• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kryzys w Mevo. Czy operator przetrwa?

Zygmunt Zmuda Trzebiatowski
26 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Zygmunt Zmuda Trzebiatowski zastanawia się, czy projekt Mevo ma szansę przetrwać. Zygmunt Zmuda Trzebiatowski zastanawia się, czy projekt Mevo ma szansę przetrwać.

- Czy nie ma zagrożenia, że po zapłaceniu należnych transz z unijnej kasy i pomniejszeniu ich o kary, operator po prostu upadnie z uwagi na nierentowność projektu, a my (obszar metropolitalny) pozostaniemy z kilkoma tysiącami rowerów wymagających kosztownej obsługi (relokacja, wymiana baterii, serwis)? - pyta Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, były kandydat na prezydenta Gdyni, który wywołuje do tablicy Nextbike Polska, Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot oraz prezydentów Trójmiasta.



Czy Mevo ma szanse przetrwać?

A propos Mevo i trwających dookoła dyskusji (opartych na bardzo praktycznych doświadczeniach, nie - akademickich) niezależnie od tego, jak bardzo sekundowałem rowerowi publicznemu jako idei i niezależnie od wątpliwości, które miałem na etapie postępowania, zastanawia mnie kilka rzeczy:

- czy ten system w oparciu o przyjęte założenia, skalę i koszty jest w stanie kiedykolwiek działać efektywnie (czyli tak, by nie było przesłanek do nakładania kar za nienależyte wykonanie)? Wiele wskazuje, że nie. Rozmowa z Rogerem Jackowskim sprzed kilku dni w Gazecie Wyborczej jest dość jasnym postawieniem sprawy, że obecny model ma duże szanse się wywalić.

- czy zostały już fizycznie nałożone kary na operatora systemu, w jakiej wysokości i czy je uiścił? Mam wrażenie, że jeszcze złotówka nie została zapłacona. Wiem, że kary są naliczane, ale zupełnie nie wiem, czy są już egzekwowane.

- czy i jakie kwoty operator już otrzymał od zamawiającego? Czy i ile rowerów stało się już własnością obszaru metropolitalnego? Czy z tych kwot potrącane są kary, czy to działania niezależne, czyli płacimy operatorowi 100 proc. z nadzieją, że potem on grzecznie zapłaci kary niezależnie od ich wysokości?

- czy odbywają się realne rozmowy na poziomie decydentów obszaru metropolitalnego z zarządem operatora, czy tylko wymiana pism?

- czy ktoś z prezydentów, wójtów czy burmistrzów obszaru metropolitalnego zabrał oficjalnie głos, jasno precyzując oczekiwania odnośnie dalszego funkcjonowania systemu w najbliższym czasie? Jakie jest stanowisko osób koordynujących politykę rowerową w Gdyni? Czy ktoś z radnych Gdyni monitoruje ten temat?

- czy nie ma zagrożenia, że po zapłaceniu należnych transz z unijnej kasy i pomniejszeniu ich o kary, operator po prostu upadnie z uwagi na nierentowność projektu, a my (obszar metropolitalny) pozostaniemy z kilkoma tysiącami rowerów wymagających kosztownej obsługi (relokacja, wymiana baterii, serwis)? Tak, może upaść, bo to przecież nie żaden światowy Nextbike tylko polska spółka, gdzie Nextbike ma wyraźnie mniejszościowy udział, a rządzi fundusz Larq.

- jeśli jest takie zagrożenie (a z niektórych publikacji, tudzież zmian w zarządzie operatora można wyczytać taką obawę, zwłaszcza gdy się widzi, że do zarządu wprowadza się osoby o hmm... specyficznych kwalifikacjach, np. pedagogika pracy z doradztwem zawodowym w Wyższej Szkole Pedagogicznej Związku Nauczycielstwa Polskiego), być może warto nie płacić żadnych pieniędzy i nie przejmować infrastruktury i rzeczywiście wypowiedzieć umowę z uwagi na niewywiązywanie się operatora z jej zapisów (opóźnienia, brak dostępności rowerów, nienależyte serwisowanie, nieuprawnione wstrzymanie możliwości zasilania kont i dokonywania rejestracji)?

Jasne, będzie kryzys - ale on i tak jest, natomiast kryzys już po wydaniu pieniędzy i pozostaniu na placu z tysiącami nieobsługiwanych rowerów będzie dużo większy... Być może wypowiedzenie umowy i zaproszenie do negocjacyjnego stołu jest lepszym rozwiązaniem niż siadanie do niego po utracie kluczowego argumentu (czyli pieniędzy w puli). Jasne, że wypowiedzenie byłoby spektakularne, jasne, że trudno je zrobić, gdy się odebrało już nagrodę za system, ale być może dbanie o pieniądze publiczne jest w ogóle spektakularne i mało popularne?

Wydanych pieniędzy nigdy nie dostaniemy już z powrotem - warunki i oczekiwania warto artykułować przed puszczeniem przelewu, a nie - po.

Czy nie jesteśmy dziś niebezpiecznie blisko momentu, gdy już nie jest to partnerskie traktowanie operatora, a zaczyna się brak dbałości o środki publiczne? Czy ktoś zechce zabrać głos w tej sprawie, czy będziemy udawać, że nic się nie dzieje?

O autorze

autor

Zygmunt Zmuda Trzebiatowski

- W poprzednim życiu przez pięć kadencji radny miasta Gdyni, obecnie na odwyku samorządowym. Prawnik, felietonista, mikroprzedsiębiorca, mieszkaniec Chyloni. Kocha Gdynię, ale nie bezkrytycznie. Nieutrudzony w próbach podejmowania dialogu, niezależnie od przeszkód. Felietony Zygmunta Zmudy Trzebiatowskiego w Trojmiasto.pl

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (705) ponad 20 zablokowanych

  • W sumie to znacznie więcej dowiedziałem się z artykułu "jak zrobić psu dobre zdjęcie smartfonem" (2)

    Żadnych konkretów, same pytania.

    • 24 4

    • (1)

      Konkrety to raczej powinni przedstawić Rady Gmin które w to weszły , a tu cisza

      • 3 0

      • a ktoś im zadał te pytania?

        • 0 0

  • przypominam, że to Polacy organizują lokalny oddział nextbike - gdyby robili to Niemcy, problemu by nie było (1)

    stąd moja sugestia

    piszmy skargi do kwatery głównej nextbike w Niemczech

    bo podejrzewam, że oni nie zdają sobie sprawy, jak polskie cwaniactwo robi im koło pióra

    PS
    skoro wasz forumowy system likwiduje słowo z dużych liter, to powinien jednak poprawiać na Polacy a nie polacy - potem ktoś będzie miał do mnie pretensje, że jestem mało patridiotyczny

    • 17 9

    • dane adresowe (mail) są na stronie wiki

      • 0 1

  • No ale przecież od początku właśnie o to chodziło!

    • 13 0

  • powinna być połowa zwykłych rowerów i nie było by tylu problemów.

    • 16 0

  • te baterie po 2 latach będą do wymiany.. i kto za to zapłaci?? (3)

    chory pomysł, że jest 100% elektryków, które nawet nie odzyskują energii doładowując akumulator..
    przeciez koszty utrzymania tego będą kosmiczne jak baterie będa stopniowo traciły swoja sprawność.
    w takiej aglomeracji jak 3-miasto realny zasieg na poziomie 40 km to nic..

    • 28 1

    • ekologiczne są :) na bogato

      • 5 0

    • Jakich 2 latach? Żywotność baterii to poniżej 1000 ładowań, a one są ładowane ze 3 razy dziennie. A już całkowite rozładowanie baterii jest dla niej zabójcze, w połowie rowerów które oglądam, już żadne światełko się nie świeci. Za pół roku będą miały mniej niż 50% pojemności.

      • 6 0

    • Za kasę która operator dostał

      Ma utrzymywać rowery 6 lat. Czyli wymiana baterii to jego problem

      • 0 0

  • Rower to jakaś inowacja ? (3)

    Kupta se ludziska po rowerku i nie jeczęć.....

    • 14 7

    • Żeby korzystać z roweru tak jak korzystam z Mevo, musiałbym mieć ze 3 rowery, które bym trzymał na stojakach w różnych częściach miasta.

      • 2 3

    • Mam górala i szosę (1)

      Ale jak jade do Auchana czy w jedną strone gdzies tam to mev0 jest lepsze. Nie martwie sie ze kto je ukradnie. Nie musze go serwisowac. I jeszcze lzej sie jedzie niz na nieelektryku. Mniej jeżdziłbym samochodem. Bym... poniewaz mev0 praktycznie nie istnieje.

      • 3 1

      • I nie będzie istnieć , no chyba , że ogranicżą ilość osób które będą mogły korzystać , dla elity

        • 1 1

  • (1)

    Spółka Srebrna z prezesem Kaczyszenką by sobie poradziła.

    • 7 23

    • Spółka Srebrna

      Tam jest trochę mniej złodziei , bronią kasy spółki jak Jaruzelski socjalizmu , w Gdańsku odwrotnie.

      • 0 0

  • Puss (4)

    Miasto-kabaret, komunistów full, zrzuty techniczne do Bałtyku he,he, sprzedane wodociągi, śmieci ( żyła złota ) ambergold, masz lewą kasę i mówisz skarbówce że dziadek-babcia dali i jest po temacie, ogólnie kpina z szarego Gdańszczanina.

    • 45 8

    • I krolowa z nowym lancuchem. Uklad tu jak rak siedzi, ze nie ma opcji aby go odsunac od wladzy...

      • 14 0

    • Miasto awarii, wolnej amerykanki i przekrętów! (1)

      • 9 2

      • oraz albo przede wszystkim miasto ubectwa i deweloperki

        • 9 2

    • Zaraz ,zaraz. Jaka babcia? Kasę dawała regularnie teściowa, której spółka ma umowę z miastem.

      • 7 0

  • Jak to ? Sukces został odtrąbiony a nagrody rozdane...

    • 21 0

  • Kase unijna pobrali, na pensje wydali

    troche posciemniali, a projekt jak zwykle nierentowny. Zmiana prezesa juz byla, pewnie odprawa tez niezla, a system jak byl ch... tak jest. Pytanie czy od poczatku Mevo nie mial byc piramida finansowa, wyludzenie kasy z unii, zebranie kasy od naiwniakow, wydanie ich na pensje zarzadu i upadek, nie zdziwie sie jak tak bedzie...

    • 34 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane