• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok do priorytetu dla autobusów i tramwajów. Zmiany w ponad 100 lokalizacjach

Maciej Korolczuk
8 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (279)
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
Prace przy rozbudowie oprogramowania na ponad 100 skrzyżowaniach rozpoczną się z początkiem 2024 roku i potrwają 6 miesięcy. Prace przy rozbudowie oprogramowania na ponad 100 skrzyżowaniach rozpoczną się z początkiem 2024 roku i potrwają 6 miesięcy.

Do połowy przyszłego roku w ponad 100 lokalizacjach na terenie Gdańska poprawi się priorytet dla pojazdów komunikacji miejskiej. Umożliwi to aktualizacja oprogramowania sterowników sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach. Zbliżające się do nich autobusy czy tramwaje mają być w przyszłości szybciej i wcześniej "rozpoznawane", dzięki czemu zdecydowanie rzadziej będą musiały zatrzymywać się na czerwonym świetle.



Jakich zmian wymaga komunikacja miejska w Gdańsku?

Każdy, kto korzysta z komunikacji miejskiej, zna to uczucie, gdy tramwaj, którym spieszy się do pracy czy na uczelnię, zbliża się do dużego skrzyżowania i nagle zwalnia, albo - co gorsza - zatrzymuje się, oczekując na pionowy wskaźnik na sygnalizatorze (równoznaczne z zielonym światłem).

Jest szansa, że wkrótce takie sytuacje uda się ograniczyć do minimum.

Dotychczas przekazywanie informacji o zbliżającym się do skrzyżowania tramwaju odbywało się przez tzw. radio krótkiego zasięgu.

Teoretycznie urządzenie jest przystosowane do "odczytania" tramwaju z dystansu nawet 200 metrów. W rzeczywistości jednak dystans jest krótszy - w zależności od uwarunkowań drogowych - może być to zaledwie 100, a nawet 50 metrów.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku



W efekcie reakcja sygnalizacji świetlnej jest spóźniona i zdarza się, że tramwaj musi albo zwolnić przed skrzyżowaniem, albo wręcz się przed nim zatrzymać.

Wkrótce komunikację radiową ma wesprzeć szybsze i bardziej wydajne połączenie poprzez sieć IP.

Planowane zmiany pozytywnie odczują pasażerowie komunikacji, ale nie kosztem kierowców. Planowane zmiany pozytywnie odczują pasażerowie komunikacji, ale nie kosztem kierowców.

Jak to będzie wyglądać w praktyce?



Najprościej mówiąc: sygnalizacja z większym wyprzedzeniem "będzie wiedzieć" o zbliżaniu się do skrzyżowania tramwaju lub autobusu. W ciągu kilku lat ma to przynieść ok. 7-10 min. oszczędności na każdej linii.

- W większości przypadków umożliwi to lepsze "przygotowanie" skrzyżowania pod pojazd komunikacji miejskiej i da możliwość wdrażania wyższego priorytetu, a więc takiego, w którym np. tramwaj praktycznie nie jest nigdy zatrzymywany przez sygnalizację. W niektórych lokalizacjach te postoje zostaną całkowicie wyeliminowane - wyjaśnia Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM.


Przetarg ogłoszony przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, który zarządza w mieście sygnalizacją świetlną, to efekt dwuletnich prac i analiz przygotowanych m.in. przez dr Jacka SzmaglińskiegoMichała Tuska z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Syn byłego premiera pracuje w gdańskim urzędzie od 2,5 roku. W ZTM jednym z jego priorytetowych zadań było przyspieszenie pojazdów transportu publicznego. Pierwsze efekty było widać jeszcze pod koniec 2021 roku, gdy do 70 km/h przyspieszyły tramwaje na al. Pawła Adamowicza, a później na Armii Krajowej, Marynarki Polskiej i Rzeczypospolitej.

Co istotne, planowane zmiany pozytywnie odczują pasażerowie komunikacji, ale nie kosztem kierowców. ZTM zapewnia, że rozbudowa oprogramowania sterowników sygnalizacji świetlnej nie będzie miała negatywnego wpływu ani na dodatkowe korki, ani na dłuższe oczekiwanie na zielone światło.

  • Lokalizacje, w których nastąpią zmiany, dzięki którym tramwaje i autobusy będą zatrzymywać się rzadziej, a nawet w ogóle.
  • Lokalizacje, w których nastąpią zmiany, dzięki którym tramwaje i autobusy będą zatrzymywać się rzadziej, a nawet w ogóle.
  • Lokalizacje, w których nastąpią zmiany, dzięki którym tramwaje i autobusy będą zatrzymywać się rzadziej, a nawet w ogóle.

Ponad 100 lokalizacji do połowy 2024 roku



Nowy moduł oprogramowania sterowników sygnalizacji świetlnej przewidziano w 112 lokalizacjach.

Prace przy poszczególnych skrzyżowaniach mają postępować etapami i potrwają pół roku. Ich początek zaplanowano na początek 2024 roku, a wszystkie roboty mają zakończyć się przed wakacjami.

Miejsca

Opinie (279) 3 zablokowane

  • Jak Tusk nad tym pracowal oby nie zakonczylo sie z Amber Gold :)

    Jestem optymista ale za Tuska nie licze na poprawe.

    • 1 0

  • Serdeczności

    Niedługo kolejny kolega Sebusia przejdzie do GAiT

    • 0 0

  • dr,szmagliński i tusk

    Wszystko jasne,jeden bezmózgowy kochaś tramwajów,drugi uważa się za znawcę problemów komunikacji miejskiej.
    Dno i żenada.

    • 1 0

  • To własnie dzieki tramwajom mamy najgorsza komunikacje w Polsce!!Zamiast wymienic ten złom na nowoczesne autobusy (1)

    to te torowiska wciskają nam wszędzie!!Ale oto im własnie chodzi Tramwaje sa najdroższe w utzrymaniu i kosztuja nawiecej mozna najwiecej kasy zmarnowac na kolesiów!
    jednoczesnie musieli by dac podwyzke kierowcom bo za te grosze niechcieli by pracowac a na motorniczego to emerytki sie zgłosiły

    • 0 2

    • Nie umiałbyś nawet uruchomić tramwaju, o prowadzeniu go nie mówiąc.

      • 0 0

  • Co dadzą te zmiany jak i tak autobusy będą stały w korkach

    • 0 0

  • Co zrobią?

    Ano znając gdańskich urzędników wymalują następne buspasy i na tym sprawa się zakończy. Premie wezmą, a że korki będą większe to już ich nic nie będzie obchodzić.

    • 0 0

  • Ja poproszę więcej kursów

    Jeszcze jakiś czas temu jadąc rano do pracy, miałam tramwaj nr 8 co ok 10 minut, teraz co ok 20. Jest 5:52 później 6:12, 6:31. Bardzo mi brakuje tych pomiędzy tymi godzinami, zwłaszcza że jakbym pojechała tram 9 i chciała sie przesiąść to i tak bym sie przesiadała w tram 8, bo takie są połączenia dziwne. Jak była zmiana rozkładów jazdy to bardzo sie pogorszyły poranne godziny, mogli by przywrócić te co były

    • 0 0

  • samochody tego nie odczują:) -> tak, młody Tusk zrobi cuda, jak stary.,

    • 0 0

  • a może zagłębienie tramwaju pod drogę w strefie od Bałtyckiej do Forum w obrębie krytycznych skrzyżowań tak aby nie było konieczności oczekiwania na światłach? oczywiście takie rozwiązanie wymagałoby wybudowania przejść podziemnych aby się dostać na przystanek ale pewnie za duże koszta i konieczność organizacji komunikacji zastępczej na czas prac.

    • 0 0

  • 213

    Za mało autobusów w stronę Kowal..
    A jak już jadą to 3-4 autobusy w odstępach 2 minutowych...a potem pół godziny czekania....bez sensu...
    Zero synchronizacji z tramwajami..

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane