• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Legalnie przejdziemy na czerwonym świetle?

Michał Sielski
7 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Skoro samochody mogą skręcać w prawo przy czerwonym świetle i zielonej strzałce, to dlaczego piesi nie mogliby wchodzić na puste przejście przy czerwonym świetle - pytają pomysłodawcy projektu. Skoro samochody mogą skręcać w prawo przy czerwonym świetle i zielonej strzałce, to dlaczego piesi nie mogliby wchodzić na puste przejście przy czerwonym świetle - pytają pomysłodawcy projektu.

Trwa zbieranie podpisów pod petycją o umożliwienie pieszym legalnego przechodzenia przez ulicę na przejściu dla pieszych przy czerwonym świetle, gdy żaden samochód nie przejeżdża przez drogę. Czy takie rozwiązanie sprawdziłoby się w Trójmieście?



Przechodzenie przy czerwonym świetle gdy nic nie jedzie powinno być dozwolone?

Dla części osób na pierwszy rzut oka brzmi to absurdalnie, ale takie prawo obowiązuje m.in. w Wielkiej Brytanii, Belgii i we Włoszech. W Paryżu niczym niezwykłym nie jest przechodzenie na czerwonym świetle nawet przy stojących obok policjantach. Warunek jest jeden - nie można w żaden sposób przeszkadzać w ruchu samochodów. Pomysł, by podobne przepisy wprowadzić w Polsce powstał w głowie Stefana Tompsona, londyńczyka z polskimi korzeniami, który przeprowadził się do Warszawy. I już na początku pobytu w Polsce dostał mandat za przechodzenie na czerwonym świetle.

Założył więc grupę na Facebooku, a na specjalnej stronie zamieścił petycję o zmianę prawa w Polsce. Poparło ją już ponad 6 tys. osób.

Jakie są argumenty? Nie tylko dostosowanie prawa do obowiązującego w większości państw Europy Zachodniej, ale też zrównanie praw pieszych z kierowcami. Popierający akcję twierdzą, że kierowcy mogą jechać na czerwonym świetle (przy zielonej strzałce do skrętu), upewniając się, że nikomu nie przeszkadzają. Piesi takiego prawa nie mają. Zwracają też uwagę, że przejście przez pasy przy czerwonym świetle jest zabronione, ale już 100 metrów dalej jezdnię można przekroczyć legalnie.

W naszym regionie wypadków najwięcej

Obecnie mandat za przechodzenie przy czerwonym świetle można dostać nawet przy niezbyt ruchliwej ulicy. Tu policjanci podczas interwencji w Śródmieściu Gdyni. Obecnie mandat za przechodzenie przy czerwonym świetle można dostać nawet przy niezbyt ruchliwej ulicy. Tu policjanci podczas interwencji w Śródmieściu Gdyni.
To jednak tylko jedna strona medalu. Wypadki z udziałem pieszych to w Polsce plaga. Już co trzeci pieszy zabity na drodze wszystkich krajów Unii Europejskiej, ginie w naszym kraju. Większość wypadków powodują jednak kierowcy. Statystyki za 2014 rok są jeszcze w opracowaniu, ale rok wcześniej w całej Polsce doszło 35 tys. 847 wypadków, w których śmierć poniosło 3357 osób, a 44 tys. 59 zostało rannych. W województwie pomorskim było 2641 wypadków z 174 ofiarami śmiertelnymi i 3405 rannymi. Fatalnie wypadamy jednak w statystyce przeliczającej liczbę wypadków na liczbę ludności. Na 100 tys. mieszkańców dochodzi u nas do 115 wypadków. Gorzej jest tylko w woj. łódzkim. Sprawcami znakomitej większości wypadków są jednak kierowcy, a nie piesi. Prowadzący samochody spowodowali 29 tys. 354 wypadki, podczas gdy piesi 3182. Zaledwie 9 proc. wypadków, w których winni byli piesi, miało miejsce na przejściach dla pieszych przy czerwonym świetle.

Jakie z tego wnioski? Na pewno zdecydowanie większą liczbę wypadków powodują kierowcy - zarówno w terenie zabudowanym, jak i niezabudowanym. Mają też większe prawo do decydowania o przejeździe na czerwonym świetle - przy teoretycznie warunkowej zielonej strzałce do skrętu. Napisać jednak, że policjanci nie są tym pomysłem zachwyceni, to nic nie napisać.

- Przechodzenie na czerwonym jak nic nie jedzie? To może jeszcze w terenie zabudowanym będzie można jechać 200 km/h jak nikt nie patrzy? - ironizuje Maciej Stęplewski z Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Pomysł zainteresował już część posłów opozycji. Najprawdopodobniej pod obrady od razu nie trafi, ale na pewno rozpocznie to szeroką debatę społeczną.

Opinie (749) 9 zablokowanych

  • Czerwone i światła (1)

    całodobowo o godz 3.30 - 4.00 rano ,skrzyżowanie Łostowickiej i Pana Tadeusza a naprzeciwko cmentarz. Pytam się dla kogo o tej porze muszą działać?

    • 8 0

    • dla urzędu podatkowego

      • 2 0

  • jak to jest w Anglii (1)

    Jesli na Wyspach mozna, a można... przechodzic na czerwonym, to dlaczego u nas nie?

    • 8 3

    • bo tam jezdza z lewej strony

      no burdel maja... i te ich krany.... no i koszmarna kuchnia i brzydkie kobiety....

      • 1 0

  • na pewno to zakład ubezpiecz wymyślił przejcie na czerwonym świetle jak pójdzie taka starsza osoba przy lasce na pewno nie ucieknie jak pojedzie samochód i uderzy w nią to już jedna emerytura głowy

    • 1 2

  • Kolejny absurd (1)

    Ludzie kochani, co się dzieje, czy poczekanie tej minuty to aż taki wielki problem??
    Czy może zamiast oponować za możliwością przechodzenia na czerwonym świetle nie należało by oponowa za zmianą polegającą na konieczności zatrzymywania się przed przejściem gdy stoi tam pieszy??

    Uważam że ta dyskusja nie powinna mieć w ogóle miejsca, rozmawiamy o minucie - dwóch. Czy naprawdę aż tak nam się śpieszy w życiu?
    Czy chcesz aby Twoje DZIECKO w wieku nastu lat korzystało z tej opcji??

    • 3 5

    • Taka zmiana o zatrzymywaniu sie przed przejsciem juz jest przygotowana. Tylko, ze poslowie blokuja jak na razie.
      I tak, chce, zeby taka zmiana byla. I zeby nie karac za przechodzenie na czerwonym gdy nikt nie jedzie.
      I zeby zlikwidowano zielone strzalki. Stworzono bezpieczne, wyniesione przejscia dla pieszych, zlikwidowano mozliwosc przejezdzania samochodow, gdy piesi maja zielone.
      Zakazano parkowania na chodniku.
      Zbudowano bezpieczne drogi rowerowe.
      Spowolniono ruch na drogach.
      Tego wlasnie chce od kiedy mam dzieci.

      • 2 2

  • Wystarczyło zrobić skrzyżowania sterowane elektronicznie jak jest na zachodzie np.w Holandii.

    Działa to automatycznie bez zatrudniania pociotek Budynia w jakiejś budzie jak przy sterowaniu ruchem w Trójmieście.Fotokomórka widzi samochód czy pieszego zapala zielone jak nic z przeciwka z pierwszeństwem nie jedzie.Proste skuteczne i tanie i bez łapówki co u nas nie przejdzie.

    • 4 0

  • jestem za

    przecież i bez tej możliwości wiele osób to czyni...

    • 4 2

  • No to stolarze juz zacieraj rece

    trumny beda szły ja ciepłe bułeczki....

    • 4 5

  • kontynuując pomysł...

    ...kierowcy przejeżdżają na czerwonym, jeżeli nikt nie przechodzi przez jezdnię?

    • 2 1

  • Bandytyzmowi policyjnemu zdecydowane NIE (1)

    Faktycznie i tak ludzie normalnie chodzą na czerwonym (pomijam tu nawiedzonych i innych ortodoksów) więc wprowadzenie przepisu legalizującego jedynie dostosowało by zapisy prawa do stanu faktycznego JEDNOCZEŚNIE UKRÓCIŁO BY BANDYTYZM POLICYJNY SKRYWANY POD RZEKOMYMI STARANIAMI O PRZESTRZEGANIE "tak zwanego PRAWA". Chętnie się podpiszę pod petycją -napiszcie tylko gdzie można przyjść i się podpisać.

    • 8 0

    • popieram każde twe slowo, oczywiście oprócz podpisu

      ale link do petycji jest w tekście: słowo petycja jest podkolorowane, bo to hypertekst. "trza być czujnym jak ważka" :-)

      ja też podpisałem.

      • 1 0

  • Dręczeniu niewinnych ludzi mówimy NIE (1)

    Światła mają regulować ruch - tam gdzie to potrzebne, służyć ludziom, a NIE BYĆ NARZĘDZIEM POLICJI DO DRĘCZENIA NIEWINNYCH LUDZI. Póki nie będzie zapisów liberalizujących to policja będzie skrzętnie wykorzystywać GŁUPIE prawo do tego by CIEMIĘŻYĆ ludzi. Obecny stan w niczym nie poprawia bezpieczeństwa daje tylko pole do popisu antybohaterom w niebieskich kubrakach.

    • 7 1

    • petycję podpisałem
      ale to kosmetyka prawa, nie wystarczy

      niemilicjantom trzeba jakoś tyłki odspawać od foteli samochodowych
      część patroli DROGÓWKA powinna odbywać pieszo, część rowerem
      bo im się w du pach poprzewracało
      bawia się w urząd podatkowy, a nie w służbę ochrony życia i zdrowia

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane