- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Linia 11: tłok na przystankach, tłok w tramwajach
Wydłużenie trasy linii 11 na czas remontu ul. 3 Maja pokazuje, że sprawne kursowanie tramwajów z Chełmu do Wrzeszcza jest logistycznym wyzwaniem. Problemem pozostaje ilość tramwajów mogąca wspiąć się na chełmskie wzniesienie.
Od 14 marca wyłączony z ruchu został fragment ul. 3 Maja od al. Armii Krajowej do Huciska. Zawieszona została linia nr 1, a w jej miejsce wprowadzono 11 i 91. - Podczas budowy kolektora deszczowego natrafiliśmy na piwnicę po byłym szpitalu z osiemnastego wieku i musimy ją rozebrać - mówi Piotr Dańko, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Prace idą zgodnie z planem, mogą się nawet skończyć dzień wcześniej.
Oznacza to, że 21 lub 22 marca ruch zostanie przywrócony. Wtedy też zniknie linia 91, wróci "jedynka", a tramwaj nr 11 pozostanie na swojej nowej trasie z Pętli Witosa do zajezdni na Abrahama.
Przypadkowy remont stał się okazją do sprawdzenia jak przewoźnik jest przygotowany do oczekiwanego od dawna wydłużenia trasy najmłodszej gdańskiej linii. I trzeba powiedzieć, że jest kiepsko. Tramwaje kursują rzadziej niż za czasów kursowania jedynki, a to przekłada się na wzrost liczby pasażerów podczas każdego kursu.
- ZKM dysponuje tylko jedenastoma składami mogącymi wjechać pod górę, z czego trzy obsługują linię 91 a osiem linię 11 - przyznaje Jakub Hoły p.o rzecznika prasowego ZTM Gdańsk.
Schemat jest więc prosty. Brak większej ilości tramwajów powoduje, że nie mogą one jeździć częściej. Dodatkowo tłok w kursujących na trasie z Chełmu do Wrzeszcza tramwajach wynika z ich pojemności. Dortmund jest w stanie pomieścić 180 osób, a Bombardier 190. To mało w porównaniu ze starymi tramwajami typu 105Na, które są w stanie pomieścić 125 osób w jednym wagonie, a najczęściej kursują po dwa. Powszechnie jednak wiadomo, że nie są one w stanie bezpiecznie wyhamować zjeżdżając z Chełmu.
Teraz w godzinach szczytu 8 składów "jedenastki" może kursować nie częściej niż co 10 minut, gdyby jednak zlikwidować zupełnie linię 91 i wszystkie składy przerzucić na trasę do Wrzeszcza, to na 65 minutową trasę Chełm - Abrahama - Chełm tramwaje mogłyby wyjeżdżać mniej więcej co 7 minut. Według ZTM-u to byłby jednak problem. - Mogłyby zacząć się tworzyć korki tramwajowe, szczególnie na takich skrzyżowaniach jak Hucisko, które ma kiepską przepustowość - przekonuje.
- Obecnie na Hucisku panuje zasada, że bez względu ile trwa zielone światło dla tramwaju, to ciężko by przejechał więcej niż jeden w jednym kierunku, w jednym cyklu - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu ZDiZ w Gdańsku. - To oznacza, że w godzinę od strony dworca we kierunku Lotu i Siedlec przejedzie około 37 - 38 składów.
Kierownik przyznaje, że na razie nie było żadnych sygnałów aby zmiana trasy i częstotliwości kursowania linii 11 spowodowała jakieś utrudnienia.
By tramwaj z Chełmu mógł dojeżdżać do Dworca Głównego PKP, na czym zależało wielu pasażerom musi mieć gdzie zawrócić. Jednak pętla na Abrahama nie jest pierwszym takim miejscem. Można byłoby puścić tramwaj w stronę Klinicznej np. po trasie wzdłuż stoczni, a następnie poprzez Operę do al. Zwycięstwa i z powrotem do centrum lub odwrotnie.
ZTM ma argumenty czemu nie skorzystał z takiej koncepcji. - Stan techniczny pętli przy klinicznej pozostawia wiele do życzenia, poza tym taka trasa byłaby trasą trochę donikąd - wyjaśnia Jakub Hoły.
Mimo takich problemów ZTM nie rezygnuje ze swojej planów pozostawienia linii 11 po remoncie. Trasę wciąż będzie obsługiwało osiem składów, a pozostałe trzy wrócą na linię nr 1. Oznacza to, że obie linie będą kursowały w godzinach szczytu (6 godzin dziennie) co 10 minut naprzemiennie. W innych porach niewykluczone, że rzadziej.
Opinie (238) 1 zablokowana
-
2009-03-19 10:07
(4)
"zkm dysponuje 11 składami mogącymi wspiąć się na Chełm" ... nie prawda, kiedyś jeździły jeszcze Alstom Citadis NGd99 , których jest przynajmniej 3 sztuki.
- 0 0
-
2009-03-19 11:41
(2)
2 kolego 2 sztuki
- 1 0
-
2009-03-19 15:41
Skasowali któryś? (1)
- 0 0
-
2009-03-19 16:57
Zdaje się, że jeden pojechał do remontu (do Chorzowa zdaje się) a drugi czeka na lepsze czasy ;) - w stanie "do jazdy" obecnie są tylko dwa
- 1 0
-
2009-03-20 18:20
stare info
poczytaj sobie na portalu - citadisy zdjęto z chełmskiej trasy bo się psuły,a jak już to miało mniejsce to cała trasa stawała i trudno ją było odblokować. widziałam citadisy na trasie 6 i 12, ale już baaardzo dawno. chyba faktycznie są w jakimś remoncie...
- 0 0
-
2009-03-19 10:10
Nie ilość tramwjaów, a liczba!
Taka gramatyczna uwaga do "ilości tramwajów" w tekście: gdy mówimy o czymś policzalnym - jak tramwaje,używamy słowa liczba, a gdy o niepoliczalnym - o ilości.
- 3 0
-
2009-03-19 10:12
kamera na hucisko
czy jest gdzies w necie kamera na zywo na skrzyżowanie Hucisko ?
- 2 0
-
2009-03-19 11:12
O chwilowym tłoku w linii 11 to
piszą. Jakiś PO-wiec nią jeździ czy co? O tym co się dzieje ciągle (a nie od dzwonu) w tramwajach linii 8 i 13 na trasie w kierunku centrum po południu (tam to dopiero bywa tłok zwłaszcza gdy wypadają kursy i puste tramwaje z napisem "awaria" mkną do zajezdni zlewając wszystkich wokół), jakoś cisza.
- 6 0
-
2009-03-19 11:54
hmm, a ja jechalem 14 marca linia nr 11
i zamiast do wrzeszcza, to jechala na siedlce, nie wiedziec czemu. zeby sie dostac do wrzeszcza, to musialem wysiasc przy locie i poczekac na cos innego. a jeszcze obserwowalem te 11 czy aby na pewno nie jedzie w strone wrzeszcza (bo slyszalem wczesniej o tych zmianach), ale nie, skrecila w lewo przy zaku.
- 0 0
-
2009-03-19 11:55
yhhh? (2)
"Dortmund jest w stanie pomieścić 180 osób, a Bombardier 190. To mało w porównaniu ze starymi tramwajami typu 105Na, które są w stanie pomieścić 125 osób w jednym wagonie
Jestem ciekaw skąd są te liczby :/ nie wiem czy połowa tych liczb jest realna do osiągnięcia...- 0 0
-
2009-03-19 15:43
Jak najbardziej. (1)
Do 105 wejdzie prawie 150 osób.
- 0 0
-
2009-03-19 15:43
Dla maruderów
pusty tramwaj = nierentowny tramwaj
- 0 0
-
2009-03-19 13:30
(1)
po co komu 'jedynka' skoro zostanie 11?? nie mozna puscic wszystkich skladow do zajezdni?? jakos brak tu logiki....
- 1 4
-
2009-03-20 18:24
jak to po co?!
jedynka jest mega potrzebna! na chełm jeździ bardzo dużo ludzi bo tu jest węzeł przesiadkowy do dalszych dzielnic. a do 11 wsiadają ludzie jeżdzący np. tylko na odcinku wrzeszcz - gdańsk główny i "zajmują miejsca" ludziom, którzy jadą aż na pętlę (a takich jest bardzo wielu). więc jedynka jest potrzebna, żeby móc bardziej komfortowo dojechać do domu...
- 1 0
-
2009-03-19 14:12
żadna nowość
czekam aż będzie news, żę wszystko jest si, ale chyba jeszcze z 20 lat muszę poczekać...
a tramwaje wjadą wszystkie, tylko nie wszystkie są przygotowane do zjazdu z chełmu.- 2 0
-
2009-03-19 14:19
rower
- 0 1
-
2009-03-19 14:20
rower (1)
a ja wam wszystkim proponuje rower.
- 2 5
-
2009-03-19 19:06
Już widzę 75 letnią babinę jak dyma pod górkę na Armii Krajowej.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.