• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok do priorytetu dla autobusów i tramwajów. Zmiany w ponad 100 lokalizacjach

Maciej Korolczuk
8 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (279)
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
Prace przy rozbudowie oprogramowania na ponad 100 skrzyżowaniach rozpoczną się z początkiem 2024 roku i potrwają 6 miesięcy. Prace przy rozbudowie oprogramowania na ponad 100 skrzyżowaniach rozpoczną się z początkiem 2024 roku i potrwają 6 miesięcy.

Do połowy przyszłego roku w ponad 100 lokalizacjach na terenie Gdańska poprawi się priorytet dla pojazdów komunikacji miejskiej. Umożliwi to aktualizacja oprogramowania sterowników sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach. Zbliżające się do nich autobusy czy tramwaje mają być w przyszłości szybciej i wcześniej "rozpoznawane", dzięki czemu zdecydowanie rzadziej będą musiały zatrzymywać się na czerwonym świetle.



Jakich zmian wymaga komunikacja miejska w Gdańsku?

Każdy, kto korzysta z komunikacji miejskiej, zna to uczucie, gdy tramwaj, którym spieszy się do pracy czy na uczelnię, zbliża się do dużego skrzyżowania i nagle zwalnia, albo - co gorsza - zatrzymuje się, oczekując na pionowy wskaźnik na sygnalizatorze (równoznaczne z zielonym światłem).

Jest szansa, że wkrótce takie sytuacje uda się ograniczyć do minimum.

Dotychczas przekazywanie informacji o zbliżającym się do skrzyżowania tramwaju odbywało się przez tzw. radio krótkiego zasięgu.

Teoretycznie urządzenie jest przystosowane do "odczytania" tramwaju z dystansu nawet 200 metrów. W rzeczywistości jednak dystans jest krótszy - w zależności od uwarunkowań drogowych - może być to zaledwie 100, a nawet 50 metrów.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku



W efekcie reakcja sygnalizacji świetlnej jest spóźniona i zdarza się, że tramwaj musi albo zwolnić przed skrzyżowaniem, albo wręcz się przed nim zatrzymać.

Wkrótce komunikację radiową ma wesprzeć szybsze i bardziej wydajne połączenie poprzez sieć IP.

Planowane zmiany pozytywnie odczują pasażerowie komunikacji, ale nie kosztem kierowców. Planowane zmiany pozytywnie odczują pasażerowie komunikacji, ale nie kosztem kierowców.

Jak to będzie wyglądać w praktyce?



Najprościej mówiąc: sygnalizacja z większym wyprzedzeniem "będzie wiedzieć" o zbliżaniu się do skrzyżowania tramwaju lub autobusu. W ciągu kilku lat ma to przynieść ok. 7-10 min. oszczędności na każdej linii.

- W większości przypadków umożliwi to lepsze "przygotowanie" skrzyżowania pod pojazd komunikacji miejskiej i da możliwość wdrażania wyższego priorytetu, a więc takiego, w którym np. tramwaj praktycznie nie jest nigdy zatrzymywany przez sygnalizację. W niektórych lokalizacjach te postoje zostaną całkowicie wyeliminowane - wyjaśnia Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM.


Przetarg ogłoszony przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, który zarządza w mieście sygnalizacją świetlną, to efekt dwuletnich prac i analiz przygotowanych m.in. przez dr Jacka SzmaglińskiegoMichała Tuska z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Syn byłego premiera pracuje w gdańskim urzędzie od 2,5 roku. W ZTM jednym z jego priorytetowych zadań było przyspieszenie pojazdów transportu publicznego. Pierwsze efekty było widać jeszcze pod koniec 2021 roku, gdy do 70 km/h przyspieszyły tramwaje na al. Pawła Adamowicza, a później na Armii Krajowej, Marynarki Polskiej i Rzeczypospolitej.

Co istotne, planowane zmiany pozytywnie odczują pasażerowie komunikacji, ale nie kosztem kierowców. ZTM zapewnia, że rozbudowa oprogramowania sterowników sygnalizacji świetlnej nie będzie miała negatywnego wpływu ani na dodatkowe korki, ani na dłuższe oczekiwanie na zielone światło.

  • Lokalizacje, w których nastąpią zmiany, dzięki którym tramwaje i autobusy będą zatrzymywać się rzadziej, a nawet w ogóle.
  • Lokalizacje, w których nastąpią zmiany, dzięki którym tramwaje i autobusy będą zatrzymywać się rzadziej, a nawet w ogóle.
  • Lokalizacje, w których nastąpią zmiany, dzięki którym tramwaje i autobusy będą zatrzymywać się rzadziej, a nawet w ogóle.

Ponad 100 lokalizacji do połowy 2024 roku



Nowy moduł oprogramowania sterowników sygnalizacji świetlnej przewidziano w 112 lokalizacjach.

Prace przy poszczególnych skrzyżowaniach mają postępować etapami i potrwają pół roku. Ich początek zaplanowano na początek 2024 roku, a wszystkie roboty mają zakończyć się przed wakacjami.

Miejsca

Opinie (279) 3 zablokowane

  • Całkowicie zlikwidować przestarzały system tramwajowy zamienić na komunikację autobusową !!!!!!!!!! (1)

    Uzyskane miejsce po torach tramwajowych przeznaczy ć na dodatkowy pas ruchu dla autobusów --uprości to system drogowy ,zmniejszy koszty remontów taboru i wyeliminuje koszty napraw torowisk i linii trakcyjnych ,o ile geologia terenu nie będzie zbyt dużym utrudnieniem rozpocząć budowę metra od połączenia wyżej położonych dzielnic. Obecne działania są tylko dorażnym i to nie bardzo bezpiecznym rozwiązaniem (zwiększy to zagrożenie dla zdrowia i życia mieszkańców !!!!!

    • 1 4

    • W Trójmieście rolę metra pełnią PKM i SKM. Dublowanie ich kosztującym miliardy metrem tylko dla garstki osób, które chciałyby się poczuć jak w Londynie i jechać pod ziemią, byłoby trwonieniem pieniędzy.

      • 1 0

  • Kiepsko to widzę

    Już od kilku lat nie są wstanie ustawić prostego przejazdu prze jezdnię koło Forum. Tramwaj zawsze tam stoi, samochody zresztą też, a to tylko przejazd a nie skrzyżowanie.

    • 0 0

  • Niech sie dalej Fragu sluchaja

    To bedziemy szybciej pieszo niz komunikacja miejska.

    • 1 2

  • Będzie tak jak wtedy gdy

    Obiecywali więcej przystanków podwójnych. Powstał jeden na stadionie, gdzie to nie jest potrzebne. Można zrobić przystanek na Mieszewskiego, Jaszkowej dolinie, klonowej i możnaby wymieniać ale po co skoro ZTM nie chcę tego zrobić? Zatrudnili takich specjalistów jak Pan Tusk, którzy jak do tej pory nic oprócz przejazdu przez morenę nie zrobili. Wystarczy posłuchać kierowców i motorniczych...

    • 2 0

  • Ankieta jak zawsze zaje***ta (1)

    Artykuł poświęcony jest skróceniu czasów przejazdów, a wśród odpowiedzi do wyboru nie ma do wyboru takiej opcji :)

    • 4 0

    • Oni to chyba specjalnie robią.
      Nie można przecież być codziennie, przy każdej okazji, tak bezmyślnym i nielogicznym.

      • 1 0

  • Co z tego, jak niemieckie elektryczne autobusy nie pojadą szybciej, ani dalej.

    wywalone pieniądze w błoto.

    • 3 1

  • Komunikacją miejską tak samo długo jak rowerem:(

    To absured, że z osiedla Kolorowego w Gdańsku na Przymorz SKM jadę rowerem tyle samo co komunikacją miejską, 1h! (Pieszo na pętlę Świętokrzyska, bo szybciej), tramwaj, skmka. To absurd.

    • 2 0

  • To nie jest miasto dla ludzi bez samochodu.

    .. chociaż funkcjonuję tu bez samochodu od 16 lat, to jest coraz gorzej z czasem przekazdu. W 2009 roku przejazd z przystanku kolorowa do Wrzeszc PKP zaował 25 min. bezpośrednie połączenie z przystanku Kampinowska na Dworzez Główny, 15 min. Dziś do Wrzeszcza z tego samego przystanku jedzie się ze 45 min (min) a bezpośrednie połączenie do dworca zostało zlikwidowane. Masakra. Jest gorzej niż było:(

    • 1 0

  • Sprawa oczywista - prędkośc podróżna zarówno tramwaju, jak i samochodów powinna być taka sama.

    I nie zmienią tego ani buspasy, ani inne cudowanie. Jazda po głownych areriach miejskich z prędkościa 50 km/h jest zwyczajnym nieporozumieniem.

    • 0 1

  • To przetarg jest konieczny, by coś działało normalnie.

    Może jeszcze wajchę do przestawiania szyn ogarną.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane