- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (399 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (242 opinie)
- 3 Piłeś? Nie włamuj się do auta (45 opinii)
- 4 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (51 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (146 opinii)
- 6 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (59 opinii)
Krok do priorytetu dla autobusów i tramwajów. Zmiany w ponad 100 lokalizacjach
Do połowy przyszłego roku w ponad 100 lokalizacjach na terenie Gdańska poprawi się priorytet dla pojazdów komunikacji miejskiej. Umożliwi to aktualizacja oprogramowania sterowników sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach. Zbliżające się do nich autobusy czy tramwaje mają być w przyszłości szybciej i wcześniej "rozpoznawane", dzięki czemu zdecydowanie rzadziej będą musiały zatrzymywać się na czerwonym świetle.
Jest szansa, że wkrótce takie sytuacje uda się ograniczyć do minimum.
Dotychczas przekazywanie informacji o zbliżającym się do skrzyżowania tramwaju odbywało się przez tzw. radio krótkiego zasięgu.
Teoretycznie urządzenie jest przystosowane do "odczytania" tramwaju z dystansu nawet 200 metrów. W rzeczywistości jednak dystans jest krótszy - w zależności od uwarunkowań drogowych - może być to zaledwie 100, a nawet 50 metrów.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku
W efekcie reakcja sygnalizacji świetlnej jest spóźniona i zdarza się, że tramwaj musi albo zwolnić przed skrzyżowaniem, albo wręcz się przed nim zatrzymać.
Wkrótce komunikację radiową ma wesprzeć szybsze i bardziej wydajne połączenie poprzez sieć IP.
Jak to będzie wyglądać w praktyce?
Najprościej mówiąc: sygnalizacja z większym wyprzedzeniem "będzie wiedzieć" o zbliżaniu się do skrzyżowania tramwaju lub autobusu. W ciągu kilku lat ma to przynieść ok. 7-10 min. oszczędności na każdej linii.
- W większości przypadków umożliwi to lepsze "przygotowanie" skrzyżowania pod pojazd komunikacji miejskiej i da możliwość wdrażania wyższego priorytetu, a więc takiego, w którym np. tramwaj praktycznie nie jest nigdy zatrzymywany przez sygnalizację. W niektórych lokalizacjach te postoje zostaną całkowicie wyeliminowane - wyjaśnia Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM.
Przetarg ogłoszony przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, który zarządza w mieście sygnalizacją świetlną, to efekt dwuletnich prac i analiz przygotowanych m.in. przez dr Jacka Szmaglińskiego i Michała Tuska z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Syn byłego premiera pracuje w gdańskim urzędzie od 2,5 roku. W ZTM jednym z jego priorytetowych zadań było przyspieszenie pojazdów transportu publicznego. Pierwsze efekty było widać jeszcze pod koniec 2021 roku, gdy do 70 km/h przyspieszyły tramwaje na al. Pawła Adamowicza, a później na Armii Krajowej, Marynarki Polskiej i Rzeczypospolitej.
Co istotne, planowane zmiany pozytywnie odczują pasażerowie komunikacji, ale nie kosztem kierowców. ZTM zapewnia, że rozbudowa oprogramowania sterowników sygnalizacji świetlnej nie będzie miała negatywnego wpływu ani na dodatkowe korki, ani na dłuższe oczekiwanie na zielone światło.
Ponad 100 lokalizacji do połowy 2024 roku
Nowy moduł oprogramowania sterowników sygnalizacji świetlnej przewidziano w 112 lokalizacjach.
Prace przy poszczególnych skrzyżowaniach mają postępować etapami i potrwają pół roku. Ich początek zaplanowano na początek 2024 roku, a wszystkie roboty mają zakończyć się przed wakacjami.
Miejsca
Opinie (279) 3 zablokowane
-
2023-11-08 07:58
wow, po tylu latach obiecywania, nieprawdopodobne
- 5 0
-
2023-11-08 08:02
na bank to zepsują
- 7 0
-
2023-11-08 08:06
A praktyce wygląda to inaczej
Np. autobus 108 na większości trasy "dostał" strefę Tempo30 i skrzyżowania równorzędne.
- 12 0
-
2023-11-08 08:11
to po co był tristar?
- 11 0
-
2023-11-08 08:18
Tramwaj z południa do Wrzeszcza kiedy? Autobus i tak stoi w korku
- 3 0
-
2023-11-08 08:23
Michał Tusk to syn przyszłego premiera , szanowny portalu (2)
- 2 6
-
2023-11-08 09:35
Do pomocy Pany Michałowi proszę zatrudnić Pana Józefa Bąka.
- 4 0
-
2023-11-08 09:47
i zaczęło
pianie na cześć geniuszów.
- 0 0
-
2023-11-08 08:32
W 2012 roku jak budowali Tristara to właśnie miał być taki prorytet? Płacić drugi raz za to samo ?
- 9 0
-
2023-11-08 08:37
Ankieta
albo nie róbcie ankiet z możliwością wyboru tylko jednej odpowiedzi, albo chociaż sformułujcie pytanie "jakich zmian najbardziej..."
- 1 0
-
2023-11-08 08:39
wow nareszcie
w mieście bez metra tramwaje sie toczą, więc trasę którą w 15 minut pokonam autem jadę 45 minut
a zapomnialam, bo jeszcze tramwaj musi byc na czas. ostatnio tramwaj nie przyjechal,pojechalam autobusem, lacznie 20 minut czekania
godzina? 17:10. jechalam z huciska- 4 1
-
2023-11-08 08:40
Jak mogą szybciej jechac, skoro wszędzie robicie przejscia dla pieszych naziemne?! (2)
Z ludzi robicie i**otow, jeszcze większych niż są!
- 15 7
-
2023-11-08 09:37
Są rzeczy, których przyspawani do kierownicy nigdy nie zrozumieją
- 2 3
-
2023-11-08 13:43
Z czym masz problem?
Tramwaj stoi na przystanku - zielone dla pieszych. Tramwaj rusza - czerwone dla pieszych. Na tym polega synchronizacja sygnalizacji z pojazdami komunikacji. Z tymi i**otami - miałeś na myśli siebie ?
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.