• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lepsze oznakowanie strefy Tempo 30 i skrzyżowań równorzędnych w Gdańsku

Maciej Naskręt
5 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nowe oznakowanie poziome strefy Tempo 30 w Gdańsku. Nowe oznakowanie poziome strefy Tempo 30 w Gdańsku.

Drogowcy poprawiają oznakowanie strefy Tempo 30. Obok istniejących znaków pionowych, wyznaczających ograniczony obszar ruchu, na ulicach pojawią się piktogramy. Bezpieczniej ma być też na przejściach przez torowisko tramwajowe.



W Gdańsku na jezdniach pojawiły się pierwsze piktogramy - oznaczenia wjazdów w strefy Tempo 30 oraz strefy skrzyżowań równorzędnych.

- Wszystko po to, żeby kierowcy zauważali wprowadzane w mieście zmiany i mogli prawidłowo zachować się na przykład na skrzyżowaniu, które z podporządkowanego stało się skrzyżowaniem równorzędnym - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, szef działu inżynierii ruchu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Pomysł podpatrzyliśmy podczas wizyt studyjnych za granicą. Takie rozwiązania z powodzeniem stosowane są też już w Polsce - dodaje.

W 49 miejscach pojawiły się dwa rodzaje piktogramów. Pierwszy to malunki przed oznakowaniem pionowym strefy ograniczonej prędkości do 30 km/h. Drugi rodzaj piktogramów pojawił się w miejscach, gdzie wprowadzono strefę skrzyżowań równorzędnych - tam wykonane zostały piktogramy znaku A-5, czyli skrzyżowanie równorzędne oraz napis: "strefa". Oznakowanie umieszczono na początek w 11 lokalizacjach.

Czy nowe oznakowanie poprawi bezpieczeństwo na drogach?

- Będziemy kontynuować oznakowanie. Szczególnie w zakresie stref skrzyżowań równorzędnych w miejscach, gdzie wprowadzane będą takie nowe strefy - zapowiada dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku Mieczysław Kotłowski. - Chcemy uzupełniać też takie skrzyżowania o linie warunkowego zatrzymania na wszystkich wlotach. Może to pomoże kierowcom w szybszym przyswojeniu sobie zasady prawej ręki - podkreśla.

Bezpieczniej na przejściach przez torowisko

Zarząd Dróg i Zieleni znakuje też przejścia dla pieszych przez torowiska tramwajowe. Od niedawna na wszystkich tego typu miejscach można zauważyć piktogramy z symbolami tramwajów oraz strzałkami wskazującymi kierunek jazdy tramwaju. Łącznie w mieście pojawiły się 234 tego typu znaki poziome.

Każdego roku dochodzi w Gdańsku do kilku wypadków tramwajowych, w których poszkodowanymi są piesi. Przyczyną jest zazwyczaj wejście przy czerwonym świetle na torowiska. Rokrocznie na przejściach przez torowisko ginie co najmniej jeden pieszy (tak było w latach 2010-2014). Najtragiczniejszy był rok 2009, kiedy na torowiskach zginęło aż pięciu pieszych.

Opinie (230) 1 zablokowana

  • Hallera do remontu, Grunwaldzka do remontu, Al. Zwycięstwa do remontu i tak większość ulic w mieście, a urzędasy się zajmują malowaniem znaków na jezdni.

    • 2 2

  • Co za debil na siłę wprowadza te skrzyżowania równorzędne? (1)

    Ulica Batorego i Sosnowa a wszyscy walą po staremu. Przecież w Polsce jak ktoś się nauczy to potem do usranej jeździć będzie na pamięć. Skrzyżowanie równorzędne fo dla niego kosmos. Nie qma nic a nic. Zazwyczaj są to Matki Polki i Emeryci

    • 2 4

    • ul. Matki Polki

      to następna przecznica.

      • 1 0

  • strefa 20

    strefa 30 za szybko ja proponuję rowery na ulice a samochody na ścieżki rowerowe gamonie a podatki będzie płacił Putin

    • 0 0

  • aksurd goni aksurd

    Namalowanie znaku na jezdni nie zmusi pieszego do zatrzymania się na chodniku i nie wkraczania na jednię przy czerwonym dla pieszych świetle. Jeśli światła nie widzi, to i farby nie zauważy. Poza tym wiele osób nakłada słuchawki na uszy, puszcza muzykę - czytaj hałas - na głowę nasuwa kaptur i ma gdzieś samochody, tramwaje, autobusy i przepisy ruchu drogowego. Nic nie zastąpi myślenia i konsekwentnego egzekwowania przepisów, a ponieważ barany można edukować tylko przez kieszeń, więc trzeba zacząć karać baranów-kierowców i baranów-pieszych. Dobre słowo jest odpowiednie na kolędę, a nie dla stwarzających zagrożenie na drodze.

    • 0 0

  • nie ma czegoś takiego jak strefa skrzyżowań równorzędnych

    W tzw. czerwonej książce jest napisane już we wstepie znak D-48 to Zmiana pierwszeństwa reszta ideologii jest wyssana z palca.
    Ponadto
    Dz.U.02.170.1393
    ROZPORZĄDZENIE
    MINISTRÓW INFRASTRUKTURY ORAZ SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
    z dnia 31 lipca 2002 r.
    w sprawie znaków i sygnałów drogowych.
    (Dz. U. z dnia 12 października 2002 r.)

    § 59. Znak D-48 "zmiana pierwszeństwa" uprzedza o mającej nastąpić lub niedawno wprowadzonej zmianie obowiązujących dotychczas zasad pierwszeństwa na najbliższym skrzyżowaniu; umieszczony pod znakiem napis określa datę wprowadzenia nowej zasady pierwszeństwa pokazanej znakiem A-5 lub A-7.
    Istotą jakiejkolwiek strefy (...) jest oznakowanie tzw. obszaru np znak B-43(30km/h zwana strefa tempo)i jej odwołanie np znak B-44.

    • 0 0

  • nie ma czegoś takiego jak strefa skrzyżowań równorzędnych

    § 59. Znak D-48 "zmiana pierwszeństwa" uprzedza o mającej nastąpić lub niedawno wprowadzonej zmianie obowiązujących dotychczas zasad pierwszeństwa na najbliższym skrzyżowaniu(JEDNYM SKRZYŻOWANIU A NIE STREFIE SKRZYŻOWAŃ BO TAKOWEJ NIE MA); umieszczony pod znakiem napis określa datę wprowadzenia nowej zasady pierwszeństwa pokazanej znakiem A-5 lub A-7.

    Ponadto czerwona książka

    • 0 0

  • nie ma czegoś takiego jak strefa skrzyżowań równorzędnych

    czerwona książka tj.
    rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urz¹dzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach punkt 5.2.54

    pomijam zabawy w coś takiego jak oznakowanie D-40 stref zamieszkania umieszczonych na drogach wewnetrznych które przecinając się z drogami publicznymi (tj. kategorii od drogi gminnej wzywyż nie są drogami publicznymi)tzn. nie sa skrzyżowaniami a jedynie włączaniem się do ruchu wg PORD(prawo o ruchu drogowym prawdopopodobnie art 25 o ile dobrze pamietam)

    • 0 0

  • dokładniej czerwona książka tj.
    załącznik do nru 220 poz 2181 z dn . 23.12.2003 rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urz¹dzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach punkt 5.2.54

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane