• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kryzys wstrzymuje budowę terminalu

Michał Jamroż
27 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Kryzys sprawił, że być może nieprędko zobaczymy w Gdyni promy szwedzkiego przewoźnika - Steny Line. Kryzys sprawił, że być może nieprędko zobaczymy w Gdyni promy szwedzkiego przewoźnika - Steny Line.

Kryzys gospodarczy sprawił, że z połączenia promowego Gdynia-Karlskrona skorzystało w zeszłym roku o ponad 50 tys. pasażerów mniej niż rok wcześniej. Budowa nowoczesnego terminalu promowego za 480 mln zł stoi teraz pod dużym znakiem zapytania. Nieprędko też ujrzymy w Gdyni największe promy szwedzkiego przewoźnika - Steny Line.



A plany były zupełnie inne. W maju 2007 r. Stena Line wprowadziła na linię łączącą Gdynię ze Szwecją trzeci prom. Miesiąc później ogłosiła, że zamówiła dwa nowe, ponad 200-metrowe promy i po ich otrzymaniu, na przełomie 2010/2011 r., skieruje na trasę do Polski dwie 240-metrowe jednostki obecnie pływające między Holandią a Wielką Brytanią. Wszystko po to, aby zaspokoić rosnący w bardzo szybkim tempie popyt na przewozy do Karlskrony.

W odpowiedzi na plany szwedzkiego przewoźnika zarząd gdyńskiego portu postanowił wybudować nowoczesny terminal promowy, który mógłby obsłużyć tak duże jednostki. Koszt jego budowy wraz z niezbędną infrastrukturą wyliczono na blisko 480 mln zł. Znalazł się już na liście projektów, którym wstępnie zagwarantowano unijne dofinansowanie w wysokości blisko 50 proc.

Jednak już w październiku zeszłego roku pojawiły się pierwsze niepokojące sygnały. Najpierw ze względu na malejące przewozy Stena Line wycofała z linii jeden z promów. Kontrowersje zaczął też wzbudzać koszt budowy nowego terminalu, który według Steny Line był zbyt wysoki. Z tego powodu Szwedzi nawet rozpoczęli rozmowy z Gdańskiem na temat ewentualnych przenosin.

Teraz okazuje się, że nowy terminal w Gdyni może w najbliższych latach być w ogóle niepotrzebny. Zgodnie z harmonogramem, w styczniu ogłoszony miał być przetarg na jego wykonawcę, a w kwietniu ruszyć budowa. Tak się jednak nie stanie.

- W obecnej sytuacji poważnie się zastanawiamy nad przyszłością tej inwestycji. Ze względu na unijne dotacje, konkretne decyzje muszą zapaść w najbliższych tygodniach. Na tę chwilę inwestycja ta jest w zawieszeniu - wyjaśnia Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Nieoficjalnie mówi się, że port może nawet zrezygnować z unijnej dotacji na ten cel. A wszystko przez kryzys, który nie oszczędził również przewoźników promowych. Mimo wzrostu przewozów w pierwszych miesiącach tego roku, ostatni kwartał przyniósł znaczne spadki. W sumie w 2008 r. Stena Line przewiozła o 7 proc. mniej samochodów ciężarowych niż rok wcześniej, gdzie jeszcze w pierwszym kwartale tego roku odnotowała ponad 5-procentowy wzrost. Gorzej wygląda sytuacja, gdy spojrzy się na ruch pasażerski. Tu spadek wyniósł ponad 13 proc., gdzie pierwszy kwartał przyniósł wzrost o blisko 5 proc.

Z tego też powodu swoje plany zmieniła Stena Line. Teraz nieoficjalnie jako datę wprowadzenia do Gdyni 240-metrowych promów podaje się 2014 r.

- Na przełomie 2010/2011 r. na pewno zmienimy tonaż jednostek pływających do Polski. Jakie to będą promy, jeszcze nie wiadomo, ale rozważana jest możliwość wprowadzenia jednostek większych, ale na tyle, by mogły być obsługiwane przez obecny terminal - mówi Agnieszka Zembrzycka, rzecznik prasowy Stena Line w Polsce.

Nieoficjalnie mówi się, że będą to Stena Scandinavica i Stena Germanica, mające 176 m długości promy pływające obecnie między Kilonią a Goeteborgiem. Teraz pływające do Gdyni promy mają długość: 162 m - Stena Baltica oraz 168 m - Finnarow.

Według ekspertów, z budowy nowego terminalu, mimo kryzysu, rezygnować się nie powinno.

- Nowy terminal pozwoli przyjmować też największe wycieczkowce, które mogłyby rozpoczynać przynajmniej część swoich rejsów. Poza tym kryzys w końcu minie. Decyzje podejmowane przez armatorów wskazują, że potrwa on najwyżej kilkanaście miesięcy - tłumaczy Marek Błuś, publicysta zajmujący się gospodarką morską. - Jednak jego koszt nie może być tak duży.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (111) ponad 20 zablokowanych

  • to wina PO !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Cud Tuska

    • 0 0

  • Kryzys odmawia wszelkich komentarzy w tej sprawie

    j/w

    • 0 0

  • nasz kryzys to jeszcze nic

    nie to co w Irlandii czy np. Litwie....
    Nawet jak jest kryzys to rozwijamy się szybciej niż inni !

    • 0 0

  • Gratulacje Szczurkolandia!!!!
    Oby tak dalej! A Gdańsk coraz bardziej ucieka :-)

    • 0 0

  • kto pisał podpis pod zdjęciem?

    "Kryzys sprawił, że być może nieprędko zobaczymy w Gdyni promy szwedzkiego przewoźnika - Steny Line" ??? Stena całkowicie zawiesiła kursy?

    • 0 0

  • kryzys to nie koniec świata

    Gdynia nie jest prowicją i nigdy ją nie będzie. Nie trzeba denerwować się na uciekające firmy tylko iść za nimi. Fachowcy zawsze zostaną przyjęci bez względu na lokalizację.

    • 0 0

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • zal mi Ciebie

      • 0 0

  • Totalny debilizm.

    Ktoś napisał "Wiadomo Gdynia"
    Wydaje mi się, że jakiś głąb, totalny debil i zazdrośnik to napisał, który nie ma zielonego pojęcia o Gdyni.
    Żal mi takich ludzi.

    • 0 0

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane