• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec utrudnień w Sopocie. 3 Maja ponownie przejezdna po gruntownej przebudowie

Krzysztof Koprowski
24 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (131)
Przesuń aby
porównać

Po niespełna roku robót Sopot oficjalnie kończy przebudowę ul. 3 MajaMapka. We wtorek zostanie na całej długości udostępniona dla kierowców oraz rowerzystów, którzy zyskali własną przestrzeń na jezdni. Prace kosztowały ok. 23 mln zł, z czego 15 mln zł stanowiło dofinansowanie z rządowego programu Polski Ład.



Jak oceniasz kształt przebudowy ul. 3 Maja w Sopocie?

Przebudowa ul. 3 Maja, łączącą al. NiepodległościMapkaul. GrunwaldzkąMapka w Dolnym Sopocie, wystartowała w maju ubiegłego roku. Remontowaną drogę o długości 940 metrów oddawano do użytku etapami. Obecnie na otwarcie czeka ostatni z odcinków, z przejazdem pod torami kolejowymi.

We wtorek 25.04. o godz. 7 zostanie on udostępniony kierowcom, a tym samym ul. 3 Maja będzie przejezdna bez żadnych ograniczeń na całej długości.

Ruch autobusów według stałej organizacji ruchu zostanie przywrócony w czwartek 27.04. Dotyczy to zarówno linii ZKM Gdynia (31, 144) oraz ZTM Gdańsk (117 oraz 122). Ponadto korekcie poddany zostanie rozkład jazdy poruszającej się ul. 3 Maja linii 185 w dni powszednie.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


  • Ulica 3 Maja łączy al. Niepodległości z nadmorską częścią Sopotu.
  • Odcinek ul. 3 Maja, który zostanie otwarty we wtorek.
  • Odcinek ul. 3 Maja, który zostanie otwarty we wtorek.
  • Odcinek ul. 3 Maja, który zostanie otwarty we wtorek.
  • Odcinek ul. 3 Maja, który zostanie otwarty we wtorek.
  • Odcinek ul. 3 Maja, który zostanie otwarty we wtorek.
  • Odcinek ul. 3 Maja, który zostanie otwarty we wtorek.
  • Odcinek ul. 3 Maja, który zostanie otwarty we wtorek.

Pasy rowerowe, chodniki z parkowaniem aut, trzy ronda



Z nowej drogi mogą się cieszyć również rowerzyści, którzy zyskali pasy ruchu w jezdni oraz - budzący kontrowersje - jednokierunkowy odcinek wydzielonej drogi w środkowym biegu ulicy, który wprowadzono pod wpływem uwag mieszkańców celem powiększenia przestrzeni parkingowej.

Piesi otrzymali nowe chodniki, które jednak muszą dzielić częściowo z kierowcami, bowiem dopuszczono na wybranych odcinkach postój na betonowych płytkach.

Ważną zmianą jest wprowadzenie trzech rond. Ich liczba to również efekt wsłuchania się w głosy mieszkańców, bowiem pierwotnie planowano tylko jedno takie rozwiązanie - na skrzyżowaniu z ul. KościuszkiMapka.

Wątpliwości ws. 3 Maja w Sopocie. Wysokie krawężniki to niejedyny zarzut Wątpliwości ws. 3 Maja w Sopocie. Wysokie krawężniki to niejedyny zarzut

Przesuń aby
porównać

Sześć podziemnych zbiorników retencyjnych



- Przebudowana ul. 3 Maja jest przykładem nowoczesnego spojrzenia na mobilność miejską - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Projektując inwestycję kierowaliśmy się nową filozofią ulicy, stawiając nacisk na spowolnienie ruchu i poprawę bezpieczeństwa. Trzy pasy jezdni zastąpiliśmy dwoma, pojawiły się pasy rowerowe, wynieśliśmy skrzyżowania, powstały trzy ronda. Najlepszym sposobem na uspokojenie ruchu jest zwężenie ulicy i taka jej geometria, która nie pozwala na szybką jazdę, a kierowcy daje jasny sygnał, że należy zwolnić.
Duże zmiany zaszły także pod ziemią - zbudowano sześć zbiorników retencyjnych, które pomieszczą łącznie 840 tys. litrów wód opadowych. Jak informują urzędnicy, to więcej niż pojemność stawu przy ul. KochanowskiegoMapka (na przedłużeniu ul. 3 Maja) lub odpowiednik 42 basenów ogrodowych.

- Kwestie bezpieczeństwa były dla nas kluczowe, również w przypadku projektowania rozwiązań z zakresu kanalizacji deszczowej - dodaje Wojciech Ogint, dyrektor ZDiZ w Sopocie. Dostosowanie infrastruktury do zmian klimatycznych staje się absolutną koniecznością.

Przesuń aby
porównać


Inwestycja za 23 mln zł zrealizowana przez wykonawcę z Gdyni



Koszt inwestycji wyniósł ok. 23 mln zł. Ponad 15 mln zł Sopot otrzymał w ramach dofinansowania z Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład, zaś ponad 7 mln zł to wkład samorządu.

Głównym wykonawcą robót została wyłoniona w przetargu Firma Drogowo-Budowlana MTM z Gdyni, która współpracowała w zakresie podwykonawstwa z przedsiębiorstwami: Wodjar (kanalizacja deszczowa), Amel (oświetlenie i energetyka), WT Bonsai (zieleń), Automix Energetyka (sieci teletechniczne) oraz Idea B3 (sygnalizacja świetlna).

Nadzór nad inwestycją sprawowało Przedsiębiorstwo Inżynieryjne Alfa Przemysław Marszałkowski. Projekt przebudowy wykonał zespół projektantów pod kierownictwem Dariusza Godlewskiego Polska Inżynieria.

Przebudowa ul. 3 Maja w marcu 2023 r.


Przejazd ul. 3 Maja na odcinku otwartym we wrześniu 2022 r.


Ulica 3 Maja w Sopocie przed przebudową


Przebudowa ul. 3 Maja w liczbach

  • 940 m - długość przebudowywanej drogi,
  • 71 nowo zasadzonych drzew,
  • 7,4 tys. wsadzonych sadzonek krzewów i bylin,
  • 1 ogród deszczowy znajdujący się przy zbiegu ulic: 3 Maja i Grunwaldzkiej,
  • 351 dni trwała budowa - od 9 maja 2022 r. do 25 kwietnia 2023 r.,
  • 3882 tony masy ułożył wykonawca na wszystkich odcinkach jezdni i pasów/drogi dla rowerów,
  • 6 zbiorników retencyjnych,
  • 45 ustawiono nowych latarni oświetlenia ulicznego,
  • 38 zamontowano doświetlaczy przejść dla pieszych,
  • 9 km kabli oświetlenia ulicznego oraz sieci elektroenergetycznej zostało ułożonych,
  • 30 - tyle osób średnio, każdego dnia pracowało na budowie (w kluczowych momentach było to nawet 70 osób).

Główna ulica Dolnego Sopotu zmieni oblicze. Duże zmiany również pod ziemią Główna ulica Dolnego Sopotu zmieni oblicze. Duże zmiany również pod ziemią

Opinie (131) 7 zablokowanych

  • Fajnie ale...

    1. progi zwalniające są byt wysokie
    2. Parkometry Muszą być postawione na Wszystkich przyległych ulicach:
    Króla Jana Kazimierza,Golca,Okrzei,Karlikowska + te 13 miejsc na Sobieskiego!
    Ten remont Musi się zwracać!!!!

    • 4 17

  • antysamochodowa histeria zbiera ponure żniwo (9)

    i komu przeszkadzała ta ulica wcześniej?

    • 40 20

    • Praktycznie wszystkim

      oprócz tej garstki osób które poruszały się tą ulicą tylko za pomocą samochodu

      • 11 10

    • (3)

      Wyglądała jak w Moskwie, a my na szczęście jesteśmy częścią Europy, a nie zaścianka cywilizacji. Teraz wygląda wreszcie jak ulica w mieście, które przynajmniej w teorii jest uzdrowiskiem.

      • 9 13

      • (2)

        Teraz wygląda jak ulica na wsi.

        • 11 8

        • (1)

          Chyba nie byłeś na wsi

          • 3 5

          • Na wsi id..to są przynajmniej równe jezdnie bez garbow na których można zgubić miskę olejowa

            • 4 1

    • ja tam widzę parking kosztem ciągłości pasa rowerowego! (3)

      także jak widać ciągle samochodziarze są traktowani priorytetowo kosztem pieszych i rowerzystów

      • 7 11

      • A ja widzę pas rowerowy kosztem parkingu (2)

        Co więcej, parking to skutek apelu mieszkańców, a pas rowerowy to tylko fanaberia małego ale krzykliwego lobby rowerowego.

        • 10 3

        • (1)

          Pasy rowerowe na ulicach z ograniczoną prędkością to czyste kuriozum traktują ludzi jak głupków prowadzą za rączkę a potem zdziwko że nie znają zasad

          • 6 1

          • jest to zdrowy kompromis. bardzo dobre rozwiazanie

            • 0 6

  • Szkoda że zniszczono taką fajną ulicę.

    • 18 16

  • (2)

    Z perspektywy rowerzysty, który jeździ ulicą 3 maja bardzo często, muszę przyznać, że teraz jest znacznie lepiej i bezpieczniej niż przed remontem. Zlikwidowano sygnalizacje na skrzyżowaniach i zastąpiono je rondami. A dzięki pasom rowerowym nie czuję się jak intruz na jezdni. Pasy to znacznie lepsze rozwiązanie niż nieprzemyślanie zbudowane drogi dla rowerów takie jak na przykład przy urzędzie miasta lub na odcinku ul. Chopina pod górkę.
    Z minusów, na pewno progi są zbyt wysokie. Dla roweru to nie problem, ale współczuję kierowcom aut z małym prześwitem.

    • 40 41

    • No ale esy floresy i tak musieli zrobić bo parking ważniejszy

      a mogło być tak pięknie

      • 5 14

    • Włodarze zmuszają nas wysokimi progami do kupowania SUVów. Niezbyt to ekologiczne ale co zrobić?

      • 7 2

  • Śmiać sie czy płakać?

    Podstawa trwałości drogi jest podbudowa, normalnie drogowcy wysypują i utwardzają na terenach miejskich co najmniej dwie warstwy, podbudowa musi co najmniej 3 tygodnie leżakować w celu nabrania odpowiedniej twardości, co powinno być badane laboratoryjnie za pomocą odwiercanych próbek, dopiero po tym można rozściełaczem układać odpowiednio dobrana masę bitumiczną, normalnie na drogi miejskie idą dwie warstwy. Krawężniki, aby nie osiadały i były trwałe powinny być osadzane na betonowych ławach uprzednio przygotowanych. Wszystkim polecam obejrzenie ulicy Obr. Westerplatte w Sopocie, która jest aktualnie najlepszym przykładem jak nie powinno się remontować ulic. Pęknięcia nawierzchni na innych remontowanych kilka lat temu ulicach też o czymś świadczą.

    • 17 4

  • ładnie ale czy praktycznie i bezpiecznie? (3)

    napewno bedzie jeżdziło się wolniej przez te wąskie pasy i wysepki

    • 11 5

    • (2)

      I bardzo dobrze. To nie autostrada tylko środek Sopotu z gęstą zabudową i mnóstwem pieszych.

      • 6 9

      • To główna droga łącząca Al. Niepodległości z Dolnym Sopotem. Ona musi być przejezdna żeby na ulicach równoległych był spokój.

        • 8 4

      • Coś Ci się chyba pomyliło...

        Mnóstwo pieszych to jest na Monciaku i ścieżkach przy plaży, ale nie na 3 Maja...

        • 0 0

  • Po ostatnim artykule

    poprawiono progi ale nie wszystkie. Obawa przed odszkodowaniami ?

    • 14 4

  • Ulica wąska jak w małej mieścinie - cofamy się zamiast rozbudowywać ulice. (16)

    Było miasto a zaczyna być wioska. Ul.Grunwaldzka była dwu kierunkowa jest jedno kierunkowa bo nabijają kasę parkingiem. Zwęzić,zmniejszyć,wyhamować progami auta a potem wmówić kierowcom że to ich wina. Stawiać budynki w każde możliwe miejsce i narzekać że duży ruch.

    • 131 101

    • (6)

      Parking też powinni zlikwidować. Dlaczego mamy dotować miejsca postojowe dla roszczeniowych kierowców? Mieszkanie też chcesz za darmo lewaku?

      • 13 16

      • To są płatne miejsca parkingowe (5)

        ale zgadzam się że rowerzyści powinni płacić za korzystanie z dróg rowerowych i pasów rowerowych. Niech roszczeniowe lewaki rowerzyści nie myślą że wszystko dostaną za darmo.

        • 15 7

        • A ty płacisz podatek drogowy (2)

          Zanim zaczniesz coś o paliwie to doczytaj o tym podatku

          • 7 9

          • Nom, łatamy paliwem budżet państwa. A takie remonty jak 3 Maja musi finansować samorząd (obok oświaty, wywozu śmieci, komunikacji zbiorowej itd. w sytuacji gdzie i tak PiS im zabrał kasę z naszych podatków do centrali)

            • 2 4

          • Co ty tak z tym podatkiem drogowym? Zanim jeszcze raz o nim wspomnisz napisz jakie podatki płacą rowerzyści

            • 3 0

        • Przecież płacą - dokładnie tak samo jak kierowcy

          • 5 8

        • Są płatne żebyś się nie zasiedział na nieswoim.
          A za mieszkanie nie płacisz? Znowu lewak komuszek wyciąga rękę po nieswoje.
          Dej, dej, dej szerszą ulicę, dej miejsce na autko.
          Zapłać na wolnym rynku, a jak cię nie stać na miejsce postojowe to może zrzutkę założysz?

          • 0 5

    • Przeciez to Sopot. Malutkie miasteczko chcesz tu autostrade budowac ?

      • 11 5

    • Ulica wąska albo jej brak.

      Zobacz sobie duże miasta zanim zaczniesz uważać Sopot za duże

      • 5 6

    • dobrze, chcemy tu wioski, spokoju, wąskich uliczek (1)

      • 4 5

      • Chyba ty...

        • 2 0

    • (4)

      Szanowny Romku. Ulice się zwęża, chcąc uzyskać pewne wymierne korzyści. Otóż nie 'jak w małej mieścinie', wręcz przeciwnie- żyjemy w mieście, po centrum miasta najwięcej ludzi (w Sopocie) porusza się pieszo, na rowerze bądź komunikacją miejską. To najmniej 'chronione' osoby ruchu drogowego. Do tej pory kierowcy w polskich miastach nie potrafili jeździć przepisowo urządzając z centrów miast jakiś autodrom i tor wyścigowy. Zwężanie ulicy pozwala: a) poszerzyć chodniki- same korzyści, bo piesi mają więcej miejsca b) zmieścić ścieżki rowerowe/ pasy rowerowe- również same plusy, poprawia się bezpieczeństwo a kierowcy mają swoją część na jezdni, oddzieloną linią od rowerzystów, kreuje to mniej konfliktów c) uspokoić ruch- i to chyba najważniejsza kwestia. Nikt nie narzeka na duży ruch- centra miast są od życia, narzekać powinno się na złą- do tej pory- piramidę ważności uczestników ruchu. Największa część przestrzeni była dla kierowców, ale to się na szczeście zmienia. Sopot pamięta o wszystkich uczestnikach ich inwestycje drogowe są naprawdę super w ostatnich latach. Miejsca parkingowe są i są planowane zdroworozsądkowo. Jest również sporo miejsca dla pieszych i osób na dwóch kółkach. Woonerfy to też super sprawa. Miasto zaczyna pięknie wyglądać. Na przykładzie innych europejskich miast, można stwierdzić, że taki przeorganizowany układ drogowy to same korzyści. Pozdrawiam Cię Romku i życzę dużo spokoju

      • 5 25

      • Czy to Ola D. pisała??? (1)

        Na jakiej podstawie stwierdzono kto i czym się najczęściej porusza po mieście?
        Czy ze względu na fakt, że człowiek przeważnie porusza się na nogach (nie licząc grubszych imprez), należy zrezygnować z samochodów? Przecież to jakiś absurdalny błąd logiczny, który włodarze miasta próbują nam od pewnego czasu sprzedać jako jedyną słuszną koncepcję...
        Myślenie, że jak pozweżają wszystkie możliwej ulice to uspokoją ruch w mieście i ograniczą napływ turystów jest totalną pomyłką... wystarczy spojrzeć choćby na Zakopane. Tylko trzeba chcieć, a nie na siłę odkrywać koło od nowa, utrudniając przy tym życie mieszkańcom, którzy coraz liczniej uciekają z Sopotu przez te wasze pseudo udogodnienia...

        • 14 1

        • Przecież Zakopane to samochodowa katastrofa i patologia wynikająca z trwającego od dekad wykluczenia komunikacyjnego - da się tam dojechać tylko samochodem, komunikacja miejska praktycznie nie istnieje, turystów którzy odważyli się nie przyjechać samochodem obsługują marszrutki, dojazd pociągiem to jakiś nieśmieszny żart.

          Niestety, ale kto może powinien zrezygnować z samochodu i miasto ma w tym pomóc (ułątwiając poruszanie się innymi środkami transportu: nogami, rowerami, ZKM). Przestrzeń miejska nie jest z gumy, trzeba ją wykorzystać zapewniając najlepszą przepustowość w stosunku do miejsca które się zajmuje. W konkurencji przepustowośc/zajmowane miejsce najlepiej wypada.... poruszanie się pieszo.

          Jeśli jesteś jednym/ą z kierowców którzy nie mogą zrezygnować z samochodu, powinieneś/aś kibicować inicjatywom które ułatwią innym rezygnację z samochodu - zostanie więcej miejsca dla ciebie.

          • 0 12

      • Sopot jest miastem starszych ludzi wątpię żeby poruszali się pieszo... (1)

        • 12 0

        • Widziałaś Renatka kto autobusami w Sopocie jeździ? A kto na ryneczek zasuwa?

          Czy autami jeżdzą sami starsi ludzie? Gdyby przyspawani do kierownic ludzie w młodym/średnim wieku przesiedli się na inne środki transportu, starsi ludzie mogli by się płynnie wozić swoimi autami po bułki i do kościoła.

          • 0 10

  • Trasa 31 (1)

    Trasa 31 przez Kasztanową, Smolną, Reja, 3 Maja była o niebo lepsza. Bez tych progów, zakrętasów itp. Teraz babcie z wózkami będą trajtek wyprzedzać na prostej. Ale widać ZKM Gdynia lubi wydawać kasę na powybijane zawieszenie. Trzeba było zapytać kierowców która trasa jest lepsza, bo ta przez działki i ścieżkę z progami na pewno nie.

    • 37 24

    • 31 to dno komunikacyjne

      Autobus jezdzi od 7 do 21, a w sobote i w niedziele jeszcze krócej.

      Chcesz dojechać do pracy na 6 to nie dojedziesz. Po 22 też nie wrócisz.

      Sopot to tylko turysta i emeryt.
      Reszta dla dr Karnowskiego się nie liczy.

      • 3 0

  • Sygnalizacja świetlna

    A gdzie Eldro? Co to za firma Idea?

    • 0 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane