• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok do priorytetu dla autobusów i tramwajów. Zmiany w ponad 100 lokalizacjach

Maciej Korolczuk
8 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (279)
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
Prace przy rozbudowie oprogramowania na ponad 100 skrzyżowaniach rozpoczną się z początkiem 2024 roku i potrwają 6 miesięcy. Prace przy rozbudowie oprogramowania na ponad 100 skrzyżowaniach rozpoczną się z początkiem 2024 roku i potrwają 6 miesięcy.

Do połowy przyszłego roku w ponad 100 lokalizacjach na terenie Gdańska poprawi się priorytet dla pojazdów komunikacji miejskiej. Umożliwi to aktualizacja oprogramowania sterowników sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach. Zbliżające się do nich autobusy czy tramwaje mają być w przyszłości szybciej i wcześniej "rozpoznawane", dzięki czemu zdecydowanie rzadziej będą musiały zatrzymywać się na czerwonym świetle.



Jakich zmian wymaga komunikacja miejska w Gdańsku?

Każdy, kto korzysta z komunikacji miejskiej, zna to uczucie, gdy tramwaj, którym spieszy się do pracy czy na uczelnię, zbliża się do dużego skrzyżowania i nagle zwalnia, albo - co gorsza - zatrzymuje się, oczekując na pionowy wskaźnik na sygnalizatorze (równoznaczne z zielonym światłem).

Jest szansa, że wkrótce takie sytuacje uda się ograniczyć do minimum.

Dotychczas przekazywanie informacji o zbliżającym się do skrzyżowania tramwaju odbywało się przez tzw. radio krótkiego zasięgu.

Teoretycznie urządzenie jest przystosowane do "odczytania" tramwaju z dystansu nawet 200 metrów. W rzeczywistości jednak dystans jest krótszy - w zależności od uwarunkowań drogowych - może być to zaledwie 100, a nawet 50 metrów.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku



W efekcie reakcja sygnalizacji świetlnej jest spóźniona i zdarza się, że tramwaj musi albo zwolnić przed skrzyżowaniem, albo wręcz się przed nim zatrzymać.

Wkrótce komunikację radiową ma wesprzeć szybsze i bardziej wydajne połączenie poprzez sieć IP.

Planowane zmiany pozytywnie odczują pasażerowie komunikacji, ale nie kosztem kierowców. Planowane zmiany pozytywnie odczują pasażerowie komunikacji, ale nie kosztem kierowców.

Jak to będzie wyglądać w praktyce?



Najprościej mówiąc: sygnalizacja z większym wyprzedzeniem "będzie wiedzieć" o zbliżaniu się do skrzyżowania tramwaju lub autobusu. W ciągu kilku lat ma to przynieść ok. 7-10 min. oszczędności na każdej linii.

- W większości przypadków umożliwi to lepsze "przygotowanie" skrzyżowania pod pojazd komunikacji miejskiej i da możliwość wdrażania wyższego priorytetu, a więc takiego, w którym np. tramwaj praktycznie nie jest nigdy zatrzymywany przez sygnalizację. W niektórych lokalizacjach te postoje zostaną całkowicie wyeliminowane - wyjaśnia Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM.


Przetarg ogłoszony przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, który zarządza w mieście sygnalizacją świetlną, to efekt dwuletnich prac i analiz przygotowanych m.in. przez dr Jacka SzmaglińskiegoMichała Tuska z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Syn byłego premiera pracuje w gdańskim urzędzie od 2,5 roku. W ZTM jednym z jego priorytetowych zadań było przyspieszenie pojazdów transportu publicznego. Pierwsze efekty było widać jeszcze pod koniec 2021 roku, gdy do 70 km/h przyspieszyły tramwaje na al. Pawła Adamowicza, a później na Armii Krajowej, Marynarki Polskiej i Rzeczypospolitej.

Co istotne, planowane zmiany pozytywnie odczują pasażerowie komunikacji, ale nie kosztem kierowców. ZTM zapewnia, że rozbudowa oprogramowania sterowników sygnalizacji świetlnej nie będzie miała negatywnego wpływu ani na dodatkowe korki, ani na dłuższe oczekiwanie na zielone światło.

  • Lokalizacje, w których nastąpią zmiany, dzięki którym tramwaje i autobusy będą zatrzymywać się rzadziej, a nawet w ogóle.
  • Lokalizacje, w których nastąpią zmiany, dzięki którym tramwaje i autobusy będą zatrzymywać się rzadziej, a nawet w ogóle.
  • Lokalizacje, w których nastąpią zmiany, dzięki którym tramwaje i autobusy będą zatrzymywać się rzadziej, a nawet w ogóle.

Ponad 100 lokalizacji do połowy 2024 roku



Nowy moduł oprogramowania sterowników sygnalizacji świetlnej przewidziano w 112 lokalizacjach.

Prace przy poszczególnych skrzyżowaniach mają postępować etapami i potrwają pół roku. Ich początek zaplanowano na początek 2024 roku, a wszystkie roboty mają zakończyć się przed wakacjami.

Miejsca

Opinie (279) 3 zablokowane

  • Nie no wielkie osiągniecie

    7-10 minut. Ciekawe jaki realny kosz tego wielkiego sukcesu? Znając życie i Gdańsk to niewspółmierny. 10 minut i to pewnie na całej trasie i tylko w godzinach nocnych, bo przecież są tez skrzyżowania gdzie przecinają się trasy tramwajowe i kto wtedy będzie lepszy i bardziej uprzywilejowany, znając życie finalnie kasa publiczna zniknie, a poprawy nie będzie. Tak jak z elektrycznymi MANami, urzędnicy przyznać będą musieli, ze się przeliczyli

    • 10 14

  • Czerwone światło

    Czy to spowoduje, że kierowcy autobusów przestaną przejeżdżać na czerwonym świetle, co teraz jest nagminne?

    • 8 7

  • Zakorkują miasto jeszcze bardziej (2)

    A zysk dla pasażerów nie będzie odczuwalny

    • 10 9

    • Tramwaje pojadą. (1)

      To samochody będą stac i czekać.

      • 0 0

      • Nie, bo samochody je zablokują.

        • 0 0

  • buspasów (2)

    brak takiej odpowiedzi jak we wszystkich europejskich aglomeracjach. Możliwości przejazdu autobusów po szynach tramwajowych. Pod tym względem Gdańsk prezentuje się tragicznie. Brak pomysłu i strategii przy budowaniu nowych dróg i planowaniu trasa. W mieście faworyzowane są trasy wycieczkowe - objazdowe które przez korki potęgują opóźnienia i przepełnienie taboru.
    Gdańska komunikacja jest jedną z najgorzej zorganizowanych w Polskich dużych miastach. Codzienne z niej korzystanie to strach i niepokój.

    • 25 7

    • Nie to co w Bartoszycach.

      • 1 6

    • No i co jeszcze? Może autobus jadący całą Adamowicza po torowisku i potem do Wrzeszcza Jaśkową?

      Nie ma i nie będzie!!! Zapamiętaj to sobie raz na zawsze. Wiesz ilu chętnych by było na taki autobus? On by jechał 20 minut do Wrzeszcza w szczycie bo po torach ominąłby cały korek. Dziesiątki tysięcy ludzi codziennie by tak chciało i musiałby jeździć co 5 minut albo i częściej. No i komu to potrzebne? Lepiej niech jest jak jest, 115 jedzie tak długą trasą okrężną że tylko desperat nim pojedzie, rower jest 20 minut szybszy a w szczycie to podejrzewam że i pieszo bym go mógł wyprzedzić. I taki właśnie autobus jak 115 jest nam potrzebny a nie jakieś tam szybkie linie. Tramwaj 12 też niczego sobie, całkiem naokoło do centrum jest super, można zwiedzać. No i te całe objeżdżanie Chełmu wszystkimi tramwajami zamiast torów wzdłuż AK. No nie może być za szybko, ma być wolno bo jakby było szybko to by jeszcze ludzie jeździli...

      • 10 0

  • Mają pojechać?

    To niech jadą. To plus, bo mniej czasu spędzi się w zaduchu i smrodzie.

    • 4 0

  • A 167 w szczycie jak był zapchany to będzie dalej zapchany (5)

    Nie dosć, że w szczycie kursuje co 20 min, to jeszcze jest reguralnie opóźniony o 8-10 min, nawet na przystanku początkowym na Wałach Piastowskich. Zamiast wprowadzić dodatkowy kurs lub dwa, które nawet opóźnione zapeenią sensowne połączenie dla Jasienia, Kiełpinka i Kokoszek, to wciska się ludzi do autobusu jadącrgo 20 min dłużej niż rozkładowe czasy. PKMka niestety odpada, bo zlikwidowano 268 i 164 z Kiełpinka PKM...

    • 13 1

    • 268 nadal jeździ - tylko z Jasienia (4)

      Czasowo wychodzi podobnie jak z Kiełpinka, a więcej możliwości przesiadek.

      • 0 2

      • Przesiadek na 167 i 168, które są dostępne od Źródlanej (3)

        Pozostałe autobusy są dostępne z Jasień PKM

        • 1 1

        • Jak jedziesz z Kokoszek, to możesz na Jasieniu przesiąść się w autobusy w stronę Moreny (2)

          Ale to trzeba by korzystać z komunikacji, żeby wiedzieć

          • 0 1

          • I co mi to da w drodze do centrum? (1)

            268 -> 127/130 -> 10/12/210? Fantastyczna przejażdżka. Ale to trzeba korzystać z komunikacji, żeby wiedzieć.

            • 0 1

            • Fakt, jak 268 jeździł do Kiełpinka, to można było bez problemu do Centrum dojechać :D

              • 0 0

  • a co z buspasem na Trakcie św. Wojciecha? obiecanki cacanki? (2)

    • 7 2

    • Rada Dzielnicy Orunia jest przeciwna

      Był artykuł o tym że pani przewodnicząca Agnieszka nie chce buspasów. Ona woli parkingi, dużo parkingów przy Parku Oruńskim.

      • 3 0

    • Whataboutionizm

      nie o tym ten artykuł

      • 0 0

  • Powinni również wyłączyć z korzystania przystanek Cebertowicza

    • 0 3

  • Pasażer

    Przyspieszenie i priorytety dla tramwajów. Chcą aby łatwiej i szybciej poruszały się tramwaje po mieście. Chyba coś nie wychodzi włodarzom. Tramwaje zwalniają . Stan torowisk jest w słabym stanie. Coraz więcej powstaje przejść naziemnych przez co tramwaje zwalniają, nie wspomnę o przecinających się w dziwny sposób ścieżek rowerowych przez torowisko. Coś chyba tutaj jest nie tak.

    • 17 5

  • (2)

    Zobaczymy jakie będą efekty, w założeniu krok w dobrą stronę. Teraz czekamy jeszcze na lepszą synchronizację z PKM oraz na zwiększenie liczby kursów, chociażby na innych tramwajach niż jadących na Chełm, chociażby na 12 (półgodzinna częstotliwość kursowania w weekend to żenada), czy nowe połączenia takie jak chociażby obiecana 13. W końcu jak nie będzie PiSu, który zabiera samorządom kasę to będzie to możliwe. Co nie?

    • 2 6

    • (1)

      do 2015 nie było pisu a jakoś nie zauważyłem zeby na południu powstałą nowa świętokrzyska czy pkm to był akurat swietny czas zeby coś takiego zbudowac.

      • 1 0

      • Teraz też nie będzie, tak jak i możliwości wykrętek, chociaż oczywiście jakieś znajdą. Np. takie, że linią 13 nikt nie będzie jeździł, bo po co bezpośrednie tramwajowe połączenie Chełmu, Ujeściska i Jasień z PKM, po co tym dzielnicom bezpośrednie połącznie ze Stogami i tak dalej i tak dalej.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane