• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersje wokół Drogi Czerwonej w Gdyni

Patryk Szczerba
28 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Nikt z mieszkańców nie wyobraża sobie, by w tym miejscu miała zostać poprowadzona w przyszłości trzypasmowa droga. Nikt z mieszkańców nie wyobraża sobie, by w tym miejscu miała zostać poprowadzona w przyszłości trzypasmowa droga.

Mieszkańcy ul. Śląskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni z niepokojem podchodzą do planów urbanistycznych miasta, zezwalających na budowę dalszego ciągu istniejącej Drogi Różowej - Drogi Czerwonej na terenie, gdzie stoją budynki mieszkalne. Gdyby trasa miała powstać, musiałyby zniknąć.



Czy za kilkanaście lat będzie potrzebna budowa Drogi Czerwonej?

Dziś Droga Gdyńska, popularnie zwana "Różową" (nazwa wzięła się od koloru, jakim planiści zaznaczali ją na mapach), kończy się za Centrum Handlowym Wzgórze zobacz na mapie Gdyni. Dalej można wjechać w ul. Świętojańską lub ul. Władysława IV. Można również kontynuować podróż, jadąc dalej ul. Śląską. Przejazd w kierunku Rumi czy dzielnic północnych, dla tych, którzy nie wybiorą drugiej możliwości, wiąże się z pokonaniem usianego skrzyżowaniami i światłami centrum. W przyszłości ma to być jednak łatwiejsze.

Bezkolizyjny przejazd ma zapewnić właśnie Droga Czerwona, która będzie bezpośrednio połączona z rozbudowaną ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni. Projekt planu zagospodarowania przestrzennego tej części miasta został zaprezentowany kilka dni temu. O zamiarach jego stworzenia głośno było już 1,5 roku temu.

Gdy stał się dostępny, natychmiast pojawiły się kontrowersje. Dokument przewiduje bowiem przebieg Drogi Czerwonej na terenie, gdzie teraz stoją budynki mieszkalne, m.in. Śląska 51 b, skąd głos protestu jest najbardziej stanowczy.

- Wariant z zeszłego roku zakładał poprowadzenie jej przez aleję 17 grudnia, po drugiej stronie zobacz na mapie Gdyni torów kolejowych. Nie wiem skąd zmiana decyzji. W okolicy mieszka ok. tysiąca osób. Remontujemy nasze mieszkania, dbamy o porządek na parkingach i trawnikach nie po to, że by za kilkanaście lat się stąd wyprowadzać, bo miasto będzie chciało budować drogę - mówi Przemysław Łacny, jeden z mieszkańców bloku.

Miejscy planiści starają się przekonywać, że to dopiero wstępne przymiarki do budowy tej drogi. Taki, a nie inny przebieg - to jak twierdzą - wynik analiz i badań.

- Ona na pewno nie powstanie za dziesięć, czy piętnaście lat, być może nie stanie się to nigdy. Wszystko zależy od przyszłych pokoleń. Musimy jednak być zabezpieczeni na wypadek gdyby okazała się potrzebna, dlatego zarezerwowaliśmy ten teren pod inwestycję. Jeśli będzie decyzja o jej budowie, to mieszkańcy i tak będą musieli się wyprowadzić stamtąd, więc nie będą narażeni na działanie spalin ani hałasu - odpowiada Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Miasta.

Takie argumenty nie trafiają do mieszkańców, którzy w przypadku uchwalenia planu zgodnie z proponowanymi zapisami, już zapowiadają wystąpienia na drogę sądową z żądaniem odszkodowań od miasta.

-Uchwalony w niezmienionej formie będzie miał wpływ na wycenę naszych mieszkań, których wartość diametralnie spadnie. Apelujemy do urzędników, by zmienili zapisy i oznaczyli ten teren, jako miejsca rekreacji lub w inny sposób, niezwiązany z infrastrukturą drogową, decyzję co do charakteru tego miejsca w przyszłości pozostawili następcom - wyjaśniał Maciej Zielonka, jeden z mieszkańców obecnych na spotkaniu z planistami w sprawie projektu planu.

Niewykluczone, że urzędnicy ostatecznie przychylą się do tych próśb i zapisy planu zostaną zmienione. Wszystko wyjaśni się w ciągu najbliższych kilku tygodni.

- Będziemy chcieli znaleźć kompromisowe rozwiązanie. Być może w zapisach Droga Czerwona będzie poprowadzona w tunelu, a nie jako estakada bądź "droga lądowa" - zapowiada Marek Karzyński.

Czasu jest niewiele, bowiem radni miasta muszą debatować nad planem na jednej z najbliższych sesji. W założeniach trzypasmowa Droga Czerwona ma być alternatywą m.in. dla ul. Władysława IV. Data jej powstania nie jest określona. W magistracie nie wykluczają jednak, że jeśli samochodów w mieście będzie przybywać, może okazać się jedyną receptą na rozładowanie korków w centrum.

Opinie (162) 5 zablokowanych

  • Chciałbym zauważyć, że jest odwrotnie. (4)

    Mieszkania przy ruchliwej drodze są zwykle dużo droższe. Takie miejsce jest zwykle lepiej skomunikowane, a jeśli ktoś chce mieszkać w mieście, to przywiązuje do tego większą wagę, niż do skrawka trawnika. Ponadto gdyby powstała tam ta droga, to pewnie powstaną dodatkowe punkty usługowe, być może linia autobusowa, a to też podniesie wartość tych mieszkań.

    • 10 18

    • Zamiast wyprowadzać ruch na obrzeża ciągną 3 pasmówki przez centrum :D

      • 14 3

    • Punkty uslugowe przy drodze na ESTAKADZIE? Jaka linia autobusowa? Mowimy o drodze RUCH PRZYSPIESZONEGO, ktora ma przebiegac 4 metry od budynku mieszkalnego. Nie bedzie lepszego skomunikowania, najblizsze wjazdy/zjazdy to kwestia paru kilometrow. ps. tel. brak znakow.

      • 7 2

    • To jest śródmieście Gdyni

      punkty usługowe, sklepy i autobusy już są, a Droga Czerwona to będzie trasa szybkiego ruchu na estakadzie na wysokości 1-2 piętra stojących tam domów w niektórych miejscach 2 metry od budynku.

      • 4 0

    • "Lepiej skomunikowane" he he.

      Ta autostrada ma BEZKOLIZYJNIE lecieć wzdłuż całego śródmieścia i nic po drodze nie będzie komunikować, a wręcz przeciwnie, utrudni ruch w okolicy (np. mieszkańcy będą musieli pod estakadą kluczyć do swoich garaży). Następnym razem pomyśl, zanim strzelisz głupotę. Sam zbuduj sobie dom przy samej autostradzie w pół drogi pomiędzy zjazdami, to porozmawiamy o tym, za ile będziesz go mógł sprzedać.

      • 4 0

  • sztuczne podgrzewanie atmosfery moim zdaniem (3)

    jakiś tam plan zagospodarowania to są tylko nabożne życzenia, taki samorządowy piar żeby za dwa lata (przed wyborami) można było powiedzieć, że są "planowane inwestycje drogowe". Żyjemy w (bardzo) wolnym kraju i konstytucyjnie zagwarantowane jest prawo własności. Tak długo, dopóki ostatni mieszkaniec bloku nie zgodzi się na przeniesienie na dogodnych dla niego/niej warunkach, budowa żadnej drogi na pewno nie ruszy ;)

    • 8 4

    • jesli są tam mieszkania własnościowe...

      a i to można obejść wywłaszczeniem pod inwestycje strategiczne

      • 8 0

    • plan przestrzennego zagospodarowania

      to obok ustawy prawo budowlane podstawoe dokumenty w oparciu o które mozna inwestowac. A nie "jakies" tam plany. Chcesz brac udział w obywatelskiej dyskusji, to najpierw troche poczytaj.

      • 1 0

    • piszesz głupoty "wolny kraj i konstytucyjnie zagwarantowane prawo własności" są tylko na papierze.
      Przeczytaj co powiedział dyrektor Biura Planowania Przestrzennego.

      • 3 0

  • kolejna autostrada w środku miasta - tylko jeszcze bardziej zakorkuje centrum! (5)

    Urbaniści w cywilizowanej części świata doszli do tego już 40 - 50 lat temu. Era zachłyśnięcia się komunikacją indywidualną, era autostrad i wielopoziomowych skrzyżowań w środku miasta przyniosła tylko jeden wniosek: im więcej takich dróg tym zatory większe a komfort życia mieszkańców mniejszy. Do tego miasta takie wymierają, centra dzielnic stają się dzielnicami biedy a ludzie są spychani do tuneli i podziemi. Dziś już nikt nie projektuje tak miast, przeciwnie, estakady są wyburzane, szerokie ulice zastępowane są węższymi wraz z parkami i strefami dla pieszych. Czy naprawdę to taki problem wysłać tych mędrców z UM w Gdańsku i Gdyni na szkolenia? Jak długo pozwalać będziemy by rozwojem miast zajmowały się osoby które studia kończyły w latach 70 tych i od tego czasu nie robią nic by się dokształcić, by chłonąć wiedzę i doświadczenie kolegów z zachodu? Za PRLu tak się nauczył i ma immunitet na postęp! Spójrzcie jak rewitalizowane są amerykańskie miasta, jak rozwija się zachodnia Europa!

    • 29 10

    • Smok!!! Gdzie jest smok??? W każdej bajce powinien być smok!!! W tym przypadku jeszcze smok mówiący o cięciu tkanki miejskiej!!!

      • 2 5

    • czy droga różowa zakorkowała coś? (3)

      wręcz przeciwnie

      • 2 4

      • porwnzwanie drogi różowej z drogą czerwoną świadczy o znajomości tematu... (2)

        • 3 1

        • (1)

          Ach ten Zachód. Jak tam pięknie, cudnie, wszyscy są sliczni, przystojni, tolerancyjni, uprzejmi. Kwiecie pachnie a w ramach ekologii nawet samochody wożą na rowerach.

          • 1 6

          • Na zmywaku może nie... Ale jak masz normalną pracę to jest super

            w porównaniu do PL

            • 0 0

  • kocham butę i wiarę we własną nieomylność urzędników z Gdyni (3)

    Gdyński urzędnik wie co dla ludzi jest dobre:
    "zarezerwowaliśmy ten teren pod inwestycję. Jeśli będzie decyzja o jej budowie, to mieszkańcy i tak będą musieli się wyprowadzić stamtąd, więc nie będą narażeni na działanie spalin ani hałasu".

    A przecież mógł zabić i wytłumaczyć, ze to w celu nie narażania mieszkańców na działanie spalin i hałasu.

    • 22 5

    • plany to nie urzednicy (1)

      plany konstruuja urbanisci, komunikanci - specjalisci od rozwiazań komunikacyjnych, , ochroniarze przyrody, wreszcie sami mieszkańcy maja tez na plany wpływ. Dlatego miejscowy plan przestrzennego zagospodarowania powstaje przez dwa albo i wiecej lat.

      • 0 0

      • Żadnen urbanista obok planów Drogi Czerwonej w ciągu ostatniej dekady nawet nie przechodził.

        To nieaktualne już plany sprzed pół wieku, gdy Śląska miała jedną jezdnię w każdą stronę, a Władysława IV była niewiele szersza. Dzisiaj Śląska ma 2-3 pasma w każdą stronę (w zależności od odcinka) i na niemal całym odcinku planowanej Czerwonej zero przejść dla pieszych (raptem 1 przejście, reszta to tunele), a Władysława IV ma po 3 pasy w każdą stronę (choć nieco więcej zebr, bo to ścisłe śródmieście).

        • 1 0

    • nie roumiem stwierdzenia,że i tak będą musieli się wyprowadzic, czy misto ma mieszkania dla tylu rodzin? Ludzie wyremontowali z ostatnie grosze swoje mieszkania, żeby godnie spędzic starośc a tu perspektywa zmieszkania pod mostem. Kto o tym myśli?Rajcy miasta stac jest na wile z mistem, ale nie wszystkich ludzi na to było stac, a teraz taka perspektywa

      • 2 0

  • tunel (2)

    Miasto jest przede wszystkim dla mieszkancow jesli pojda przez nie drogi 3 pasmowe to ludzie zawsze beda uciekac na peryferie wiec potem tam puszcza podobne drogi wiec ludzie pojda jeszcze dalej i tak rozlewac sie bedzie miasto w nieskonczonosc dlatego trzeba pojsc dalej i planowac tylko TUNEL tym bardziej ze ma byc potrzebny za lat min.10 tak samo TUNEL powinien byc zaprojektowany jako wylot z Witomina do lasu a nie planowanie drogi wielopasmowej przez centrum dzielnicy, ale u nas jedyne na co jest kasa to najtansze rozwiazania i potem moze "urocze" ekrany. Szkoda bo drogi buduje sie na dziesiatki lat.

    • 10 3

    • droga jest też dla ludzi! (1)

      • 0 1

      • których ludzi?

        przelotówka przez całe miasto jest po to, żeby sobie warszafka w sezonie mogła dojechać nad morze. Dla ludzi z miasta układ drogowy jest optymalny.

        • 1 0

  • T U N E L (2)

    zamiast Drogi Czerwonej. Np. w Gdańsku przewidziano w Studium Uwarunkowan i Kierunkow Zagospodarowania Przestrzennego tunel pod Pachołkiem*. W Gdyni możnaby zrobić taki tunel pod torami. Tym bardziej, ze UM Gdynia zarzeka się, że nie zamierza w najbliższej przyszłości realizować tego typu inwestycji. Nie trzeba też lawirować, z której strony torów - w zależności od krzykliwości zainteresowanych - realizować Dr. Cz. Ponadto jest to błąd projektowy, żeby w pasie szerokości ok. 300 m istniały: ul. Wladysława IV (2x3), magistrala kolejowa (6 torów), Droga Czerwona (2x3), ul. Śląska (2x2) .

    • 9 1

    • Ale tym się zajmują leśne dziadki

      które studia skończyły w latach '70 i się nie dokształcają. Cała budżetówka takimi stoi.

      Ale nic się nie zmarnuje: skoro Polacy nie potrafią wykorzystać potencjału młodych to robią to zagraniczne firmy w swoich krajach albo w naszym, bo, wbrew stereotypowi, nie każdy pracuje na zmywaku albo w call center.

      • 5 1

    • ul. Śląska przy 55 i 57 ma 5 pasów, a przy wysokim budynku /pierwszym od Wzgórza/ nawet 7 pasów.

      • 0 0

  • bla bla bla

    Napisali coś żeby napisać.
    Jest jakiś tam plan zagospodarowania i może za 15 czy 30 lat coś się będzie działo w tym kierunku.
    Po tym okresie się okaże że blok sam się położy i będzie po problemie.
    A większą część tych co to dbają itd pokoncy już swój żywot.
    Na cholerę oni piszą o takich pitolach, jakby już były plany wysiedlen to rozumiem.

    • 1 7

  • Nie jakis plan, tylko akt prawa! Wywoluje skutki sa od momentu wejscia w zycie. Moze czesc osob pokonczy zywot, ale ich wlasnosc przejmie rodzina. ten blok jest bardziej wytrzymaly niz wielka plyta np. na pogorzu

    • 7 0

  • "przez aleję 17 grudnia," (6)

    nie miała sensu bo biegłaby nad ście żką rowerową a do tego jest to zieleń oddzielająca tory od budynków Śródmieścia. Przesunięta nieznacznie nad tory i w kierunku Dz.L. chyba lepiej spełni swoje zadanie. Zwłaszcza, że część estakady wykorzystanych będzie jako zadaszenie przystanku SKM Śródmieście.

    Tylko tak się dziwię dlaczego odkładamy tę budowę? Moim zdaniem należy ją przygotować na tyle aby pozyskać środki z perspektywy 2014 - 2020. Ta droga na dodatek ma ogromne znaczenie dla transportu i gospodarki regionu będzie łączyła Trójmiasta z Doliną Logistyczną, OPAT-em BPNT, itd

    • 4 8

    • JESTEŚ HIPOKRYTĄ (4)

      bo według Ciebie Śródmieście ma być "chronione" pasem zieleni, a mieszkańcy Działek Leśnych mogą mieszkać otoczeni z każdej strony smrodem spalin i hałasem dobiegającym z torów.

      • 9 0

      • Jak sama nazwa mówi Dz.L są otoczone przynajmniej w połowie lasem (3)

        i to nie żadna hipokryzja tylko fakt!

        Różnica polega tylko w szerokości torów. Jeśli z resztą będzie budowana ta trasa całość zostanie osłonięta ekranami więc zyskacie znacznie więcej.

        • 1 3

        • O JAKIEJ SZEROKOŚCI TORÓW MÓWISZ (2)

          przecież torowiska PKP są właśnie remontowane (3 tory), torowiska SKM są i będą dwa, no i jeszcze torowisko do Kościerzyny (w przyszłości PKM). Jest i będzie 6 torów. Zastanów się też nad swoim argumentem, iż Działki Leśne są w połowie otoczone lasem, to naprawdę merytoryczne podejście do sprawy typu: "Babie Doły - no to mieszkają tam baby z dołami". No i Twój tekst o ekranach - "...zyskacie znacznie więcej ..." - hura wszyscy się cieszymy przecież ekrany są teraz takie "trendy".

          • 2 1

          • to nie tak jak myślisz (1)

            W większości będzie ta trasa poprowadzona jako estakada

            • 0 1

            • W TYM PROBLEM

              estakada na wysokości 1 i 2 piętra, około 15 metrów od okien. Przez 50 lat z jednej strony ruchliwa Śląska, z drugiej tory kolejowe. A teraz jeszcze 6 pasów estakady. Niedawno urzędnicy mówili, że jest to najgłośniejsze miejsce w mieście, ale przecież ludzie są mało ważni, trzeba ich dalej gnoić.

              • 1 1

    • na aleji 17 Grudnia nie ma ścieżki rowerowej.
      Tam na ławkach przesiadują pijacy, a w krzakach zboczeńcy. Droga o "ogromnym znaczeniu dla transportu" nie powinna przebiegać przez środek miasta.

      • 1 1

  • Niektórzy się oburzą ,ale.... Gdynia potrzebna była przed 1939r. Dzisiaj na co ona komu ? (5)

    Psuje tylko biznes w regionie , destabilizuje sytuację.

    Przez Gdynię nie następuje koncentracja sił w Gdańsku i nikomu to nie wychodzi na zdrowie.

    To tak jak z maruderami w maszerującym pułku, niby są wartością , ale de facto : ujemną.

    Takie są prawa strategii , mnie można wyśmiać , ale nie strategię... :p

    Prosty przykład: świat by się zawalił bez portu w Gdyni ? Nie , przeładowałby to Gdańsk i , wtedy , przy mniejszych kosztach.

    Czy Niemcy tęsknią za taką Gdynia pod bokiem Hamburga ?

    • 5 32

    • Dodaj jeszcze, że w pułku Wermachtu. Gdynia powstała własnie po to by stawiać, odpór takim jak ty.

      • 4 1

    • Naucz się języka polskiego, jeśli chcesz komentować szwabku.

      • 2 1

    • sadzisz

      • 0 0

    • gupek

      • 3 0

    • Prosty przykład:świat by się zawalił bez portu w Gdańsku?

      Nie, przeładowywałaby to Gdynia i wtedy po mniejszych kosztach.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane