• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Legalnie przejdziemy na czerwonym świetle?

Michał Sielski
7 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Skoro samochody mogą skręcać w prawo przy czerwonym świetle i zielonej strzałce, to dlaczego piesi nie mogliby wchodzić na puste przejście przy czerwonym świetle - pytają pomysłodawcy projektu. Skoro samochody mogą skręcać w prawo przy czerwonym świetle i zielonej strzałce, to dlaczego piesi nie mogliby wchodzić na puste przejście przy czerwonym świetle - pytają pomysłodawcy projektu.

Trwa zbieranie podpisów pod petycją o umożliwienie pieszym legalnego przechodzenia przez ulicę na przejściu dla pieszych przy czerwonym świetle, gdy żaden samochód nie przejeżdża przez drogę. Czy takie rozwiązanie sprawdziłoby się w Trójmieście?



Przechodzenie przy czerwonym świetle gdy nic nie jedzie powinno być dozwolone?

Dla części osób na pierwszy rzut oka brzmi to absurdalnie, ale takie prawo obowiązuje m.in. w Wielkiej Brytanii, Belgii i we Włoszech. W Paryżu niczym niezwykłym nie jest przechodzenie na czerwonym świetle nawet przy stojących obok policjantach. Warunek jest jeden - nie można w żaden sposób przeszkadzać w ruchu samochodów. Pomysł, by podobne przepisy wprowadzić w Polsce powstał w głowie Stefana Tompsona, londyńczyka z polskimi korzeniami, który przeprowadził się do Warszawy. I już na początku pobytu w Polsce dostał mandat za przechodzenie na czerwonym świetle.

Założył więc grupę na Facebooku, a na specjalnej stronie zamieścił petycję o zmianę prawa w Polsce. Poparło ją już ponad 6 tys. osób.

Jakie są argumenty? Nie tylko dostosowanie prawa do obowiązującego w większości państw Europy Zachodniej, ale też zrównanie praw pieszych z kierowcami. Popierający akcję twierdzą, że kierowcy mogą jechać na czerwonym świetle (przy zielonej strzałce do skrętu), upewniając się, że nikomu nie przeszkadzają. Piesi takiego prawa nie mają. Zwracają też uwagę, że przejście przez pasy przy czerwonym świetle jest zabronione, ale już 100 metrów dalej jezdnię można przekroczyć legalnie.

W naszym regionie wypadków najwięcej

Obecnie mandat za przechodzenie przy czerwonym świetle można dostać nawet przy niezbyt ruchliwej ulicy. Tu policjanci podczas interwencji w Śródmieściu Gdyni. Obecnie mandat za przechodzenie przy czerwonym świetle można dostać nawet przy niezbyt ruchliwej ulicy. Tu policjanci podczas interwencji w Śródmieściu Gdyni.
To jednak tylko jedna strona medalu. Wypadki z udziałem pieszych to w Polsce plaga. Już co trzeci pieszy zabity na drodze wszystkich krajów Unii Europejskiej, ginie w naszym kraju. Większość wypadków powodują jednak kierowcy. Statystyki za 2014 rok są jeszcze w opracowaniu, ale rok wcześniej w całej Polsce doszło 35 tys. 847 wypadków, w których śmierć poniosło 3357 osób, a 44 tys. 59 zostało rannych. W województwie pomorskim było 2641 wypadków z 174 ofiarami śmiertelnymi i 3405 rannymi. Fatalnie wypadamy jednak w statystyce przeliczającej liczbę wypadków na liczbę ludności. Na 100 tys. mieszkańców dochodzi u nas do 115 wypadków. Gorzej jest tylko w woj. łódzkim. Sprawcami znakomitej większości wypadków są jednak kierowcy, a nie piesi. Prowadzący samochody spowodowali 29 tys. 354 wypadki, podczas gdy piesi 3182. Zaledwie 9 proc. wypadków, w których winni byli piesi, miało miejsce na przejściach dla pieszych przy czerwonym świetle.

Jakie z tego wnioski? Na pewno zdecydowanie większą liczbę wypadków powodują kierowcy - zarówno w terenie zabudowanym, jak i niezabudowanym. Mają też większe prawo do decydowania o przejeździe na czerwonym świetle - przy teoretycznie warunkowej zielonej strzałce do skrętu. Napisać jednak, że policjanci nie są tym pomysłem zachwyceni, to nic nie napisać.

- Przechodzenie na czerwonym jak nic nie jedzie? To może jeszcze w terenie zabudowanym będzie można jechać 200 km/h jak nikt nie patrzy? - ironizuje Maciej Stęplewski z Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Pomysł zainteresował już część posłów opozycji. Najprawdopodobniej pod obrady od razu nie trafi, ale na pewno rozpocznie to szeroką debatę społeczną.

Opinie (749) 9 zablokowanych

  • Jak mu się nie podoba w Polsce niech wraca sportem do siebie i tam jak święta krowa chodzi po ulicach.

    • 1 3

  • A co zrobimy (4)

    gdy pan Thomson będzie chciał zmienić ruch na lewostronny, bo w Anglii się przyzwyczaił?

    • 1 6

    • (2)

      bidaku
      nic nie zrozumiałeś?

      • 4 1

      • (1)

        właśnie dlatego, że zrozumiał, nie popiera takich idiotycznych pomysłów.

        • 0 1

        • u ciebie także wytępują kłopoty ze zrozumieniem

          stąd obraźliwe określenia innowacyjnych pomysłów, z którymi się nie zgadzasz, ale argumentów wymyślić nie potrafisz.

          • 0 0

    • powiem więcej: w Luksemburgu, na Malcie, w Szwajcarii i w Wielkiej Brytanii wolno jeździć mając nawet 0,8 promila alkoholu we krwi. To dwa-trzy piwa. Dlaczego w Polsce nie wolno pojechać na piwo i wsiadać za kółko?
      Żeby nie było - wyśmiewam głupotę tego pomysłu, ABSOLUTNIE NIE POCHWALAM jeżdżenia po alkoholu ani zwiększania limitów.

      • 1 0

  • wieczorem żółte (1)

    Wg mnie po godz 23 powinny być światła żółte migające dla kierowców i pieszych. Na skrzyżowaniu Grunwaldzka/Do studzienki we Wrzeszczu mnóstwo osób przechodzi na czerwonym . Albo aut nie ma albo stoją więc wszyscy jak takie cielaki gapią się przez parę minut w czerwone.. Słyszałem że w jakimś miasteczku w Anglii wogóle nie ma świateł na skrzyżowaniach i nie ma wypadków.

    • 3 0

    • I to by było najrozsądniejsze rozwiązanie, sprawdzone zresztą w Polsce od dawna. Parę lat temu zaczęto w Trójmieście włączać normalne światła w nocy, poprzednio migały żółte... Natomiast zielona strzałka powinna zniknąć.

      • 1 0

  • Norwegia

    W Norwegii tez każdy przechodzi na czerwonym, nawet przy policji... czerwone oznacza ze to samochody mają pierwszeństwo, ale jak nic nie jedzie to można przechodzić na własną odpowiedzialność... a nie jak w Polsce o 3 w nocy się czaj, gdzie ruch jest praktycznie zerowy i mandaty dają kreatyna...

    • 7 2

  • Paranoja (1)

    To bez sensu. Już widzę starych ludzi wchodzących na jezdnię na czerwonym świetle - oni nie zauważą nadjeżdżającego auta. No chyba że jest to inicjatywa ZUS.

    • 5 4

    • wciąż widzisz starych ludzi wchodzących na jezdnię na czerwonym świetle?
      to faktycznie jest paranoja

      • 1 1

  • Podziwiam

    odwagę pieszych wkraczajacych na jezdnię nawet na oznakowanych przejściach. To są próby samobójcze. Nie dalej jak wczoraj, jako pieszy, chwyciłem za rękaw młodą niewiaste, która bez upewnienia się wkraczala przed pędzący samochód. Zaznaczam, że głównie jeżdżę samochodem, ale przed wszelkimi przejściami wypatruje pieszych, a nawet młode matki z wózkami i włos mi się jezy. I to na tyle. Apel: ludzie, nie dajcie się zabijać.

    • 2 1

  • Już widzę te dzieciaki przeskakujące przez pasy na czerwonym świetle, beznadziejny pomysł

    • 2 3

  • prawo chodzenia (1)

    Mamy prawo jazdy, a nie mamy "prawa chodzenia". Kazdy obywatel chcący poruszać się po drogach publicznych powinien posiadac "Prawo Chodzenia". Bez takiego prawa nie wie jak poruszać się po drogach publicznych. Mogę rozwijać ten temat bez końca, ale widzę tutaj szereg możliwości zwiększenia dochodów Państwa. Powinien się tym zająć sejm RP.

    • 2 1

    • kpisz czy o drogę pytasz?

      • 0 0

  • co za j...p wpada na takie pomysly... babci nie kocha czy jak?!?!??

    mam dwie rece i dwie nogi a nie cztery kola i stal dookola.... czy pomyslodawcom zabraklo przestrzeni mozgowej odpowiedzialnej za wyobraznie???

    • 2 4

  • Ludzie to swiete krowy?

    z jednej strony racja bez sensu stac jak ten glupek gdy nic nie jedzie, w innych krajach to sie sprawdza. Ale z drugiej strony jako kierowca mam wizje ze ludzie nie ogar chodzs jak te swiete krowy na czerwonym gdy jada auta. U nas niestety jest tez wiele osob ktore nie kumaja że samochod nie zatrzyma sie w sekunde bo oni ida. Duzo szybciej zatrzyma sie pieszy, potem rower a poootem samochod. Nawet jak bardzo bym chciala moze sie niestety nie udac wyhamowac. Jak ludzie to skumaja to jestem za chodzeniem na czerwonym gdy nic nie jedzie!

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane