• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok do budowy Trasy Nowej Abrahama. Budowa najwcześniej za kilka-kilkanaście lat

Krzysztof Koprowski
5 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Pętla tramwajowa na Zaspie to miejsce, do którego dojadą tramwaje z trasy Nowa Abrahama.
  • Przekroczenie torów kolejowych przewidziano tuż przy CH Oliwa. Teren ten dzisiaj jest wykorzystywany jako tymczasowy dodatkowy parking naziemny (centrum handlowe posiada także parking podziemny).
  • Przestrzeń pod przystankiem PKM Gdańsk Strzyża uwzględnia możliwość przeprowadzenia torowiska z pętli do Trasy Nowej Abrahama.

Gdańsk rozpoczyna przygotowania do budowy trasy Nowej Abrahama, która połączy rejon pętli tramwajowej ZaspaMapka z przystankiem PKM Gdańsk BrętowoMapka. W ramach inwestycji przewiduje się budowę nowej drogi oraz trasy tramwajowej. Ostateczny kształt połączenia oraz jej przebieg poznamy za dwa lata. Jeszcze dłużej poczekamy na budowę.



Którędy najlepiej spiąć tramwaj w Oliwie/Strzyży z trasą na Rzeczpospolitej/Chłopskiej?

O założeniach planistycznych dla trasy Nowej Abrahama, która pod względem układu tramwajowego stanowi łącznik pętli Zaspa z przystankiem Brętowo PKM, zaś drogowego - al. Rzeczypospolitej z al. Grunwaldzką oraz Trasą Słowackiego, szczegółowo pisaliśmy w 2014 r.

Teraz marzenia urbanistów nabierają szans na realizację. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłasza właśnie przetarg na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). Wykaże ono, w jakiej formie i jakim przebiegu wybudować układ drogowy i tramwajowy. Ponadto wskazane będą możliwości podziału inwestycji na etapy.

Wśród propozycji znajduje się m.in. odejście od budowy łącznika tramwajowego pętli Strzyża - Zaspa na rzecz połączenia tramwajowego przez ul. Kołobrzeską czy wprowadzenie tramwaju na odcinek al. Grunwaldzkiej, między ulicami Wojska Polskiego i Kołobrzeską.

Jeden z możliwych przebiegów trasy Nowej Abrahama pomiędzy al. Rzeczypospolitej a al. Grunwaldzką. Jeden z możliwych przebiegów trasy Nowej Abrahama pomiędzy al. Rzeczypospolitej a al. Grunwaldzką.

Gdańsk końca lat 90.: pomysły na rozwój miasta na kolejne dekady



Układ uliczno-drogowy Trasy Nowej Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ. Układ uliczno-drogowy Trasy Nowej Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ.
W zakresie układu drogowego analizie poddane zostaną odcinki:
  • Trasa Słowackiego - Wita Stwosza (odcinek 1)
  • Wita Stwosza - Grunwaldzka (odcinek 2)
  • Grunwaldzka - Rzeczypospolitej poza śladem ul. Hynka (odcinek 3a)
  • Grunwaldzka - Rzeczypospolitej w śladzie ul. Hynka (odcinek 3b)

W zakresie układu tramwajowego analizie poddane zostaną odcinki:
  • Brętowo - Wita Stwosza (odcinek 1)
  • Wita Stwosza - Grunwaldzka (odcinek 2)
  • Grunwaldzka - Rzeczypospolitej w śladzie ul. Hynka (odcinek 3)
  • Wita Stwosza (odcinek 4)
  • Bażyńskiego (odcinek 5)
  • Kołobrzeska (odcinek 6)
  • Grunwaldzka między Kołobrzeską a Abrahama (odcinek 7)
  • Grunwaldzka między Wojska Polskiego a Abrahama (odcinek 8)

  • Układ tramwajowy Trasy Nowej Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ.
  • Układ tramwajowy Trasy Nowej Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ.

Trasa Nowa Abrahama: propozycje rozwiązań oraz analiza przebiegu



Gotowe opracowanie STEŚ zawierać będzie:

  • analizy ruchu,
  • wstępne ustalenie wariantów przekroju, układu drogi i jej powiązań z siecią dróg publicznych,
  • określenie korytarzy trasy tramwajowej wraz z węzłami drogowymi,
  • określenie klasy i parametrów drogi,
  • określenie uwarunkowań środowiskowych.


Ponadto biuro projektowe, które zostanie wyłonione w przetargu, przedstawi tzw. analizę korytarzową, która będzie stanowić główny dokument projektowy, kompleksowo przedstawiający drogowe zamierzenie inwestycyjne z uwzględnieniem regionalnych i lokalnych uwarunkowań geograficznych, przyrodniczych i społecznych.

  • Wśród dodatkowych rozwiązań tramwajowych poddanych analizie jest ciąg Bażyńskiego - Kołobrzeska.
  • Analizie poddana będzie też zasadność i możliwość budowy torowiska tramwajowego wzdłuż al. Grunwaldzkiej.

Opracowanie za dwa lata, realizacja za kilka-kilkanaście lat



Na przygotowanie STEŚ przewidziano dwa lata od momentu podpisania umowy.

Dopiero w kolejnych etapach, po wyborze najlepszego wariantu, będzie możliwe ogłoszenie przetargu na projektanta szczegółowych rozwiązań infrastrukturalnych oraz wykonawcę robót budowlanych (o ile uda się wygospodarować środki na realizację).

Grunwaldzka: więcej przestrzeni dla pieszych i zieleni

Miejsca

Opinie (166) ponad 10 zablokowanych

  • Zaspa i bez tego węzła korkuje się...

    w dwóch miejscach:
    1. Na samym początku dzielnicy czyli skrzyżowaniu Nowa Kosciuszki i Rzeczpospolitej
    2. na skrzyżowaniu KOłobrzeska Rzeczpospolitej-Chłopska
    kolejny węzełek kolejny pkt zatoru.

    • 3 2

  • Jaki jest sens d*plikowania połączenia wzdłuż PKM?

    Budowa trasy tramwajowej, której przebieg będzie przez większą część równoległy do linii PKM jest bez sensu. Już większy sens na odcinku Brętowo-Strzyża miałaby budowa ulicy/buspasów, co trochę odciążyłoby skrzyżowanie przy GB. Oczywiście taka inwestycja wymagałaby dużej przebudowy skrzyżowania De La Salle, ale pewnie i tak wyszłoby taniej. Środki na budowę tramwaju między Brętowem a Strzyżą zdecydowanie lepiej zainwestować w rozbudowę układu tramwajowego w regionie OBC - właśnie poprzez łącznik między Strzyża PKM a Zaspą i w ul. Bażyńskiego i Kołobrzeskiej.

    • 5 3

  • A może by tak zwiększyć częstotliwość kursowania PKM na odcinku Strzyża-Brętowo?

    Bo obecna rzędu co 30-40 minut w ogóle nie zachęca do korzystania z tego środka komunikacji... Po co dublować kolej linią tramwajową, czy drogą dla samochodów, hę???

    • 7 1

  • Władze gdańska wydały juz kilkadzieisat milionów z kasy mieszkanców w sprawie analiz przekopu pachołka który nigdy niepowstanie

    Mimo ze to poroniony pomysł to Gdańsk stac na jego realizacje wystarczy by przestali krasc i marnowac miliony na słomioane kaprysy i niegospodarnosc !

    • 4 1

  • Pytanie do planistów: a czy ktoś w ogóle zaczął myśleć o jakiejś ścieżce dla rowerów pomiędzy Grunwaldzką a Rzeczypospolitej?

    Czy kolejne 25 lat będzie trzeba jeździć po chodniku wzdłuż Kołobrzeskiej :(((((((((((((((((((

    • 6 0

  • A co na to Architekt Miasta???

    Fajnie i na miejscu byłoby wiedzieć, co człowiek na tym stanowisku myśli o tych strategicznych dla miasta planach... Może też jakiś nadzór nad realizacją tej inwestycji (chociaż na etapie planistycznym) ze strony Biura Architekta Miasta w Urzędzie Miejskim w Gdańsku? Nasz Architekt Miasta w Gdańsku jest uznanym w świecie naukowym urbanistą w końcu. Na pewno ma jakąś wizję, mniemam :)

    • 2 0

  • za

    zabetonowac wszystko i będzie ok....stąd tam ...i wszędzie. zieleni zero...

    • 2 2

  • Codziennie

    Widzę jak Słowaka od GB stoi zakorkowane, do ronda na niedźwiednik/ brętowo, dalej czysty przejazd. Tu brakuje połączenia drogowego że strzyży. Odkorkowaloby to min. 2 pasy grunwaldzkiej z kierunku oliwa na wysokości Galeria Bałtyckiej. Dół Słowaka stałby się w końcu przepustowy w godzinach 15-18

    • 3 2

  • Zbyt dużo się o tej trasie mówi, a zbyt mało się robi, dlatego nic się w tej sprawie nie dzieje, ani też się nie zdaży... I też się nie zrobi...

    • 1 1

  • lepiej zróbcie nową Nową świetokrzyską najpierw bo tam korkuje się bardziej (1)

    • 2 3

    • kiedy czytelnicy tekstów na portalu trojmiasto.pl zrozumieją, że poszerzanie ulic nie likwiduje korków?

      tylko przesuwa je gdzie indziej jeszcze je wydłużając? Popuszczanie pasa nie leczy nadwagi ani otyłości. Tylko radykalne postawienie na rozwój połączeń PKM i SKM w stronę Pruszcza/ Tczewa oraz wzrost częstotliwości, a także radykalne postawienie na poprawę komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i rowerzystów do przystanków lokalnych i regionalnych linii kolejowych może poprawić system transportu pasażerskiego w całej aglomeracji (nie tylko w Gdańsku)

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane