• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontenerowe eldorado

PiF
6 marca 2003 (artykuł sprzed 21 lat) 
Umowę budowy terminalu kontenerowego parafowali przedstawiciele Zarządu Portu Gdańsk i brytyjskiego konsorcjum DCT. W ciągu 46 miesięcy realizacji pierwszego etapu inwestycji zamierzają zainwestować w porcie 175 mln USD. Decyzję zarządu zatwierdzić musi jeszcze Rada Nadzorcza portu i Ministerstwo Skarbu Państwa.

- To bardzo duża inwestycja. Planowana była od lat, a teraz mam wrażenie, że nasze plany zaczynają się spełniać - stwierdził Andrzej Kasprzak, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Inwestycja zakłada wybudowanie w ciągu 3 lat terminalu kontenerowego, o potencjale przeładunkowym 500 tys. kontenerów 20 - stopowych rocznie, oraz dwóch miejsc postojowych dla statków o długości 330 metrów każdy.

Budowa terminalu będzie tylko pierwszym etapem inwestycji. Kolejne, planowane na następne 7 lat, zakładają powstanie m.in. sieci obsługi ruchu kontenerowego, centrum logistycznego oraz terminalu promowo - pasażerskiego. Dzięki tym inwestycjom powstać ma w gdańskim porcie 4 tys. nowych miejsc pracy. W sumie w ciągu 10 - 12 lat DCT zamierza zainwestować w gdańskim porcie 500 milionów dolarów. Docelowo w Gdańsku ma być przeładowywanych 1 mln kontenerów. Według prezesa DCT Jamesa Sutcliffa inwestycję tę wymogło zwiększające się zapotrzebowanie na przewozy kontenerowe w basenie Morza Bałtyckiego. Dzięki niej gdański port stanie się ważnym punktem przeładunkowym, który w przyszłości obsługiwać ma także transport kontenerowy z Białorusi, Ukrainy, Słowacji i Czech.

Niezbędna będzie więc budowa połączeń drogowych umożliwiających dostarczanie i odbiór z portu kontenerów oraz dróg łączących Gdańsk z Ukrainą i Czechami oraz połączeń kolejowych.

- Mam nadzieję, że wraz z rozbudową portu będzie szła w parze rozbudowa sieci dróg dojazdowych. Kiedy więc terminal zostanie oddany do użytku nie będzie problemów. Zobowiązania zaczniemy spłacać po czterech latach od realizacji inwestycji. Kredyt natomiast powinniśmy spłacić w ciągu 15 lat - uznał Sutcliffe. Brytyjczycy zapewniają, że mają doświadczenie w tego typu inwestycjach, gdyż obsługują cztery podobne terminale: dwa w Wielkiej Brytanii oraz na Malcie i na Bliskim Wschodzie.
Głos WybrzeżaPiF

Opinie (55)

  • ciaptak
    to sie nazywa po prostu "twórcze spojrzenie z nawiązaniem do historii"
    :]

    • 0 0

  • zablokować tę inwestycję!

    tymi kontenerami będą przywozić nakoksowane kurczaki z UE, zamiast naszych, polskich, ekologicznych!
    chopy! nie dajmy się obcym kurom! blokujemy!
    chopy razem!

    • 0 0

  • latarnik

    Pytałem się o głównych odbiorców tego towaru. Czy jest nim Polska czy Rosja czy Ukraina czy Czechy czy inne Czy
    I jak to ma się w procentach

    • 0 0

  • a mi sie mamo podoba epoka amerykańskich pionierów:)
    na nich sie obecnie chciałbym wzorować
    prawo stosowane na miejscu przy pomocy szubienicy
    walka z czerwonymi(skórami)
    no i te wozy co jechały na zachód:))
    tak powinniśmy zacząć:)
    jak pionierzy...

    • 0 0

  • latarnik idac twoim tokiem myslenia

    to rzeczywiscie trzeba przenosic towary eskadrami golebiowymi.
    Jasne ze sa problemy z pkp ale i tak trzeba ja reformowac a wzmozenie transportu spowoduje jej retownosc :ale co jo godom co jo godom.Do tego potrzeba ludzi z inwencja i werwa.
    PO co myslec dalej niz do plotu.

    • 0 0

  • Latarnik

    Przeczytałem artykuł, a tam się rozważa przyszłość. Chciałbym wiedzieć jak na dzień dzisiejszy się sprawy mają. Znając tempo naszych inwestycji, zanim pobudujemy te autostrady i uzdatnimy kolej, państwa docelowe chcąc nie chcąc będą musiały poszukać innych sposobów na odbiór tych towarów, a wtedy inwestycja może spalić się na panewce.

    • 0 0

  • zawsze byłam po stronie indian
    chyba zaczne strugać strzały...

    • 0 0

  • uważaj mamo na swoje skalpy:))

    • 0 0

  • niezorientowany

    No coz, procentow Ci nie podam, bo nie mam dokladnych danych, ale droga morska nie przychodzi do Polski az tak wiele kontenerow do innych krajow, ani z nich. Wydaje mi sie, ze ponizej 10%. Natomiast kontenery z poludnia ida glownie przez Niemcy. Nawet z poludnia Polski, nie tylko z Czech, czy innych krajow. Dlatego, ze Niemcy maja dobrze rozbudowane drogi i szybko dzialajaca kolej... prywatna, nie tylko panstwowa. Tak jest od lat, a inwestycje w drogi moga przyciagnac czesc tego transportu do nas, potem przez nasze porty.

    Ciaptak: Dopoty, dopoki kolej towarowa jest u nas faktycznym monopolem - niewiele sie zmieni. I dotyczy to glownie ludzi, a nie tylko infrastruktury. Sa nowoczesne bazy przeladunkowe, ale i tak pozniej np. komputerowy, szybki obieg dokumentow jest wstrzymywany przez archaiczne metody dzialania PKP, ktorych sie nie przeskoczy, bo jest... prawo kolejowe. W drogi po prostu inwestowac jest taniej, a poza tym po drogach jezdza nie tylko ciezarowki, szarzy obywatele tez :)

    • 0 0

  • skalpowanie jest nieestetyczne i odpada
    zrobię sobie pióropusz

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane