• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kryzys wstrzymuje budowę terminalu

Michał Jamroż
27 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Kryzys sprawił, że być może nieprędko zobaczymy w Gdyni promy szwedzkiego przewoźnika - Steny Line. Kryzys sprawił, że być może nieprędko zobaczymy w Gdyni promy szwedzkiego przewoźnika - Steny Line.

Kryzys gospodarczy sprawił, że z połączenia promowego Gdynia-Karlskrona skorzystało w zeszłym roku o ponad 50 tys. pasażerów mniej niż rok wcześniej. Budowa nowoczesnego terminalu promowego za 480 mln zł stoi teraz pod dużym znakiem zapytania. Nieprędko też ujrzymy w Gdyni największe promy szwedzkiego przewoźnika - Steny Line.



A plany były zupełnie inne. W maju 2007 r. Stena Line wprowadziła na linię łączącą Gdynię ze Szwecją trzeci prom. Miesiąc później ogłosiła, że zamówiła dwa nowe, ponad 200-metrowe promy i po ich otrzymaniu, na przełomie 2010/2011 r., skieruje na trasę do Polski dwie 240-metrowe jednostki obecnie pływające między Holandią a Wielką Brytanią. Wszystko po to, aby zaspokoić rosnący w bardzo szybkim tempie popyt na przewozy do Karlskrony.

W odpowiedzi na plany szwedzkiego przewoźnika zarząd gdyńskiego portu postanowił wybudować nowoczesny terminal promowy, który mógłby obsłużyć tak duże jednostki. Koszt jego budowy wraz z niezbędną infrastrukturą wyliczono na blisko 480 mln zł. Znalazł się już na liście projektów, którym wstępnie zagwarantowano unijne dofinansowanie w wysokości blisko 50 proc.

Jednak już w październiku zeszłego roku pojawiły się pierwsze niepokojące sygnały. Najpierw ze względu na malejące przewozy Stena Line wycofała z linii jeden z promów. Kontrowersje zaczął też wzbudzać koszt budowy nowego terminalu, który według Steny Line był zbyt wysoki. Z tego powodu Szwedzi nawet rozpoczęli rozmowy z Gdańskiem na temat ewentualnych przenosin.

Teraz okazuje się, że nowy terminal w Gdyni może w najbliższych latach być w ogóle niepotrzebny. Zgodnie z harmonogramem, w styczniu ogłoszony miał być przetarg na jego wykonawcę, a w kwietniu ruszyć budowa. Tak się jednak nie stanie.

- W obecnej sytuacji poważnie się zastanawiamy nad przyszłością tej inwestycji. Ze względu na unijne dotacje, konkretne decyzje muszą zapaść w najbliższych tygodniach. Na tę chwilę inwestycja ta jest w zawieszeniu - wyjaśnia Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Nieoficjalnie mówi się, że port może nawet zrezygnować z unijnej dotacji na ten cel. A wszystko przez kryzys, który nie oszczędził również przewoźników promowych. Mimo wzrostu przewozów w pierwszych miesiącach tego roku, ostatni kwartał przyniósł znaczne spadki. W sumie w 2008 r. Stena Line przewiozła o 7 proc. mniej samochodów ciężarowych niż rok wcześniej, gdzie jeszcze w pierwszym kwartale tego roku odnotowała ponad 5-procentowy wzrost. Gorzej wygląda sytuacja, gdy spojrzy się na ruch pasażerski. Tu spadek wyniósł ponad 13 proc., gdzie pierwszy kwartał przyniósł wzrost o blisko 5 proc.

Z tego też powodu swoje plany zmieniła Stena Line. Teraz nieoficjalnie jako datę wprowadzenia do Gdyni 240-metrowych promów podaje się 2014 r.

- Na przełomie 2010/2011 r. na pewno zmienimy tonaż jednostek pływających do Polski. Jakie to będą promy, jeszcze nie wiadomo, ale rozważana jest możliwość wprowadzenia jednostek większych, ale na tyle, by mogły być obsługiwane przez obecny terminal - mówi Agnieszka Zembrzycka, rzecznik prasowy Stena Line w Polsce.

Nieoficjalnie mówi się, że będą to Stena Scandinavica i Stena Germanica, mające 176 m długości promy pływające obecnie między Kilonią a Goeteborgiem. Teraz pływające do Gdyni promy mają długość: 162 m - Stena Baltica oraz 168 m - Finnarow.

Według ekspertów, z budowy nowego terminalu, mimo kryzysu, rezygnować się nie powinno.

- Nowy terminal pozwoli przyjmować też największe wycieczkowce, które mogłyby rozpoczynać przynajmniej część swoich rejsów. Poza tym kryzys w końcu minie. Decyzje podejmowane przez armatorów wskazują, że potrwa on najwyżej kilkanaście miesięcy - tłumaczy Marek Błuś, publicysta zajmujący się gospodarką morską. - Jednak jego koszt nie może być tak duży.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (111) ponad 20 zablokowanych

  • Panie prezydencie Szczurek my wciąż wierzymy w autostrady morskie (2)

    Jedną z nich jako cały korytarz właśnie chce zlikwidować na zawsze PO:((
    I nie ważne jest, że do Gdyni przypływa coraz więcej i większych wycieczkowców. Pozostaje jeden problem, a mianowicie w innych miastach bałtyckich potrafią zawijać na bodajże kilka dni, w Gdyni, no cóż najczęściej od rana do wieczora i dalej np. w Rostoku mają wycieczki do Berlina,.. a w Gdyni do Malborka; być może za jakiś czas (po wybudowaniu dalszego odcinka autostrady) wyskoczą chociaż do Torunia, przy uruchomieniu cywilnego lotniska BD np.do Krakowa, Zakopanego,... Więc jest o co powalczyć.
    To samo dotyczy transeuropejskich korytarzy transportowych. Jeszcze niedawno Polskie porty obsługuje łącznie 44 linie żeglugowe, w tym 22 połączeń regularnych, które skupiona w porcie Gdynia, 12 serwisów liniowych skoncentrowanych jest w porcie
    Gdańsk oraz 10 linii serwisowych obsługują porty Szczecin – Świnoujście. Z podanej wyżej informacji jaki sens jest przekazywać inwestycje do jednego czy do drugiego portu czy dzielenia jej. Bo jasno widzimy, że liczby ponad połowa to połączenia bliskiego zasięgu, w tym są kontenerowe połączenia liniowe dowozowe, gdzie doskonale sprawdza się trasa Kwiatkowskiego i inne wykonane już ogromne inwestycje w Porcie Gdynia. Tu linie promowe oraz bezpośrednie połączenia towarowe polskich portów morskich z portami Skandynawii i Europy Zachodniej są logistycznie uzasadnione. Największą liczbą linii dowozowych może pochwalić się port w Gdyni, który obsługuje 6 serwisów, port w Gdańsku obsługuje 3 połączenia feederowe. Więc pytam się o co tu chodzi, oprócz ambicji politycznych?

    • 0 0

    • "..wyskoczą chociaż do Torunia.." (1)

      na audiencje generalna do ojca dyrektora?
      ale perwersja wycieczkowa...
      uuuu...
      Szczurkowaty za przewodnika?

      • 0 0

      • Bolo

        a może i Ty się tam udasz po błogosławieństwo:))
        Zauważ, że ci turyści to głupi amerykanie polskiego pochodzenia, elektorat typowo nawet skrajnie prawicowy oni u siebie w USA antenki mają ustawione w wiadomym kierunku. Zobacz jaka kase zbiera tam Rydzyk:)))

        • 0 0

  • to żaden kryzys tylko gierki firmy

    to proste chcą uzyskać układ korzystniejszy dla siebie.może zrobimy a może nie , a może odejdziemy do gdańska proszą was..stena to nie żaden potentat nie rozumiem dla czego miasto nie rozmawia z innymi przewoźnikami? a tak na marginesie stenie spadła sprzedaż biletów ja się nie dziwie są najdrożsi w europie ludzie jadący do skandynawi już dawno wybrali szczecin albo promy starujące z Dani bo się opłaca niestety zwiększają tylko ruch nie potrzebnie na drodze do Szczecina

    • 0 0

  • z którego roku jest to zdjęcie? 2006 r

    problem zrobić aktualne zdjęcie terminalu, promu, rampy, linkspana?? treść artykułu pewnie też juz nieaktualna.....

    • 0 0

  • Zwolennicy PiS , jak zwykle klamstwa i obluda.

    Widac ze kazdy temat PiS propagandysci wykorzystuja na prymitywna propagande. Dobrze ze teraz Kaczory siedza w opozycji. Jakos moze przetrzymamy ten kryzys. Przez dwa lata PiS tylko szukal tematow zastepczych i nic nie robil dla rozbudowy infrastuktury. Zatrzymali budowe A1 , Okecia i wielu innych inwestycji. Jedyne co mieli to mase spraw w sadach z perspektywa ich przegrania i zaplacenia z naszych podatkow wysokich odszkodowan dla wykonawcow.
    Jedynie Rydzyk mial pelne finansowanie. Az nie chce sie czytac tych prymitywnych argumentow kolesi z PiS.

    • 0 0

  • Recepta na Kryzys (1)

    Bracia Kaczynscy na Prezydenta.Szczurka tez.Ojciec Tadeusz na szwagra ksiedza Czerwinskiego.I przylaczyc do Unii Uzbekistan i Kalmucje.

    • 0 0

    • Ojciec Tadeusz

      najwięcej odwiedza Gdańska zwłaszcza pewną plebanie kościoła B. i Pałac w Oliwie:))

      • 0 0

  • TW Ks.Andrzej Czerwinski

    Szukacie faceta z kasa? No to macie.I to na wprost terminalu.Terminalu..,hehehehehehe.
    A-tylko sie upewnijcie, z kim aktualnie trzyma, bo to Twardy Facet od Ciezkich Pieniedzy.
    Pani Renia z Czeladniczej mowi,ze to teraz "taki ojciec dyrektor z Torunia-Obluza"

    • 0 0

  • Bzdura..

    Stena Line ma sie wycofać ponieważ wporwadzają do rejsów nowe promy, tak duże, które sięnie obrócą w naszym basenie, słyszałem, że Karlskrone z Polską będzie łączył Gdańsk!

    • 0 0

  • składam protest !!!

    składam oficjalnie protest na łamach tego słabego portalu trójmieskiego na fakt insynuowania jakoby należałoby przerwać obecną inwestycję związaną z budową terminalu. jako obywatel tego słabego państwa nie wyobrażam sobie sytuacji, żeby reszta europy nie mogła tu przybyć i pośmiać się, jak też nie wyobrażam sobie, że nie mamy my-obywatele jak do europy dopłynąć, bo przecież jesteśmy wyspą na oceanie kryzysu globalnego, musimy jakoś stąd wypłynąć w imię pieśni narodowej "kocham Cię jak drugą Irlandię". protestuję!!! nie wstrzymywać! wręcz przeciwnie - wydłużyć linię brzegową tak, aby w razie konieczności każdy z obywateli mógł swobodnie swoją małą łódeczką uciekać z kraju nie powodując przy tym korków komunikacyjnych i zatorów w najbliższej okolicy brzegu.

    • 0 0

  • kryzys to chyba dobry czas na inwestycje, bo koszty budowy powinny znacząco spaść. Teraz budowlańcy czekaja na inwestorów jak na zbawienie i obnizaja stawki, ceny materiałów też spadają.

    • 0 0

  • stoczniowiec ale ty jestes prymitywny...

    W dupie mam PiS,ale widze jak PO nie potrafi rzadzic.I co za bzdury wmawia ludziom.Wczoraj np HGW i Chlebowski w TV mowili ze nie ma kryzysu..:))),dziury budzetowej tez nie ma..:)))
    Stczniowcu moze jakos przetrzymasz kryzys...,choc pewnie wlasnie straciles prace-90% stoczniowcow wlasnie zlozylo wypowiedzenia ze Stoczni Gdynia...
    Uwierz mi,tam nie ma wyborcow PO,a jesli jakis sie trafi?Coz wszedzie zdarzaja sie uzyteczni idioci.

    • 0 0

  • A powiem ci to, co ci już powiedziałem wyżej

    Jeżeli doszukujesz się antygdyńskich spisków na szczeblu partii rządzącej, to masz po prostu problem. Równie dobrze ja mógłbym napisać, że skutkiem sPiSku PiSu gazoport nie powstanie w Gdańsku tylko w Świnoujściu ;) To co piszesz to paranoja w czystej postaci. Jeżeli chodzi o Rębiechowo, to jak zwykle kłamiesz i manipulujesz faktami, protest mieszkanców dotyczy zamknięcia drogi a nie samej rozbudowy. To,że linie tną połączenie to normalne, wynika to zarówno z sytuacji ogólnoswiatowej jak i z martwego sezonu - wiosną i latem wejdą nowe połączenia, nie martw się. Poza tym nie porównuj międzynarodowego lotniska, na którym jest kilkanaście różnych linii lotniczych+cargo i które obsługuje całe województwo i jeszcze dużą część 3 sąsiednich do terminala promowego, przez który przewija się jedynie część ruchu pasażerskiego i towarowego PL-Skandynawia. I na którym operuje tylko JEDNA linia! W praktyce oznacza to, że jeżeli Stena by się z jakichkolwiek powodów wycofała, to terminal można zamknąć na 4 spusty z dnia na dzień. Zanim znajdzie się nowy operator, miną miesiące.
    Co do lotniska jeszcze, to nie wywołuj tego tematu, bo wszyscy doskonale wiemy, że czego by nie zrobiono w EPGD, ty i tak będziesz się czepiał: jak rozbudują - napiszesz, że jest kryzys i nie ma to ekonomicznego uzasadnienia. Jak nie rozbudują - napiszesz,że to 'śmieszne małe lotnisko' z kurnikiem zamiast terminala. Goebbelsowskie metody i naginanie faktów, to są twoje jedyne argumenty.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane