• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok do budowy Trasy Nowej Abrahama. Budowa najwcześniej za kilka-kilkanaście lat

Krzysztof Koprowski
5 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Pętla tramwajowa na Zaspie to miejsce, do którego dojadą tramwaje z trasy Nowa Abrahama.
  • Przekroczenie torów kolejowych przewidziano tuż przy CH Oliwa. Teren ten dzisiaj jest wykorzystywany jako tymczasowy dodatkowy parking naziemny (centrum handlowe posiada także parking podziemny).
  • Przestrzeń pod przystankiem PKM Gdańsk Strzyża uwzględnia możliwość przeprowadzenia torowiska z pętli do Trasy Nowej Abrahama.

Gdańsk rozpoczyna przygotowania do budowy trasy Nowej Abrahama, która połączy rejon pętli tramwajowej ZaspaMapka z przystankiem PKM Gdańsk BrętowoMapka. W ramach inwestycji przewiduje się budowę nowej drogi oraz trasy tramwajowej. Ostateczny kształt połączenia oraz jej przebieg poznamy za dwa lata. Jeszcze dłużej poczekamy na budowę.



Którędy najlepiej spiąć tramwaj w Oliwie/Strzyży z trasą na Rzeczpospolitej/Chłopskiej?

O założeniach planistycznych dla trasy Nowej Abrahama, która pod względem układu tramwajowego stanowi łącznik pętli Zaspa z przystankiem Brętowo PKM, zaś drogowego - al. Rzeczypospolitej z al. Grunwaldzką oraz Trasą Słowackiego, szczegółowo pisaliśmy w 2014 r.

Teraz marzenia urbanistów nabierają szans na realizację. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłasza właśnie przetarg na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). Wykaże ono, w jakiej formie i jakim przebiegu wybudować układ drogowy i tramwajowy. Ponadto wskazane będą możliwości podziału inwestycji na etapy.

Wśród propozycji znajduje się m.in. odejście od budowy łącznika tramwajowego pętli Strzyża - Zaspa na rzecz połączenia tramwajowego przez ul. Kołobrzeską czy wprowadzenie tramwaju na odcinek al. Grunwaldzkiej, między ulicami Wojska Polskiego i Kołobrzeską.

Jeden z możliwych przebiegów trasy Nowej Abrahama pomiędzy al. Rzeczypospolitej a al. Grunwaldzką. Jeden z możliwych przebiegów trasy Nowej Abrahama pomiędzy al. Rzeczypospolitej a al. Grunwaldzką.

Gdańsk końca lat 90.: pomysły na rozwój miasta na kolejne dekady



Układ uliczno-drogowy Trasy Nowej Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ. Układ uliczno-drogowy Trasy Nowej Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ.
W zakresie układu drogowego analizie poddane zostaną odcinki:
  • Trasa Słowackiego - Wita Stwosza (odcinek 1)
  • Wita Stwosza - Grunwaldzka (odcinek 2)
  • Grunwaldzka - Rzeczypospolitej poza śladem ul. Hynka (odcinek 3a)
  • Grunwaldzka - Rzeczypospolitej w śladzie ul. Hynka (odcinek 3b)

W zakresie układu tramwajowego analizie poddane zostaną odcinki:
  • Brętowo - Wita Stwosza (odcinek 1)
  • Wita Stwosza - Grunwaldzka (odcinek 2)
  • Grunwaldzka - Rzeczypospolitej w śladzie ul. Hynka (odcinek 3)
  • Wita Stwosza (odcinek 4)
  • Bażyńskiego (odcinek 5)
  • Kołobrzeska (odcinek 6)
  • Grunwaldzka między Kołobrzeską a Abrahama (odcinek 7)
  • Grunwaldzka między Wojska Polskiego a Abrahama (odcinek 8)

  • Układ tramwajowy Trasy Nowej Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ.
  • Układ tramwajowy Trasy Nowej Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ.

Trasa Nowa Abrahama: propozycje rozwiązań oraz analiza przebiegu



Gotowe opracowanie STEŚ zawierać będzie:

  • analizy ruchu,
  • wstępne ustalenie wariantów przekroju, układu drogi i jej powiązań z siecią dróg publicznych,
  • określenie korytarzy trasy tramwajowej wraz z węzłami drogowymi,
  • określenie klasy i parametrów drogi,
  • określenie uwarunkowań środowiskowych.


Ponadto biuro projektowe, które zostanie wyłonione w przetargu, przedstawi tzw. analizę korytarzową, która będzie stanowić główny dokument projektowy, kompleksowo przedstawiający drogowe zamierzenie inwestycyjne z uwzględnieniem regionalnych i lokalnych uwarunkowań geograficznych, przyrodniczych i społecznych.

  • Wśród dodatkowych rozwiązań tramwajowych poddanych analizie jest ciąg Bażyńskiego - Kołobrzeska.
  • Analizie poddana będzie też zasadność i możliwość budowy torowiska tramwajowego wzdłuż al. Grunwaldzkiej.

Opracowanie za dwa lata, realizacja za kilka-kilkanaście lat



Na przygotowanie STEŚ przewidziano dwa lata od momentu podpisania umowy.

Dopiero w kolejnych etapach, po wyborze najlepszego wariantu, będzie możliwe ogłoszenie przetargu na projektanta szczegółowych rozwiązań infrastrukturalnych oraz wykonawcę robót budowlanych (o ile uda się wygospodarować środki na realizację).

Grunwaldzka: więcej przestrzeni dla pieszych i zieleni

Miejsca

Opinie (166) ponad 10 zablokowanych

  • A po co drogi? Przecież ludzi nie będzie stać na samochody - zarówno jeżeli chodzi o utrzymanie jak i o zakup auta elektrycznego.

    • 3 0

  • Wzdłuż PKM (1)

    Z przystankiem przy Polanki/Michałowskiego bo te okolice są prawie całkowicie odcięte od komunikacji miejskiej bo busik co godzinę to nie żadna komunikacja

    • 6 2

    • tak osiedle VIIDwór

      to osiedle bez komunikacji do najbliższego przystanku jest kawał dorgi powinni właśnie gdzies na wysokości Michałowskiego zrobic przystanek

      • 0 0

  • ja się zastanawiam nad tymi tramwajami (3)

    Nie chcę wyjść na malkontenta, ale zastanawiam się czy jednak te gigantyczne inwestycje w tramwaje to dobry pomysł. Koszt budowy linii, ich utrzymania i zakupu oraz utrzymania taboru jest gigantyczny. Czy nie wystarczy puścić więcej autobusów? Pamiętam jak na Chełm nie jeździł tramwaj tylko autobusy 208 i 295 po AK się przemieszczały. W sumie przystanki były rozstawione podobnie, czas dojazdu też był podobny, ja nie odczułem większej różnicy ze zmiany środka lokomocji, natomiast koszty dla miasta na pewno mocno wzrosły. Może więc zamiast planów, wyburzeń i wielkich budów po prostu inwestować w tabor autobusowy i przede wszystkim w dobrą kadrę, ten tabor obsługująca?

    • 14 5

    • (1)

      Jeden tramwaj to pojemność trzech autobusów. O czym tu dyskutować?

      • 7 2

      • o kosztach

        Rozmawiamy o tym, że za koszt budowy linii tramwajowej, można kupić mnóstwo autobusów i jeszcze nam dużo środków zostanie na ich utrzymanie i wynagrodzenia dla kierowców.

        • 3 2

    • Makary - tylko lokalna kolej skłoni do zmiany zachowań komunikacyjnych

      Mało który uzależniony od samochodu mieszkaniec przesiądzie się z samochodu na tramwaj lub autobus. Jedynie połączenie typu PKM (po zelektryfikowaniu, wzroście częstotliwości połączeń, szybkości jazdy) a także radykalna poprawa komfortu i bezpiecznego dostępu do przystanków SKM i PKM dla pieszych i innych niezmotoryzowanych (takich jak rowerzyści i hulajnogowcy) może zmienić nawyki komunikacyjne osób obecnie przyspawanych mentalnie do foteli samochodów, których na tym forum jest co niemiara.

      • 0 0

  • Gdańsk zawsze byl mocny w zamawianiu papieru (3)

    Tony segregatorów wygenerowane, gorzej z robotami w terenie... Nowa Świętokrzyska, Nowa Jabłoniowa, Nowa Wałowa, trasa PP, Nowa Politechniczna... Rysowanie trwa już nawet nie od dekad ale od półwiecza, a prac w terenie ani widu ani słychu

    • 8 1

    • I jeszcze długo ich nie zobaczysz

      • 2 1

    • Papier wszystko wytrzyma ;)

      • 2 0

    • bez okulisty i poszerzenia wyobraźni ani rusz

      PKM powstała, obecnie jest elektryfikowana. Powstało także wiele połączeń tramwajowych na górny taras. Ważnym krokiem poprawiającym system jest także odtworzenie naziemnego przejścia do przystanków tramwajowych przy Bramie Wyżynnej

      • 1 0

  • Kryzys naftowy

    Zanim ta trasa powstanie to nie będzie już tyle samochodów na drogach zatem stanie się zbędna i asfalt trzeba będzie zrywać żeby wielbłądy kopyt sobie nie wycierały.

    • 5 2

  • To moj pomysl

    To byl moj pomysl ktory przedstawialem na portalach trojmiejskich od lat. Z tym ze linia od Bretowa Stara Slowackiego Grunealdzka Jana Pawla II zastapila by dwie (te tu opisana i te przez studzienki) a dodatkowu walor to polaczenie z molo. Niestety pomysly urzednikow z UM w Gdansku sa kosztowe i tudziez bezsensowne.

    • 3 2

  • watpliwości

    Wątpliwosci budzi linia tramwajowa lecząca Strzyżę z Bertowem, dokładnie kopiująca przebieg PKM. Na tym odcinku wydano juz kupę forsy na PKM.
    Teraz wydajemy na elektryfikację PKM.
    Teraz będą jeszcze równolegle biec zelektryfikowane tory tramwajowe. Czy to jest aby strategiczne dla Gdańska połączenie ?
    Czy niema bardziej priorytetowych zadań ?

    • 12 1

  • A może by tak przestać zagęszczać centrum i zbudować coś za obwodnicą? (1)

    Jedyny powód by ciągnąć nową drogę przez tory to chęć zawłaszczenia ogródków działkowych. Ważna droga więc można ludzi wyrzucić - bez powodu trudno. Pętla na Zaspie jest prawie przy Kołobrzeskiej, a tramwaj tę ulicę przecina więc inna opcja to niegospodarność powodowana chęcią zajęcia kolejnych terenów przez patodeweloperkę.

    • 8 10

    • Żeby przestać trzeba najpierw zacząć :)

      • 1 2

  • Wiadomo ze ta trasa nigdy nie powstanie, nie dokończyliśmy jeszcze dróg na południu, cześć została okrojona, a tutaj marzenia o nowym połączeniu na które nie ma papierow. Przypominam ze projekt nowej jabloniowej jest już robiony 8 lat i nikt za to nie poniósł konsekwencji - prosta droga bez torowiska i obiektów mostowych. W innych miastach taki projekt powstaje w rok - półtora a kolejny rok to realizacja. Optymistycznie patrząc stes dla nowej Abrahama to 4 lata, projekt 8, poszukiwanie środków 4, aktualizacja projektu który trzeba będzie okroić kolejne 3, potem 2 lata przetarg i 4 lata prac budowlanych - czyli za jakieś 25 lat i będzie gotowe

    • 5 1

  • Tramwaj - tak. Droga dla samochodów - nie.

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane