• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontenerowe eldorado

PiF
6 marca 2003 (artykuł sprzed 21 lat) 
Umowę budowy terminalu kontenerowego parafowali przedstawiciele Zarządu Portu Gdańsk i brytyjskiego konsorcjum DCT. W ciągu 46 miesięcy realizacji pierwszego etapu inwestycji zamierzają zainwestować w porcie 175 mln USD. Decyzję zarządu zatwierdzić musi jeszcze Rada Nadzorcza portu i Ministerstwo Skarbu Państwa.

- To bardzo duża inwestycja. Planowana była od lat, a teraz mam wrażenie, że nasze plany zaczynają się spełniać - stwierdził Andrzej Kasprzak, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Inwestycja zakłada wybudowanie w ciągu 3 lat terminalu kontenerowego, o potencjale przeładunkowym 500 tys. kontenerów 20 - stopowych rocznie, oraz dwóch miejsc postojowych dla statków o długości 330 metrów każdy.

Budowa terminalu będzie tylko pierwszym etapem inwestycji. Kolejne, planowane na następne 7 lat, zakładają powstanie m.in. sieci obsługi ruchu kontenerowego, centrum logistycznego oraz terminalu promowo - pasażerskiego. Dzięki tym inwestycjom powstać ma w gdańskim porcie 4 tys. nowych miejsc pracy. W sumie w ciągu 10 - 12 lat DCT zamierza zainwestować w gdańskim porcie 500 milionów dolarów. Docelowo w Gdańsku ma być przeładowywanych 1 mln kontenerów. Według prezesa DCT Jamesa Sutcliffa inwestycję tę wymogło zwiększające się zapotrzebowanie na przewozy kontenerowe w basenie Morza Bałtyckiego. Dzięki niej gdański port stanie się ważnym punktem przeładunkowym, który w przyszłości obsługiwać ma także transport kontenerowy z Białorusi, Ukrainy, Słowacji i Czech.

Niezbędna będzie więc budowa połączeń drogowych umożliwiających dostarczanie i odbiór z portu kontenerów oraz dróg łączących Gdańsk z Ukrainą i Czechami oraz połączeń kolejowych.

- Mam nadzieję, że wraz z rozbudową portu będzie szła w parze rozbudowa sieci dróg dojazdowych. Kiedy więc terminal zostanie oddany do użytku nie będzie problemów. Zobowiązania zaczniemy spłacać po czterech latach od realizacji inwestycji. Kredyt natomiast powinniśmy spłacić w ciągu 15 lat - uznał Sutcliffe. Brytyjczycy zapewniają, że mają doświadczenie w tego typu inwestycjach, gdyż obsługują cztery podobne terminale: dwa w Wielkiej Brytanii oraz na Malcie i na Bliskim Wschodzie.
Głos WybrzeżaPiF

Opinie (55)

  • Latarnik

    Właśnie tak to widzę.
    Nie ta kolejność.
    Najpierw drogi i kolej a później makro terminale dla całego RWPG
    Tak na chłopski rozum.

    Nie zaczyna się akcji od wytrysku, tylko od gry wstępnej.

    • 0 0

  • Mama

    A jak już wetkniesz sobie ten pióropusz, to co założysz na głowę
    żeby było estetycznie i etycznie?

    • 0 0

  • jest też katatanka
    śmierć przez katatanke jest straszną śmiercią
    ostrzegam mamo..
    żeby nie było - a nie mówiłem

    • 0 0

  • na głowę polecamy w tym roku INDIŃSKI BERET
    z sokolim piórem zamiast antenki

    • 0 0

  • W pupę piuropusz, na głowę INDIŃSKI BERET z sokolim piórem zamiast antenki

    I można udawać skalnego ptaka

    • 0 0

  • Latarnik

    NIemcy czy francja juz 15 lat wstecz zrozumieli to czego ty przez mysl nie przepuscisz.
    POnad 85% transportu ladowego kontenerow odbywa sie koleja.
    Przejazdy dystansowe to w niemczech 100 % kolej. Oczywiscie inaczej sie to ma jezeli chodzi o tranzyt. Tutaj wchodza w gre takie kraje jak polska czy rosja albo inne potegi w onucach gdzie przewozy kolejowe sa niedopomyslenia bo kojarza sie z ciuchcia.
    Ale i na to niemcy rade znalezli beda oplaty za przejazdy tranzytowe i to slone. KOszt u trzymania autostrad i drog dojazdowych jest zbat wysoki aby to dotowac.
    POjedz autostrada i policz ciezarowki niemieckie z kontenerami jezeli w ciagu godziny spotkasz jakas to masz szczescie.

    Dodam tylko ze Cargo DB jest spolka skarbu panstwa czyli jak w polsce - monpol. A jednak sie kreci.
    Tyle ze w polsce cargo jeszcze dodatkowo zostalo przekazane w rece subwykonawcow i tam jest balagan i lapowki oraz nieretownosc kolei pogrzebane.

    • 0 0

  • piuro piurnik piuropusz

    Coś nie tak?

    • 0 0

  • niezorientowany
    a kto tak mówi, że sie nie zaczyna??
    jesteś chyba niezorientowany co??
    dziadek ci takich bzdur naplótł??

    • 0 0

  • ty SB
    z tego co o tobie wiemy to też PRYMASEM w szkole nie byłeś:)

    • 0 0

  • zorientowany

    A pewnie że nie zaczyna.

    Przykład Iraku.
    Najpierw im trysło.
    A teraz mają problem jak to wszystko do USA przepompować.
    Właśnie pojawiły się zastępy amerykańskich inwestorów.
    Będą pomagać.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane