• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok do budowy Trasy Nowej Abrahama. Budowa najwcześniej za kilka-kilkanaście lat

Krzysztof Koprowski
5 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Pętla tramwajowa na Zaspie to miejsce, do którego dojadą tramwaje z trasy Nowa Abrahama.
  • Przekroczenie torów kolejowych przewidziano tuż przy CH Oliwa. Teren ten dzisiaj jest wykorzystywany jako tymczasowy dodatkowy parking naziemny (centrum handlowe posiada także parking podziemny).
  • Przestrzeń pod przystankiem PKM Gdańsk Strzyża uwzględnia możliwość przeprowadzenia torowiska z pętli do Trasy Nowej Abrahama.

Gdańsk rozpoczyna przygotowania do budowy trasy Nowej Abrahama, która połączy rejon pętli tramwajowej ZaspaMapka z przystankiem PKM Gdańsk BrętowoMapka. W ramach inwestycji przewiduje się budowę nowej drogi oraz trasy tramwajowej. Ostateczny kształt połączenia oraz jej przebieg poznamy za dwa lata. Jeszcze dłużej poczekamy na budowę.



Którędy najlepiej spiąć tramwaj w Oliwie/Strzyży z trasą na Rzeczpospolitej/Chłopskiej?

O założeniach planistycznych dla trasy Nowej Abrahama, która pod względem układu tramwajowego stanowi łącznik pętli Zaspa z przystankiem Brętowo PKM, zaś drogowego - al. Rzeczypospolitej z al. Grunwaldzką oraz Trasą Słowackiego, szczegółowo pisaliśmy w 2014 r.

Teraz marzenia urbanistów nabierają szans na realizację. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłasza właśnie przetarg na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). Wykaże ono, w jakiej formie i jakim przebiegu wybudować układ drogowy i tramwajowy. Ponadto wskazane będą możliwości podziału inwestycji na etapy.

Wśród propozycji znajduje się m.in. odejście od budowy łącznika tramwajowego pętli Strzyża - Zaspa na rzecz połączenia tramwajowego przez ul. Kołobrzeską czy wprowadzenie tramwaju na odcinek al. Grunwaldzkiej, między ulicami Wojska Polskiego i Kołobrzeską.

Jeden z możliwych przebiegów trasy Nowej Abrahama pomiędzy al. Rzeczypospolitej a al. Grunwaldzką. Jeden z możliwych przebiegów trasy Nowej Abrahama pomiędzy al. Rzeczypospolitej a al. Grunwaldzką.

Gdańsk końca lat 90.: pomysły na rozwój miasta na kolejne dekady



Układ uliczno-drogowy Trasy Nowej Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ. Układ uliczno-drogowy Trasy Nowej Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ.
W zakresie układu drogowego analizie poddane zostaną odcinki:
  • Trasa Słowackiego - Wita Stwosza (odcinek 1)
  • Wita Stwosza - Grunwaldzka (odcinek 2)
  • Grunwaldzka - Rzeczypospolitej poza śladem ul. Hynka (odcinek 3a)
  • Grunwaldzka - Rzeczypospolitej w śladzie ul. Hynka (odcinek 3b)

W zakresie układu tramwajowego analizie poddane zostaną odcinki:
  • Brętowo - Wita Stwosza (odcinek 1)
  • Wita Stwosza - Grunwaldzka (odcinek 2)
  • Grunwaldzka - Rzeczypospolitej w śladzie ul. Hynka (odcinek 3)
  • Wita Stwosza (odcinek 4)
  • Bażyńskiego (odcinek 5)
  • Kołobrzeska (odcinek 6)
  • Grunwaldzka między Kołobrzeską a Abrahama (odcinek 7)
  • Grunwaldzka między Wojska Polskiego a Abrahama (odcinek 8)

  • Układ tramwajowy Trasy Nowej Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ.
  • Układ tramwajowy Trasy Nowej Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ.

Trasa Nowa Abrahama: propozycje rozwiązań oraz analiza przebiegu



Gotowe opracowanie STEŚ zawierać będzie:

  • analizy ruchu,
  • wstępne ustalenie wariantów przekroju, układu drogi i jej powiązań z siecią dróg publicznych,
  • określenie korytarzy trasy tramwajowej wraz z węzłami drogowymi,
  • określenie klasy i parametrów drogi,
  • określenie uwarunkowań środowiskowych.


Ponadto biuro projektowe, które zostanie wyłonione w przetargu, przedstawi tzw. analizę korytarzową, która będzie stanowić główny dokument projektowy, kompleksowo przedstawiający drogowe zamierzenie inwestycyjne z uwzględnieniem regionalnych i lokalnych uwarunkowań geograficznych, przyrodniczych i społecznych.

  • Wśród dodatkowych rozwiązań tramwajowych poddanych analizie jest ciąg Bażyńskiego - Kołobrzeska.
  • Analizie poddana będzie też zasadność i możliwość budowy torowiska tramwajowego wzdłuż al. Grunwaldzkiej.

Opracowanie za dwa lata, realizacja za kilka-kilkanaście lat



Na przygotowanie STEŚ przewidziano dwa lata od momentu podpisania umowy.

Dopiero w kolejnych etapach, po wyborze najlepszego wariantu, będzie możliwe ogłoszenie przetargu na projektanta szczegółowych rozwiązań infrastrukturalnych oraz wykonawcę robót budowlanych (o ile uda się wygospodarować środki na realizację).

Grunwaldzka: więcej przestrzeni dla pieszych i zieleni

Miejsca

Opinie (166) ponad 10 zablokowanych

  • uwzględniając że istnieje kompleks biurowy w oliwie (1)

    To każda inna trasa tramwaju niż bażyńskiego/kołobrzeska to byłaby zbrodnia - co więcej, to by był błąd.

    • 12 5

    • Istotnie, połączenie Brętowo - OBC w dużym stopniu ułatwi dojazd skoro już powstały te biurowce w centrum.

      • 1 2

  • Że to nie jest zrobione jeszcze, a zamiast tego powstają jakieś turystyczne nitki tramwaju na dalekie południe ...

    Na przedmieściach oni i tak jeżdżą wszędzie autami, i do centrum też. Powinniśmy najpierw stworzyć gęstą i punktualną sieć transportu zbiorowego w centrum miasta - kosztuje to zwyczajnie mniej pieniędzy i zasobów. Wtedy dałoby się szybko poruszać komunikacją po dzielnicach centralnych, a auto faktycznie można by zostawiać na obrzeżach centrum.

    • 10 3

  • Czy urzędnicy są zacofani technologicznie? (2)

    Dlaczego w Polsce nie myśli się o pojazdach szynowych dwusystemowych czyli w mieście jeździ jako tramwaj które wjeżdża na tory kolejowy i dalej jedzie jako pociąg?

    • 16 7

    • Dlatego, że w Sejmie siedzą durnie, które zajmują się wszystkim tylko nie tym, co potrzeba. Wyborcom jednak to wystarcza, a co jakiś czas odpala się temat typu aborcja albo związki jednopłciowe.

      • 7 1

    • Bo to kosztuje bardzo dużo pieniędzy

      poza tym nie za bardzo ma sens, a poza tym magistrala kolejowa przez trojmiasto pęka w szwach już teraz.

      • 2 1

  • Super!

    Cieszę się bardzo

    • 4 4

  • Chcecie rozładować Słowackiego? (2)

    proszę wykonać tunel pod pachołkiem i poszerzyć Spacerową.

    • 9 16

    • Już robimy. Pieniądze rosną na drzewach, więc zaraz zetniemy.

      • 4 3

    • W sensie chcesz przenieść ten korek na Grunwaldzką za dużo pieniędzy?

      • 3 0

  • Nareszcie

    • 3 5

  • takie tam bajki dla naiwnych wyborcow

    za kilkanascie lat....
    za kilkanascie lat wiekszosc samochodow bedzie elektryczna, budowa nieekologiocznych torowisk i nachalne lansowanie tramwajow to poroniony pomysl

    • 6 6

  • Opinia wyróżniona

    (10)

    Tramwaj na Bazyńskiego Kołobrzeskiej - tak
    Tramwaj na Kościuszki (obok dworca we Wrzeszczu) - tak
    Tramwaj na Wyspiańskiego - tak
    Tramwaj wzdłuż Potokowej (od Brętowa) i Słowackiego do Wrzeszcza - tak
    Łącznik PKM w stronę Oliwy od przystanku Strzyża - tak
    Tramwaj wzdłuż PKM - bardzo słaby pomysł
    Ulica wzdłuż PKM - mega słaby pomysł
    Wszystkie auta i tak będą się korkować na mega rondzie (skrzyżowaniu) jakie by powstało na Niedźwiedniku. Za 20 lat może jednak będą inne możliwości podróżowania po mieście niż własny samochód.
    I przede wszystkimi komunikacja miejska - bus pasy, linie tramwajowe, linie kolei podmiejskiej.
    Proszę oto gotowa analiza STEŚ za miliony monet.
    Dlaczego nie ma buspasa (drogi dla karetek i straży) na linii tramwajowej Nowej Warszawskiej? Bo nikt nie myśli w tych wszystkich biurach projektowych i wydziałach miasta.

    • 92 33

    • a po co tory, trakcja i buspas, jak może być sam buspas za 1/4 ceny? (2)

      infrastruktura tramwajowa jest kosztowna, mało użyteczna i do tego szpetna

      • 7 21

      • A po to, że tramwaje są dużo wygodniejsze i nie potrzeba do nich baterii.

        • 17 5

      • Popierwsze jazda tramwajem niejest wygodniejsza przeciwnie jest niewygodna i gdybys miał mózg wiedział bys ze

        sa autobusy bez emisyjne które nie wymagają baterii .Tramwaj raz ze jest niewygodny to jeszce sie psuje minimum raz dziennie !

        • 4 14

    • Tramwaj wzdłuż PKM - bardzo słaby pomysł

      Wręcz przeciwnie. Dopóki z mojego punktu startowego w postaci przystanku Warneńska, żeby dotrzeć do biur w Oliwie - muszę się przesiadać tramwaj -> PKM -> tramwaj, dopóty do Oliwy będę jeździł samochodem (na parkowanie mnie stać). Wystarczy popatrzeć na mapy sieci tramwajowej, aby wiedzieć, że ten martwy kikut na przystanku Brętowo bardzo mocno szkodzi konkurencyjności transportu publicznego w Gdańsku.

      • 6 10

    • Tramwaj jest najwiekszym szkodnikiem wmiecie powinien byc zastepowany buspasami i autobusami tak własnie robi sie na całym (1)

      Co roku liczba autobusów bezmisyjnych rosnie o 100% technika autobusów jest rozwijana co roku sdą nowoczesniejsze. Tramwaj to relikt PRLU nie jest rozwijany jest 100razy bardziej kosztowny od uaobusów i buspasów i awaryjnowc w GDA jest 100 razy wieksza!I co najciekawsze wtedy zamiast niego jedzie własnie autobus i sie okazuje ze jest bardziej efektywny na tej samej trasie co tramwaj

      • 6 32

      • wszystko 100 razy lub o 100% Ty jest ekspert nie ma co

        • 8 2

    • Tramwaj na Bazyńskiego Kołobrzeskiej - nice to have ale brak miejsca i konieczność przebudowy wiaduktu - zapomnij
      Tramwaj na Kościuszki (obok dworca we Wrzeszczu) - "zapomniało się" uwzględnić tory na wiaduktach
      Tramwaj na Wyspiańskiego - zapomnij - kto przebuduje wiadukt? Poza tym, to stary Wrzeszcz i ma swoją wartość a komunikacja nie jest tam priorytetem.
      Tramwaj wzdłuż Potokowej (od Brętowa) i Słowackiego do Wrzeszcza - chyba że zębata kolejka górska...
      Łącznik PKM w stronę Oliwy od przystanku Strzyża - już problemy z wiaduktem na Zaspie pokazały, że nie w technice kłopot. Biorąc pod uwagę zmianę czoła, może i dobry pomysł al wtedy praktycznie Wrzeszcz jest wyeliminowany. Pociągi do Kartuz mogą z Gdyni jeździć... ;)
      Tramwaj wzdłuż PKM - konieczność, Potokowa ma zbyt duże nachylenie a wiadukt PKM zablokował inne rozwiązania
      Ulica wzdłuż PKM - na nasypach?!
      "Dlaczego nie ma buspasa" - bo kosztowałoby to 3x tyle.

      A brak kasy to podstawowy problem...

      • 6 1

    • Tramwaje będą wycieczkowe

      Z przystanku początkowego na końcowy 2 godz. I kto je będzie obsługiwał? ZTM motorniczych z Indii zatrudni

      • 6 4

    • No tak tramwaj wzdłuż Hynka to zły pomysł bo wygodnickim "ekologom" zrobi problem kawałek przejść do "Bisnes Senter" i "szklanych domów". Mam tą samą propozycję co zawsze rzucacie. Jak wam dojazd sprawia problem to kupcie mieszkanie w okolicy pracy. Prosta sprawa.

      • 3 0

    • Wszystko zależy od punktu widzenia

      Dla mnie mieszkającego na Wojska Polskiego tylko Nowa Abrahama ma sens i nie wiem, czy zauważyłeś, ze jej najważniejszym założeniem jest fragment od pętli strzyza do pętli przy Rzeczpospolitej. To super ważny kawałek
      1) bo takiego połączenia w kierunku zaspy/dolnego wrzeszcza w tej okolicy brakuje i to nie tylko tramwajowego, ale tez samochodowego 2) bo w okolicy jest rezerwa terenowa, pętla tramwajowa i nie ma problemu z układem torów 3) dzięki temu przy awarii tramwaju na trasie jest więcej możliwości objazdu 4)przedłużenie do potokowej logicznie wpisuje się w całość nawet bez ulicy- spowoduje większa chęć korzystania z komunikacji miejskiej ludzi na moreniejaki właściwie masz argument przeciwko tramwajowi wzdłuż pkm oprócz tego, ze słaby pomysł? Daje świetne połączenie alternatywne dla ponad 40 minutowej podróży autobus + tramwaj z moreny w okolice uniwersytetu, ale również na zaspę, do oliwy/ jelitkowapkm jeździ za rzadko.
      Z kolei Bażyńskiego i kołobrzeska to chyba tylko po to, by było bliżej o 500m ludziom z biurowców, bo do uniwerku już teraz większość studentów wysiada przy pętli. Do tego wyburzenia w okolicy uniwerku- bo tramwaj musi jeszcze wykręcić, wiadukt pod torami kolejowymi - ogólnie jest tam wąsko i stanowi to wąskie gardło- puszczenie tam tramwaju to totalne zakorkowanie tej okolicy. Sama kolobrzeska i chłopska niby szerokie, ale po dołożeniu tramwaju zrobi się mega ciasno.
      Tramwaj wzdłuż nowej Słowackiego i do legionów - to, ze go tam nie ma to największa zbrodnia popełniona na komunikacji w Gdańsku, ale tego już się nie da odwrócić.
      Tramwaj na Wyspiańskiego- na mapie wyglada fajnie, ale tam po prostu nie ma miejsca- trzeba by wyłączyć ruch samochodowy, a w tej okolicy i tak jest on duży, wiec efektem byłoby totalne zakorkowanie okolic hallera i dmowskiego/Słowackiego.
      Łącznik pkm w stronę oliwy- bez sensu, dokąd ta kolejka ma jechać? I tak jest mało kursów, jak będzie jechała w dwie strony to tylko zmniejszy jej atrakcyjność...

      • 0 1

  • Urzędnicy i przepisy

    wszystko by żyło się lepiej
    Teraz sprawdź jak szybko buduje deweloper

    • 2 0

  • Nie ma jsk dublowanie pkm. Ale sens w PKM. bylby taki gdyby funkcjonowala jak sbahn w berlinie

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane