• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok do budowy Trasy Nowej Abrahama. Budowa najwcześniej za kilka-kilkanaście lat

Krzysztof Koprowski
5 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Pętla tramwajowa na Zaspie to miejsce, do którego dojadą tramwaje z trasy Nowa Abrahama.
  • Przekroczenie torów kolejowych przewidziano tuż przy CH Oliwa. Teren ten dzisiaj jest wykorzystywany jako tymczasowy dodatkowy parking naziemny (centrum handlowe posiada także parking podziemny).
  • Przestrzeń pod przystankiem PKM Gdańsk Strzyża uwzględnia możliwość przeprowadzenia torowiska z pętli do Trasy Nowej Abrahama.

Gdańsk rozpoczyna przygotowania do budowy trasy Nowej Abrahama, która połączy rejon pętli tramwajowej ZaspaMapka z przystankiem PKM Gdańsk BrętowoMapka. W ramach inwestycji przewiduje się budowę nowej drogi oraz trasy tramwajowej. Ostateczny kształt połączenia oraz jej przebieg poznamy za dwa lata. Jeszcze dłużej poczekamy na budowę.



Którędy najlepiej spiąć tramwaj w Oliwie/Strzyży z trasą na Rzeczpospolitej/Chłopskiej?

O założeniach planistycznych dla trasy Nowej Abrahama, która pod względem układu tramwajowego stanowi łącznik pętli Zaspa z przystankiem Brętowo PKM, zaś drogowego - al. Rzeczypospolitej z al. Grunwaldzką oraz Trasą Słowackiego, szczegółowo pisaliśmy w 2014 r.

Teraz marzenia urbanistów nabierają szans na realizację. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłasza właśnie przetarg na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). Wykaże ono, w jakiej formie i jakim przebiegu wybudować układ drogowy i tramwajowy. Ponadto wskazane będą możliwości podziału inwestycji na etapy.

Wśród propozycji znajduje się m.in. odejście od budowy łącznika tramwajowego pętli Strzyża - Zaspa na rzecz połączenia tramwajowego przez ul. Kołobrzeską czy wprowadzenie tramwaju na odcinek al. Grunwaldzkiej, między ulicami Wojska Polskiego i Kołobrzeską.

Jeden z możliwych przebiegów trasy Nowej Abrahama pomiędzy al. Rzeczypospolitej a al. Grunwaldzką. Jeden z możliwych przebiegów trasy Nowej Abrahama pomiędzy al. Rzeczypospolitej a al. Grunwaldzką.

Gdańsk końca lat 90.: pomysły na rozwój miasta na kolejne dekady



Układ uliczno-drogowy Trasy Nowej Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ. Układ uliczno-drogowy Trasy Nowej Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ.
W zakresie układu drogowego analizie poddane zostaną odcinki:
  • Trasa Słowackiego - Wita Stwosza (odcinek 1)
  • Wita Stwosza - Grunwaldzka (odcinek 2)
  • Grunwaldzka - Rzeczypospolitej poza śladem ul. Hynka (odcinek 3a)
  • Grunwaldzka - Rzeczypospolitej w śladzie ul. Hynka (odcinek 3b)

W zakresie układu tramwajowego analizie poddane zostaną odcinki:
  • Brętowo - Wita Stwosza (odcinek 1)
  • Wita Stwosza - Grunwaldzka (odcinek 2)
  • Grunwaldzka - Rzeczypospolitej w śladzie ul. Hynka (odcinek 3)
  • Wita Stwosza (odcinek 4)
  • Bażyńskiego (odcinek 5)
  • Kołobrzeska (odcinek 6)
  • Grunwaldzka między Kołobrzeską a Abrahama (odcinek 7)
  • Grunwaldzka między Wojska Polskiego a Abrahama (odcinek 8)

  • Układ tramwajowy Trasy Nowej Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ.
  • Układ tramwajowy Trasy Nowej Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ.

Trasa Nowa Abrahama: propozycje rozwiązań oraz analiza przebiegu



Gotowe opracowanie STEŚ zawierać będzie:

  • analizy ruchu,
  • wstępne ustalenie wariantów przekroju, układu drogi i jej powiązań z siecią dróg publicznych,
  • określenie korytarzy trasy tramwajowej wraz z węzłami drogowymi,
  • określenie klasy i parametrów drogi,
  • określenie uwarunkowań środowiskowych.


Ponadto biuro projektowe, które zostanie wyłonione w przetargu, przedstawi tzw. analizę korytarzową, która będzie stanowić główny dokument projektowy, kompleksowo przedstawiający drogowe zamierzenie inwestycyjne z uwzględnieniem regionalnych i lokalnych uwarunkowań geograficznych, przyrodniczych i społecznych.

  • Wśród dodatkowych rozwiązań tramwajowych poddanych analizie jest ciąg Bażyńskiego - Kołobrzeska.
  • Analizie poddana będzie też zasadność i możliwość budowy torowiska tramwajowego wzdłuż al. Grunwaldzkiej.

Opracowanie za dwa lata, realizacja za kilka-kilkanaście lat



Na przygotowanie STEŚ przewidziano dwa lata od momentu podpisania umowy.

Dopiero w kolejnych etapach, po wyborze najlepszego wariantu, będzie możliwe ogłoszenie przetargu na projektanta szczegółowych rozwiązań infrastrukturalnych oraz wykonawcę robót budowlanych (o ile uda się wygospodarować środki na realizację).

Grunwaldzka: więcej przestrzeni dla pieszych i zieleni

Miejsca

Opinie (166) ponad 10 zablokowanych

  • kiedy powstanie nowa spacerowa (1)

    równoległa do starej ?

    • 2 2

    • oby nigdy

      nie za mojego życia

      • 2 1

  • No dobrze

    Ale czy będą tam obrotowe kładki ddr i buspas?Oraz różne flagi a nawet karoca?

    • 1 1

  • dublowanie PKM-ki (1)

    po co tramwaj na Nowej Abrahama?

    • 2 2

    • aby pojechać na druga stronę torów...

      i na plażę...

      • 2 0

  • Sensowny, ale pod ziemią. Szkoda terenów na drogi. Zamiast tuneli pod lasami właśnie na terenach miejskich są potrzebne.

    Na Zachodzie z tramwajami już dawno zaczęli schodzić pod ziemię - dlatego do Gdańska sprzedali sprawne, używane tramwaje. To, że Gdańsk nie konserwuje ich na bieżąco to inna sprawa.

    • 1 2

  • (2)

    Kiedy tramwaj na Osową dojedzie?

    • 3 0

    • A PKM nie dojezdza??? (1)

      • 1 0

      • Okrężną drogą na lotnisko i jedzie tam pół godziny jak i nie dłużej.

        • 1 0

  • Aaaa, Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska i... wszystko jasne! Palmiarnia bez palmy!

    czy rehabilitacja DRMG jest możliwa???

    • 4 1

  • Pewnie jego mać. Najpierw na wydawać pozwoleń na budowę biurowców i bloków w okolicy Kołobrzeskiej a teraz jeszcze ograniczyć jej przepustowość. To miasto to już nawet nie jest patologia. Planowanie to dla nich słowo z fantastyki skoro nawet prawo skręt w Rzeczpospolitej ich przerósł. Z tego miast ana prawdę trzeba się wyprowadzić i zostawić je tym wszystkim upośledzonym którzy lubią stać w korkach. Trójcie się spalinami skoro tak je lubicie. Czarnego dworu nadal nie potrafią poszerzyć nawet jak jest miejsce a oni tutaj "wielkie zmiany szykują". Ja myślałem, że tylko partia rządząca ma problemy z myśleniem przyszłościowym ale widzę, że to wymóg na każdym stanowisku "publicznym".

    • 3 1

  • Przyszłością systemu mobilności i transportu w Trójmieście jest system rower + kolej lokalna

    SKM przedłużona co najmniej do Pruszcza (Tczewa), zelektryfikowana PKM rozbudowana do dzielnic Gdańsk Południe. Do tego restrykcyjna polityka parkingowa oraz radykalne działania na rzecz poprawy warunków dostępu pieszych i rowerzystów do wszystkich stacji i przystanków lokalnej sieci kolejowej. Inne rozwiązania to tylko wydawanie nieprzytomnie wysokich funduszy na rozbudowę sieci tramwajowej, która nigdy nie będzie konkurencyjna dla przejazdów samochodami prywatnymi. Wiele pomogłoby wdrożenie systemu MEVO 2, ale porażka poprzedniego, nieprzemyślanego projektu opóźnia mocno proces poszerzania wyobraźni mieszkańców i decydentów. Warto także rozważyć tramwaj dwusystemowy łączący Brętowo z Wrzeszczem - takie projekty snują inżynierowie z fsnt not od kilku(nastu) lat.

    • 0 2

  • tramwaje...

    Paru gości uczyniło sobie z nich sposób na życie...

    • 1 0

  • kiedy wreszcie tramwaj z Moreny do wrzeszcza ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? (1)

    jakby Urząd Miasta nie wiedział , to podpowiadam: Morena i Wrzeszcz to dzielnice Gdańska

    • 2 0

    • W Gdańsku nie ma dzielnicy Morena, to nazwa spółdzielni mieszkaniowej.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane