• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontenerowe eldorado

PiF
6 marca 2003 (artykuł sprzed 21 lat) 
Umowę budowy terminalu kontenerowego parafowali przedstawiciele Zarządu Portu Gdańsk i brytyjskiego konsorcjum DCT. W ciągu 46 miesięcy realizacji pierwszego etapu inwestycji zamierzają zainwestować w porcie 175 mln USD. Decyzję zarządu zatwierdzić musi jeszcze Rada Nadzorcza portu i Ministerstwo Skarbu Państwa.

- To bardzo duża inwestycja. Planowana była od lat, a teraz mam wrażenie, że nasze plany zaczynają się spełniać - stwierdził Andrzej Kasprzak, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Inwestycja zakłada wybudowanie w ciągu 3 lat terminalu kontenerowego, o potencjale przeładunkowym 500 tys. kontenerów 20 - stopowych rocznie, oraz dwóch miejsc postojowych dla statków o długości 330 metrów każdy.

Budowa terminalu będzie tylko pierwszym etapem inwestycji. Kolejne, planowane na następne 7 lat, zakładają powstanie m.in. sieci obsługi ruchu kontenerowego, centrum logistycznego oraz terminalu promowo - pasażerskiego. Dzięki tym inwestycjom powstać ma w gdańskim porcie 4 tys. nowych miejsc pracy. W sumie w ciągu 10 - 12 lat DCT zamierza zainwestować w gdańskim porcie 500 milionów dolarów. Docelowo w Gdańsku ma być przeładowywanych 1 mln kontenerów. Według prezesa DCT Jamesa Sutcliffa inwestycję tę wymogło zwiększające się zapotrzebowanie na przewozy kontenerowe w basenie Morza Bałtyckiego. Dzięki niej gdański port stanie się ważnym punktem przeładunkowym, który w przyszłości obsługiwać ma także transport kontenerowy z Białorusi, Ukrainy, Słowacji i Czech.

Niezbędna będzie więc budowa połączeń drogowych umożliwiających dostarczanie i odbiór z portu kontenerów oraz dróg łączących Gdańsk z Ukrainą i Czechami oraz połączeń kolejowych.

- Mam nadzieję, że wraz z rozbudową portu będzie szła w parze rozbudowa sieci dróg dojazdowych. Kiedy więc terminal zostanie oddany do użytku nie będzie problemów. Zobowiązania zaczniemy spłacać po czterech latach od realizacji inwestycji. Kredyt natomiast powinniśmy spłacić w ciągu 15 lat - uznał Sutcliffe. Brytyjczycy zapewniają, że mają doświadczenie w tego typu inwestycjach, gdyż obsługują cztery podobne terminale: dwa w Wielkiej Brytanii oraz na Malcie i na Bliskim Wschodzie.
Głos WybrzeżaPiF

Opinie (55)

  • kolej c****taku??

    nieekonomiczna całe stada kolejarzy i ich rodzin do utrzymania, groża strajkami, podskakują...

    nie:((

    odrą i wisłą:) naturalnymi drogami wodnymi

    jak za dziadów naszych dziadów bywało:)

    • 0 0

  • będę siedzieli na kontenerze i drągami odpychając się od dna płynąć w górę Wisły...
    zaraz
    a nie powinno to być w drugą stronę?
    z nurtem łatwiej...

    • 0 0

  • nie mamo
    zaimportujemy dżonki:))
    dżonki konternerowe
    na drogi i bezdroża puścimy riksze
    riksze 18 kołowe napędzane przez drużynę trakcyjną
    będzie fajnie
    dżon na dżonce:)))
    riksza na 18 kołach:))
    ekologicznie tanio czysto...

    • 0 0

  • A ja chciałbym wiedzieć się z tymi kontenerami się dalej dzieje.
    Bo tam w środku jak domniemywam jest towar.
    Jakie kraje są jego głównymi odbiorcami.

    Na razie nie mam więcej pytań.

    • 0 0

  • eskadra gołębi pocztowych
    :]

    • 0 0

  • Komu to potrzebne?

    Bardzo fajnie wygląda ta karuzela inwestycji portowych, Baza Kontenerowa w Gdyni - inwestycja nie zakończona, Baza rudowa w Gdańsku nie skończona, Europort w Gdańsku nie skończony, Gazterminal.... może skończyć z tym przepływem pieniędzy w papierach projektowych, a może dokończyć rozpoczete i funkcjonujace już bazy jak BTK w Gdyni. Oczywiście na tym nie można tyle zarobić co na biciu piany.

    • 0 0

  • lektyki po mocno urozmaiconym terenie

    • 0 0

  • Kolej?

    500 tys. TEU to nie 500 tys. kontenerow, bo jednak wiekszosc kontenerow w obrocie to kontenery 40-sto stopowe. Zreszta nie wierze, zeby Gdansk, nawet w najlepszym przypadku, mogl przeladowywac wiecej niz 200 tys. TEU roznie, co daje jakies 100-120 tys. kontenerow. Czyli ciezarowek okolo 10 razy mniej, jak ktos to tam pisal. Pewna roznica ;)

    Kolej nie jest dobrym rozwiazaniem - przewozy kolejowe trwaja okropnie dlugo, zwlaszcza przy naszej PKP. Przewoz kontenera np. z Radomska trwa samochodem - 1 dzien, koleja - 3-7 dni, w zaleznosci od szczescia. Stawki sa porowynywalne. A konteneryzacja ma na celu szybszy obrot...

    Do niezorientowanego: towar z kontenerow jest rozladowywany w kraju, gdzie do pudel pakuje sie towary na eksport (paradoksalnie eksport w kontenerach jest duzo wiekszy, niz import). No, dochodza jeszcze kontenery tranzytowe, do krajow osciennych. Ale o co naprawde pytales? ;)

    • 0 0

  • latarnik
    pytales
    o ekologiczny aspekt transportu kolejowego i kolowego

    • 0 0

  • widze

    mamo i gallux ze jestescie na czasie.
    Niezadowoleni z terazniejszosci i bez wiary w przyszlosc.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane