• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok do priorytetu dla autobusów i tramwajów. Zmiany w ponad 100 lokalizacjach

Maciej Korolczuk
8 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (279)
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
Prace przy rozbudowie oprogramowania na ponad 100 skrzyżowaniach rozpoczną się z początkiem 2024 roku i potrwają 6 miesięcy. Prace przy rozbudowie oprogramowania na ponad 100 skrzyżowaniach rozpoczną się z początkiem 2024 roku i potrwają 6 miesięcy.

Do połowy przyszłego roku w ponad 100 lokalizacjach na terenie Gdańska poprawi się priorytet dla pojazdów komunikacji miejskiej. Umożliwi to aktualizacja oprogramowania sterowników sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach. Zbliżające się do nich autobusy czy tramwaje mają być w przyszłości szybciej i wcześniej "rozpoznawane", dzięki czemu zdecydowanie rzadziej będą musiały zatrzymywać się na czerwonym świetle.



Jakich zmian wymaga komunikacja miejska w Gdańsku?

Każdy, kto korzysta z komunikacji miejskiej, zna to uczucie, gdy tramwaj, którym spieszy się do pracy czy na uczelnię, zbliża się do dużego skrzyżowania i nagle zwalnia, albo - co gorsza - zatrzymuje się, oczekując na pionowy wskaźnik na sygnalizatorze (równoznaczne z zielonym światłem).

Jest szansa, że wkrótce takie sytuacje uda się ograniczyć do minimum.

Dotychczas przekazywanie informacji o zbliżającym się do skrzyżowania tramwaju odbywało się przez tzw. radio krótkiego zasięgu.

Teoretycznie urządzenie jest przystosowane do "odczytania" tramwaju z dystansu nawet 200 metrów. W rzeczywistości jednak dystans jest krótszy - w zależności od uwarunkowań drogowych - może być to zaledwie 100, a nawet 50 metrów.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku



W efekcie reakcja sygnalizacji świetlnej jest spóźniona i zdarza się, że tramwaj musi albo zwolnić przed skrzyżowaniem, albo wręcz się przed nim zatrzymać.

Wkrótce komunikację radiową ma wesprzeć szybsze i bardziej wydajne połączenie poprzez sieć IP.

Planowane zmiany pozytywnie odczują pasażerowie komunikacji, ale nie kosztem kierowców. Planowane zmiany pozytywnie odczują pasażerowie komunikacji, ale nie kosztem kierowców.

Jak to będzie wyglądać w praktyce?



Najprościej mówiąc: sygnalizacja z większym wyprzedzeniem "będzie wiedzieć" o zbliżaniu się do skrzyżowania tramwaju lub autobusu. W ciągu kilku lat ma to przynieść ok. 7-10 min. oszczędności na każdej linii.

- W większości przypadków umożliwi to lepsze "przygotowanie" skrzyżowania pod pojazd komunikacji miejskiej i da możliwość wdrażania wyższego priorytetu, a więc takiego, w którym np. tramwaj praktycznie nie jest nigdy zatrzymywany przez sygnalizację. W niektórych lokalizacjach te postoje zostaną całkowicie wyeliminowane - wyjaśnia Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM.


Przetarg ogłoszony przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, który zarządza w mieście sygnalizacją świetlną, to efekt dwuletnich prac i analiz przygotowanych m.in. przez dr Jacka SzmaglińskiegoMichała Tuska z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Syn byłego premiera pracuje w gdańskim urzędzie od 2,5 roku. W ZTM jednym z jego priorytetowych zadań było przyspieszenie pojazdów transportu publicznego. Pierwsze efekty było widać jeszcze pod koniec 2021 roku, gdy do 70 km/h przyspieszyły tramwaje na al. Pawła Adamowicza, a później na Armii Krajowej, Marynarki Polskiej i Rzeczypospolitej.

Co istotne, planowane zmiany pozytywnie odczują pasażerowie komunikacji, ale nie kosztem kierowców. ZTM zapewnia, że rozbudowa oprogramowania sterowników sygnalizacji świetlnej nie będzie miała negatywnego wpływu ani na dodatkowe korki, ani na dłuższe oczekiwanie na zielone światło.

  • Lokalizacje, w których nastąpią zmiany, dzięki którym tramwaje i autobusy będą zatrzymywać się rzadziej, a nawet w ogóle.
  • Lokalizacje, w których nastąpią zmiany, dzięki którym tramwaje i autobusy będą zatrzymywać się rzadziej, a nawet w ogóle.
  • Lokalizacje, w których nastąpią zmiany, dzięki którym tramwaje i autobusy będą zatrzymywać się rzadziej, a nawet w ogóle.

Ponad 100 lokalizacji do połowy 2024 roku



Nowy moduł oprogramowania sterowników sygnalizacji świetlnej przewidziano w 112 lokalizacjach.

Prace przy poszczególnych skrzyżowaniach mają postępować etapami i potrwają pół roku. Ich początek zaplanowano na początek 2024 roku, a wszystkie roboty mają zakończyć się przed wakacjami.

Miejsca

Opinie (279) 3 zablokowane

  • brak opcji w ankiecie (2)

    likwidacja przejść naziemnych - bez tego nie pojedzie żaden tramwaj

    • 12 10

    • Od razu zlikwidujmy naziemne drogi i parkingi.

      Jeszcze nie widziałem żeby tramwaj stał na skrzyżowaniu, bo zablokował je pieszy...

      • 3 3

    • nie ma opcji dla osób o niskim poziomie intelektualnym, sorry

      • 3 2

  • Ewelina Z (12)

    Jest jedno ale.Co to da jeżeli każdego prawie dnia dochodzi do awarii tramwaju.Reszta stoi za nim.
    Komunikacja miejska to duże zaniedbanie na przełomie dekad.
    Dobrym rozwiązaniem byłaby budowa metra w regionie.
    Niestety szanse są na to praktycznie zerowe.

    Sama sieć linii tramwajowych w Gdańsku jest na niskim poziomie logistycznym.Poludniowe dzielnice typy Orunia ,Lipce ,wschodnie typu Rudniki ,Sobieszewo.Linia łącząca Piecki-Migowo z Wrzeszczem ,Osowa itd.

    Owszem są zmiany taboru ,wybudowano linie w południowo-zachodnich dzielnicach Gdańska.
    Widać poprawę w ostatnich latach aczkolwiek moim zdaniem komunikacja miejska w Gdańsku to porażka.
    Dla przykładu podam dwa miasta w Polsce Wrocław i Warszawę.
    Warszawa komunikacja świetna.Duzo lini tramwajowych ,autobusowych ,SKM,metro.
    Wrocław rozległe miasto i sieć kin tramwajowych bije na głowę Gdańsk.

    Jedyny plus komunikacji miejskiej w Gdańsku to cena biletu 117 zł za miesiąc.
    Rozkłady jazdy też mają wiele minusów i ciężko dojechać do pracy ale o tym innym razem bo idę się golić.

    • 10 5

    • (8)

      Kolejna wyskakująca z metrem. Mamy w Trójmieście świetną bazę w postaci linii SKM i PKM, trzeba je tylko umiejętnie rozwijać i rozbudowywać. Metro tu niepotrzebne.

      • 10 4

      • Ewelina Z (6)

        SKM ma ograniczone możliwości zauważ ,że nawet dojście na peron SKM Przymorze z falowca zajmuje dużo czasu.
        Metro jest dobrym rozwiązaniem a mało tego służy jako schron podczas wojny.

        Zauważ ,że zarówno tramwaje jak i utobusy generują korki.
        Jeżeli ludzie zaczną się przesiadać z własnych aut do komunikacji będzie to jednoznaczne że zwiększeniem taboru na ulicach .
        Zauważ proszę w godzinach szczytu ile w centrum stoi autobusów .Czy one nie generują korków ?

        Sieć metra istnieje w każdej aglomeracji.Owszem jest to bardzo kosztowne i budowa trwałaby lata ale z punktu przyszłości regionu metro jest najlepszym rozwiązaniem.

        Zrób test i dojedź z np.Borkowa do Osowy komunikacja miejska w niedzielę rano i podaj nam ile ci to zajęło .

        • 2 6

        • Metro jeździ w ścisłej aglomeracji (2)

          A nie na zad*pia jak (z całym szacunkiem) Borkowo. Nie te potoki, nie te rozwiązania.

          • 6 1

          • Szpilek (1)

            Jesteś w błędzie.Poczytaj o metrze w Londynie ,Moskwie czy Nowym Jorku.

            Są to ogromne miasta z dobra siecią linii metra i na takich rozwiązaniach trzeba bazować.

            Jeżeli w Gdańsku problemem jest Mevo i dobra sieć ścieżek rowerowych to o czym tu pisać ?

            • 0 2

            • Właśnie - miasto, a nie wioska

              Ilu mieszkańców ma Londyn czy Moskwa, a ile Gdańsk

              • 0 0

        • Borkowo to wieś w gminie Pruszcz Gdański (2)

          Pisz do pani wójt żeby Ci tam zbudowała metro. :-)

          • 2 0

          • Ewelina Z (1)

            Twoje myślenie jest krótkowzroczne Jeżeli Gdańsk ma się rozwijać musi powiększać też swój obszar .Aby przyciągnąć ludzi ,którzy chcieliby osiedlić się w Gdańsku ,prowadzić biznesy itd musi być miasto mobilne .

            Myślę takich ludzi jak ty sprowadza nasze miasto w region w głęboką prowincjonalnoś europejską.

            Tok myślenia ludzi takich jak ty skutecznie blokuje rozwój Gdańska i regionu od wielu dekad.

            Powtórzę to jeszcze raz .Metro to nie tylko świetne rozwiązanie komunikacyjne ale również świetny schron wojenny.Budując linie metra można też przy okazji budować duże parkingi podziemne dla samochodów .

            Ludzie twojego pokroju sprowadzają inteligentnych ludzi na poziom ziemianek i bryczek .

            • 0 5

            • Jak Konopnicka

              prawie, poema Pani!

              • 1 0

      • Problemem SKM jest właściciel (PKP) i konflikt z Urzędem Marszałkowskim. To główna przyczyna wszystkich bolączek, w
        tym m.in. za małej liczby składów, które do tego są niedostosowane do specyfiki ruchu aglomeracyjnego (powinny być typu metro, a nie pociąg dalekobieżny).

        • 1 0

    • Tanio? (1)

      W Warszawie za tą cenę jest bilet na całą komunikację, a w bilecie miejskim Gdańsk skm się nie wlicza co winduje cene niepotrzebnie

      • 2 1

      • Na bilecie miesięcznym na ZTM w Gdańsku można korzystać ze wszystkich pociągów SKM i Poltegio w granicach administracyjnych Gdańska. Jedynym wymogiem jest aktywna karta mieszkańca.

        • 2 2

    • W Gdańsku mamy metro naziemne w postaci SKM i PKM. Należy tylko zagęścić ich takt kursowania i obsługiwać je taborem aglomeracyjnym, a nie regionalnym. Do tego jedna taryfa na wszystko (tak jak jest w Gdańsku z miesięcznymi).

      • 2 0

  • Z liskiem na pokładzie

    Komunikacji nic dobrego w Gdańsku nie czeka.

    • 9 2

  • Hola hola (5)

    Czego jest więcej, tramwajów + autobusów czy samochodów? Samochody w mieście są ważniejsze, one powinny mieć priorytet

    • 9 14

    • stop stop (3)

      to policz ile osób jest w tych autach a ile w autobusach + tramwajach

      • 4 1

      • Mam wynik (2)

        zsumowałem wszystkich z autobusów i tramwajów porównałem do tych w samochodach - więcej jest ludzi w samochodach. Nie możemy pozwolić, by mniejszość rządziła większością. W dodatku za komunikację miejską płaci jedynie 30% pasażerów

        • 2 3

        • To każ tym tysiącom pasażerów kupić samochód, wpuść ich na drogę żeby mieli priortytet taki jak Ty.

          I nagle z jednego autobusu robi się dodatkowe 50 samochodów na jednym skrzyżowaniu. W śródmieściu mamy w jednym miejscu średnio po 2 przegubowce i dwa tramwaje w jedną stronę. Jakby zlikwidować komunikację miejską to w tym miejscu w tej tylko chwili do ruchu indywidualnego doszłoby kilkaset aut. Nie ma takiego Detroit czy Houston które by taki ruch przyjęło. Może Brasilia albo Bogota (chociaż tam jest BRT). Nikt by już nigdzie nie dotarł. Dobrze jakby każdy narzekający na "puszki" był tego świadom. Że jednak ratują mu tyłek.

          • 1 0

        • Wypraszam sobie - ulgi na przejazdy dla dzieci nie są bynajmniej dla reszty pasażerów

          Tylko po to żebyś sobie mógł komfortowo sunąć do pracy bez rodziców odwożących dzieci do szkół.
          To raczej użytkownicy komunikacji zbiorowej łożą w podwyżkach cen biletów na Twój komfort, dodatkowo stojąc ściśniętym jak sardynka 40 min w tramwaju od pętli ŁoŚ.

          • 1 0

    • xD a ile pasażerów przewozi samochód, a ile tramwaj?

      • 1 0

  • Kolejne obiecanki

    Czy myslenie zyczeniowe ?

    • 4 0

  • Będzie jak z tramwajami (2)

    Wielkie hallo wow a efekt praktycznie żaden. Wybory się zbliżają widać .

    • 7 2

    • Przespałeś wybory (1)

      Już po nich

      • 1 2

      • Samorządowe

        Równie ważne bo w Trójmieście przydałaby się świeża miotłą zmiana priorytetów i nowe spojrzenie. Nowa organizacja metropolii i zmiana priorytetów. Czas przełamać trend osuwania się Pomorza i wykorzystać nasze szanse.

        • 4 1

  • Acha kolejny wałek po fali,mevo etc....

    • 7 5

  • A ja się pytam po co jest tristar który miał między innymi regulować światła na skrzyżowaniach z preferencją dla komunikacji miejskiej? Jakieś analizy, przetargi, wypływ znowu publicznych pieniędzy a efekt gwarantuje będzie odwrotny cóż mała Sycylia ma się dobrze

    • 22 0

  • (1)

    Ale często przed skrzyżowaniem jest przystanek tramwajowy, więc jak to będzie wyglądać w praktyce? Sygnalizacja wykryje zbliżający się tramwaj i uruchomi zielone światło, gdy ten dojedzie na przystanek i przestoi to zielone na wymianie pasażerów?

    PS Panie redaktorze: po skrócie "przez doktora" stawiamy kropkę. Powinno więc być "przez dr. Jacka Szmaglińskiego" (lub "przez dra"). Kropki po skrótach mgr, dr, nr, itd. nie ma wyłącznie, gdy są użyte w mianowniku.

    • 6 1

    • Nie oczekui wysokiei iakości artykułów po tróimiasto.pl

      • 1 0

  • Nowe (19)

    Nowe przejście dla pieszych przy dworcu głównym na pewno poprawi szybkość komunikacji miejskiej

    • 256 68

    • Ola

      Smacznejmn kawusi, serdeczności.

      • 17 17

    • No tak. Lepiej mjec szybki tramwaj do ktorego polowa pasazerow

      nie ma się jak dostać. Taka sztuka dla sztuki. Typowe podejście PiS i prawaków.

      • 26 39

    • Więc proponuję zlikwidowanie świateł (2)

      przy Bastionie Elzbiety, mnie jako pieszemu sa zupełnie niepotrzebne, a nawrotkę możecie sobie szoferzy i szoferki robić na Hucisku. A wyjazd z "tunelu"....zrobić tę ulicę jedno kierunkową i po kłopocie. Bilans sygnalizacji wyjdzie na zero.

      • 25 8

      • Typowy przyklad ignoranta zapatrzonego na czubek swojego nosa (1)

        • 5 20

        • ...powiedział egoista-ignorant szofer lub szoferka.

          • 9 7

    • Przejście koło bramy go nie spowolniło. (2)

      Więc to też go nie spowolni.

      • 15 14

      • To prawda, bo jedynym spowalniaczem tam jest nawrotka dla aut.

        • 7 5

      • spowolniło, zobacz jakie korki są na Podwalu Przedmiejskim i AK na wjazd do centrum

        • 3 2

    • (1)

      Na pewno poprawi możliwość dostania się do komunikacji miejskiej. I o to się też rozchodzi.

      • 10 6

      • tam gdzie ma być przejście nie ma dużo pieszych, bo i skąd. Zdecydowana większość idzie na albo od kolei.

        • 2 0

    • Idź pod bramę wyżynną i przekonaj się na własne oczy czy przejście powoduje korki (5)

      Ciągłe odgrywanie tej samej zdartej płyty, a fakty są takie, że korki powodują głownie duże potoki aut, nie przejścia. W godzinach szczytu te światła i tak rozdzielają tylko samochody stojące w korku.

      • 20 12

      • Powoduje korki (1)

        I wypadki.

        • 4 4

        • Dorotka..."wpadki" sie zdarzają

          • 0 2

      • zajrzyj na Podwale Przedmiejskie

        • 2 0

      • Ty jeżdzisz w ogóle samochodem ? (1)

        Przecież w Gdańsku przejścia są miejscami co 100 metrów. Np w Oliwie koło media marketu i tych biurowców.

        Wiesz czemu jest "duży potok aut" ( co tak za neologizmy w ogóle), bo co chwila są światła, więc z natłoku aut robi się mega korek.

        Zbudujcie jeszcze więcej świateł, wtedy korki znikną - Twoja logika.

        • 4 4

        • Dokładnie 570 metrów jest między przejściem na wysokości Abrahama i biurowców Alchemia/biblioteki UG. Mniejsze odległości znajdziesz między stacjami metra w centrum Berlina. Jeżeli dla ciebie ponad pół kilometra to 100 metrów, to pozostaje mi tylko współczuć partnerce/partnerowi.

          • 1 1

    • Motorniczy włączy wycieraczki

      I jazda.

      • 0 1

    • Czyli czerwoną falę dla pozostałych stworzą.

      • 0 0

    • Czemu nie zbuduja tunelu przez cala ta ulice, albo srodmiescie?

      W ogóle są takie plany, czy konserwator się nie zgodzi?
      Teraz samochody wszędzie na świecie dają tunelami.
      Wiem o tunelu obok forum

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane