• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Linia 11: tłok na przystankach, tłok w tramwajach

Michał Brancewicz
18 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Linia 11 połączyła w końcu Chełm z Wrzeszczem. Jednak komfort jazdy jest jak na razie wątpliwy. Linia 11 połączyła w końcu Chełm z Wrzeszczem. Jednak komfort jazdy jest jak na razie wątpliwy.

Wydłużenie trasy linii 11 na czas remontu ul. 3 Maja pokazuje, że sprawne kursowanie tramwajów z Chełmu do Wrzeszcza jest logistycznym wyzwaniem. Problemem pozostaje ilość tramwajów mogąca wspiąć się na chełmskie wzniesienie.



Od 14 marca wyłączony z ruchu został fragment ul. 3 Maja od al. Armii Krajowej do Huciska. Zawieszona została linia nr 1, a w jej miejsce wprowadzono 11 i 91. - Podczas budowy kolektora deszczowego natrafiliśmy na piwnicę po byłym szpitalu z osiemnastego wieku i musimy ją rozebrać - mówi Piotr Dańko, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Prace idą zgodnie z planem, mogą się nawet skończyć dzień wcześniej.

Oznacza to, że 21 lub 22 marca ruch zostanie przywrócony. Wtedy też zniknie linia 91, wróci "jedynka", a tramwaj nr 11 pozostanie na swojej nowej trasie z Pętli Witosa do zajezdni na Abrahama.

Przypadkowy remont stał się okazją do sprawdzenia jak przewoźnik jest przygotowany do oczekiwanego od dawna wydłużenia trasy najmłodszej gdańskiej linii. I trzeba powiedzieć, że jest kiepsko. Tramwaje kursują rzadziej niż za czasów kursowania jedynki, a to przekłada się na wzrost liczby pasażerów podczas każdego kursu.

- ZKM dysponuje tylko jedenastoma składami mogącymi wjechać pod górę, z czego trzy obsługują linię 91 a osiem linię 11 - przyznaje Jakub Hoły p.o rzecznika prasowego ZTM Gdańsk.

Schemat jest więc prosty. Brak większej ilości tramwajów powoduje, że nie mogą one jeździć częściej. Dodatkowo tłok w kursujących na trasie z Chełmu do Wrzeszcza tramwajach wynika z ich pojemności. Dortmund jest w stanie pomieścić 180 osób, a Bombardier 190. To mało w porównaniu ze starymi tramwajami typu 105Na, które są w stanie pomieścić 125 osób w jednym wagonie, a najczęściej kursują po dwa. Powszechnie jednak wiadomo, że nie są one w stanie bezpiecznie wyhamować zjeżdżając z Chełmu.

Teraz w godzinach szczytu 8 składów "jedenastki" może kursować nie częściej niż co 10 minut, gdyby jednak zlikwidować zupełnie linię 91 i wszystkie składy przerzucić na trasę do Wrzeszcza, to na 65 minutową trasę Chełm - Abrahama - Chełm tramwaje mogłyby wyjeżdżać mniej więcej co 7 minut. Według ZTM-u to byłby jednak problem. - Mogłyby zacząć się tworzyć korki tramwajowe, szczególnie na takich skrzyżowaniach jak Hucisko, które ma kiepską przepustowość - przekonuje.

- Obecnie na Hucisku panuje zasada, że bez względu ile trwa zielone światło dla tramwaju, to ciężko by przejechał więcej niż jeden w jednym kierunku, w jednym cyklu - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu ZDiZ w Gdańsku. - To oznacza, że w godzinę od strony dworca we kierunku Lotu i Siedlec przejedzie około 37 - 38 składów.

Kierownik przyznaje, że na razie nie było żadnych sygnałów aby zmiana trasy i częstotliwości kursowania linii 11 spowodowała jakieś utrudnienia.

By tramwaj z Chełmu mógł dojeżdżać do Dworca Głównego PKP, na czym zależało wielu pasażerom musi mieć gdzie zawrócić. Jednak pętla na Abrahama nie jest pierwszym takim miejscem. Można byłoby puścić tramwaj w stronę Klinicznej np. po trasie wzdłuż stoczni, a następnie poprzez Operę do al. Zwycięstwa i z powrotem do centrum lub odwrotnie.

ZTM ma argumenty czemu nie skorzystał z takiej koncepcji. - Stan techniczny pętli przy klinicznej pozostawia wiele do życzenia, poza tym taka trasa byłaby trasą trochę donikąd - wyjaśnia Jakub Hoły.

Mimo takich problemów ZTM nie rezygnuje ze swojej planów pozostawienia linii 11 po remoncie. Trasę wciąż będzie obsługiwało osiem składów, a pozostałe trzy wrócą na linię nr 1. Oznacza to, że obie linie będą kursowały w godzinach szczytu (6 godzin dziennie) co 10 minut naprzemiennie. W innych porach niewykluczone, że rzadziej.

Opinie (238) 1 zablokowana

  • A ja jeżdzę samochodzikiem do pracy i nie rozumiem ludzi którzy nie kupią (4)

    sobie auta aby dojeżdzać do pracy, przecież samochody nie są aż tak drogie, jeśli was niestać koleżanki to wydójcie waszego faceta a jesli wam nie kupi to kiepski z niego facet i już czas rozejrzeć się za kimś innym Pamietajmy facet powinien miec niezłą brykę i duzy sprzęt wiadomo.

    • 0 26

    • a co ? tobie tata kupil bryke ze sie tak chwalisz ?

      gdyby kazdy mial samochod to do pracy musialbys wstawac z dobre 2h wczesniej pajacyku

      • 5 0

    • oj kasia a ile metrow bierzacych objechalas za ta bryke??

      • 2 0

    • kasia? Pamiętam. Dobrze ciągniesz. Miło wspominam chociaż mnie też wydoiłaś.

      • 4 0

    • Prowokatorka

      • 0 0

  • co za nudziarstwo ten portal.

    o tramwajach,...kolejny raz. Jakby już nic innego nie działo sie w Trójmieście. Niech to się nazywa: portal o publicznej komunikacji a nie trojmiasto.pl . Nuda.

    • 5 6

  • czemu nie do oliwy to by było fajnie

    • 1 3

  • - Obecnie na Hucisku panuje zasada, że bez względu ile trwa zielone światło dla tramwaju, to ciężko by przejechał więcej niż jeden w jednym kierunku, w jednym cyklu - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu ZDiZ w Gdańsku. - To oznacza, że w godzinę od strony dworca we kierunku Lotu i Siedlec przejedzie około 37 - 38 składów.

    ale zaden z glabow z urbanizacji przed remontem nie pomyslal o przebudowie skrzyzowania. banda inzynierow bez mozgow !

    • 8 0

  • 11

    Taka trasa tramwaju jest bardzo potrzebna, zresztą widać to po ilości ludzi jaka nią jeździ. Mam nadzieję, że jak przyjadą wyremontowane dortmundy to będzie częściej jeździł, bo tłok jest straszny, zwłaszcza w czasie szczytu.
    Proponuję tabliczki za napisem "fotokomórka" bo bez nich to potrafi być i 5 minut opóźnienia jak ktoś stanie w drzwiach i ani myśli się ruszyć.

    • 5 0

  • hmmmmmmmmmm

    zastanówcie sie nad tym

    • 0 1

  • tak zrobim

    uprzejmie donosze iz wszystko jest w nalezytym porzadku, a te jeki i zale ze za ciasno i tloczno...to zapewne pozosotolosci poniemieckiej ludnosci na tych ziemiach, nieprzyzwyczajone do trudnych warunkow bytowych. w imieniu naszego hufca obiecuje wytropic i ukarac winnych podburzania naszzego ludu
    czuwaj towarzysze, zawsze z wami

    • 0 4

  • Po pierwsze znowu widać (1)

    na zdjęciu jak idioci motorniczy zmieniaja na tablicach trase jazdy. Ten na zdjęciu jedzie na Chełm a ma napis Abrahama. Po drugie najlepiej wogóle zlikwiodowac tramwaje i nie bedzie ZTMmial problemu. Po trzecie tramwaje na trasie do nikąd, brawo wszystkie stocznie, politechnika AMG Dworzec gł owny to do nikąd. Gatulacje A niby Abraham do nie donikąd??? A co tam jest. Prawda zajezdnia Strzyża nazywana Wrzeszcz

    • 0 7

    • Nie on jedzie na abrahama!!!!!

      8 skręca w lewo, a 11 w prawo

      • 0 0

  • znowu kłamstwo (1)

    Na Chełm wjedzie i zjedzie więcej o 4 tramwaje Mianowicie Citadisy, które podobno są awaryjne ale na 2 i 6 nie są awaryjne Paranoja

    • 0 3

    • gdzie ty masz 4 citadisy popraw dane w mozgu bo sa niekompletne

      • 0 0

  • Super fajnie jak wprowadzili rozkład na czas remontu to tramwaj z Chełmu odjeżdza 3 min przed autobusem który zwozi ludzi na Chełm, co powoduje efekt domina. Jadąc w kierunku Sobieszewa można zapomnieć o pierwszym 112 5:53 kolo lotu. GDAŃSZCZANOM GRATULUJEMY SPRAWNEJ KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane