• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok do priorytetu dla autobusów i tramwajów. Zmiany w ponad 100 lokalizacjach

Maciej Korolczuk
8 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (279)
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
Prace przy rozbudowie oprogramowania na ponad 100 skrzyżowaniach rozpoczną się z początkiem 2024 roku i potrwają 6 miesięcy. Prace przy rozbudowie oprogramowania na ponad 100 skrzyżowaniach rozpoczną się z początkiem 2024 roku i potrwają 6 miesięcy.

Do połowy przyszłego roku w ponad 100 lokalizacjach na terenie Gdańska poprawi się priorytet dla pojazdów komunikacji miejskiej. Umożliwi to aktualizacja oprogramowania sterowników sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach. Zbliżające się do nich autobusy czy tramwaje mają być w przyszłości szybciej i wcześniej "rozpoznawane", dzięki czemu zdecydowanie rzadziej będą musiały zatrzymywać się na czerwonym świetle.



Jakich zmian wymaga komunikacja miejska w Gdańsku?

Każdy, kto korzysta z komunikacji miejskiej, zna to uczucie, gdy tramwaj, którym spieszy się do pracy czy na uczelnię, zbliża się do dużego skrzyżowania i nagle zwalnia, albo - co gorsza - zatrzymuje się, oczekując na pionowy wskaźnik na sygnalizatorze (równoznaczne z zielonym światłem).

Jest szansa, że wkrótce takie sytuacje uda się ograniczyć do minimum.

Dotychczas przekazywanie informacji o zbliżającym się do skrzyżowania tramwaju odbywało się przez tzw. radio krótkiego zasięgu.

Teoretycznie urządzenie jest przystosowane do "odczytania" tramwaju z dystansu nawet 200 metrów. W rzeczywistości jednak dystans jest krótszy - w zależności od uwarunkowań drogowych - może być to zaledwie 100, a nawet 50 metrów.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku



W efekcie reakcja sygnalizacji świetlnej jest spóźniona i zdarza się, że tramwaj musi albo zwolnić przed skrzyżowaniem, albo wręcz się przed nim zatrzymać.

Wkrótce komunikację radiową ma wesprzeć szybsze i bardziej wydajne połączenie poprzez sieć IP.

Planowane zmiany pozytywnie odczują pasażerowie komunikacji, ale nie kosztem kierowców. Planowane zmiany pozytywnie odczują pasażerowie komunikacji, ale nie kosztem kierowców.

Jak to będzie wyglądać w praktyce?



Najprościej mówiąc: sygnalizacja z większym wyprzedzeniem "będzie wiedzieć" o zbliżaniu się do skrzyżowania tramwaju lub autobusu. W ciągu kilku lat ma to przynieść ok. 7-10 min. oszczędności na każdej linii.

- W większości przypadków umożliwi to lepsze "przygotowanie" skrzyżowania pod pojazd komunikacji miejskiej i da możliwość wdrażania wyższego priorytetu, a więc takiego, w którym np. tramwaj praktycznie nie jest nigdy zatrzymywany przez sygnalizację. W niektórych lokalizacjach te postoje zostaną całkowicie wyeliminowane - wyjaśnia Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM.


Przetarg ogłoszony przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, który zarządza w mieście sygnalizacją świetlną, to efekt dwuletnich prac i analiz przygotowanych m.in. przez dr Jacka SzmaglińskiegoMichała Tuska z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Syn byłego premiera pracuje w gdańskim urzędzie od 2,5 roku. W ZTM jednym z jego priorytetowych zadań było przyspieszenie pojazdów transportu publicznego. Pierwsze efekty było widać jeszcze pod koniec 2021 roku, gdy do 70 km/h przyspieszyły tramwaje na al. Pawła Adamowicza, a później na Armii Krajowej, Marynarki Polskiej i Rzeczypospolitej.

Co istotne, planowane zmiany pozytywnie odczują pasażerowie komunikacji, ale nie kosztem kierowców. ZTM zapewnia, że rozbudowa oprogramowania sterowników sygnalizacji świetlnej nie będzie miała negatywnego wpływu ani na dodatkowe korki, ani na dłuższe oczekiwanie na zielone światło.

  • Lokalizacje, w których nastąpią zmiany, dzięki którym tramwaje i autobusy będą zatrzymywać się rzadziej, a nawet w ogóle.
  • Lokalizacje, w których nastąpią zmiany, dzięki którym tramwaje i autobusy będą zatrzymywać się rzadziej, a nawet w ogóle.
  • Lokalizacje, w których nastąpią zmiany, dzięki którym tramwaje i autobusy będą zatrzymywać się rzadziej, a nawet w ogóle.

Ponad 100 lokalizacji do połowy 2024 roku



Nowy moduł oprogramowania sterowników sygnalizacji świetlnej przewidziano w 112 lokalizacjach.

Prace przy poszczególnych skrzyżowaniach mają postępować etapami i potrwają pół roku. Ich początek zaplanowano na początek 2024 roku, a wszystkie roboty mają zakończyć się przed wakacjami.

Miejsca

Opinie (279) 3 zablokowane

  • buspas na spacerowej

    Proszę w końcu o decyzję w sprawie rozbudowy Spacerowej. Czy naprawdę myślicie, że ludzie z przyjemnością w korkach stoją? Ja wolałabym jechać nowym buspasem wygodnie w autobusie - taniej i ekologiczniej, a nie stać 40 min w korku w samochodzie. Od zawsze mamy 1dną drogę z Osowej, a wiem co mówię, bo mieszkam w tej dzielnicy od połowy lat 80tych. To moja mała ojczyzna i mieszka mi się w Osowie dobrze i przyjemnie, ale nie pojmuję indolencji władz miasta w sprawie rozbudowy Spacerowej. Plus korki w Oliwie. No dramat. Naprawdę nikt z organizacji ruchu nie może wyregulować częstotliwości zmiany świateł w Oliwie?

    • 6 1

  • niezbędna linia z moreny do wrzeszcza (1)

    robią ją od DEKAD - efekty widzimy

    • 5 0

    • Gruba przesada

      dojść można, dojechać autobusem, rowerem, hulajnogą i samoloty nad Wami latają hi hi

      • 2 3

  • a jaki zasięg sterownika?

    bo jak na małomiejskiej stoją samochody to od Oruni górnej do sterowanych skrzyżowań. A w drugą stronę to przynajmniej od Sandomierskiej

    • 0 0

  • Niech jeszcze (3)

    Zajmą się wiecznie załadowana komunikacja

    • 3 2

    • A byłeś gdzieś poza Bartoszycami (i Gdańskiem)?

      We wszystkich miastach w godzinach szczytu jest tłok w autobusach, tramwajach, metrze czy kolei podmiejskiej

      • 2 2

    • (1)

      zbiorkom ma być załadowany. Chcesz jechać sam bierz taxi

      • 2 1

      • Widze

        Że komunikacja jaśnie pan nie jeździ, nie każdego stać na taxi

        • 0 0

  • Niestety, nie mogę zagłosować w ankiecie.

    Można zaznaczyć tylko jedną opcję a ja chciałbym zaznaczyć siedem...

    • 5 0

  • Gdańsk jest doskonale zarządzane przez Pania Prezydent.

    Cieszę się z kolejnych ulepszeń i poieram polityke Miasta w 100%.

    Jarząbek

    • 6 1

  • Gdańska komunikacja potrzebuje człowieka, który zająłby stanowisko dyrektora ZTM i miałby odwagę podjąć kontrowersyjne, lecz znacząco poprawiające komunikację miejską decyzje. Do zmiany na wczoraj jest na przykład układ linii tramwajowych, których jest za dużo jak na stosunkowo skromną gdańską sieć. W rezultacie mamy 11 linii, których nie da się ze sobą nijak skoordynować, przez co nororycznym zjawiskiem jest np. piątka jadąca zaraz za trójką przez pół trasy lub 11 siedząca na ogonie 6. Potem pojawia się dziura w rozkładzie, by znowu nagle przyjechało kilka linii naraz. Jest to marnotrawienie taboru i możliwości stworzenia solidnego i przewidywalnego taktu. Do tego przystanki tramwajowe rozłożone są zdecydowanie za gęsto (Nowa Warszawska jest idealnym obrazem tej patologii), a tabor jest za krótki jak na potrzeby transportowe południowych dzielnic.

    • 8 0

  • ha ha, i tak mnie nie wygonicie do tej zapchanej i spóźnionej komunikacji miejskiej. Już wolę korek w swoim czystym samochodzie z audiobook. Przyjdzie punkt przegięcia to się wyprowadze w końcu za miasto, praca z domu, dzicko zaraz będzie dorosłe, wystarczy mi tych miejskich wymysłów.

    • 2 1

  • Aha, czyli tylko jeżdżący zbiorkomem śpieszą się do pracy, czy na uczelnię? (1)

    Moja dobra rada: wyjść wcześniej z domu! ;)

    • 4 7

    • Przesiąść się na ten zbiorkom, jeszcze lepsza.

      • 4 1

  • To tragedia kierowcy polskiego!

    Korki powstają przez komunikację miejską i pieszych. Gdyby zakazać tramwajów, autobusów i pieszych, sytuacja kierowców diametralnie by się poprawiła. Trzeba by tez przerobić wszystkie chodniki na tak potrzebne w mieście darmowe parkingi. Jeśli trzeba to wyburzy się też część domów w mieście aby było miejsce dla naszych milusińskich samochodów!

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane