• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Legalnie przejdziemy na czerwonym świetle?

Michał Sielski
7 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Skoro samochody mogą skręcać w prawo przy czerwonym świetle i zielonej strzałce, to dlaczego piesi nie mogliby wchodzić na puste przejście przy czerwonym świetle - pytają pomysłodawcy projektu. Skoro samochody mogą skręcać w prawo przy czerwonym świetle i zielonej strzałce, to dlaczego piesi nie mogliby wchodzić na puste przejście przy czerwonym świetle - pytają pomysłodawcy projektu.

Trwa zbieranie podpisów pod petycją o umożliwienie pieszym legalnego przechodzenia przez ulicę na przejściu dla pieszych przy czerwonym świetle, gdy żaden samochód nie przejeżdża przez drogę. Czy takie rozwiązanie sprawdziłoby się w Trójmieście?



Przechodzenie przy czerwonym świetle gdy nic nie jedzie powinno być dozwolone?

Dla części osób na pierwszy rzut oka brzmi to absurdalnie, ale takie prawo obowiązuje m.in. w Wielkiej Brytanii, Belgii i we Włoszech. W Paryżu niczym niezwykłym nie jest przechodzenie na czerwonym świetle nawet przy stojących obok policjantach. Warunek jest jeden - nie można w żaden sposób przeszkadzać w ruchu samochodów. Pomysł, by podobne przepisy wprowadzić w Polsce powstał w głowie Stefana Tompsona, londyńczyka z polskimi korzeniami, który przeprowadził się do Warszawy. I już na początku pobytu w Polsce dostał mandat za przechodzenie na czerwonym świetle.

Założył więc grupę na Facebooku, a na specjalnej stronie zamieścił petycję o zmianę prawa w Polsce. Poparło ją już ponad 6 tys. osób.

Jakie są argumenty? Nie tylko dostosowanie prawa do obowiązującego w większości państw Europy Zachodniej, ale też zrównanie praw pieszych z kierowcami. Popierający akcję twierdzą, że kierowcy mogą jechać na czerwonym świetle (przy zielonej strzałce do skrętu), upewniając się, że nikomu nie przeszkadzają. Piesi takiego prawa nie mają. Zwracają też uwagę, że przejście przez pasy przy czerwonym świetle jest zabronione, ale już 100 metrów dalej jezdnię można przekroczyć legalnie.

W naszym regionie wypadków najwięcej

Obecnie mandat za przechodzenie przy czerwonym świetle można dostać nawet przy niezbyt ruchliwej ulicy. Tu policjanci podczas interwencji w Śródmieściu Gdyni. Obecnie mandat za przechodzenie przy czerwonym świetle można dostać nawet przy niezbyt ruchliwej ulicy. Tu policjanci podczas interwencji w Śródmieściu Gdyni.
To jednak tylko jedna strona medalu. Wypadki z udziałem pieszych to w Polsce plaga. Już co trzeci pieszy zabity na drodze wszystkich krajów Unii Europejskiej, ginie w naszym kraju. Większość wypadków powodują jednak kierowcy. Statystyki za 2014 rok są jeszcze w opracowaniu, ale rok wcześniej w całej Polsce doszło 35 tys. 847 wypadków, w których śmierć poniosło 3357 osób, a 44 tys. 59 zostało rannych. W województwie pomorskim było 2641 wypadków z 174 ofiarami śmiertelnymi i 3405 rannymi. Fatalnie wypadamy jednak w statystyce przeliczającej liczbę wypadków na liczbę ludności. Na 100 tys. mieszkańców dochodzi u nas do 115 wypadków. Gorzej jest tylko w woj. łódzkim. Sprawcami znakomitej większości wypadków są jednak kierowcy, a nie piesi. Prowadzący samochody spowodowali 29 tys. 354 wypadki, podczas gdy piesi 3182. Zaledwie 9 proc. wypadków, w których winni byli piesi, miało miejsce na przejściach dla pieszych przy czerwonym świetle.

Jakie z tego wnioski? Na pewno zdecydowanie większą liczbę wypadków powodują kierowcy - zarówno w terenie zabudowanym, jak i niezabudowanym. Mają też większe prawo do decydowania o przejeździe na czerwonym świetle - przy teoretycznie warunkowej zielonej strzałce do skrętu. Napisać jednak, że policjanci nie są tym pomysłem zachwyceni, to nic nie napisać.

- Przechodzenie na czerwonym jak nic nie jedzie? To może jeszcze w terenie zabudowanym będzie można jechać 200 km/h jak nikt nie patrzy? - ironizuje Maciej Stęplewski z Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Pomysł zainteresował już część posłów opozycji. Najprawdopodobniej pod obrady od razu nie trafi, ale na pewno rozpocznie to szeroką debatę społeczną.

Opinie (749) 9 zablokowanych

  • Komentarz tego pana z policji pokazuje to jak oni myślą.Przyrównywać jazdę pociskiem jakim jest samochód jadący 200 km/h w mieście z pieszym który przechodzi przez uliczkę Derdowskiego w Gdyni przez podrzędną uliczkę na której przejście jakiś czubek wyposażył w światło na przycisk każące dodatkowo czekać ,takie porównania może dawać tylko ktoś mocno ograniczony na umyśle.I taka jest polska policja, tylko tu można robić łapanki na pieszych na takich uliczkach czy na przejeździe na Puckiej gdzie pieszy sobie przejdzie pod zamkniętym szlabanem narażając w zasadzie tylko siebie no ale to polska tutaj przepis jest ponad wszystko ponad rozsądek ponad logikę ponad człowieka.

    • 9 2

  • uwaga!!!!! (2)

    nie przechodźcie na przjesciach ze zdjęcia 2 x mi tam wpit$#@%%^5 mandat choć się 100 razy oglądałam,częsty widok w tym miejscu,czają się całe miesiące wyrabiają normy mimo, że nic tam nie jezdzi, a potem pier$%@#$@ ze przechodnie traca zycie - owszem gdy sa głupi i przechodząna gęstych dwupasmówkach, najlepiej z dziećmi!

    • 6 3

    • Nie studentka tylko gimbusiara....nie pozdro niedojdo

      • 1 5

    • widziałaś że nic nie jedzie i można przejść, a nie zauważyłaś patrolu?

      plask w czoło się należy :)

      • 1 1

  • Im niej państwa w życiu obywatela tym lepiej (6)

    To kwestia umiejętnego stosowania tego przepisu.Naturalnie nie zwalnia to ludzi od myślenia.Jak czytam te złosliwe wpisy przeciwników tego pomysłu to mam refleksję jak daleko dali sie wytresować prawodawcy.Przecież godząc się na pozbawianie się kolejnych wolności doprowadzimy do takiej oto sytuacji,że dla naszego bezpieczeństwa i zdrowia pozamyka się nas w obozach z kamerami,płotami legionem strażników.Przypomina mi to czasy minione,no ale wtedy o wolnośc walczyło się z komuną a teraz "wolna"władza nie odda centymetra z tego co zawłaszczyła.Obywatel głupi nie jest,na pewno nie głupszy od policjanta co mu chce wlepić za byle co mandat.

    • 17 2

    • (3)

      a głupio -mądrzy swoje, a zabitych na pasach przybywa

      • 3 4

      • bo prawko dostają nieodpowiedzialni debile

        • 5 2

      • (1)

        bo politycy wmawiają pieszym że mogą wchodzić na pasach kiedy i jak chcą a bezmózgowie się słucha i lezie jak owce na rzeź.

        • 1 2

        • bo kierowcy jeżdżą zbyt szybko

          zakładając, że znak ograniczenia prędkości określa dolną granicę prędkości jazdy

          • 0 0

    • Folwark

      Może warto przeredagować miejsca gdzie są światła i zadbać i czynne bezpieczeństwo pieszych a nie umożliwiać im łażenie jak święte krowy..... To może zróbmy jazdę samochodem na czerwonym jeśli nic nie jedzie...."Obywatel głupi nie jest,na pewno nie głupszy od policjanta co mu chce wlepić za byle co mandat."

      • 0 2

    • Im mniej państwa w życiu tym lepiej ale wolę by zaczęli od podatków i idiotyzmów hamujących działalność gospodarczą (np. "Jedno okienko"), niż wymyślali jakieś farmazony o przechodzeniu na czerwonym.

      • 1 2

  • 200 w terenie zabudowanym! (1)

    Panie Stęplewski, bój się Boga! Larum grają! Puknij się Pan w czoło i najsampierw zapytaj namaszczonego na Komendanta Głównego Krzysztofa G. czy się nie wygłupiasz. Po naszych uliczkach 200 ???? To nie Ameryka !!!

    • 10 2

    • w Ameryce w mieście też nie jeździ się wiele szybciej niż 30 mil na godzinę

      w godzinach szczytu jeszcze wolniej nawet na "bezkolizyjnych" węzłach, które w niektórych miastach się likwiduje.

      • 0 0

  • (2)

    Nowelizacja zbędna, w Polsce też tak jest. Można przejść na czerwonym świetle, o ile oczywiście nic nie jedzie, nie ma możliwości, że nadjedzie niepostrzeżenie itp. Gdy nie ma możliwości naruszenia dobra prawem chronionego- tu bezpieczeństwa ruchu drogowego, nie ma czynu zabronionego. Jest to wynik obowiązującej w Polsce materialnej, a nie formalnej, definicji czynu zabronionego. Zresztą w Policji też tego uczą. Odsyłam np. do Kompendium dla Policjanta czy jakoś tak, bodajże prof. Marka Bojarskiego.

    • 2 5

    • Policjantowi trzeba napisać czarno na białym (lub odwrotnie), że przechodzenie na czerwonym jest w określonych warunkach legalne. Inaczej do niego to nie dotrze.

      • 3 2

    • Oh, chłopie, żeby tak było. A w policji i prokuraturze uczą że najważniejsza jest statystyka...

      • 2 2

  • Dla mnie to jest bardzo nie odpowiedzialna decyzja o ile wejdzie to w zycie
    a jesli kogos potracimy to moze bedziemy odpowiadac ze rozjechalismy kogos mimo iz mielismy pierszenstw??

    • 3 4

  • bravo (2)

    Pomysłodawcy? Kto może na takie fanaberie wpadać? Dopiero będzie statystyka potrąceń pieszych i śmiertelnych potrąceń windować- "przecież nic nie jechało"...
    Może zrobić zielone strzałki w prawo żeby się obkręcali przed przejściem?

    • 4 17

    • noga z gazu buraku

      • 7 4

    • Moze lepiej zlikwidowac zielone strzalki.

      • 8 0

  • ja bym poszedl w druga strone

    Walić największe mandaty za przechodzenie na czerwonym tak.samo jak przejazd na.czerwonym jest jednym znwiększych mandatów

    • 4 10

  • (1)

    Zgoda. Mogą przechodzić na czerwonym ale tylko emeryci.

    • 4 4

    • Pod warunkiem że mają przy sobie legitymację emeryta.

      • 1 0

  • Polski realia- zabitych na pasach coraz więcej ,a głupio-mądrzy wiedzą swoje......

    ....i głosują za przechodzeniem na czerwonym.Bo im czerwone ogranicza wolność i poczucie godności .Chory kraj....

    • 8 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane