• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Linia 11: tłok na przystankach, tłok w tramwajach

Michał Brancewicz
18 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Linia 11 połączyła w końcu Chełm z Wrzeszczem. Jednak komfort jazdy jest jak na razie wątpliwy. Linia 11 połączyła w końcu Chełm z Wrzeszczem. Jednak komfort jazdy jest jak na razie wątpliwy.

Wydłużenie trasy linii 11 na czas remontu ul. 3 Maja pokazuje, że sprawne kursowanie tramwajów z Chełmu do Wrzeszcza jest logistycznym wyzwaniem. Problemem pozostaje ilość tramwajów mogąca wspiąć się na chełmskie wzniesienie.



Od 14 marca wyłączony z ruchu został fragment ul. 3 Maja od al. Armii Krajowej do Huciska. Zawieszona została linia nr 1, a w jej miejsce wprowadzono 11 i 91. - Podczas budowy kolektora deszczowego natrafiliśmy na piwnicę po byłym szpitalu z osiemnastego wieku i musimy ją rozebrać - mówi Piotr Dańko, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Prace idą zgodnie z planem, mogą się nawet skończyć dzień wcześniej.

Oznacza to, że 21 lub 22 marca ruch zostanie przywrócony. Wtedy też zniknie linia 91, wróci "jedynka", a tramwaj nr 11 pozostanie na swojej nowej trasie z Pętli Witosa do zajezdni na Abrahama.

Przypadkowy remont stał się okazją do sprawdzenia jak przewoźnik jest przygotowany do oczekiwanego od dawna wydłużenia trasy najmłodszej gdańskiej linii. I trzeba powiedzieć, że jest kiepsko. Tramwaje kursują rzadziej niż za czasów kursowania jedynki, a to przekłada się na wzrost liczby pasażerów podczas każdego kursu.

- ZKM dysponuje tylko jedenastoma składami mogącymi wjechać pod górę, z czego trzy obsługują linię 91 a osiem linię 11 - przyznaje Jakub Hoły p.o rzecznika prasowego ZTM Gdańsk.

Schemat jest więc prosty. Brak większej ilości tramwajów powoduje, że nie mogą one jeździć częściej. Dodatkowo tłok w kursujących na trasie z Chełmu do Wrzeszcza tramwajach wynika z ich pojemności. Dortmund jest w stanie pomieścić 180 osób, a Bombardier 190. To mało w porównaniu ze starymi tramwajami typu 105Na, które są w stanie pomieścić 125 osób w jednym wagonie, a najczęściej kursują po dwa. Powszechnie jednak wiadomo, że nie są one w stanie bezpiecznie wyhamować zjeżdżając z Chełmu.

Teraz w godzinach szczytu 8 składów "jedenastki" może kursować nie częściej niż co 10 minut, gdyby jednak zlikwidować zupełnie linię 91 i wszystkie składy przerzucić na trasę do Wrzeszcza, to na 65 minutową trasę Chełm - Abrahama - Chełm tramwaje mogłyby wyjeżdżać mniej więcej co 7 minut. Według ZTM-u to byłby jednak problem. - Mogłyby zacząć się tworzyć korki tramwajowe, szczególnie na takich skrzyżowaniach jak Hucisko, które ma kiepską przepustowość - przekonuje.

- Obecnie na Hucisku panuje zasada, że bez względu ile trwa zielone światło dla tramwaju, to ciężko by przejechał więcej niż jeden w jednym kierunku, w jednym cyklu - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu ZDiZ w Gdańsku. - To oznacza, że w godzinę od strony dworca we kierunku Lotu i Siedlec przejedzie około 37 - 38 składów.

Kierownik przyznaje, że na razie nie było żadnych sygnałów aby zmiana trasy i częstotliwości kursowania linii 11 spowodowała jakieś utrudnienia.

By tramwaj z Chełmu mógł dojeżdżać do Dworca Głównego PKP, na czym zależało wielu pasażerom musi mieć gdzie zawrócić. Jednak pętla na Abrahama nie jest pierwszym takim miejscem. Można byłoby puścić tramwaj w stronę Klinicznej np. po trasie wzdłuż stoczni, a następnie poprzez Operę do al. Zwycięstwa i z powrotem do centrum lub odwrotnie.

ZTM ma argumenty czemu nie skorzystał z takiej koncepcji. - Stan techniczny pętli przy klinicznej pozostawia wiele do życzenia, poza tym taka trasa byłaby trasą trochę donikąd - wyjaśnia Jakub Hoły.

Mimo takich problemów ZTM nie rezygnuje ze swojej planów pozostawienia linii 11 po remoncie. Trasę wciąż będzie obsługiwało osiem składów, a pozostałe trzy wrócą na linię nr 1. Oznacza to, że obie linie będą kursowały w godzinach szczytu (6 godzin dziennie) co 10 minut naprzemiennie. W innych porach niewykluczone, że rzadziej.

Opinie (238) 1 zablokowana

  • metro???

    • 0 2

  • metro raczej mogłoby być niebezpieczne bo rozkopią pół miasta a potem standardowo zabraknie środków, lub cos się "znajdzie" po drodze i pół miasta sparaliżowane jak znalazł!!!!

    • 1 1

  • Piwnica z XVIIIw.

    Mam nadzieję że stanowisko zostanie odpowiednio przebadane i udokumentowane, skoro "natrafiono na nie przypadkowo".

    • 3 0

  • Panie rzeczniku Hoły

    Jesteś Pan Głupi, jak uważasz Pan że trasa na Kliniczną jest donikąd. No rzeczywiście trasa 91 to "Szczyt" inteligencji rodem z umysłu Antoniego Szczyta!! Piechotą sobie ludzie szybciej z Chełmu zejdą niż tym Pana klamotem dojadą na Kartuską. Ale cóż mamy kryzys, a decyzje i działanie Pana zarządu doprowadzą tylko do tego że kolejna partia wk.... pasażerów wróci do swoich aut, bądź nabędzie nowe! I w ten oto sposób wzrośnie sprzedarz aut, zahamuje Pan kryzys w branży motoryzacyjnej. Brawo Panie Hoły, jestem ciekaw co za szkołe Pan kończyłeś, pewnie żadnej i wujek Pana wkręcił do roboty w urzędzie miejskim. Nigdzie Pan się nienadawałeś to dali Pana do komunikacji. "Na tym każdy się zna, przeca każdy kiedyś jechał tramwajem"... Żal D.... ściska. Macie Irlandię w wersji Adamowicza którą sami sobie wybraliście.

    • 6 0

  • Trochę do nikąd to jest teraz!!!

    Wystarczy spojrzeć na napełnienie 91 na odcinku Hucisko - Siedlce i powrót aby wiedziec że jest to linia do nikąd.Pętla na Klinicznej może nie powala swoim stanem na kolana ale chętnych do korzystania z tej trasy było by znacznie więcej!!!

    • 4 1

  • Brzeźno plaża Chełm (1)

    Brzeźno plaża - Chełm

    to najlepszy sposób

    • 2 0

    • petla w brzeznie na plazy tez ma zly stan techniczny na nieremontowanym odcinku

      • 0 0

  • bo co za idiota puszcza tramwaj przez i tak już zatłoczone hucisko.

    • 0 0

  • 1ka do Klinicznej (1)

    "ZTM ma argumenty czemu nie skorzystał z takiej koncepcji. - Stan techniczny pętli przy klinicznej pozostawia wiele do życzenia, poza tym taka trasa byłaby trasą trochę donikąd - wyjaśnia Jakub Hoły."

    1. A co jeśli pominąć pętlę Kliniczna i z Jana z Kolna puścić tramwaj prosto w ulice Kliniczną - Hallera - Zwycięstwa? Postoje tramwajów można pozostawić na pętli na Chełmie.

    2. Donikąd?
    i) Pasażerowie mieliby możliwość przesiadki pod dworcem głównym na tramwaje w kierunku Wrzeszcza,Oliwy,Przymorza,Jelitkowa... - na jedym przystanku wysiadam i wsadam
    ii) dworzec główny - przesiadka na SKMę, dojazd na pociąg PKP
    iii) stocznia i przyległości
    iv) gdyby pominąć postój na pętli Kliniczna, to pewnie spora ilość studentów dojeższających do AMG przy Klinicznej i na PG rezygnowała by z przesiadki dojeżdżała do celu 1ką

    • 2 2

    • pan Hoły i tak nie zrozumie, szkoda czasu...

      • 0 0

  • re zadowolony

    baranie ty wsiadasz i jesteś na swoich Stogach a ja z Chełma muszę się przesiadać aby dalej dojechać na Kowale

    • 0 1

  • 11

    dobrze ze 11 chociaz zostaje bo gdyby miala wrocic 1 na starych zasadach to porazka by byla.chociaz ta 1 moglaby jechac dalej, no ale jak sie nie ma co sie lubi to sie lubi co sie ma.pocieszenie ze 11 zostaje:)

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane