• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozbiórka kładki na Zaspie coraz bliżej

rb
16 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Docelowo kładka na Zaspie zostanie wyburzona. W ubiegłym roku kosztem ponad 500 tys. zł wyremontowano na niej schody, które zagrażały już osobom, które z nich korzystały. Docelowo kładka na Zaspie zostanie wyburzona. W ubiegłym roku kosztem ponad 500 tys. zł wyremontowano na niej schody, które zagrażały już osobom, które z nich korzystały.

Kolejny krok w kierunku rozbiórki kładki dla pieszych na ZaspieMapka. Za kilka dni zostanie rozstrzygnięty przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej przebudowy skrzyżowania al. Jana Pawła II i Rzeczypospolitej w Gdańsku. Oznacza to częściową rozbiórkę obecnej kładki i budowę czterech mniejszych kładek pieszo-rowerowych oraz przejść naziemnych przez jezdnię i torowisko tramwajowe.



Pomysł wyburzenia kładki na Zaspie jest:

O planach zburzenia zbyt dużej i zbyt kosztownej w utrzymaniu kładki na Zaspie informowaliśmy już w grudniu 2017 r.

Już wówczas urzędnicy zastrzegali, że operacja będzie kosztowna i rozłożona na lata. W ciągu 2,5 roku opracowano kilka wariantów przebudowy kładki. Ostatecznie zdecydowano się na wariant z rozbiórką istniejącej kładki i budową czterech kładek dla pieszych oraz przejść z sygnalizacją przez jezdnię al. Rzeczypospolitej i torowisko tramwajowe.

- Dysponujemy opracowaniem pn.: "Koncepcja zagospodarowania przestrzennego w miejscu istniejącej kładki dla pieszych węzła drogowego al. Jana Pawła II - al. Rzeczypospolitej w Gdańsku" z 15 września 2018 r. Na tej podstawie został ogłoszony przetarg na wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej. Sam proces projektowania powinien potrwać około roku, począwszy od momentu wyłonienia wykonawcy dokumentacji projektowej - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Etapy wyburzania kładki na Zaspie i powstania nowych kładek pieszo-rowerowych. Etapy wyburzania kładki na Zaspie i powstania nowych kładek pieszo-rowerowych.
Zamówienie przewiduje:

  • rozbiórkę istniejącej kładki dla pieszych na skrzyżowaniu al. Jana Pawła II i al. Rzeczypospolitej wraz z sześcioma windami zgodnie z wariantem nr 3 koncepcji,
  • budowę czterech kładek pieszo-rowerowych nad łącznicami skrzyżowania dla pieszych z uwzględnieniem w zakresie koncepcji kładki pieszo-rowerowej w ciągu al. Rzeczypospolitej od strony północnej,
  • budowę przejść z sygnalizacją przez jezdnię al. Rzeczypospolitej i torowisko tramwajowe,
  • remont wiaduktu w ciągu ul. Rzeczypospolitej


Inwestycja ma być podzielona na cztery etapy: najpierw ma zostać rozebrana część obecnej kładki, następnie w jej miejscu mają powstać dwie nowe kładki pieszo-rowerowe i przejścia dla pieszych z sygnalizacją, później powstaną dwie kolejne kładki i kolejna zebra, a na koniec zostanie rozebrana pozostała część starej kładki.

Wstępna wizualizacja tego, jak ma wyglądać jedna z czterech nowych kładek. Wstępna wizualizacja tego, jak ma wyglądać jedna z czterech nowych kładek.
Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztować dokumentacja ani tym bardziej prace rozbiórkowe i inwestycyjne. Wstępnie urzędnicy szacowali je na kilka milionów złotych.

Rozbiórka obecnego obiektu i powstanie kładek i przejść w poziomie jezdni ma z jednej strony ułatwić pieszym i rowerzystom poruszanie się po skrzyżowaniu ruchliwych tras, a z drugiej zredukować koszty utrzymania kładki, która z roku na rok wymaga coraz kosztowniejszych remontów. Tylko wiosną ubiegłego roku na remont schodów wydano ponad pół miliona złotych.

Wykonawca na sporządzenie dokumentacji będzie miał 10 miesięcy od chwili podpisania umowy, co oznacza, że projekt zmian pod i wokół kładki poznamy wiosną 2021 r.
rb

Opinie (342) 8 zablokowanych

  • Zaspa bez kładki

    Jak już zlikwidują kładki, to przy okazji przystanki też. I nie będzie trzeba robić przejść dla pieszych.

    • 46 13

  • Światła (1)

    Kolejne światła i kolejny smród hamujących i ruszających z pod świateł samochodów.

    • 61 13

    • to przestań śmierdzielu smordzic :)

      • 0 3

  • Super że miasto wzięło pod uwagę moją propozycję. (22)

    Przejście dla pieszych do tramwaju i kładki wzdłuż Rzeczpospolitej. To ułatwi poruszanie się pieszym i rowerzystom. Odejdą koszty utrzymania wind. Nie dyskryminuje niepełnosprawny i utemperuje piratów drogowych którzy jeżdżą tam po 120km/h

    • 27 69

    • Krótkowzrocznośc (15)

      Każde zatrzymanie i ruszenie samochodu generuje pył. Z opon, hamulców, sprzęgła, z wydechu. Dodatkowo brak separacji pieszy pojazd powoduje że zaistnieje tam wypadek. To tylko kwestia czasu. Proponowane rozwiązania są pseudoprzyjazne.

      • 35 10

      • To przestań jeździć autem (5)

        • 6 29

        • Głupie komuchy (3)

          Przestańcie dyktować jak mają żyć inni.

          • 23 5

          • (1)

            czemu przypisujesz dyktowanie życia komuchom? poważnie pytam. postaraj się na spokojnie pomyśleć czy zmieniło się coś od czasu 'komuny' prócz rozkradzionego majątku, bezrobocia i rozwarstwienia społeczeństwa. dyktowanie kto jak ma żyć obecnie jest na wyższym poziomie jak kiedyś

            • 7 12

            • ale styl podobny

              • 2 5

          • Komuchów

            to nawet w filmie nie widziałeś.

            • 4 7

        • A niby dlaczego? bo ty albo tobie podobni sprawni intelektualnie inaczej w UM tak chcą? może napisz do producentów samochodów aby przestali je produkować, ciekawe jak będzie funkcjonował wtedy świat. Zacznij myśleć

          • 8 3

      • To przesiądź się na tramwaj (5)

        • 6 15

        • Dzięki tobie (4)

          Tramwaj będzie znowu stał na światłach.

          • 20 3

          • a niby czemu tramwaj miałby stać na światłach? (3)

            • 3 8

            • (2)

              No tak bo w Gdańsku nie ma świateł dla tramwajów, skąd się biorą tacy ludzie...

              • 6 3

              • w miejscu krzyżowania się ruchu pieszych z torowiskiem tramwajowym (1)

                nie ma konieczności instalowania świateł. Rozsądek i kontakt wzrokowy z motorniczym wystarczą aż nadto

                • 3 7

              • Droga hamowania tramwaju jest bardzo krótka....

                • 1 4

      • skoro tak sie martwisz pyłem (1)

        to może nie cisnij od swiateł do swiateł?

        • 3 8

        • Ja mam filtr kabinowy ... a ty ?

          • 1 3

      • brednie opowiadasz jak każdy bezmózgowiec .Ale ze by to wiedziec najpierw musiał bys mieć mózg!

        Naturalnie spaliny nie trują :) To opony :) zacznij dzbanie jeździć na felgach. :) Ale w takim razie powinieneś ze złomować ten złom który opisałeś :)

        • 1 1

    • koleś to po co był ten remont parę lat temu i montaż wind (3)

      • 15 5

      • Bieżąca konserwacja. (2)

        Miało się zawalić?

        • 5 11

        • (1)

          mylisz konserwację z remontem

          • 3 3

          • różnica jest wyłącznie w stopniu i kosztach

            sens jest podobny, bez względu na to, czy chodzi o prace utrzymaniowe czy remont.

            • 4 1

    • Nie super ale co mnie to

      Tak tylko podpowiem że będziesz zadowolony gdy powstaną światła. Długa szeroka prosta światła jako punkt startowy :)) I goście na szlifierkach miód malina ptaszki ćwierkają... nic tylko wieczorową porą otwierać okna. Jeśli podoba sie wam takie rozwiązanie ok..

      • 4 3

    • "Super" to będzie jak ktoś się za bardzo pospieszy i na czerwonym postanowi pobiec na tramwaj........ oczywiście każdy samochód zdąży się zatrzymać.
      Na całym świecie promowane są rozwiązania bezkolizyjne a u nas na odwrót .....

      • 5 4

  • (18)

    Nowe kładki ok ale po co przejście naziemne przez al. Rzeczypospolitej? Kolejne światła, korki i niebezpieczeństwo dla pieszych...

    • 69 13

    • Niebespieczeństwo (13)

      dla kierowców. Mogą potrącić pieszego a wtedy do ciupy ;)

      • 6 7

      • No nie wiem czy tak bardzo się będziesz śmiał jak będziesz do końca życia warzywem (12)

        albo w trumnie.
        Chyba wtedy ci nie pomoże to że kierowca przesiedzi kilka lat w więzieniu i wyjdzie.

        Mam wrażenie, że spora część pieszych leci na kodach nieśmiertelności. A druga sprawa - wytłumaczcie mi na ch..niszczyć życie różnym ludziom, tak poszkodowanym jak i sprawcom, przez złe decyzje infrastrukturalne?! Po co w ogóle narażać?

        Człowiek jest tylko człowiekiem. Błędy są wpisane w naszą naturę. Raz popełni błąd pieszy, raz kierowca, i każdy z tych błędów może okazać się śmiertelny dla kogoś.

        • 11 3

        • nic nie kumasz (9)

          zła infrastruktura to taka która umożliwia szybką i niebezpieczną jazdę.
          Jesli sa ograniczenia, progi, wyniesione przejscia, zwężenia i szykany ciężko jeździć szybko. a jak sie jeździ powoli to i ryzko popełnienia błedu maleje oraz skutki mniejsze.
          Wiec tak infrastruktura powinna utrudniać bezrefleksyjne wciskanie gazu.

          • 3 8

          • To ty nic nie rozumiesz. (8)

            Zła infrastruktura to taka, która pozwala na krzyżowanie się ruchów: kołowego i niechronionych uczestników, narażając tym samym na wypadki. To co ty proponujesz to nie jest rozwiązanie.
            Dasz mi gwarancję, że ktoś potrącony przy 30km/h (po milionie wcześniejszych ograniczeń prędkości, spowalniaczy i zwężeń) wyjdzie z wypadku bez choćby draśnięcia?

            Nie dasz.

            A wiesz dlaczego? Bo ważący około 70-100kg człowiek, składający się głównie z tkanek miękkich, nie ma szans przy spotkaniu z 1,5-tonowym pojazdem, nawet gdy ten porusza się powyższe 30km/h. Pieszy z wypadku wyjdzie przynajmniej poturbowany.

            Kluczem jest rozdzielanie tych dwóch infrastruktur i tym samym minimalizowanie ryzyka, a nie ich łączenie za wszelką cenę i bezrefleksyjne wpuszczanie pieszych pod koła jeżdżących pojazdów.

            Lepiej zapobiegać niż leczyć. ale to w Polsce tylko pusty slogan, bo przecież co złego może się stać...

            • 7 3

            • bajki bajkami a rzeczywistość rzeczywistoscią (7)

              rozdzielnie ruchu to utopia. szczególnie w mieście.
              Dlatego trzeba ograniczać prędkość i ruch.

              Po drugie nie zapomnij ze kierowcy sa także niebezpieczni sami dla siebie. bo mam wrażenie ze kompletnie pomijasz ten wątek.

              • 2 7

              • dokładnie tak

                wiara w skuteczność separacji ruchu prowadzi do dominacji niepotrzebnych często przejazdów samochodem (np. po papierosy do kiosku po przeciwnej stronie skrzyżowania).

                • 1 5

              • Tak jak mówisz bajki bajkami, (5)

                bo nikt nie jest w 100% zdyscyplinowany, ani piesi ani kierowcy. I wiesz co? Nikt nigdy nie będzie. Bo jesteśmy tylko ludźmi. I błędy zawsze się zdarzały zdarzają i będą zdarzać.

                Oczywiście, że pomijam wątek niebezpieczeństw kierowca-kierowca, z tego względu że rozmawiamy o sytuacji pieszy-kierowca.

                • 3 2

              • i dlatego infrastruktura ma ograniczać prędkość (4)

                a nie skłaniać do bezrefleksyjnej jazdy.
                rozdzielnie infrastruktury jest korzystne ale w tym wypadku ma mnóstwo innych wad (np utrudnienia dostępności)

                • 3 2

              • Jakich wad? Jakiej dostępności? Dostępności do czego, do jezdni? (3)

                Sorry ale jeśli mają być bezkolizyjne kładki nad jezdniami to co niby będzie niedostępne? Wystarczy, że zrobią je w łagodny łuk a nie ze schodami i o żadnym braku dostępności nie ma mowy, ani o utrudnieniu przejścia. Ba, wygodniej, bo masz gwarancję że nikt cię nie potrąci i przechodzisz bez czekania na światłach. Po co w takim razie przejścia naziemne w tym miejscu?

                • 2 1

              • skoro nie widzisz dalej niz czubek własnego nosa (1)

                to ciężko byś zrozumiał.
                I nie - kładki to nie jest wygodniej od przejścia na poziomie jezdni.
                Skorzystaj kiedyś to może skumasz.

                • 1 2

              • No tak, bo twój czubek jest lepszy niż mój :D

                • 1 1

              • po to, by dojść do tramwaju

                • 0 2

        • niewiem czy ci bedzie do smiechu buraku jak trafisz na 20 lat za kratki i dokoncza zycia bedziesz (1)

          płacic na utrzymanie tej osoby której zycie sprowadziłes do warzywa!

          • 1 1

          • buraka szukaj u siebie we łbie

            Kalafiorze.

            • 1 0

    • (3)

      będziemy jeździć 50km/h jak w przepisach to żadnemu pieszemu nic się nie stanie.

      • 5 7

      • (2)

        wiesz dobrze, że ten naród jest nie do ogarnięcia i 50 to większość ma w du..szy. jak komuś coś się stanie z winy kierowcy to po układach korupcyjnych, znajomościach włos z głowy mu nie spadnie a poszkodowany będzie pozostawiony samemu sobie. otwórz oczy, poczytaj, pooglądaj reportaże - no heloł, tu jest Polska

        • 2 2

        • dlatego sie stawia progi zwalnijace.

          i inne utrudnienia.

          • 1 2

        • Polska jest różna. W wielu miejscach Polski kierowcy zatrzymują się i przepuszczają pieszych

          zbliżających się do przejścia. Problemem jest bezkarność kierowców kolumn wiozących VIPów obecnego "kierownictwa" kraju oraz poglądy ludzi niewierzących w możliwość sensownej zmiany sposobów myślenia o kształtowaniu infrastruktury drogowej i przestrzeni miejskich. Nadzieję budzi powolne, ale konsekwentne zwiększanie liczby ulic o uspokojonym ruchu oraz placów wolnych od jeżdżących i parkujących samochodów w wielu miastach Polski.

          • 1 2

  • Zamykanie (9)

    Obecne władze samorządowe zamykają, likwidują, zwężają, przesuwają, wciskają, dorabiają, dobudowują... po sobie zresztą. Kompaktowanie. Niszczzenie tego co w miarę działa w imię postępu i rozwoju. To ich misja. Żadnych nowych autorskich pomysłów. Zero pragmatycznego, dalekwzrocznego myślenia o mieście. Oddali je deweloperom i udają że rządzą.

    • 79 6

    • Oni nawet nie udają. (4)

      Oni tylko biorą kasę i "róbta co chceta".

      • 9 1

      • a co konkretnie byś zaproponował w tym miejscu, szanowny internauto ? (3)

        • 1 3

        • (2)

          Brak przejść naziemnych przez Rzeczpospolitej, skoro mają być kładki? Jedyna średnicówka przez 4 dzielnice która jest w miarę bezpieczna bo bezkolizyjna z ruchem pieszych (przynajmniej na odcinku zaspiańskim).

          • 5 1

          • w ten sposób zdradziłeś, że myślisz wyłącznie lub głównie o interesie kierowców (1)

            w tym mieście jest wiele osób, które nie chcą lub nie mogą korzystać z samochodu. Przejście naziemne, które wykluczasz w swoim rozumowaniu jest sposobem na zmianę położenia linii kompromisu między różnymi użytkownikami przestrzeni miejskich. Gdybyś kandydował do rady miasta, radziłbym innym, żeby na takich jak ty nie głosowali. Tylko tyle i aż tyle.

            • 1 4

            • No i tu się mylisz, bo nie mamnawet samochodu, poruszam się głównie rowerem i nawet nie mam prawka.

              Także trafiłeś jak łysy grzywą o kant kuli :)

              Mimo, że nie prowadzę samochodu, to uważam, że w miastach są potrzebne zarówno drogi samochodowe, rowerowe jak i bezkolizyjne przejścia. Wszystkie w miarę odseparowane od siebie dla bezpieczeństwa. Nie widzę powodu, dla którego miałoby się teraz akurat na tej ulicy, która mniej więcej jest przejezdna w godzinach szczytu. utrudniać poruszanie zmotoryzowanym.

              Jak wygląda na Zaspie bez przejść a jak na Przymorzu z przejściami naziemnymi (choćby przy Kołobrzeskiej czy Chłopskiej) możesz sobie zobaczyć i ocenić. Wolę żeby samochody jechały niż stały w korku i generowały niepotrzebny hałas i spaliny, tym bardziej, że mieszkam bardzo blisko Rzeczypospolitej (na Żwirki).

              Sam natomiast zdradziłeś, że myślisz tylko i wyłącznie o tym, żeby jak najbardziej utrudnić życie tym znienawidzonym kierowcom. Niech zgadnę - nie kandydujesz i nie kandydowałeś do rady miasta, bo zasiadasz w ławach tych motofobicznych miejskich aktywistów, których z uporem maniaka miasto wysłuchuje?

              • 4 0

    • Właśnie chodzi o to, by było coraz mniej tego co pozornie działa, bo jakoś działa (3)

      Warto wprowadzać sensowne zmiany małymi ale i jak okoliczności pozwalają, dużymi, zdecydowanymi krokami. Likwidacja "kładki" to właśnie taki nowy, autorski pomysł. Przebudowa układu ulic zgodnie z tzw. "wizją zero" odbywa się często przy pomocy wielu rozproszonych działań. Rozumiem, że Twoje "dalekowzroczne" myślenie o mieście przypuszczalnie zakłada wizję miasta przekształconego w węzeł pseudobezkolizyjnych autostrad na kształt Los Angeles lub Houston.

      • 1 5

      • Porównywanie Gdańska do Houston czy LA... (2)

        no brawo, brawo...

        • 1 1

        • porównywać można każde miasto z każdym (1)

          warto nie popełniać błędów popełnianych w okresie fascynacji samochodem i drogami pseudoszybkiego ruchu w miastach amerykańskich. Wolałbym porównywać Gdańsk z miastem Vancouver w Kanadzie: tam rada miasta wykluczyła budowanie takich pseudoautostrad miejskich i mieszkańcy cieszą się tam wysoka jakością życia, niedostępną mieszkańcom Houston czy Los Angeles.

          • 1 3

          • A gdzie ty w gda masz drogi szybkiego ruchu i autostrady w mieście po kilka pasów w jedną stronę?!

            Nikt o czymś takim nawet nie mówi. A robi się dokładnie odwrotnie-na każdym kroku utrudnia się poruszanie zmotoryzowanym zwężając drogi.
            To o czym mówisz miałoby sens w przypadku nowego miasta, które dopiero powstaje.

            • 0 0

  • (2)

    Za co było te 500 tys skoro znowu trzeba remontować????

    • 29 6

    • A mieli czekać aż ktoś zginie?

      • 5 0

    • za remont kładki

      • 0 0

  • Gdzie konserwator zabytkow? (3)

    • 37 8

    • Ta kładka wygląda jak ten park obok - totalna samosieja :) (1)

      • 2 7

      • tak jak i ty - również samosieja

        • 5 0

    • Jestem. Czego?

      • 2 1

  • (4)

    Już częściowo znieśli podwyższenie prędkości na tej drodze, teraz przy przejściu zniosą kolejny kawałek.
    Było zbyt bezpiecznie i trzeba więcej przejść naziemnych zrobić.

    • 33 6

    • było niekomfortowo dla pieszych chcących dotrzeć do przystanku tramwajowego i na drugą stronę osiedla (3)

      budowa przejść dla pieszych nie obniża poziomu bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo ruchu drogowego w mieście obniża lekceważenie limitów prędkości oraz nieodpowiedzialna jazda kierowców. Warto wpłynąć na zmianę ich zachowań, zaczynając od siebie.

      • 1 4

      • To zacznij od siebie i zwolnij przed przechodzeniem przez jezdnię. (2)

        Wystarczy, że zerkniesz czy nie pakujesz się bezpośrednio pod jadący pojazd.

        • 1 3

        • robię tak od zawsze, takim jak ty sugeruję jednak miarkowanie prędkości w czasie jazdy po mieście (1)

          wysoki limit prędkości, lekceważony przez dużą część takich jak ty wcale nie zwiększa przepustowości korytarza ruchu dla pojazdów. Bezpieczna jazda po mieście odbywa się z prędkością od 30 do 50 km/h. Stąd warto promować poszerzanie stref Tempo 30 w mieście. Przestrzeganie limitów prędkości leży również w Twoim interesie, szanowny Internauto.

          • 1 2

          • Szanowny interlokutorze:

            -po pierwsze - po czym wnosisz, że nie przestrzegam przepisów? Znasz mnie osobiście? Jeśli nie, to dlaczego starasz się coś mi imputować?
            -po drugie - dla mnie może to być i 15km/h, pod warunkiem, że da się przejechać płynnie od punktu A do B, bez ciągłego zatrzymywania się co 30 metrów na kolejnym przejściu na ulicy dwupasmowej.

            • 2 1

  • Jeden plus kładki

    Ładny widok z góry. No i można ćwiczyć kardio wchodząc po schodach ;)

    • 31 0

  • Tak zmienia kladke ,ze biuro rozwoju wcisnie poziej jeszcze kilka blokow 17 pieter dla Robaka. (1)

    • 49 3

    • Kładka na Zaspie...

      ROBAK to dokładnie robyg.. adamowicz z Dulcymeną oddał pól Gdańska tej właśnie izraelskiej Firmie...Czy na pewno chcemy tutaj tego Dewelopera? Czy polskie Firmy nie są przyjazdniejsze dla nas Polaków ?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane