• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersje wokół Drogi Czerwonej w Gdyni

Patryk Szczerba
28 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Nikt z mieszkańców nie wyobraża sobie, by w tym miejscu miała zostać poprowadzona w przyszłości trzypasmowa droga. Nikt z mieszkańców nie wyobraża sobie, by w tym miejscu miała zostać poprowadzona w przyszłości trzypasmowa droga.

Mieszkańcy ul. Śląskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni z niepokojem podchodzą do planów urbanistycznych miasta, zezwalających na budowę dalszego ciągu istniejącej Drogi Różowej - Drogi Czerwonej na terenie, gdzie stoją budynki mieszkalne. Gdyby trasa miała powstać, musiałyby zniknąć.



Czy za kilkanaście lat będzie potrzebna budowa Drogi Czerwonej?

Dziś Droga Gdyńska, popularnie zwana "Różową" (nazwa wzięła się od koloru, jakim planiści zaznaczali ją na mapach), kończy się za Centrum Handlowym Wzgórze zobacz na mapie Gdyni. Dalej można wjechać w ul. Świętojańską lub ul. Władysława IV. Można również kontynuować podróż, jadąc dalej ul. Śląską. Przejazd w kierunku Rumi czy dzielnic północnych, dla tych, którzy nie wybiorą drugiej możliwości, wiąże się z pokonaniem usianego skrzyżowaniami i światłami centrum. W przyszłości ma to być jednak łatwiejsze.

Bezkolizyjny przejazd ma zapewnić właśnie Droga Czerwona, która będzie bezpośrednio połączona z rozbudowaną ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni. Projekt planu zagospodarowania przestrzennego tej części miasta został zaprezentowany kilka dni temu. O zamiarach jego stworzenia głośno było już 1,5 roku temu.

Gdy stał się dostępny, natychmiast pojawiły się kontrowersje. Dokument przewiduje bowiem przebieg Drogi Czerwonej na terenie, gdzie teraz stoją budynki mieszkalne, m.in. Śląska 51 b, skąd głos protestu jest najbardziej stanowczy.

- Wariant z zeszłego roku zakładał poprowadzenie jej przez aleję 17 grudnia, po drugiej stronie zobacz na mapie Gdyni torów kolejowych. Nie wiem skąd zmiana decyzji. W okolicy mieszka ok. tysiąca osób. Remontujemy nasze mieszkania, dbamy o porządek na parkingach i trawnikach nie po to, że by za kilkanaście lat się stąd wyprowadzać, bo miasto będzie chciało budować drogę - mówi Przemysław Łacny, jeden z mieszkańców bloku.

Miejscy planiści starają się przekonywać, że to dopiero wstępne przymiarki do budowy tej drogi. Taki, a nie inny przebieg - to jak twierdzą - wynik analiz i badań.

- Ona na pewno nie powstanie za dziesięć, czy piętnaście lat, być może nie stanie się to nigdy. Wszystko zależy od przyszłych pokoleń. Musimy jednak być zabezpieczeni na wypadek gdyby okazała się potrzebna, dlatego zarezerwowaliśmy ten teren pod inwestycję. Jeśli będzie decyzja o jej budowie, to mieszkańcy i tak będą musieli się wyprowadzić stamtąd, więc nie będą narażeni na działanie spalin ani hałasu - odpowiada Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Miasta.

Takie argumenty nie trafiają do mieszkańców, którzy w przypadku uchwalenia planu zgodnie z proponowanymi zapisami, już zapowiadają wystąpienia na drogę sądową z żądaniem odszkodowań od miasta.

-Uchwalony w niezmienionej formie będzie miał wpływ na wycenę naszych mieszkań, których wartość diametralnie spadnie. Apelujemy do urzędników, by zmienili zapisy i oznaczyli ten teren, jako miejsca rekreacji lub w inny sposób, niezwiązany z infrastrukturą drogową, decyzję co do charakteru tego miejsca w przyszłości pozostawili następcom - wyjaśniał Maciej Zielonka, jeden z mieszkańców obecnych na spotkaniu z planistami w sprawie projektu planu.

Niewykluczone, że urzędnicy ostatecznie przychylą się do tych próśb i zapisy planu zostaną zmienione. Wszystko wyjaśni się w ciągu najbliższych kilku tygodni.

- Będziemy chcieli znaleźć kompromisowe rozwiązanie. Być może w zapisach Droga Czerwona będzie poprowadzona w tunelu, a nie jako estakada bądź "droga lądowa" - zapowiada Marek Karzyński.

Czasu jest niewiele, bowiem radni miasta muszą debatować nad planem na jednej z najbliższych sesji. W założeniach trzypasmowa Droga Czerwona ma być alternatywą m.in. dla ul. Władysława IV. Data jej powstania nie jest określona. W magistracie nie wykluczają jednak, że jeśli samochodów w mieście będzie przybywać, może okazać się jedyną receptą na rozładowanie korków w centrum.

Opinie (162) 5 zablokowanych

  • brednie

    pie..... o kierunku na Rumie. A problem jest w Orlowie!!!!!! Niech sie lepiej zastanowia jak sie przebic do Sopotu inna droga niz Zwyciestwa. co zbudowac w tamtym kierunku. I niech sie dogaduja zSopotem jak dalej na Gdansk.

    • 3 0

  • Plany drogu czerwonej powstały w latach 50 tych!!!!!!!!! (1)

    I nic dobrego nie przyniosły tylko dewastację terenów, które są REZERWĄ pod jej budowę!!!!!:/

    Sama mieszkam na terenie, który jest przeznaczony, jako rezerwa pod budowę drogi czerwonej - skutek jest taki, że miasto NIC nie inwestuje, bo po co bo może za rok, dwa lub za 15 lat stwierdzi, że zbuduje tą drogę!!!!!!!!!!!!!!! PORAŻKA!!! Gdzie tu logiczne myślnie???????????!!!!!!!!!!!! Mieszkańcy sami dbają o to, o co mogą, ale za co płacimy ten wyśrubowany czynsz???????????? Miasto, jako zarządca i właściciel budynków, powinno coś za te pieniądze robić, na rzecz tych budynków, bo takie jest prawo - a tu d****! W latach 50tych, kiedy niektórzy z obecnie panujących, uczyli się pierwszych słów albo robil babki w piaskownicy, ktos wymyślił sobie tą drogę czerwoną i teraz SETKI rodzin pokutują, a budynki mieszkalne z winy miasta są zaniedbane!!!!!!!!!!!!!!!

    Ps. Ile samochodów jeździło po Trójmieście w tatach 50tych?????????????????????????/!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jak tamte realia mają się do czasów obecnych??????????????

    • 11 1

    • youre right. u nas w ameryce takie tereny w centrum miasta przeznaczone pod rezerwę na nową drogę (która najczęściej powstaje po kilkunastu/dziesięciu lub wcale) mają określenie - bodajże "odroczony wyrok śmierci" - czyli zdewastowany teren w centrum, na którym nikt nie chce inwestować, a to co stoi niszczeje bo po co remontować jak za 30 lat będzie autostrada (która powtarzam ostatecznie nie powstaje)
      klasycznym przykładem jest rezerwa terenu w gdańsku
      wzdłuż skm pod mityczną drogę czerwoną, która nigdy nie powstanie, ale jeszcze długie lata będzie dziurą wstydu dla miasta

      • 1 0

  • Tunel ... (3)

    Gdynia chcąc być miastem nowoczesnym to zamiast wywalać w błoto 70 baniek na sknocony węzeł wzgórze to trzeba było rzeczywiście pomyśleć o tunelu ;- wlot {wjazd } w okolicach ul.Harcerskiej wylot{wyjazd} w okolicy chipolbroku -węzła Pokój !i to by w znacznym stopniu rozładowało i upłynniło ruch ! Bo jakby nie patrzeć ten odcinek stanowi główny ciąg komunikacyjny ! i Głowę daję ,że za kilkanaście lat tak to będzie wyglądało ! gdybyśmy zamiast niekumatych kolesi {dosłownie !}mieli mądrych urbanistów ,projektantów a przede wszystkim Dobrych i mądrych miejskich Gospodarzy to nie zezwalali by na trwonienie potężnej kasy na Buble {takim nikomu i niczemu nie niepotrzebnym następnym bublem jest infobox!!!,Już sobie wyobrażam jakim pięknym Miastem byłaby Gdynia gdyby gospodarzami byli tu np. Holendrzy ,Belgowie albo też Niemce { chociaż tych akurat nie lubie|...

    • 4 0

    • 70 mln zł na tunel mający kilka km...

      i frytki do tego :)

      • 1 0

    • (1)

      Dlaczego nie pociągnięto dalej, prosto ul. Warszawskiej
      w stronę Kieleckiej. Teraz jadący ul. Warszawską w stronę REALA muszą zjeżdżać na Śląską i ze Śląskiej
      w Drogę Różową. To niepotrzebnie zagęszcza ten odcinek
      Śląskiej wzdłuż "muru chińskiego".
      To prawda projektanci dróg robią wrażenie niekumatych.
      Byle jak, byle gdzie.

      • 1 0

      • były takie plany, ale zrezygnowano z tego ze względu na opinie społeczeństwa...

        • 0 0

  • Niewiarygodne!

    Nie, ja chyba śnię!!! Droga ma powstać wzdłuż bloków Slaska 57 - 51, przecież za tymi blokami juz przebiega prawdziwa droga - ul Slaska, po co druga równoległa. A jeszcze jest kolejna równoległa, ul. Władysława IV??????. Jezeli juz nasi radni i planosci maja cos robic wokół tego zdumiewajacego projektu, niech wymyśłą budowe tunelu wzdłuż torów. Tak buduje się w cywilizowanych krajach, na zachodzie. Taki projekt jest np. z ul Niepodległości w Sopocie (pod ta ulica ma przebiegac tunel). Nie wyobrazam sobie drogi rózowej wzdłuz budynków przy ul Sląskiej. Nie ja chyba śnię!!!!!!!!!!. Mam propozycję - zabetonujmy Gdynię, wszystkie ścieżki, parki, wolna przestrzeń, zabetonujmy na drogi dla samoichodów!!!!!!!!!!!!!

    • 9 1

  • Rzut beretem od Drogi Różowej jest ul. Janka Wiśniewskiego. Droga Czerwona nie jest potrzebna. (1)

    Ale bardzo potrzebne jest wszystko co obniża ceny mieszkań. Tanie mieszkania - prawem człowieka. Nie budować, ale udawać że tak.

    Zazdroszczę pięknych widoków jakie mają z okien.

    • 1 0

    • No właśnie Droga Czerwona miała być sposobem

      na obniżenie cen mieszkań w całej okolicy.

      LOL

      Dobre widoki mają wszędzie w okolicy mieszkańcy najwyższych pięter. Teren wznosi się ku wzgórzom, więc każda następna linia stoi wyżej o piętro-dwa od linii bardziej w kierunku morza. To jedna z zalet tarasowego ukształtowania terenu.

      • 0 0

  • Kolejna ulica na tym odcinku nie ma sensu.

    Nigdy jeszcze nie stałam w korku na ul. Władysława IV i na Śląskiej, a mieszkam tu od 30 lat. Po co w takim razie równoległa droga pomiędzy tymi ulicami? Dojeżdżam codziennie do Gdańska do pracy i mam porównanie jakie tam są korki jak również w Sopocie.

    • 2 0

  • (4)

    "Dokument przewiduje bowiem przebieg Drogi Czerwonej na terenie, gdzie teraz stoją budynki mieszkalne, m.in. Śląska 51 b, skąd głos protestu jest najbardziej stanowczy."

    Na planowanej trasie Drogi Czerwonej jest niewielki budynek mieszkalny ( Śląska 59 ), przy ewentualnej realizacji tej drogi Ślaska 51b pozostaje tam gdzie jest, nienaruszony.

    • 1 1

    • Pleciesz waść (3)

      mają być zburzone Sląska 51b, "wieżowiec" Śląska 57 i domek Śląska 59.

      • 0 0

      • (2)

        jak by nie spojrzeć na mapę te budynki pozostają, jedynie Śląska 59 jest na trasie Drogi Czerwonej.

        Na stronie UM jest projekt planu - polecam lekturę.

        tereny pod "wieżowcem" Śląska 57 i Śląska 51b są to tereny mieszkane!!!
        Problem lezy w bliskośći drogi, a nie w kolizji.
        Wyburzone zostaną garaże wzdłuż torów

        • 1 0

        • Mieszkańcy na spotkaniu słyszeli co innego, między innymi o wyburzeniu i koniecznej przeprowadzce.

          • 0 0

        • Wyburzone będą budynki 51 b i wieżowiec 57 ponieważ są zbyt blisko Drogi Czerwonej.
          Przytaczam słowa dyrektora Biura Planowania
          "Jeśli będzie decyzja o jej budowie, to mieszkańcy i tak będą musieli się wyprowadzić stamtąd, więc nie będą narażeni na działanie spalin ani hałasu - odpowiada Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Miasta."
          To samo mówił na spotkaniu z mieszkańcami.

          • 0 0

  • JEŚLI CZŁOWIEK SIĘ NIE LICZY

    to trzeba się zastanowić czy w okolicy Śląskiej 57 nie ma przypadkiem chronionego gatunku jakiegoś zwierzaka lub roślinki. Ja niedawno widziałem tam rzadki gatunek "ratus pospolatus ignoratus" (po polsku "szczur pospolity wszystko ignorujący"). Obrońcy środowiska do roboty, zablokować projekt zagrażający tak cennemu gatunkowi. P.S. Podobno niektóre żyją nawet 3 kadencje (sorry chciałem napisać 12 lat). Mieszkańcy Śląskiej 51-57 trzymajcie się i dalej co 4 lata dokarmiajcie gryzonie. Teraz sami widzicie, iż wasze "dokarmianie" nie wyszło wam na dobre.

    • 2 0

  • Te budy paskudy

    ten bałagan, który Państwo widzicie na zdjęciach jest na terenach miejskich, ale tego z okien Urzędu Miasta nie widać.
    Taki bałagan jaki gospodarz. Gratulacje dla prezydenta,który lubi chwalić się jaka Gdynia ładna.
    Od dawna wiem, że im dalej od Urzędu Miasta tym gorzej, ale to co Państwo widzicie na zdjęciach jest pół rzutu beretem od magistratu.

    • 2 1

  • a gdzie byli ci co składają uwagi gdy uchwalano studium? to podobno główne opracowanie miasta

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane