• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kryzys wstrzymuje budowę terminalu

Michał Jamroż
27 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Kryzys sprawił, że być może nieprędko zobaczymy w Gdyni promy szwedzkiego przewoźnika - Steny Line. Kryzys sprawił, że być może nieprędko zobaczymy w Gdyni promy szwedzkiego przewoźnika - Steny Line.

Kryzys gospodarczy sprawił, że z połączenia promowego Gdynia-Karlskrona skorzystało w zeszłym roku o ponad 50 tys. pasażerów mniej niż rok wcześniej. Budowa nowoczesnego terminalu promowego za 480 mln zł stoi teraz pod dużym znakiem zapytania. Nieprędko też ujrzymy w Gdyni największe promy szwedzkiego przewoźnika - Steny Line.



A plany były zupełnie inne. W maju 2007 r. Stena Line wprowadziła na linię łączącą Gdynię ze Szwecją trzeci prom. Miesiąc później ogłosiła, że zamówiła dwa nowe, ponad 200-metrowe promy i po ich otrzymaniu, na przełomie 2010/2011 r., skieruje na trasę do Polski dwie 240-metrowe jednostki obecnie pływające między Holandią a Wielką Brytanią. Wszystko po to, aby zaspokoić rosnący w bardzo szybkim tempie popyt na przewozy do Karlskrony.

W odpowiedzi na plany szwedzkiego przewoźnika zarząd gdyńskiego portu postanowił wybudować nowoczesny terminal promowy, który mógłby obsłużyć tak duże jednostki. Koszt jego budowy wraz z niezbędną infrastrukturą wyliczono na blisko 480 mln zł. Znalazł się już na liście projektów, którym wstępnie zagwarantowano unijne dofinansowanie w wysokości blisko 50 proc.

Jednak już w październiku zeszłego roku pojawiły się pierwsze niepokojące sygnały. Najpierw ze względu na malejące przewozy Stena Line wycofała z linii jeden z promów. Kontrowersje zaczął też wzbudzać koszt budowy nowego terminalu, który według Steny Line był zbyt wysoki. Z tego powodu Szwedzi nawet rozpoczęli rozmowy z Gdańskiem na temat ewentualnych przenosin.

Teraz okazuje się, że nowy terminal w Gdyni może w najbliższych latach być w ogóle niepotrzebny. Zgodnie z harmonogramem, w styczniu ogłoszony miał być przetarg na jego wykonawcę, a w kwietniu ruszyć budowa. Tak się jednak nie stanie.

- W obecnej sytuacji poważnie się zastanawiamy nad przyszłością tej inwestycji. Ze względu na unijne dotacje, konkretne decyzje muszą zapaść w najbliższych tygodniach. Na tę chwilę inwestycja ta jest w zawieszeniu - wyjaśnia Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Nieoficjalnie mówi się, że port może nawet zrezygnować z unijnej dotacji na ten cel. A wszystko przez kryzys, który nie oszczędził również przewoźników promowych. Mimo wzrostu przewozów w pierwszych miesiącach tego roku, ostatni kwartał przyniósł znaczne spadki. W sumie w 2008 r. Stena Line przewiozła o 7 proc. mniej samochodów ciężarowych niż rok wcześniej, gdzie jeszcze w pierwszym kwartale tego roku odnotowała ponad 5-procentowy wzrost. Gorzej wygląda sytuacja, gdy spojrzy się na ruch pasażerski. Tu spadek wyniósł ponad 13 proc., gdzie pierwszy kwartał przyniósł wzrost o blisko 5 proc.

Z tego też powodu swoje plany zmieniła Stena Line. Teraz nieoficjalnie jako datę wprowadzenia do Gdyni 240-metrowych promów podaje się 2014 r.

- Na przełomie 2010/2011 r. na pewno zmienimy tonaż jednostek pływających do Polski. Jakie to będą promy, jeszcze nie wiadomo, ale rozważana jest możliwość wprowadzenia jednostek większych, ale na tyle, by mogły być obsługiwane przez obecny terminal - mówi Agnieszka Zembrzycka, rzecznik prasowy Stena Line w Polsce.

Nieoficjalnie mówi się, że będą to Stena Scandinavica i Stena Germanica, mające 176 m długości promy pływające obecnie między Kilonią a Goeteborgiem. Teraz pływające do Gdyni promy mają długość: 162 m - Stena Baltica oraz 168 m - Finnarow.

Według ekspertów, z budowy nowego terminalu, mimo kryzysu, rezygnować się nie powinno.

- Nowy terminal pozwoli przyjmować też największe wycieczkowce, które mogłyby rozpoczynać przynajmniej część swoich rejsów. Poza tym kryzys w końcu minie. Decyzje podejmowane przez armatorów wskazują, że potrwa on najwyżej kilkanaście miesięcy - tłumaczy Marek Błuś, publicysta zajmujący się gospodarką morską. - Jednak jego koszt nie może być tak duży.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (111) ponad 20 zablokowanych

  • Znów ta sama stara śpiewka (co za wstyd dla Trójmiasta). (2)

    Kolejna rzecz, która się Gdynii nie udaje, po kolejnych firmach wybierających Gdańsk, po kolejnych przewoźnikach, przyszła kolej na wstrzymane inwestycje. O lotnisku też już możemy tylko pomarzyc, żreszta to też dobrze, bo wstyd by było taki kurnik bez dróg pokazywac na Euro kibicom.

    Zastanawiające jest, że w Gdynii kryzys, ucieszki inwestorów, a w Gdańsku jak gdyby nigdy nic budowa Baltic Areny idzie pełną parą. Niedługo też zabierają się za remonty dróg, a u nas? Sama propaganda durnych haseł, nie poparta zadnymi faktami, a co gorsza zadnymi działaniami.

    Smutna, ale prawdziwe.

    • 0 0

    • Nie znasz tego??

      Cały kraj(Polska) buduje(odbuduje) sTOliCE!!!
      - całe województwo kosztem ogromnych wyrzeczń musi niedopuścić do kryzysu a nawet zadłużając się budować, budować , .. kościoły, areny ECS,.... w sToliCy województwa.
      A inaczej myślących klakierzy zatrudnieni w urzędach stolicy zaraz wypunktują i wyzwą od najgorszych.

      • 0 0

    • na Stadion EURO kasa idzie z budżetu...

      więc może się walić i palić, ludzie z głodu umierać
      a i tak zbudują (i przy okazji zarobią co niektórzy z peło i społki)

      Gdzie te inwestycje w Gdańsku, gdzie Ci inwestorzy? W Gdańsku ostatnio to powstają głównie tzw blaszaki ;D i to te inwestycje??

      • 0 0

  • Eeeechhh, ta Gdynia i jej pseudoinwestycje :/

    • 0 0

  • (-)50; (+)30 (4)

    Budować , budować i nie oglądać się aż tak mocno na Szwedów, a bardziej na wschód bo tam tkwi ogromny potencjał. Ten kryzys pozwoli na tańsze wykonanie Terminalu, a pozwoli w jakimś topniu gospodarować zwolnione moce przerobowe ze stoczni. Kryzys minie a Gdynia dynamiczne włączy się w rozwój, tym bardzie, że budowa ta jest uzasadniona logistycznie, projekt właściwy i kompleksowy do tego klarowny. Widzimy nawet ostatnio, że zeszłoroczny sezon letni w Gdyni należałoby zaliczyć do rekordowych. Bowiem przypłynęło tam wycieczkowcami 123 tys. pasażerów - o ponad 30 tys. więcej niż w roku poprzednim. I mnie jest osobiście wstyd, za gdyńskie nabrzeża portowe zwłaszcza tam gdzie pada z roku na rok rekord Gdyni, która zawdzięcza, że w porcie pojawiają się teraz wielkie jednostki zabierające na pokład nawet kilka tysięcy turystów a co będzie po ostatnich pogłębieniach kanałów. Wszyscy podziwialiśmy - a mam to udokumentowane na foto największą jednostkę z nich bo mierzącą 290 metrów długości Crown Princess.
    Największą głupotą prezesa (którego szanuje)byłoby zaprzestanie budowy tego tak potrzebnego terminala.

    • 0 0

    • To nie takie proste jak dziure w śniegu wysikać (1)

      Rzecz w tym, że sytuacja portu w Gdyni jest coraz trudniejsza. Ucieczki przewoźników sprawiają, że wpływy do budzetu coraz nizsze, a zaciągnięte zobowiazania na przebudowy nabrzeży, pogłębienie kanału czy chociazby przebudowę ul.Polskiej sprawiają, że na wkład własny do aplikacji unijnych z POIiŚ poprostu zabraknie środków. Coraz częściej się mówi, że Port w Gdyni sam zrezygnuje z zadań stategicznych zapisanych w aplikacjach unijnych z Funduszu Spójności i EFRR na rzecz Gdańska i zespołu portu Szczecin-Świnoujście.

      • 0 0

      • Całkowicie to rozumie

        czy nie warto więc włączyć i powołać w tym wypadku np. Kooperacja turystyczno-logistyczną? Lub inną strukturalnie formę prawną i przygotować właściwą konstrukcje finansową ?
        Najlepiej oddać(a morze to przykazanie platformy?) i mieć święty spokój.
        Należy podejść do zagadnienia poważnie, myślę że część zadań powinien przejąć także U.Morski i Miejski oraz POT(w końcu wszyscy tu piszący ćwiczą nas jak to turyści jadą do Gdańska czy Malborka a w Gdyni nie pozostawiając nic oprócz zasilanych mediami wycieczkowców i skromnej opłaty portowej). Marszałek dofinansował PLRebiechowo dlaczego milczy w tym wypadku?

        • 0 0

    • Ten twój Prezes wiele więcej głupot już zrobił!!!!

      • 0 0

    • 123 tyś pasażerów !!!

      Którzy, z okien autokaru widzieli Gdynie , a pieniążki zostawili w Gdańsku i Malborku !

      • 0 0

  • Zaraz wejdzie skayboy dostanie piany i onanizując się napisze elaborat na 40 pkt jaka w Gdynii dynamiczna metropolia hehehe... (1)

    • 0 0

    • No i już napisał

      tylko gdynie pomylił z Gdańskiem:)))

      • 0 0

  • hmm

    dalibyscie chociaz aktualna fotke a nie jakis staroc...

    • 0 0

  • No i dobrze powinno się ten terminal zbudowac w Gdańsku. Że wymienię tylko kilka faktów: (2)

    1. Prawdziwie rozwijające się miasto gdzie nie zajmuje się gadaniem, tylko robieniem i to na niebotycznie większą skalę niż w Gdynii.

    2. Pierwszy przewoźnik już wybrał Gdańsk zamiast Gdynii, a to dopiero początek. W jego ślady pójda i następni.

    3. W 2012 r Port Gdańsk będzie świetnie skomunikowany z autostradą A1 i tzw. Gdańskim Ringiem łączyc się z nią będzie bezkolizyjną trasą omijającą centrum aż do samej autostrady.

    4. Większy możliwości rozbudowy, więcej terenów pod ewentualne inwestycje, no i wiadomo precyzyjniejsze i ambitniejsze plany rozwoju niż w Gdynii, które i tak będą realizwane, ale dlaczego nie pchnąc ich do przodu właśnie teraz.

    5. Nie jest przecież tajemnicą, że ponad połowa mieszkańcow Trójmiasta mieszka właśnie w Gdańsku, więc najlępszą lokalizacją na rozbudowany terminal pasażerski jest właśnie Gdańsk, gdyż dojazd do Gdynii dla wielu tych ludzi stanowi utrudnienie.

    • 0 0

    • Zostawic terminal w Gdyni

      Przestancie z tymi kombinacjami terminal promowy do Gdanska, lotnisko do Gdyni. Mamy terminal promowy w Gdyni, ktory zabezpiecza potrzeby, w Gdansku dodatkowo sa wolne stanowiska na Westerplatte, Rebiechowo bedzie rozbudowane. Wiecej wspolpracy w inwestycjach samorzadowych bo bedziemy marnowac swoje wysilki i kase miejska/wojewodzka na konkurencyjne zabawki.

      • 0 0

    • terminal w Gdańsku???

      1.Gdynia tylko gada i gada, nie zmieniło się tutaj nic od 20 lat, tylko gadają i gadają. Niebotycznie gadają.
      2.Dlatego że ktoś podjął jakiś krok inni też powinni. Bardzo dojrzałe.
      3.Gdańsk i jakakolwiek bezkolizyjna trasa to, uważam lekka utopia.
      4."...no i wiadomo precyzyjniejsze i ambitniejsze plany rozwoju niż w Gdynii" no tak, wiadomo...
      5.Czy w swojej nieskończonej mądrości uważasz że tylko mieszkańcy Gdańska pływają do Szwecji?

      • 0 0

  • wystarczy lotnisko w Gdyni

    • 0 0

  • powtórka z rozrywki

    najpierw DFDSeaways wyrolowało gdańsk, a teraz Stena gdynię.

    skandynawskie interesy....eeh

    • 0 0

  • Parę słów prawdy Gdynia jeszcze rok temu była najprężniej rozwijającym się miastem (1)

    a dziś wycofanie się Maerska, wstrzymanie budowy centrum na Wzgórzu, wycofywanie się wielu biznesmenów z tego miasta i na dokładnkę upadek Stoczni to wszystko zdarzyło się tylko w rok czyż to nie dziwne????

    • 0 0

    • Dokładnie jak tylko Platforma doszła do WADZY!!!!

      • 0 0

  • dalej beda cuda Tuska... (3)

    Ile firm musi upasc,ile ludzi zostac bez pracy,by wyborcy juz nigdy nie glosowali na PO?

    • 0 0

    • Przepraszam za mój głos na PO,

      ale po ostatniej hucpie w Radzie Miasta Gdynia z Panem Skuchą - kandydatem na prezydenta z SLD i współne działania dystrukcyjne z PO przeciw m.in. gospodarce i samorządniści już o powadze posiedzeń nie wspominając jestem ZAŁAMANY !!
      NAwet w najczarniejszych snach nie sądziłem, że do tego jest zdolna PO, teraz już wiem ZDOLNI do WSZYSTKIEGO nawet zniszczyć gospodarczo, moralnie,... aby tylko do władzy:(((

      • 0 0

    • (1)

      A wy tu dalej naiwnie ze Polski kryzys nie dotyczy... Przeciez nie Tusk temu winien!!!
      Na calym swiecie to powazna sprawa-ludzie masowo traca prace,ale w Polsce jakims cudem ma byc ok???

      • 0 0

      • Tylko dziwnie

        cały kryzys w województwie dotyka tylko Gdynię gdzie nie rządzi PO:)))

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane