• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Legalnie przejdziemy na czerwonym świetle?

Michał Sielski
7 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Skoro samochody mogą skręcać w prawo przy czerwonym świetle i zielonej strzałce, to dlaczego piesi nie mogliby wchodzić na puste przejście przy czerwonym świetle - pytają pomysłodawcy projektu. Skoro samochody mogą skręcać w prawo przy czerwonym świetle i zielonej strzałce, to dlaczego piesi nie mogliby wchodzić na puste przejście przy czerwonym świetle - pytają pomysłodawcy projektu.

Trwa zbieranie podpisów pod petycją o umożliwienie pieszym legalnego przechodzenia przez ulicę na przejściu dla pieszych przy czerwonym świetle, gdy żaden samochód nie przejeżdża przez drogę. Czy takie rozwiązanie sprawdziłoby się w Trójmieście?



Przechodzenie przy czerwonym świetle gdy nic nie jedzie powinno być dozwolone?

Dla części osób na pierwszy rzut oka brzmi to absurdalnie, ale takie prawo obowiązuje m.in. w Wielkiej Brytanii, Belgii i we Włoszech. W Paryżu niczym niezwykłym nie jest przechodzenie na czerwonym świetle nawet przy stojących obok policjantach. Warunek jest jeden - nie można w żaden sposób przeszkadzać w ruchu samochodów. Pomysł, by podobne przepisy wprowadzić w Polsce powstał w głowie Stefana Tompsona, londyńczyka z polskimi korzeniami, który przeprowadził się do Warszawy. I już na początku pobytu w Polsce dostał mandat za przechodzenie na czerwonym świetle.

Założył więc grupę na Facebooku, a na specjalnej stronie zamieścił petycję o zmianę prawa w Polsce. Poparło ją już ponad 6 tys. osób.

Jakie są argumenty? Nie tylko dostosowanie prawa do obowiązującego w większości państw Europy Zachodniej, ale też zrównanie praw pieszych z kierowcami. Popierający akcję twierdzą, że kierowcy mogą jechać na czerwonym świetle (przy zielonej strzałce do skrętu), upewniając się, że nikomu nie przeszkadzają. Piesi takiego prawa nie mają. Zwracają też uwagę, że przejście przez pasy przy czerwonym świetle jest zabronione, ale już 100 metrów dalej jezdnię można przekroczyć legalnie.

W naszym regionie wypadków najwięcej

Obecnie mandat za przechodzenie przy czerwonym świetle można dostać nawet przy niezbyt ruchliwej ulicy. Tu policjanci podczas interwencji w Śródmieściu Gdyni. Obecnie mandat za przechodzenie przy czerwonym świetle można dostać nawet przy niezbyt ruchliwej ulicy. Tu policjanci podczas interwencji w Śródmieściu Gdyni.
To jednak tylko jedna strona medalu. Wypadki z udziałem pieszych to w Polsce plaga. Już co trzeci pieszy zabity na drodze wszystkich krajów Unii Europejskiej, ginie w naszym kraju. Większość wypadków powodują jednak kierowcy. Statystyki za 2014 rok są jeszcze w opracowaniu, ale rok wcześniej w całej Polsce doszło 35 tys. 847 wypadków, w których śmierć poniosło 3357 osób, a 44 tys. 59 zostało rannych. W województwie pomorskim było 2641 wypadków z 174 ofiarami śmiertelnymi i 3405 rannymi. Fatalnie wypadamy jednak w statystyce przeliczającej liczbę wypadków na liczbę ludności. Na 100 tys. mieszkańców dochodzi u nas do 115 wypadków. Gorzej jest tylko w woj. łódzkim. Sprawcami znakomitej większości wypadków są jednak kierowcy, a nie piesi. Prowadzący samochody spowodowali 29 tys. 354 wypadki, podczas gdy piesi 3182. Zaledwie 9 proc. wypadków, w których winni byli piesi, miało miejsce na przejściach dla pieszych przy czerwonym świetle.

Jakie z tego wnioski? Na pewno zdecydowanie większą liczbę wypadków powodują kierowcy - zarówno w terenie zabudowanym, jak i niezabudowanym. Mają też większe prawo do decydowania o przejeździe na czerwonym świetle - przy teoretycznie warunkowej zielonej strzałce do skrętu. Napisać jednak, że policjanci nie są tym pomysłem zachwyceni, to nic nie napisać.

- Przechodzenie na czerwonym jak nic nie jedzie? To może jeszcze w terenie zabudowanym będzie można jechać 200 km/h jak nikt nie patrzy? - ironizuje Maciej Stęplewski z Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Pomysł zainteresował już część posłów opozycji. Najprawdopodobniej pod obrady od razu nie trafi, ale na pewno rozpocznie to szeroką debatę społeczną.

Opinie (749) 9 zablokowanych

  • Od zawsze wiedziałam (2)

    że gwiazda na masce Mercedesa to celownik na pieszych. W końcu będzie można użyć tego legalnie :) Ps. Zasłyszane od taksówkarzy.

    • 10 4

    • Słabe

      • 1 5

    • To dawny celownik od km-u, ale od jakiegoś czasu już tego nie montują w standardzie.

      • 5 1

  • Postuluję aby przy kazdym przejściu

    od chwili wprowadzenia tego przepisu mógł stać i obserwować grabarz.

    • 7 5

  • haha

    jeśli pieszy ma prawo jazdy to jestem za

    • 2 2

  • Jakim trzeba być idiotą..... (5)

    ..znając polskie realia,głupotę kierowców ,bezmyślność pieszych by głosować za czymś takim. Polska jest w czołówce Europy odnośnie śmierci pieszych na pasach!Kretyni jednak się mnożą na potęgę w pewnym kraju nad Wisłą....

    • 10 10

    • (4)

      przepisami nie powstrzymasz kogoś przed ryzykownym zachowaniem aż dziw że mamy w domach gaz czy możemy kupić noże albo rozpuszczalniki

      • 5 2

      • 450 amerykanów rocznie umiera spadając z łóżka! (1)

        chciałbym zobaczyć polską statystykę, zdelegalizujmy łóżka wyższe niż 20 cm, są niebezpieczne.

        • 7 1

        • a po co zaraz delegalizować? Wystarczy osobom starszym zapewniać inne łóżka - na pewno nie piętrowe; powinny być niezbyt wysokie. Można kłaść materac na dole. Problem naprawdę istnieje w przypadku niektórych osób starszych, np. chorych na Alzheimera - nie ma się z czego śmiać, obyś nie musiał mieć takich problemów.

          • 0 0

      • (1)

        to zaproponuj jeszcze sklepy z karabinami typu kałasznikow , granaty itp i uzasadnij w ten sam sposób.

        • 1 0

        • broń sama nikogo nie zabije, lepszym przykładem byłyby materiały wybuchowe. Pozwólmy każdemu przechowywać kanister nitrogliceryny, co tam. Wszak mamy wolność i nie będzie nam jakiś policjant, sędzia, poseł czy minister mówił, co wolno, a co nie! Wiwat warcholstwo!!
          ;)

          • 0 0

  • Polska jest jednym z niewielu państ w którym NIE WOLNO "bo nie". (1)

    niech będzie wolno, ale jak cię pierdyknie autko to nie powinno być odszkodowania. na początku będzie chaos, ale finalnie kierowcy i piesi powinni poruszać się rozważniej. niech Darwin działa.

    • 8 3

    • Już teraz pieszy, który wtargnie na jezdnię np. na czerwonym, ponosi odpowiedzialność za wypadek i można wobec niego wysunąć roszczenia finansowe. Problemem jest to, że piesi nie mają OC, więc egzekwowalność tych roszczeń może być... łagodnie mówiąc różna. Problem w tym, że wprowadzanie takich przepisów spowoduje jeszcze większy chaos w głowach - i kierowców, i pieszych. A przepisy ruchu drogowego powinny być proste i przejrzyste - i takie obecnie są.

      • 0 1

  • oczywiście nie podoba się to tym, którzy zap...ją ileś tam na godzinę w terenie zabudowanym

    mając ograniczenia gdzieś. Im wolno a pieszemu już nie wolno iść na czerwonym. Z pieszego w kraju Polaka katolika zostaną tylko fruwające laczki. I oczywiście faktycznie jadący po mieście 112km/h, szczery do bólu bolszewicki Polak katolik powie po zdarzeniu, że jechał z prędkością 49,99km/h. Jeśli kierowcy będą mniej więcej przestrzegać ograniczeń prędkości przynajmniej tam, gdzie chodzi więcej ludzi, to nie będzie problemu. Wystarczy jednak popatrzeć ilu kierowców w mieście jedzie mnw. 50km/h (ok.20%) a ilu w pobliżu 100km/h (80%) i widać doskonale gdzie leży problem. Sam jeżdżę praktycznie non stop, nawet po gazetę do kiosku, co nie jest chwalebne i widzę. Trzeba na początek uspokoić farmakologicznie bezmózgich napaleńców, czyli niedowartościowanych super mistrzów świata kierownicy, którzy pędzą, bo mają jakiś problem psychiczny z dzieciństwa niezaleczony, na złamanie karku, by oszczędzić 14 sekund.

    • 12 3

  • Zbieranie podpisów? (1)

    Szczerze to chyba ludzi popierl... Nie dość że przechodźą gdzie chca to lecą pod koła samochodow a potem kierowca winny bo święta krowa ma to w głęboko w poważaniu bo idzie...

    • 11 10

    • żeby mieć obraz tego kim jesteś odpowiedz tylko na 2 pytania.

      jak szybko jeździsz w mieście i czy przepuszczasz pieszych na przejściach bez sygnalizacji?

      • 7 4

  • Co to za KRETYNIZM !!!!!!!!!!! (5)

    Mamy juz wyprzedzanie po PRAWEJ STRONIE,które powoduje masę niebezpiecznych sytuacji i wypadków,a teraz szykuje się następny "kwiatek". Większość pieszych nie zdaje sobie sprawy,ile metrów w ciągu SEKUNDY pokonuje auto,jadąc nawet przepisową pięćdziesiątką. Zacznie się dowolna,idiotyczna interpretacja przepisu, no i nowe TRUPY NA JEZDNI gotowe!!!

    • 11 19

    • jedź wolniej

      • 6 3

    • jadąc 50-tką zatrzymasz się zanim pieszy zrobi krok z krawężnika. (2)

      tylko nie można mieć smartfona przy ryju, w prawej łapie szminki, a biegów zmieniać łokciem.

      • 7 5

      • Załosny teoretyku

        mam za kierownicą ponad MILION kilometrów bez jednej stłuczki,RYGORYSTYCZNIE przestrzegam przepisów,nigdy nie uzywam telefonu prowadząc,nie maluję się w aucie (są ciekawsze miejsca),jezdzę Porsche,które ma NAJKRÓTSZĄ DROGĘ HAMOWANIA wśród aut osobowych i gwarantuję Ci,ze nie ma szans na zatrzymanie pojazdu w miejscu przed jakimś pieszym-samobójcą. (A określenia "ryj" w stosunku do kobiety moze uzywać tylko sfrustrowane chamidło).

        • 3 6

      • Jadąc pięćdziesiątką pokonujesz ok. 14 metrów w ciągu sekundy, wiedziałeś o tym?

        Poza tym - może ty masz ryja, może ktoś z twojej rodziny również, może nawet cały twój ród ma taką cechę genetyczną - jako człowiek tolerancyjny nie chciałbym być posądzony o dyskryminację kogoś z powodu typu urody, pochodzenia czy gatunku. Ja niemniej mam twarz i proszę to uszanować, dobrze?

        • 1 1

    • obecnie można przechodzić poza zebrami (100m)

      i też można wpaść pod auto.

      • 1 0

  • na Kościuszki na odcinku Hallera Kochanowskiego jest kilka przejść,

    zawsze zatrzymuję się żeby przepuścić pieszych i co robią kierowcy za mną? trąbią i objeżdżają mnie bokiem. szczytem było jak dzieciaki z podstawówki musiały przed takim debilem uciekać, zabiłby.

    • 11 0

  • np. w Redłowie

    przejście przy ul.Legionów - Redłowska :przejście przy zielonym na wysepkę i trzeba czekać na czerwonym by dostać się na chodnik ul.Legionów - doskonała widocznosc. nadjeżdżających pojazdów z prawej strony wzdłuż ul.Redłowskiej i obowiązkowy skręt w prawo w ul. Legionow

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane