• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec utrudnień w Sopocie. 3 Maja ponownie przejezdna po gruntownej przebudowie

Krzysztof Koprowski
24 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (131)
Przesuń aby
porównać

Po niespełna roku robót Sopot oficjalnie kończy przebudowę ul. 3 MajaMapka. We wtorek zostanie na całej długości udostępniona dla kierowców oraz rowerzystów, którzy zyskali własną przestrzeń na jezdni. Prace kosztowały ok. 23 mln zł, z czego 15 mln zł stanowiło dofinansowanie z rządowego programu Polski Ład.



Jak oceniasz kształt przebudowy ul. 3 Maja w Sopocie?

Przebudowa ul. 3 Maja, łączącą al. NiepodległościMapkaul. GrunwaldzkąMapka w Dolnym Sopocie, wystartowała w maju ubiegłego roku. Remontowaną drogę o długości 940 metrów oddawano do użytku etapami. Obecnie na otwarcie czeka ostatni z odcinków, z przejazdem pod torami kolejowymi.

We wtorek 25.04. o godz. 7 zostanie on udostępniony kierowcom, a tym samym ul. 3 Maja będzie przejezdna bez żadnych ograniczeń na całej długości.

Ruch autobusów według stałej organizacji ruchu zostanie przywrócony w czwartek 27.04. Dotyczy to zarówno linii ZKM Gdynia (31, 144) oraz ZTM Gdańsk (117 oraz 122). Ponadto korekcie poddany zostanie rozkład jazdy poruszającej się ul. 3 Maja linii 185 w dni powszednie.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


  • Ulica 3 Maja łączy al. Niepodległości z nadmorską częścią Sopotu.
  • Odcinek ul. 3 Maja, który zostanie otwarty we wtorek.
  • Odcinek ul. 3 Maja, który zostanie otwarty we wtorek.
  • Odcinek ul. 3 Maja, który zostanie otwarty we wtorek.
  • Odcinek ul. 3 Maja, który zostanie otwarty we wtorek.
  • Odcinek ul. 3 Maja, który zostanie otwarty we wtorek.
  • Odcinek ul. 3 Maja, który zostanie otwarty we wtorek.
  • Odcinek ul. 3 Maja, który zostanie otwarty we wtorek.

Pasy rowerowe, chodniki z parkowaniem aut, trzy ronda



Z nowej drogi mogą się cieszyć również rowerzyści, którzy zyskali pasy ruchu w jezdni oraz - budzący kontrowersje - jednokierunkowy odcinek wydzielonej drogi w środkowym biegu ulicy, który wprowadzono pod wpływem uwag mieszkańców celem powiększenia przestrzeni parkingowej.

Piesi otrzymali nowe chodniki, które jednak muszą dzielić częściowo z kierowcami, bowiem dopuszczono na wybranych odcinkach postój na betonowych płytkach.

Ważną zmianą jest wprowadzenie trzech rond. Ich liczba to również efekt wsłuchania się w głosy mieszkańców, bowiem pierwotnie planowano tylko jedno takie rozwiązanie - na skrzyżowaniu z ul. KościuszkiMapka.

Wątpliwości ws. 3 Maja w Sopocie. Wysokie krawężniki to niejedyny zarzut Wątpliwości ws. 3 Maja w Sopocie. Wysokie krawężniki to niejedyny zarzut

Przesuń aby
porównać

Sześć podziemnych zbiorników retencyjnych



- Przebudowana ul. 3 Maja jest przykładem nowoczesnego spojrzenia na mobilność miejską - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Projektując inwestycję kierowaliśmy się nową filozofią ulicy, stawiając nacisk na spowolnienie ruchu i poprawę bezpieczeństwa. Trzy pasy jezdni zastąpiliśmy dwoma, pojawiły się pasy rowerowe, wynieśliśmy skrzyżowania, powstały trzy ronda. Najlepszym sposobem na uspokojenie ruchu jest zwężenie ulicy i taka jej geometria, która nie pozwala na szybką jazdę, a kierowcy daje jasny sygnał, że należy zwolnić.
Duże zmiany zaszły także pod ziemią - zbudowano sześć zbiorników retencyjnych, które pomieszczą łącznie 840 tys. litrów wód opadowych. Jak informują urzędnicy, to więcej niż pojemność stawu przy ul. KochanowskiegoMapka (na przedłużeniu ul. 3 Maja) lub odpowiednik 42 basenów ogrodowych.

- Kwestie bezpieczeństwa były dla nas kluczowe, również w przypadku projektowania rozwiązań z zakresu kanalizacji deszczowej - dodaje Wojciech Ogint, dyrektor ZDiZ w Sopocie. Dostosowanie infrastruktury do zmian klimatycznych staje się absolutną koniecznością.

Przesuń aby
porównać


Inwestycja za 23 mln zł zrealizowana przez wykonawcę z Gdyni



Koszt inwestycji wyniósł ok. 23 mln zł. Ponad 15 mln zł Sopot otrzymał w ramach dofinansowania z Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład, zaś ponad 7 mln zł to wkład samorządu.

Głównym wykonawcą robót została wyłoniona w przetargu Firma Drogowo-Budowlana MTM z Gdyni, która współpracowała w zakresie podwykonawstwa z przedsiębiorstwami: Wodjar (kanalizacja deszczowa), Amel (oświetlenie i energetyka), WT Bonsai (zieleń), Automix Energetyka (sieci teletechniczne) oraz Idea B3 (sygnalizacja świetlna).

Nadzór nad inwestycją sprawowało Przedsiębiorstwo Inżynieryjne Alfa Przemysław Marszałkowski. Projekt przebudowy wykonał zespół projektantów pod kierownictwem Dariusza Godlewskiego Polska Inżynieria.

Przebudowa ul. 3 Maja w marcu 2023 r.


Przejazd ul. 3 Maja na odcinku otwartym we wrześniu 2022 r.


Ulica 3 Maja w Sopocie przed przebudową


Przebudowa ul. 3 Maja w liczbach

  • 940 m - długość przebudowywanej drogi,
  • 71 nowo zasadzonych drzew,
  • 7,4 tys. wsadzonych sadzonek krzewów i bylin,
  • 1 ogród deszczowy znajdujący się przy zbiegu ulic: 3 Maja i Grunwaldzkiej,
  • 351 dni trwała budowa - od 9 maja 2022 r. do 25 kwietnia 2023 r.,
  • 3882 tony masy ułożył wykonawca na wszystkich odcinkach jezdni i pasów/drogi dla rowerów,
  • 6 zbiorników retencyjnych,
  • 45 ustawiono nowych latarni oświetlenia ulicznego,
  • 38 zamontowano doświetlaczy przejść dla pieszych,
  • 9 km kabli oświetlenia ulicznego oraz sieci elektroenergetycznej zostało ułożonych,
  • 30 - tyle osób średnio, każdego dnia pracowało na budowie (w kluczowych momentach było to nawet 70 osób).

Główna ulica Dolnego Sopotu zmieni oblicze. Duże zmiany również pod ziemią Główna ulica Dolnego Sopotu zmieni oblicze. Duże zmiany również pod ziemią

Opinie (131) 7 zablokowanych

  • Te wysepki (1)

    To istne katapulty, przed kazda powinien być znak 5 km/h, bo jadąc zgodnie z obowiązującymi przepisami uderzyłem miską olejową

    • 19 3

    • tyłek jesteś nie kierowca w takim razie. prędkość dostosowuje się do tego co widać na drodze i auta nie do znaków.

      tzn do znaków też ale w drugiej kolejności. Jak masz 30 a za niskie auto to zwalniasz na tyle aby Twoje podołało.

      • 0 2

  • W końcu udało się zakończyć trudne położenie w Sopocie, które było nawiedzane przez powodzie od wielu lat. 3 maja nastąpiła ponowna przebudowa Gruntownej i wszystko wygląda bardzo przyjemnie!

    • 4 9

  • Kiedy następne dotacje z Polskiego ładu? (1)

    • 3 3

    • Mowisz o kasie z podatkow wszystkich Polakow ?

      • 0 2

  • Już widzę jak autobusy podskakują na tych wysokich progach

    Przesadnie zrobili tak jakby była to ulica wyłącznie dla turystów żeby turystów zadowolić że taka "spokojna okolica"

    • 15 2

  • Masakra (3)

    Odkąd Sopot wziął się za remont ulic to jest mniej miejsc do parkowania, wydłużył się czas przejazdu pojazdów uprzywilejowanych, pobudowali nie wiadomo po co tzw. zwalniacze przez co jadąc autobusem miejskim trzęsie pasażerami jak na kartoflisku a kierowcy muszą częściej odwiedzać warsztaty bo siada im zawieszenie i ciekawe o ile wzrosło zanieczyszczanie powietrza zarówno przez zwiększoną emisję spalin jak i z emisji pyłów pochodzących z klocków hamulcowych. Same mini ronda to też jakaś porażka
    Poustawiano ograniczenie prędkości do 30 km/godz to chyba wystarczy ? Jak będzie jakiś wariat jechał to i tak zwalniacze go nie powstrzymają. Już widzę oczami wyobraźni cięzki wóz bojowy Straży Pożarnej jadący na sygnale po tych mini rondach i zwalniaczach lub karetkę pogotowia jadącą z pacjentem w środku pojazdu. W końcu zarówno na ulicy 3-go Maja jak i Grunwaldzkiej nie było żadnych wypadków, które by uzasadniały wprowadzanie takich drastycznych bezsensownych rozwiązań.

    • 26 7

    • Kłamczuszek (2)

      Nie kłam, ty nie jeździsz żadnym autobusem, więc nie ściemniaj, że wiesz jak to jest. Za to autkiem pewnie pomykałeś tam nie jeden raz i teraz przykro, bo trzeba wyhamować przed rondem.

      • 0 7

      • (1)

        Bez sensu.O ile pamiętam to autkiem nie można było pomykać gdyż było ograniczenie do 30 km/godz i światła na skrzyżowaniach skutecznie blokowały "pomykane autkiem".

        • 1 1

        • Co z tego, że jest ograniczenie. To nie problem dla polskich kierowców.

          • 0 0

  • Żeby się zwrócilo trzeba postawić Parkometry (2)

    Na wszystkich przylegających ulicach:
    Karlikowskiej, Obodrzyńców, Króla Jana Kazimierza...
    Inwestycje Muszą się zwracać

    • 2 14

    • To się nigdy tak nie zwróci

      • 1 0

    • Przecież pazerni radni już zajęli się tą sprawą...

      I podpierając się rzekomą ankietą wśród mieszkańców, o której nikt rzecz jasna nawet nie wiedział, uchwalili po cichu rozszerzenie strefy płatnego parkowania na ulice obok 3 Maja... tylko kasa się liczy od turystów... nie mieszkańcy!

      • 0 0

  • Fantastycznie. Szkoda ze od 40 lat nie potrafią naprawić

    ulicy Cieszyńskiego na Brodwinie. Goyki też przydałoby się ruszyć bo tam też od lat nikt nie zajrzał.

    • 27 6

  • Niby OK, ale ... (3)

    Tak mogliby przebudować ul. Chopina - jest bardziej w centrum, można by tam uspokoić ruch, żeby była cichsza i bardziej spacerowa. A 3Maja powinna być bardziej samochodowa, dla szybszego ruchu, autobusów itp., bo jest nieco poza centrum i mogłaby stanowić sprawny ciąg komunikacyjny na styku z Gdańskiem.

    • 10 7

    • Nieco poza centrum to chyba sam jesteś, ale swojego intelektu... (2)

      Chopina jest wąska, ma hopki i ronda. To nie w zwężaniu ulic jest rozwiązanie problemu. To brak chęci/odwagi u włodarzy do delegalizacji najmu krótkoterminowego i zrobienie z Sopotu jednego wielkiego bur...u dla bogatych nuworyszy jest jednym z największych problemów, który powoduje że ściągają tu tłumy, których system ulic nie jest w stanie przyjąć. To też powoduje ciągłe wyludnianie się miasta. Jeszcze ze 30 lat temu ulice i chodniki były "normalne", może było mniej samochodów i nie było hulajnóg ale rowerów było sporo i mieszkańców było 2 razy więcej niż jest terazi miasto było im przyjazne. A teraz? Jedna wielka patologia, a władze pacykują trupa jakimiś dziwnymi wynalazkami i robią sobie polityczne portfolio kosztem mieszkańców, zamiast wziąć się porządnie do roboty...

      • 0 1

      • Przeczytałam Twoją odpowiedź (1)

        To mogłaby być ciekawa dyskusja, bo z tego, co piszesz, też mieszkasz w Sopocie, ale nie będzie, bo zacząłeś od obrażenia mnie. Nie we wszystkim masz rację, naprawdę. Śpij dobrze, niech Ci się przyśni Sopot sprzed 30 lat.

        • 0 0

        • Sorry Flikka...

          Szlag mnie jednak trafia jak widzę co się dzieje z tym pięknym i niegdyś przyjaznym mieszkańcom miasteczkiem i jak mieszkańcy są notorycznie robieni w balona tylko po to, żeby ktoś "ważniejszy" mógł sobie robić polityczny i wizerunkowy lans ich kosztem.

          • 0 0

  • Władze miasta chyba zapomniały, że ta ulica była główną drogą dojazdową

    dla pogotowia, straży pożarnej czy policji...
    Czy ktokolwiek wziął pod uwagę przejazd kilku wielotonowych wozów strażackich do akcji, w której liczy się każda minuta...
    Albo transport umierającego do szpitala, po tym całym rodeo, o pościgu policyjnym nie wspominając...
    No ale przecież najważniejsze, że rowerzyści mają osobne pasy, jakby mało było ścieżek w mieście, o terenach leśnych nie wspominając.
    Brawo!

    • 21 6

  • (2)

    I teraz pytanie brzmi jadąc zgodnie z przepisami do 30km/h kto zapłaci za uszkodzone auta które zostaną uszkodzone przez za wysokie garby?

    • 16 5

    • Ty zapłacisz za brak zrozumienia przepisów (1)

      30km/h to jest prędkość maksymalna, nie zalecana, czy bezpieczna dla twojego auta. Przed przeszkodą należy zwolnić.

      • 2 4

      • Nie ja, tylko miasto Sopot

        Zarządca drogi na obowiązek utrzymywać drogę w takim stanie, żeby bezpiecznie móc tam jeździć z maksymalną dozwoloną prędkością.
        Progi to jest mgła czy śnieżyca, na którą miasto nie ma wpływu. Na progi miasto ma wpływ, dlatego jeśli ktoś zerwie tam miskę olejową to miasto za to zapłaci.

        • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane