• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lepsze oznakowanie strefy Tempo 30 i skrzyżowań równorzędnych w Gdańsku

Maciej Naskręt
5 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nowe oznakowanie poziome strefy Tempo 30 w Gdańsku. Nowe oznakowanie poziome strefy Tempo 30 w Gdańsku.

Drogowcy poprawiają oznakowanie strefy Tempo 30. Obok istniejących znaków pionowych, wyznaczających ograniczony obszar ruchu, na ulicach pojawią się piktogramy. Bezpieczniej ma być też na przejściach przez torowisko tramwajowe.



W Gdańsku na jezdniach pojawiły się pierwsze piktogramy - oznaczenia wjazdów w strefy Tempo 30 oraz strefy skrzyżowań równorzędnych.

- Wszystko po to, żeby kierowcy zauważali wprowadzane w mieście zmiany i mogli prawidłowo zachować się na przykład na skrzyżowaniu, które z podporządkowanego stało się skrzyżowaniem równorzędnym - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, szef działu inżynierii ruchu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Pomysł podpatrzyliśmy podczas wizyt studyjnych za granicą. Takie rozwiązania z powodzeniem stosowane są też już w Polsce - dodaje.

W 49 miejscach pojawiły się dwa rodzaje piktogramów. Pierwszy to malunki przed oznakowaniem pionowym strefy ograniczonej prędkości do 30 km/h. Drugi rodzaj piktogramów pojawił się w miejscach, gdzie wprowadzono strefę skrzyżowań równorzędnych - tam wykonane zostały piktogramy znaku A-5, czyli skrzyżowanie równorzędne oraz napis: "strefa". Oznakowanie umieszczono na początek w 11 lokalizacjach.

Czy nowe oznakowanie poprawi bezpieczeństwo na drogach?

- Będziemy kontynuować oznakowanie. Szczególnie w zakresie stref skrzyżowań równorzędnych w miejscach, gdzie wprowadzane będą takie nowe strefy - zapowiada dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku Mieczysław Kotłowski. - Chcemy uzupełniać też takie skrzyżowania o linie warunkowego zatrzymania na wszystkich wlotach. Może to pomoże kierowcom w szybszym przyswojeniu sobie zasady prawej ręki - podkreśla.

Bezpieczniej na przejściach przez torowisko

Zarząd Dróg i Zieleni znakuje też przejścia dla pieszych przez torowiska tramwajowe. Od niedawna na wszystkich tego typu miejscach można zauważyć piktogramy z symbolami tramwajów oraz strzałkami wskazującymi kierunek jazdy tramwaju. Łącznie w mieście pojawiły się 234 tego typu znaki poziome.

Każdego roku dochodzi w Gdańsku do kilku wypadków tramwajowych, w których poszkodowanymi są piesi. Przyczyną jest zazwyczaj wejście przy czerwonym świetle na torowiska. Rokrocznie na przejściach przez torowisko ginie co najmniej jeden pieszy (tak było w latach 2010-2014). Najtragiczniejszy był rok 2009, kiedy na torowiskach zginęło aż pięciu pieszych.

Opinie (230) 1 zablokowana

  • Dziękujemy ci Omo

    Ale teraz będzie bezpiecznie (przynajmniej na papierze).

    • 10 1

  • czekam na strefe 10!

    • 4 7

  • oznakowanie na torowisku

    jakoś nie mogę się za każdym razem oprzeć, żeby spojrzeć się w prawo przechodząc przez torowisko, zgodnie z tym jak pokazuje strzałka. Strzałka jednak pokazuje kierunek ruchu tramwaju i trzeba obejrzeć się w przeciwną stronę. Taka niesnaska

    • 8 2

  • jak to jest??? na odświeżenie pasów -przejść dla pieszych często nie ma... kasy, farby....

    a na malowanki jakie ostatnio wykonano jest kasa
    a
    zbliża się pora roku ---- zima, gdzie często śnieg i lód zakryje te malowanki
    bo nie będzie pieniędzy na odśnieżanie....

    • 12 0

  • super sprawa tylko jak zwykle po polsku... (5)

    Raz to bedzie tu dowolnosc interpretacji w razie stluczki ,a dwa to oznakowanie ale tak nie do konca. Ulice osiedlowe pelne sa skrzyzowan rownorzednych drog rownorzednych, ale i wyjazdow z parkingow ktore to logicznie raczej drogami rownorzednymi nie sa , a kierowca wyjezdzajacy z takiej drogi jest wlaczajacym sie do ruchu i winien ustapic pierszenstwa wszystkim bedacym w ruchu... I tu pojawia sie problem oznakowania co jest skrzyzowaniem rownorzednym a co nie jest. I jak to w polsce dla latwizny i bo taniej stawia sie jeden znak gdzies na poczatku osiedla i juz . I nie zalatwia to sprawy wspomnianych wczesniej roznych wyjazdow z parkingow lub roznych dzikich drozek ktore sa z prawej ale drogami rownorzednymi wcale nie sa... Kapitalne sa tez powstajace obecnie miniradka z takim betonowym plackem na srodku. Ciazarowy przejezdzaja po tym na wprost bo i tak wyrobic sie nie moze , a zima jak to zasypie snieg to juz tylko tubylcy ewentualnie beda wiedziec ze tu przed sniegami to jakies radko bylo. Wiec moze by wymyslec jeszcz do kompletu z tymi radkami znak drogowy - ZAKAZ WIJAZDU OBCYM W OKRESIE ZIMOWYM - tak dla bezpieczenstwa oczywiscie.

    • 11 3

    • "Rądko",matole... Nie znasz zasady ogólnej? (3)

      Nawet te znaki "strefa" są na wyrost i z urzędniczej inicjatywy,bo KAŻDE skrzyżowanie jest RÓWNORZĘDNE , o ile nie jest oznaczone inaczej... a jeżeli trzeba tobie oznaczać WYJAZDY z parkingu,to brawo...

      • 4 3

      • mily czlowieku Skodziarzu... (2)

        Polecam lekture i wiecej uwagi na drodze...Zgodnie z definicją skrzyżowania (zawartą w art. 2 przedmiotowej ustawy) przecięcia publicznej drogi utwardzonej z drogami ziemnymi, dojazdowymi i wewnętrznymi nie są uważane za skrzyżowania. W związku z tym wjazd na publiczną drogę utwardzoną z takiego przecięcia się dróg jest traktowany jako włączenie się do ruchu i zgodnie z art. 17 kodeksu należy w takiej sytuacji ustąpić pierwszeństwa pojazdom jadącym utwardzoną drogą publiczną, niezależnie od kierunku, z którego nadjeżdżają. Natomiast przecięcia się dróg ziemnych i dróg wewnętrznych są traktowane jak skrzyżowania i, o ile znaki i sygnały drogowe nie określają innych zasad pierwszeństwa, stosuje się do nich ogólne przepisy ustawy (art. 1). ... I O TYCH WLASNIE WATPLIWOSCICH WSPOMINAM.

        • 7 2

        • Panie Bezprawnik,skoro Pan jest taki gramotny,to niech Pan przeczyta Art. 17. (1)

          tej samej ustawy - mowa o wjeździe na "drogę",a nie "drogę publiczną" z obiektu przydrożnego. Niezależnie,czy wyjeżdża Pan na drogę publiczną,czy wewnętrzną,to ustępuje Pan pierwszeństwa włączając sie do ruchu. Nie jest potrzebne w tym wypadku żadne oznakowanie dodatkowe.

          • 3 0

          • no nareszcie Pan zrozumial ...

            Wyjazdzajac na droge publiczna ustepuje Pan pierszenstwa bo wlacza sie Pan do ruchu ... pod warunkiem ze zna Pan klasyfikacje drogi na ktorej sie Pan znajduje. Ale takiego oznakowania nie ma, wiec moze Pan blednie ocenic to z czego Pan wyjezdza i zakwalifikowac ta droge jako rownorzedna mimo ze ona taka nie jest , a wowczas wymusi Pan pierszenstwo... bo nie ma oznakowania kategorii drog ... w kazdym razie w postaci znakow drogowych. Moze wlasnie dlatego na Zaspie drogowcy oznakowali dwa oddalone od siebie o zaledwie 60-70m wyjazdy z placykow parkingowych ( identycznych placykow ) w dwa rozne sposoby. Jeden wyjazd oznakowany jest przerywanymi liniami zatrzymania, a drugi nie ma takich lini. Prawdopodobnie sami nie wiedza co jak oznaczyc i gdzie wlasciwie sa drgi rownorzedne a gdzie nie sa to drogi rownorzedne. A moje watpliwosci nie maja nic wspolnego z moja gramotnoscia.

            • 5 1

    • Jak już matołki - jak piszecie tak jeździcie

      Żadne rądko tylko rondko bo around. Bosz!

      • 0 0

  • (1)

    Policja powinna się pokazywać w tych strefach i upominać, ewentualnie mandaty wlepiać. Bo to co się dzieje na Przymorzu i Zaspie to koszmar. Do ludzi to nie dociera! Prawie codziennie widzę kierowcę, ktory jeździ "po staremu", wymuszając pierwszeństwo- o stłuczkach nie wspomnę. Dla mnie osobiście te przepisy wprowadzają chaos i stres!

    • 12 4

    • To ludzie

      To nie przepisy wprowadzają chaos, a ludzie. Myślę że z połowa kierujących nie ma pojęcie co to skrzyżowania równorzędne i nie zna zasady prawej wolnej.

      • 5 1

  • (3)

    Domagam się strefy Tempo 30 i skrzyżowań równorzędnych na Obwodnicy Trójmiasta!!!!
    Należy przeprowadzić także debatę publiczną na temat zrównoważonego rozwoju i rozważyć pomysł wyznaczenia strefy Tempo 30 i skrzyżowań równorzędnych na autostradach!!!

    • 9 6

    • Jesteś matołem i prowokatorem ;) (1)

      • 4 0

      • Jak ktoś taki odważny, to niech się choć podpisze.

        • 1 0

    • Ja wystąpiłem oficjalnie do Adamowicza

      o wprowadzenie stref na terenie całego miasta. Da to znaczne oszczędności budżetowe. Ale pewnie nie odpowie, tylko spyli to na jakiegoś przemądrzałego urzędnika z ZDiZ, choć to Adamowicz jest odpowiedzialny za drogi pełniąc obowiązki starosty (prezydenta).

      • 0 1

  • A to jest nieprawda (1)

    U mnie jest strefa 30 i równorzędne i nie ma znaków poziomych

    male przymorze od kołobrzeskiej po solikowskiego
    oznaczenia poziome nie wystepują

    zdiz poinformowany i ....Nic

    @@@@ kiełbasa wyborcza @@@@

    • 1 3

    • Mój Borze!

      To straszne!

      • 1 0

  • Uwaga-ostrzegam :wyjazd z kaszubskiej na derdowskiego z pierwszeństwem (1)

    • 1 1

    • na mapie widze ze tam jest stacja paliw?
      naprawde jest, czy moja mapa łże?

      kończyłem 35 podstawówkę, zdawalo mi się że znam okolicę, a tu zonk

      • 0 0

  • tylko progi zwalniające są skuteczne. (2)

    • 5 5

    • niekoniecznie, bo promują wyścig zbrojeń
      żule po prostu kupują SUVy
      i nie zwalniają

      w efekcie w mieście ludzie jeżdżą tymi traktorami
      widoszność spada, skrętność spada, droga hamowania rośnie, zużycie paliwa też

      skuteczny jest tylko oznakowany patrol drogówki

      • 6 2

    • progi to lipa - ciężarowe czy duże SUVy i tak nie zwolnią a jeszcze przy najeździe na próg przed przejściem oślepiasz tych z przeciwka i pieszego kompletnie nie widać

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane