• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok do budowy Trasy Nowej Abrahama. Budowa najwcześniej za kilka-kilkanaście lat

Krzysztof Koprowski
5 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Pętla tramwajowa na Zaspie to miejsce, do którego dojadą tramwaje z trasy Nowa Abrahama.
  • Przekroczenie torów kolejowych przewidziano tuż przy CH Oliwa. Teren ten dzisiaj jest wykorzystywany jako tymczasowy dodatkowy parking naziemny (centrum handlowe posiada także parking podziemny).
  • Przestrzeń pod przystankiem PKM Gdańsk Strzyża uwzględnia możliwość przeprowadzenia torowiska z pętli do Trasy Nowej Abrahama.

Gdańsk rozpoczyna przygotowania do budowy trasy Nowej Abrahama, która połączy rejon pętli tramwajowej ZaspaMapka z przystankiem PKM Gdańsk BrętowoMapka. W ramach inwestycji przewiduje się budowę nowej drogi oraz trasy tramwajowej. Ostateczny kształt połączenia oraz jej przebieg poznamy za dwa lata. Jeszcze dłużej poczekamy na budowę.



Którędy najlepiej spiąć tramwaj w Oliwie/Strzyży z trasą na Rzeczpospolitej/Chłopskiej?

O założeniach planistycznych dla trasy Nowej Abrahama, która pod względem układu tramwajowego stanowi łącznik pętli Zaspa z przystankiem Brętowo PKM, zaś drogowego - al. Rzeczypospolitej z al. Grunwaldzką oraz Trasą Słowackiego, szczegółowo pisaliśmy w 2014 r.

Teraz marzenia urbanistów nabierają szans na realizację. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłasza właśnie przetarg na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). Wykaże ono, w jakiej formie i jakim przebiegu wybudować układ drogowy i tramwajowy. Ponadto wskazane będą możliwości podziału inwestycji na etapy.

Wśród propozycji znajduje się m.in. odejście od budowy łącznika tramwajowego pętli Strzyża - Zaspa na rzecz połączenia tramwajowego przez ul. Kołobrzeską czy wprowadzenie tramwaju na odcinek al. Grunwaldzkiej, między ulicami Wojska Polskiego i Kołobrzeską.

Jeden z możliwych przebiegów trasy Nowej Abrahama pomiędzy al. Rzeczypospolitej a al. Grunwaldzką. Jeden z możliwych przebiegów trasy Nowej Abrahama pomiędzy al. Rzeczypospolitej a al. Grunwaldzką.

Gdańsk końca lat 90.: pomysły na rozwój miasta na kolejne dekady



Układ uliczno-drogowy Trasy Nowej Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ. Układ uliczno-drogowy Trasy Nowej Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ.
W zakresie układu drogowego analizie poddane zostaną odcinki:
  • Trasa Słowackiego - Wita Stwosza (odcinek 1)
  • Wita Stwosza - Grunwaldzka (odcinek 2)
  • Grunwaldzka - Rzeczypospolitej poza śladem ul. Hynka (odcinek 3a)
  • Grunwaldzka - Rzeczypospolitej w śladzie ul. Hynka (odcinek 3b)

W zakresie układu tramwajowego analizie poddane zostaną odcinki:
  • Brętowo - Wita Stwosza (odcinek 1)
  • Wita Stwosza - Grunwaldzka (odcinek 2)
  • Grunwaldzka - Rzeczypospolitej w śladzie ul. Hynka (odcinek 3)
  • Wita Stwosza (odcinek 4)
  • Bażyńskiego (odcinek 5)
  • Kołobrzeska (odcinek 6)
  • Grunwaldzka między Kołobrzeską a Abrahama (odcinek 7)
  • Grunwaldzka między Wojska Polskiego a Abrahama (odcinek 8)

  • Układ tramwajowy Trasy Nowej Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ.
  • Układ tramwajowy Trasy Nowej Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ.

Trasa Nowa Abrahama: propozycje rozwiązań oraz analiza przebiegu



Gotowe opracowanie STEŚ zawierać będzie:

  • analizy ruchu,
  • wstępne ustalenie wariantów przekroju, układu drogi i jej powiązań z siecią dróg publicznych,
  • określenie korytarzy trasy tramwajowej wraz z węzłami drogowymi,
  • określenie klasy i parametrów drogi,
  • określenie uwarunkowań środowiskowych.


Ponadto biuro projektowe, które zostanie wyłonione w przetargu, przedstawi tzw. analizę korytarzową, która będzie stanowić główny dokument projektowy, kompleksowo przedstawiający drogowe zamierzenie inwestycyjne z uwzględnieniem regionalnych i lokalnych uwarunkowań geograficznych, przyrodniczych i społecznych.

  • Wśród dodatkowych rozwiązań tramwajowych poddanych analizie jest ciąg Bażyńskiego - Kołobrzeska.
  • Analizie poddana będzie też zasadność i możliwość budowy torowiska tramwajowego wzdłuż al. Grunwaldzkiej.

Opracowanie za dwa lata, realizacja za kilka-kilkanaście lat



Na przygotowanie STEŚ przewidziano dwa lata od momentu podpisania umowy.

Dopiero w kolejnych etapach, po wyborze najlepszego wariantu, będzie możliwe ogłoszenie przetargu na projektanta szczegółowych rozwiązań infrastrukturalnych oraz wykonawcę robót budowlanych (o ile uda się wygospodarować środki na realizację).

Grunwaldzka: więcej przestrzeni dla pieszych i zieleni

Miejsca

Opinie (166) ponad 10 zablokowanych

  • :(

    Mam nadzieję,że ten poroniony pomysł nie dojdzie do skutku,,,

    • 4 3

  • (2)

    Bażyńskiego - Kołobrzeska to ciężki temat, bo sama Bażyńskiego jest wąska i dowalenie tam tramwaju mogłoby jeszcze zakorkować tę ulicę razem z Kołobrzeską. Zaś na Kołobrzeskiej, która jest szersza, tramwaj byłby wygodny, szczególnie że spod Alchemii do tramwaju po drugiej stronie jest z co najmniej kilometr.

    • 4 3

    • (1)

      będziesz miał 1 pas na kołobrzeskiej i tyle z twojej szerokości.

      • 4 0

      • Właśnie o tym mówię. Że będzie jeszcze gorzej. Alchemia jest połączona świetnie z skmką, więc nie rozumiem po co wprowadzać tramwaj na kołobrzeską. Będzie wygodny ale popsuje wszytko.

        • 6 0

  • (1)

    Kiedy mieszkańcy zaczną protestować?

    • 7 2

    • przy urnach

      wcześniej nie ma to sensu...

      • 3 2

  • ja mam wraznie ze w um tra konkurs na najglupszy pomysl

    • 4 1

  • Ehh chociaz kladke pieszo rowerowa by dali nad skm tam

    Ale by to ulatwilo zycie

    • 4 0

  • od tej trasy powinna się rozpocząć jakakolwiek przebudowa systemu komunikacji

    Przez zaniechania spaprano możliwości komunikacji tramwajowej w okolicach "Słowackiego". Dotyczy to braku koncepcji na rozbudowę nasypów, zaniechanie trakcji tramwajowej na wiadukcie we Wrzeszczu, "uproszczony" wiadukt PKM na Zaspie, knowania przy "Nowej Politechnicznej"...

    Przez te "ominięte" problemy będziemy się potykać przez dziesiątki lat, bo takiego strumienia kasy już nie będzie...
    Zupełnie to samo jak przejazdy kolejowe na Oruni, czy wokół portu w Gdyni. Realnych problemów się nie tyka...

    Miało być szybko i łatwo, miało być "wow!!!"

    • 2 2

  • Ej to po co sprzedali najpierw ten obok?

    Ups wygadałem się.

    • 5 0

  • Następna dojna krowa projektantów miejskich? (2)

    Projektujemy - kasujemy forsę - odkladamy projekty do piwnicy - za kilka lat wyciagamy - robimy poprawki - kasujemy forsę....... tak jadą z naszymi (podatników) pieniedzmi od lat. Tunel pod pachołkiem, Nowa Reja, Nowa Spacerowa i kilka innych ciągle pełnych paszy korytek.

    • 8 0

    • Spójrz na to z drugiej strony, jak do tej pory Miasto zlecało zaprojektuj i wybuduj, to (1)

      albo nie mogli znalezc wykonawcy na oba etapy
      albo jakis projektant nie dostał kasy i nie chcial dalej wspolpracowac pod byle pierdołowatym pretekstem, a 5 lat czekac na kase od Generalnego Wykonwcy to wypchaj się powiedzą.
      Jak robisz zaprojektuj i wybuduj, to jak podpiszesz umowę to nie masz wpływu na to, co Ci Zleceniobiorca w rzeczywistosci wybuduje, tj. w jaki sposób osignie swoj cel i w tym miejscu jedyną osoba któa moglaby wykryc nieprawidlowosc bylby Inspektor z Miasta, ale jak wiemy wybierało się wtedy takiego Inspektora, któy miał najwiećej innych robót wsrod pozostalych kolegow/kolezanek z działu i wtedy latwo bylo o odbior lub o inny klops.

      • 1 0

      • Teraz mamy przecież Architekta Miasta!!! Mógłby kluczowych planistycznych spraw dla miasta doglądać, n'est-ce pas?

        • 1 1

  • Władze Gdańska (1)

    Gdyby Gdańsk miał prezydenta z innego obozu władzy, na pewno znalazły by się pieniądze na wiele innych potrzebnych inwestycji. Inną natomiast sprawą jest to że Pani Dulkiewicz nie posiada jakiejś sprecyzowanej wizji rozwoju miasta. Są jedynie jakieś odległe plany co do których nie ma pewności czy kiedykolwiek powstaną. Największe nakłady siły że strony władzy Gdańska idą na takzwaną obronę demokracji oraz walkę z faszyzmem...

    • 2 5

    • Bzdura!!!!!

      Dojne krowy pt. Tunel pod Pachołkiem, Nowa Reja, Nowa Spacerowa i kilka innych korytek powstały i eksplodowały dużymi pieniedzmi w czasach najwiekszego prosperity Adamowicza i tuskowych rzadów PO. Te pomysły były i są nierealne od początku. Projektanci i finansowi dysponenci naszych podatków świetnie o tym wiedzieli i wiedzą. Czas żeby dziennikarze to zrozumieli i zaczęli pytać.

      • 2 1

  • Analizy ruchu drogowego za kilkanaście lat

    Nie będą aktualne. Bardzo dużo czasu mija od koncepcji do planu zagospodarowania. Autorzy koncepcji dysponują materiałami, których nie przekazują potem projektantom, bo swoje domknęli, wypłatę pobrali. Przychodzi inna ekipa, projektowa i znów od początku wymaga danych, które przygotowuje znów inna ekipa, bo poprzednicy pracują już gdzie indziej. I znów czas mija. Kolejna ekipa ma kolejną koncepcję np trzecią.
    Tak to często wygląda blizej kuchni :(

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane