- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (50 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Koniec utrudnień w Sopocie. 3 Maja ponownie przejezdna po gruntownej przebudowie
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3434/738x0/3434610-Ulica-3-Maja-w-Sopocie-po-i-przed-przebudowa.webp)
porównać
Po niespełna roku robót Sopot oficjalnie kończy przebudowę ul. 3 Maja. We wtorek zostanie na całej długości udostępniona dla kierowców oraz rowerzystów, którzy zyskali własną przestrzeń na jezdni. Prace kosztowały ok. 23 mln zł, z czego 15 mln zł stanowiło dofinansowanie z rządowego programu Polski Ład.
We wtorek 25.04. o godz. 7 zostanie on udostępniony kierowcom, a tym samym ul. 3 Maja będzie przejezdna bez żadnych ograniczeń na całej długości.
Ruch autobusów według stałej organizacji ruchu zostanie przywrócony w czwartek 27.04. Dotyczy to zarówno linii ZKM Gdynia (31, 144) oraz ZTM Gdańsk (117 oraz 122). Ponadto korekcie poddany zostanie rozkład jazdy poruszającej się ul. 3 Maja linii 185 w dni powszednie.
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
Pasy rowerowe, chodniki z parkowaniem aut, trzy ronda
Z nowej drogi mogą się cieszyć również rowerzyści, którzy zyskali pasy ruchu w jezdni oraz - budzący kontrowersje - jednokierunkowy odcinek wydzielonej drogi w środkowym biegu ulicy, który wprowadzono pod wpływem uwag mieszkańców celem powiększenia przestrzeni parkingowej.
Piesi otrzymali nowe chodniki, które jednak muszą dzielić częściowo z kierowcami, bowiem dopuszczono na wybranych odcinkach postój na betonowych płytkach.
Ważną zmianą jest wprowadzenie trzech rond. Ich liczba to również efekt wsłuchania się w głosy mieszkańców, bowiem pierwotnie planowano tylko jedno takie rozwiązanie - na skrzyżowaniu z ul. Kościuszki
![Wątpliwości ws. 3 Maja w Sopocie. Wysokie krawężniki to niejedyny zarzut](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3273/150x100/3273510__c_14_3_916_662__kr.webp)
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3434/730x0/3434625-Ulica-3-Maja-w-Sopocie-po-i-przed-przebudowa__c_0_11_730_477.webp)
porównać
Sześć podziemnych zbiorników retencyjnych
- Przebudowana ul. 3 Maja jest przykładem nowoczesnego spojrzenia na mobilność miejską - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Projektując inwestycję kierowaliśmy się nową filozofią ulicy, stawiając nacisk na spowolnienie ruchu i poprawę bezpieczeństwa. Trzy pasy jezdni zastąpiliśmy dwoma, pojawiły się pasy rowerowe, wynieśliśmy skrzyżowania, powstały trzy ronda. Najlepszym sposobem na uspokojenie ruchu jest zwężenie ulicy i taka jej geometria, która nie pozwala na szybką jazdę, a kierowcy daje jasny sygnał, że należy zwolnić.
Duże zmiany zaszły także pod ziemią - zbudowano sześć zbiorników retencyjnych, które pomieszczą łącznie 840 tys. litrów wód opadowych. Jak informują urzędnicy, to więcej niż pojemność stawu przy ul. Kochanowskiego
- Kwestie bezpieczeństwa były dla nas kluczowe, również w przypadku projektowania rozwiązań z zakresu kanalizacji deszczowej - dodaje Wojciech Ogint, dyrektor ZDiZ w Sopocie. Dostosowanie infrastruktury do zmian klimatycznych staje się absolutną koniecznością.
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3434/750x0/3434627-Ulica-3-Maja-w-Sopocie-po-i-przed-przebudowa__c_0_11_954_452.webp)
porównać
Inwestycja za 23 mln zł zrealizowana przez wykonawcę z Gdyni
Koszt inwestycji wyniósł ok. 23 mln zł. Ponad 15 mln zł Sopot otrzymał w ramach dofinansowania z Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład, zaś ponad 7 mln zł to wkład samorządu.
Głównym wykonawcą robót została wyłoniona w przetargu Firma Drogowo-Budowlana MTM z Gdyni, która współpracowała w zakresie podwykonawstwa z przedsiębiorstwami: Wodjar (kanalizacja deszczowa), Amel (oświetlenie i energetyka), WT Bonsai (zieleń), Automix Energetyka (sieci teletechniczne) oraz Idea B3 (sygnalizacja świetlna).
Nadzór nad inwestycją sprawowało Przedsiębiorstwo Inżynieryjne Alfa Przemysław Marszałkowski. Projekt przebudowy wykonał zespół projektantów pod kierownictwem Dariusza Godlewskiego Polska Inżynieria.
Przebudowa ul. 3 Maja w marcu 2023 r.
Przejazd ul. 3 Maja na odcinku otwartym we wrześniu 2022 r.
Ulica 3 Maja w Sopocie przed przebudową
Przebudowa ul. 3 Maja w liczbach
- 940 m - długość przebudowywanej drogi,
- 71 nowo zasadzonych drzew,
- 7,4 tys. wsadzonych sadzonek krzewów i bylin,
- 1 ogród deszczowy znajdujący się przy zbiegu ulic: 3 Maja i Grunwaldzkiej,
- 351 dni trwała budowa - od 9 maja 2022 r. do 25 kwietnia 2023 r.,
- 3882 tony masy ułożył wykonawca na wszystkich odcinkach jezdni i pasów/drogi dla rowerów,
- 6 zbiorników retencyjnych,
- 45 ustawiono nowych latarni oświetlenia ulicznego,
- 38 zamontowano doświetlaczy przejść dla pieszych,
- 9 km kabli oświetlenia ulicznego oraz sieci elektroenergetycznej zostało ułożonych,
- 30 - tyle osób średnio, każdego dnia pracowało na budowie (w kluczowych momentach było to nawet 70 osób).
![Główna ulica Dolnego Sopotu zmieni oblicze. Duże zmiany również pod ziemią](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3421/150x100/3421055__c_0_48_886_620__kr.webp)
Opinie (131) 7 zablokowanych
-
2023-04-25 00:52
Stał się cud - po raz pierwszy zlikwidowano światła i zrobiono ronda (2)
I ruch się upłynnił. W trójmieście pewnie ze 100 skrzyżowań też by można tak przebudować. No może żeby te ronda były jednak większe, jednak likwidacja świateł jest bezcenna.
- 4 11
-
2023-04-25 09:49
Poczekaj do sezonu...
Zobaczymy jak będzie na wyjeździe w Niepodległości. Lewoskręt w stronę Gdańska skrócony do minimum, natomiast chodniki dla pieszych niczym autostrady i do tego pasy dla rowerzystów, obowiązkowo dwa.
Czas pokaże co się uplynniło i komu...- 7 0
-
2023-04-25 15:52
Pierwszy dzień po otwarciu i już się pięknie przytyka rondko przy Władka IV...
Ani to godziny szczytu ani sezon turystyczny jeszcze.
Oj będzie się działo...
A ty specjalisto od upłynniania ruchu rondami, wytłumacz z łaski swojej, czemu np. całe Żukowo stoi, chociaż ronda są...- 0 0
-
2023-04-25 00:57
Tak powinny wyglądać główne ulice podmiejskich osiedli
W Polsce 1km remontu zwykłej ulicy jest wciąż newsem na skalę województwa
- 3 0
-
2023-04-25 03:09
ROK! (1)
kilometr drogi... ręce opadają.
- 9 4
-
2023-04-25 09:03
Chyba Tobie.
- 0 1
-
2023-04-25 04:40
Metro
Podobno prace trwały tak długo bo powstawała tam w tajemnicy linia metra, a nowe progi zwalniające potrafią zatrzymać t-72
- 9 2
-
2023-04-25 05:27
Bez pasow rowerowych na Kochanowskiego (2)
Nie ma połączenia drog na 3 mają z tą wzdłuż Armii Krajowej. Fajnie jakby w miarę szybko nadrobili zaległości i uzupełnili lukę
- 2 2
-
2023-04-25 18:42
Fakt, przebrnięcie z dolnego Sopotu na górę to wciąż droga przez mękę (1)
- 0 1
-
2023-04-26 09:16
Męka nazywasz konieczność zejścia z roweru...
I przeprowadzenia go przez przejście dla pieszych w ciągu Al. Niepodległości?
Come on!
W głowach się rowerzystom poprzewracało...- 0 0
-
2023-04-25 06:27
Ja macie wszedzie budowac garby to moze nie remontujcie ulic
Efekt bedzie ten sam a nie wydacie kasy
- 4 1
-
2023-04-25 06:39
W Gdańsku i w Sopocie się udaje (1)
Natomiast w Gdyni każdy remont to potężny problem i obsuwy czasowe. Poproszę Trójmiasto.Pl o zajęcie się tematem bo na takiej wielkopolskiej to roboty chyba całkiem stanęły.
Infrastruktura drogowa w Gdyni jest tragiczna a prezydent Szczurek wraz z ekipą nic nie robią żeby było lepiej.- 4 0
-
2023-04-26 11:40
Co się udaje??
Jedna jaskółka wiosny nie czyni...
- 0 0
-
2023-04-25 06:44
MamTrzyMaszyny
Czy to oznacza, że po zakończeniu remontu 3 Maja firma MTM rzuci wszystkie siły i środki na Karwiny? ;)
- 6 0
-
2023-04-25 07:35
Ależ ti są inne ujęcia , dlaczego najpierw nie ma przed a potem po tylko odwrotnie i inne odcinku są pokazane?
- 0 0
-
2023-04-25 07:39
Dlaczego po nie jest pokazany cały odcinek od al niepodleglosci pod wiaduktem i samochód tak pędzi ze nic nie widać? Aż piesi uciekają na pasach? Coś nie bardzo widać ta przebudowę
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.