- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Linia 11: tłok na przystankach, tłok w tramwajach
Wydłużenie trasy linii 11 na czas remontu ul. 3 Maja pokazuje, że sprawne kursowanie tramwajów z Chełmu do Wrzeszcza jest logistycznym wyzwaniem. Problemem pozostaje ilość tramwajów mogąca wspiąć się na chełmskie wzniesienie.
Od 14 marca wyłączony z ruchu został fragment ul. 3 Maja od al. Armii Krajowej do Huciska. Zawieszona została linia nr 1, a w jej miejsce wprowadzono 11 i 91. - Podczas budowy kolektora deszczowego natrafiliśmy na piwnicę po byłym szpitalu z osiemnastego wieku i musimy ją rozebrać - mówi Piotr Dańko, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Prace idą zgodnie z planem, mogą się nawet skończyć dzień wcześniej.
Oznacza to, że 21 lub 22 marca ruch zostanie przywrócony. Wtedy też zniknie linia 91, wróci "jedynka", a tramwaj nr 11 pozostanie na swojej nowej trasie z Pętli Witosa do zajezdni na Abrahama.
Przypadkowy remont stał się okazją do sprawdzenia jak przewoźnik jest przygotowany do oczekiwanego od dawna wydłużenia trasy najmłodszej gdańskiej linii. I trzeba powiedzieć, że jest kiepsko. Tramwaje kursują rzadziej niż za czasów kursowania jedynki, a to przekłada się na wzrost liczby pasażerów podczas każdego kursu.
- ZKM dysponuje tylko jedenastoma składami mogącymi wjechać pod górę, z czego trzy obsługują linię 91 a osiem linię 11 - przyznaje Jakub Hoły p.o rzecznika prasowego ZTM Gdańsk.
Schemat jest więc prosty. Brak większej ilości tramwajów powoduje, że nie mogą one jeździć częściej. Dodatkowo tłok w kursujących na trasie z Chełmu do Wrzeszcza tramwajach wynika z ich pojemności. Dortmund jest w stanie pomieścić 180 osób, a Bombardier 190. To mało w porównaniu ze starymi tramwajami typu 105Na, które są w stanie pomieścić 125 osób w jednym wagonie, a najczęściej kursują po dwa. Powszechnie jednak wiadomo, że nie są one w stanie bezpiecznie wyhamować zjeżdżając z Chełmu.
Teraz w godzinach szczytu 8 składów "jedenastki" może kursować nie częściej niż co 10 minut, gdyby jednak zlikwidować zupełnie linię 91 i wszystkie składy przerzucić na trasę do Wrzeszcza, to na 65 minutową trasę Chełm - Abrahama - Chełm tramwaje mogłyby wyjeżdżać mniej więcej co 7 minut. Według ZTM-u to byłby jednak problem. - Mogłyby zacząć się tworzyć korki tramwajowe, szczególnie na takich skrzyżowaniach jak Hucisko, które ma kiepską przepustowość - przekonuje.
- Obecnie na Hucisku panuje zasada, że bez względu ile trwa zielone światło dla tramwaju, to ciężko by przejechał więcej niż jeden w jednym kierunku, w jednym cyklu - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu ZDiZ w Gdańsku. - To oznacza, że w godzinę od strony dworca we kierunku Lotu i Siedlec przejedzie około 37 - 38 składów.
Kierownik przyznaje, że na razie nie było żadnych sygnałów aby zmiana trasy i częstotliwości kursowania linii 11 spowodowała jakieś utrudnienia.
By tramwaj z Chełmu mógł dojeżdżać do Dworca Głównego PKP, na czym zależało wielu pasażerom musi mieć gdzie zawrócić. Jednak pętla na Abrahama nie jest pierwszym takim miejscem. Można byłoby puścić tramwaj w stronę Klinicznej np. po trasie wzdłuż stoczni, a następnie poprzez Operę do al. Zwycięstwa i z powrotem do centrum lub odwrotnie.
ZTM ma argumenty czemu nie skorzystał z takiej koncepcji. - Stan techniczny pętli przy klinicznej pozostawia wiele do życzenia, poza tym taka trasa byłaby trasą trochę donikąd - wyjaśnia Jakub Hoły.
Mimo takich problemów ZTM nie rezygnuje ze swojej planów pozostawienia linii 11 po remoncie. Trasę wciąż będzie obsługiwało osiem składów, a pozostałe trzy wrócą na linię nr 1. Oznacza to, że obie linie będą kursowały w godzinach szczytu (6 godzin dziennie) co 10 minut naprzemiennie. W innych porach niewykluczone, że rzadziej.
Opinie (238) 1 zablokowana
-
2009-03-19 14:44
metro???
- 0 2
-
2009-03-19 14:45
metro raczej mogłoby być niebezpieczne bo rozkopią pół miasta a potem standardowo zabraknie środków, lub cos się "znajdzie" po drodze i pół miasta sparaliżowane jak znalazł!!!!
- 1 1
-
2009-03-19 15:19
Piwnica z XVIIIw.
Mam nadzieję że stanowisko zostanie odpowiednio przebadane i udokumentowane, skoro "natrafiono na nie przypadkowo".
- 3 0
-
2009-03-19 16:38
Panie rzeczniku Hoły
Jesteś Pan Głupi, jak uważasz Pan że trasa na Kliniczną jest donikąd. No rzeczywiście trasa 91 to "Szczyt" inteligencji rodem z umysłu Antoniego Szczyta!! Piechotą sobie ludzie szybciej z Chełmu zejdą niż tym Pana klamotem dojadą na Kartuską. Ale cóż mamy kryzys, a decyzje i działanie Pana zarządu doprowadzą tylko do tego że kolejna partia wk.... pasażerów wróci do swoich aut, bądź nabędzie nowe! I w ten oto sposób wzrośnie sprzedarz aut, zahamuje Pan kryzys w branży motoryzacyjnej. Brawo Panie Hoły, jestem ciekaw co za szkołe Pan kończyłeś, pewnie żadnej i wujek Pana wkręcił do roboty w urzędzie miejskim. Nigdzie Pan się nienadawałeś to dali Pana do komunikacji. "Na tym każdy się zna, przeca każdy kiedyś jechał tramwajem"... Żal D.... ściska. Macie Irlandię w wersji Adamowicza którą sami sobie wybraliście.
- 6 0
-
2009-03-19 16:39
Trochę do nikąd to jest teraz!!!
Wystarczy spojrzeć na napełnienie 91 na odcinku Hucisko - Siedlce i powrót aby wiedziec że jest to linia do nikąd.Pętla na Klinicznej może nie powala swoim stanem na kolana ale chętnych do korzystania z tej trasy było by znacznie więcej!!!
- 4 1
-
2009-03-19 17:21
Brzeźno plaża Chełm (1)
Brzeźno plaża - Chełm
to najlepszy sposób- 2 0
-
2009-03-20 08:07
petla w brzeznie na plazy tez ma zly stan techniczny na nieremontowanym odcinku
- 0 0
-
2009-03-19 17:22
bo co za idiota puszcza tramwaj przez i tak już zatłoczone hucisko.
- 0 0
-
2009-03-19 19:51
1ka do Klinicznej (1)
"ZTM ma argumenty czemu nie skorzystał z takiej koncepcji. - Stan techniczny pętli przy klinicznej pozostawia wiele do życzenia, poza tym taka trasa byłaby trasą trochę donikąd - wyjaśnia Jakub Hoły."
1. A co jeśli pominąć pętlę Kliniczna i z Jana z Kolna puścić tramwaj prosto w ulice Kliniczną - Hallera - Zwycięstwa? Postoje tramwajów można pozostawić na pętli na Chełmie.
2. Donikąd?
i) Pasażerowie mieliby możliwość przesiadki pod dworcem głównym na tramwaje w kierunku Wrzeszcza,Oliwy,Przymorza,Jelitkowa... - na jedym przystanku wysiadam i wsadam
ii) dworzec główny - przesiadka na SKMę, dojazd na pociąg PKP
iii) stocznia i przyległości
iv) gdyby pominąć postój na pętli Kliniczna, to pewnie spora ilość studentów dojeższających do AMG przy Klinicznej i na PG rezygnowała by z przesiadki dojeżdżała do celu 1ką- 2 2
-
2009-03-20 19:23
pan Hoły i tak nie zrozumie, szkoda czasu...
- 0 0
-
2009-03-19 19:56
re zadowolony
baranie ty wsiadasz i jesteś na swoich Stogach a ja z Chełma muszę się przesiadać aby dalej dojechać na Kowale
- 0 1
-
2009-03-19 20:19
11
dobrze ze 11 chociaz zostaje bo gdyby miala wrocic 1 na starych zasadach to porazka by byla.chociaz ta 1 moglaby jechac dalej, no ale jak sie nie ma co sie lubi to sie lubi co sie ma.pocieszenie ze 11 zostaje:)
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.