu,tak nielubianego przez trójmiejskich włodarzy...tzw hipokryzja level master.

    • 19 70

    • (6)

      Dziękuję za minusy,potwierdzają jedynie moja rację.Serdeczne dzięki.

      • 5 20

      • Jak ja ci dam 15 milionów złotych z zabiorę 40 milionów złotych to będziesz zadowolony (3)

        I co roku będę Tobie zabierał coraz wyższą kwotę a kolejną dotację może dostaniesz a może nie. Jesteś w stanie to zrozumieć???

        • 21 7

        • PO też zabierało obywatelom tyle samo co PiS, tylko nic nie dawało w zamian. Nawet jak kasa była twoja (OFE) to ją kradli (2)

          to był szczyt hipokryzji mówić jednocześnie "Pieniędzy nie ma i nie będzie" i "Polska jest w stanie przyjąć jakąkolwiek liczbę uchodźców"

          • 3 14

          • A to przedruk z propagandowej gazetki towarzyszy? (1)

            Prawdy w tym tyle co w PIS. Czyli nic.

            • 7 3

            • W którym miejscu to mija się z prawdą?

              • 1 0

      • (1)

        Rację w czym? Nie rację tylko błazenade potwierdzają. Jesteś błazen jakiegoś niszowego portaliku, niżej ciężko upaść.

        • 9 4

        • Ty jednak upadłeś, jak widać.

          • 3 9

    • Dostali 15 mln z polskiego ładu a stracili kilka razy więcej i tak już będzie co roku (2)

      Takie to dobrodziejstwo polskiego ładu dla samorzadów, duże miasta straciły nawet po kilkaset milionów rocznie a dostały jednorazową dotację

      • 12 7

      • Duże miasta nie są jedynymi aglomeracjami w PL. Inne również chcą się rozwijać. Znasz pojęcie zrównoważonego rozwoju? To takie nowomodne pojęcie od dawna lansowane przez rodzimą klasę próżniaczą. Obecna ekipa, poza lansem, również czasami realizuje to, o czym opowiada.

        • 4 7

      • No i na co by te kilkaset milionów poszło? Na antyzatoki? Na Falę? Na przejścia naziemne obok tuneli? Na meleksy? Na rydwany?

        Dlatego lepiej że nasz samorząd stracił tą kasę. Gdybym miał na to wpływ to wolałbym, żeby cały mój podatek poszedł do skarbu państwa (który przynajmniej buduje drogi szybkiego ruchu) i ani grosz do samorządu (który tylko zwęża drogi, podnosi ceny biletów i parkingów i utrudnia mieszkańcom życie)

        • 4 9

    • Nie wiedziałem, że jesteś rządowym trollem.

      • 3 1

    • Niesamowite. Polski lad jest z podatkow wszystkich Polakow,nie tylko pisowcow.

      • 2 0

  • (1)

    Rok szok.....

    • 12 15

    • Wiemy wiemy

      Ty że Szwagrem byście w tydzień zrobili

      • 10 2

  • ul. Podjazd (1)

    wola o pomste do nieba. Scisle centrum, tysiace kierowcow, turystow, dziura na dziurze. Laczenie Podjazd/Niepodleglosci - tak pofaldowane, ze podskakujemy jak na trampolinie.

    ul. Sikorskiego - szkoda gadac. Polecam zobaczyc na zywo

    • 27 10

    • Czyli mieli zrobić remont wszystkich ulic na raz? Fajne masz wyobrażenia o funkcjonowaniu miasta

      • 9 4

  • Sopocki ZDIZ zamiast gdańskiego (1)

    Dawac tych ludzi i dyrektorów do Gdanska

    • 26 51

    • Pozory mylą, i to bardzo...

      • 4 3

  • (1)

    Brawo! Kapitalny remont. Jakościowo i organizacyjnie efekt jest bardzo dobry. Dużo miłej zieleni, dobrze poprowadzona ścieżka rowerowa, ruch uspokojony. Po haffnera i armii krajowej to kolejna wzorowo wyremontowana ulica

    • 53 58

    • Z polskiego ładu kasa

      • 1 1

  • Byłem widziałem (5)

    Nic ciekawego

    • 36 32

    • (4)

      Potwierdzam. A do granic absurdu urosły szykany na tej ulicy. Nie dość, że mini ronda spowalniają i tak małą prędkość, która na tej ulicy wynosi 30km/godz., to jeszcze dochodzą do tego bezsensowne wyniesienia rond i przejść dla pieszych. Ta ulica jest podręcznikowym przykładem tego, jak nie należy projektować dróg w mieście.

      • 14 14

      • prędkość 30 km/h paradoksalnie przyczynia się do zwiększenia przepustowości korytarza ruchu drogowego dla pojazdów (2)

        poprawa warunków korzystania z rowerów przyczynia się do zmniejszenia skłonności do korzystania z samochodów na małe odległości, co redukuje korki i paradoksalnie umożliwia bardziej wygodną jazdę samochodem.

        • 7 11

        • Bzdura

          Im większa prędkość i mniej punktów kolizyjnych tym większa przepustowość korytarza. No, chyba że chodzi tobie o korek, ale wtedy kierowcy sami zwalniają i ustawowe ograniczenia prędkości nie mają wtedy znaczenia. Natomiast ograniczenia prędkości zmniejszają przepustowość gdy nie ma korka.

          • 6 3

        • Przestań opowiadać te lewackie brednie

          • 9 2

      • zgadzam sie, przejechanie od dolu do góry lub odwrotnie to jak jazda po torze przeszkód

        nie chodzi mi o prędkość bo przyzywczaiłem się że tam się jeździ wolno, tylko o te wszystkie garby, wyniesienia mikro ronda na których nawet małą osobówką cięzko jest wykręcić w lewo

        • 11 0

  • Kasa z inwestycji strategicznych

    idzie również na minimalizację marmurozy na placu w Sopocie. Przywrócenie zieleni przy spalonych poprzednio inwestycjach.

    • 13 7

  • Fajnie, ale czy progi zostaną poprawione? (1)

    • 41 20

    • Już niby zostały, byle jak i nie wszędzie gdzie trzeba było...

      • 5 0

  • Ewelina¥¥¥ (1)

    Wspaniale wygląda droga po remoncie .Ale aby uczniowie mogli bezpiecznie chodzić do szkoły ,zebra na przejściach dla pieszych obok szkoły powinna być fioletowa.
    Tyle jest dziurawych dróg w Trójmieście .

    • 1 14

    • Zbyt duże progi zwalniające jak na 3 maja nie są lepsze

      • 2 3

  • (3)

    Ciekawe czy Pan Karnowski wspomni o tym, że Polski Ład jest O.K? Hahaha

    • 20 41

    • Polski Ład to przecież (1)

      pieniądze z naszych podatków :)

      • 10 6

      • Komunikacja miejska też jest finansowana z naszych podatków

        a i tak trzeba płacić fortunę za bilety.

        • 8 0

    • ale nie jest ok

      samorządy straciły bardzo dużo pieniędzy a w zamian mogą żebrać o kasę z polskiego ładu, ostatecznie nic nie przybyło a sposób przydziału jest dla samorządów gorszy, bez zabierania kasy samorządom Sopot by sobie bez polskiego ładu zrobił te ulicę

      • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane