• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Linia 11: tłok na przystankach, tłok w tramwajach

Michał Brancewicz
18 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Linia 11 połączyła w końcu Chełm z Wrzeszczem. Jednak komfort jazdy jest jak na razie wątpliwy. Linia 11 połączyła w końcu Chełm z Wrzeszczem. Jednak komfort jazdy jest jak na razie wątpliwy.

Wydłużenie trasy linii 11 na czas remontu ul. 3 Maja pokazuje, że sprawne kursowanie tramwajów z Chełmu do Wrzeszcza jest logistycznym wyzwaniem. Problemem pozostaje ilość tramwajów mogąca wspiąć się na chełmskie wzniesienie.



Od 14 marca wyłączony z ruchu został fragment ul. 3 Maja od al. Armii Krajowej do Huciska. Zawieszona została linia nr 1, a w jej miejsce wprowadzono 11 i 91. - Podczas budowy kolektora deszczowego natrafiliśmy na piwnicę po byłym szpitalu z osiemnastego wieku i musimy ją rozebrać - mówi Piotr Dańko, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Prace idą zgodnie z planem, mogą się nawet skończyć dzień wcześniej.

Oznacza to, że 21 lub 22 marca ruch zostanie przywrócony. Wtedy też zniknie linia 91, wróci "jedynka", a tramwaj nr 11 pozostanie na swojej nowej trasie z Pętli Witosa do zajezdni na Abrahama.

Przypadkowy remont stał się okazją do sprawdzenia jak przewoźnik jest przygotowany do oczekiwanego od dawna wydłużenia trasy najmłodszej gdańskiej linii. I trzeba powiedzieć, że jest kiepsko. Tramwaje kursują rzadziej niż za czasów kursowania jedynki, a to przekłada się na wzrost liczby pasażerów podczas każdego kursu.

- ZKM dysponuje tylko jedenastoma składami mogącymi wjechać pod górę, z czego trzy obsługują linię 91 a osiem linię 11 - przyznaje Jakub Hoły p.o rzecznika prasowego ZTM Gdańsk.

Schemat jest więc prosty. Brak większej ilości tramwajów powoduje, że nie mogą one jeździć częściej. Dodatkowo tłok w kursujących na trasie z Chełmu do Wrzeszcza tramwajach wynika z ich pojemności. Dortmund jest w stanie pomieścić 180 osób, a Bombardier 190. To mało w porównaniu ze starymi tramwajami typu 105Na, które są w stanie pomieścić 125 osób w jednym wagonie, a najczęściej kursują po dwa. Powszechnie jednak wiadomo, że nie są one w stanie bezpiecznie wyhamować zjeżdżając z Chełmu.

Teraz w godzinach szczytu 8 składów "jedenastki" może kursować nie częściej niż co 10 minut, gdyby jednak zlikwidować zupełnie linię 91 i wszystkie składy przerzucić na trasę do Wrzeszcza, to na 65 minutową trasę Chełm - Abrahama - Chełm tramwaje mogłyby wyjeżdżać mniej więcej co 7 minut. Według ZTM-u to byłby jednak problem. - Mogłyby zacząć się tworzyć korki tramwajowe, szczególnie na takich skrzyżowaniach jak Hucisko, które ma kiepską przepustowość - przekonuje.

- Obecnie na Hucisku panuje zasada, że bez względu ile trwa zielone światło dla tramwaju, to ciężko by przejechał więcej niż jeden w jednym kierunku, w jednym cyklu - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu ZDiZ w Gdańsku. - To oznacza, że w godzinę od strony dworca we kierunku Lotu i Siedlec przejedzie około 37 - 38 składów.

Kierownik przyznaje, że na razie nie było żadnych sygnałów aby zmiana trasy i częstotliwości kursowania linii 11 spowodowała jakieś utrudnienia.

By tramwaj z Chełmu mógł dojeżdżać do Dworca Głównego PKP, na czym zależało wielu pasażerom musi mieć gdzie zawrócić. Jednak pętla na Abrahama nie jest pierwszym takim miejscem. Można byłoby puścić tramwaj w stronę Klinicznej np. po trasie wzdłuż stoczni, a następnie poprzez Operę do al. Zwycięstwa i z powrotem do centrum lub odwrotnie.

ZTM ma argumenty czemu nie skorzystał z takiej koncepcji. - Stan techniczny pętli przy klinicznej pozostawia wiele do życzenia, poza tym taka trasa byłaby trasą trochę donikąd - wyjaśnia Jakub Hoły.

Mimo takich problemów ZTM nie rezygnuje ze swojej planów pozostawienia linii 11 po remoncie. Trasę wciąż będzie obsługiwało osiem składów, a pozostałe trzy wrócą na linię nr 1. Oznacza to, że obie linie będą kursowały w godzinach szczytu (6 godzin dziennie) co 10 minut naprzemiennie. W innych porach niewykluczone, że rzadziej.

Opinie (238) 1 zablokowana

  • Wystarczy umnieścić naklejki VIP na tramwajach linii 11 i wszystko będzie git

    Wszyszy będą zadowoleni.

    • 3 0

  • Jedenastka rządzi :-)

    Jedenastka jest rewelacyjna. Od czasu jak zaczęła jeździć w godzinach dojazdów do pracy to wg mnie najlepszy tramwaj. Jeżdżę nią codziennie ok. 7 rano i po południu ok. 16-tej. Wcale nie jest przepełniona, jeździ się cudownie komfortowo.
    W przeciwieństwie do starych tramwajów nic nie trzeszczy nic nie szarpie, nie śmierdzi jakby się już paliła i drzwi się zawsze zamykają :-)
    Po prostu jedenastka rządzi!!!!! Nic nie zmieniajcie. Jest perfekcyjnie.

    • 1 0

  • 11 jedzie do dworca super ale dlaczego przy dworcu nie można przesiąść się z tramwaju na tramwaj mimo długiego przystanku trzeba czekac aż odjedzie np 10 a przyjedzie 11 . Tak jest o 5 25 gdzie jadą do pracy stoczniowcy a 10 ucieka im sprzed nosa , przecież to można poprawić . Prośba o poprawienie rozkładu jazdy tuż po otwarciu trasy skończyła się odpowiedzią że moje sugestie zostaną wzięte pod uwagę .Na tym się skończyło rozkład jazdy pokrywający się z innymi tramwajami pozostał bez zmian

    • 5 0

  • A jak człowiek niepełnosprawny ma dojechac na Siedlce i do Jasienia?

    Po zmianie trasy tramwaju z Chełmu.Może pracownicy ztm bedą go znosili i wnosili po schodach.

    • 1 0

  • ROZKŁAD JAZDY !!

    Według rozkładu jazdy na przystanku Dworca Głównego
    tramwaju nr 11 =>http://www.ztm.gda.pl/rozklady/rozklad-011R-7-2-p.html
    tramwaju nr 10 =>http://ztm.trojmiasto.pl/rozklad-010R-8-2.html
    wyraźnie widać, że 11 jadąca z Chełmu jest przed 10 , a dlaczego w rzeczywistości rozkład mija się z celem?? I pracownicy wielu zakładów pracy np. Stocznie mieszczących się na trasie 10 muszą iść na piechotę lub czekać do następnej 10 .

    • 2 0

  • Co za kretyn wymyslil, zeby tylko jeden tramwaj mogl stanac na przystanku przy Dworcu Gl. Przeciez tam w porze szczytu nie da sie wejsc ani wyjsc z tunelu bez przepuchania sie w tlumie. Ludzie pala papierosy przy wyjsciu z tunelu, wisza na poreczach, to jakas paranoja. Moze niech tramwaje staja w polowie przystanku, jesli moze stawac tylko jeden w ciagu tygodnia. Moze to pomoze, aby ludzie nie tloczyli sie przy waskim, jednym zejsciu do tunelu. Szkoda, ze nikt nie pomyslal o drugim tunelu na koncu peronu, na pewno bylo by luzniej. ehhhh...

    • 3 0

  • widziałem wczoraj (1)

    kupsko psie a może i nie> w tramwaju 12 jak do pracy jechałem i co?A nic -cap się roznosił i każdy omijał wysepkę łajna a ja tam znalazłem wolne miejsce stojące bez ocierania przez innych co jak co ale capiło :/ale bez ocierania ;)

    • 0 0

    • ;)

      cap to podstawa wolności ;D

      • 0 0

  • Dopiero widać skalę potrzeb.

    I nie jest tak, jak nam nieraz wmawiano, że najlepsze są krótkie linie i przesiadki bez końca. Jak widać, taka właśnie linia jest teraz ogromnie potrzebna, tym bardziej po bzdurnej, bezsensownej decyzji o zdjęciu B z Alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej. Zdaję sobie sprawę z przyczyny trudności. W momencie otwarcia linii na Chełm obiecywano nam połączenie z Wrzeszczem jeszcze w ubiegłym roku. Trzymam kciuki za ZTM, żeby udało się to bardzo potrzebne połączenie utrzymać.

    • 1 0

  • Piwnice z 18. wieku

    O Matko! Przecież takie piwnice to zabytek!!!! I chcą je ROZBIERAĆ!!!Gdzie jest Miejski Konserwator Zabytków?! Ludzie! A Wy o tramwajach...

    • 0 0

  • " w porównaniu ze starymi tramwajami typu 105Na, które są w stanie pomieścić 125 osób w jednym wagonie, a najczęściej kursują (1)

    po dwa. Jak do jednego wagonu 105Na wejdzie 125 osób to ja jestem cesarzową Japonii. Te trupy ledwo pomieszczą jakieś 70, góra 80 osób.

    • 0 0

    • a ja mam czasem wrażenie jakby w jednym wagonie było conajmniej 200 sardynek.. szczególnie przed 8 rano..

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane