- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Linia 11: tłok na przystankach, tłok w tramwajach
Wydłużenie trasy linii 11 na czas remontu ul. 3 Maja pokazuje, że sprawne kursowanie tramwajów z Chełmu do Wrzeszcza jest logistycznym wyzwaniem. Problemem pozostaje ilość tramwajów mogąca wspiąć się na chełmskie wzniesienie.
Od 14 marca wyłączony z ruchu został fragment ul. 3 Maja od al. Armii Krajowej do Huciska. Zawieszona została linia nr 1, a w jej miejsce wprowadzono 11 i 91. - Podczas budowy kolektora deszczowego natrafiliśmy na piwnicę po byłym szpitalu z osiemnastego wieku i musimy ją rozebrać - mówi Piotr Dańko, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Prace idą zgodnie z planem, mogą się nawet skończyć dzień wcześniej.
Oznacza to, że 21 lub 22 marca ruch zostanie przywrócony. Wtedy też zniknie linia 91, wróci "jedynka", a tramwaj nr 11 pozostanie na swojej nowej trasie z Pętli Witosa do zajezdni na Abrahama.
Przypadkowy remont stał się okazją do sprawdzenia jak przewoźnik jest przygotowany do oczekiwanego od dawna wydłużenia trasy najmłodszej gdańskiej linii. I trzeba powiedzieć, że jest kiepsko. Tramwaje kursują rzadziej niż za czasów kursowania jedynki, a to przekłada się na wzrost liczby pasażerów podczas każdego kursu.
- ZKM dysponuje tylko jedenastoma składami mogącymi wjechać pod górę, z czego trzy obsługują linię 91 a osiem linię 11 - przyznaje Jakub Hoły p.o rzecznika prasowego ZTM Gdańsk.
Schemat jest więc prosty. Brak większej ilości tramwajów powoduje, że nie mogą one jeździć częściej. Dodatkowo tłok w kursujących na trasie z Chełmu do Wrzeszcza tramwajach wynika z ich pojemności. Dortmund jest w stanie pomieścić 180 osób, a Bombardier 190. To mało w porównaniu ze starymi tramwajami typu 105Na, które są w stanie pomieścić 125 osób w jednym wagonie, a najczęściej kursują po dwa. Powszechnie jednak wiadomo, że nie są one w stanie bezpiecznie wyhamować zjeżdżając z Chełmu.
Teraz w godzinach szczytu 8 składów "jedenastki" może kursować nie częściej niż co 10 minut, gdyby jednak zlikwidować zupełnie linię 91 i wszystkie składy przerzucić na trasę do Wrzeszcza, to na 65 minutową trasę Chełm - Abrahama - Chełm tramwaje mogłyby wyjeżdżać mniej więcej co 7 minut. Według ZTM-u to byłby jednak problem. - Mogłyby zacząć się tworzyć korki tramwajowe, szczególnie na takich skrzyżowaniach jak Hucisko, które ma kiepską przepustowość - przekonuje.
- Obecnie na Hucisku panuje zasada, że bez względu ile trwa zielone światło dla tramwaju, to ciężko by przejechał więcej niż jeden w jednym kierunku, w jednym cyklu - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu ZDiZ w Gdańsku. - To oznacza, że w godzinę od strony dworca we kierunku Lotu i Siedlec przejedzie około 37 - 38 składów.
Kierownik przyznaje, że na razie nie było żadnych sygnałów aby zmiana trasy i częstotliwości kursowania linii 11 spowodowała jakieś utrudnienia.
By tramwaj z Chełmu mógł dojeżdżać do Dworca Głównego PKP, na czym zależało wielu pasażerom musi mieć gdzie zawrócić. Jednak pętla na Abrahama nie jest pierwszym takim miejscem. Można byłoby puścić tramwaj w stronę Klinicznej np. po trasie wzdłuż stoczni, a następnie poprzez Operę do al. Zwycięstwa i z powrotem do centrum lub odwrotnie.
ZTM ma argumenty czemu nie skorzystał z takiej koncepcji. - Stan techniczny pętli przy klinicznej pozostawia wiele do życzenia, poza tym taka trasa byłaby trasą trochę donikąd - wyjaśnia Jakub Hoły.
Mimo takich problemów ZTM nie rezygnuje ze swojej planów pozostawienia linii 11 po remoncie. Trasę wciąż będzie obsługiwało osiem składów, a pozostałe trzy wrócą na linię nr 1. Oznacza to, że obie linie będą kursowały w godzinach szczytu (6 godzin dziennie) co 10 minut naprzemiennie. W innych porach niewykluczone, że rzadziej.
Opinie (238) 1 zablokowana
-
2009-03-19 20:38
Wystarczy umnieścić naklejki VIP na tramwajach linii 11 i wszystko będzie git
Wszyszy będą zadowoleni.
- 3 0
-
2009-03-19 21:07
Jedenastka rządzi :-)
Jedenastka jest rewelacyjna. Od czasu jak zaczęła jeździć w godzinach dojazdów do pracy to wg mnie najlepszy tramwaj. Jeżdżę nią codziennie ok. 7 rano i po południu ok. 16-tej. Wcale nie jest przepełniona, jeździ się cudownie komfortowo.
W przeciwieństwie do starych tramwajów nic nie trzeszczy nic nie szarpie, nie śmierdzi jakby się już paliła i drzwi się zawsze zamykają :-)
Po prostu jedenastka rządzi!!!!! Nic nie zmieniajcie. Jest perfekcyjnie.- 1 0
-
2009-03-19 21:10
11 jedzie do dworca super ale dlaczego przy dworcu nie można przesiąść się z tramwaju na tramwaj mimo długiego przystanku trzeba czekac aż odjedzie np 10 a przyjedzie 11 . Tak jest o 5 25 gdzie jadą do pracy stoczniowcy a 10 ucieka im sprzed nosa , przecież to można poprawić . Prośba o poprawienie rozkładu jazdy tuż po otwarciu trasy skończyła się odpowiedzią że moje sugestie zostaną wzięte pod uwagę .Na tym się skończyło rozkład jazdy pokrywający się z innymi tramwajami pozostał bez zmian
- 5 0
-
2009-03-19 21:29
A jak człowiek niepełnosprawny ma dojechac na Siedlce i do Jasienia?
Po zmianie trasy tramwaju z Chełmu.Może pracownicy ztm bedą go znosili i wnosili po schodach.
- 1 0
-
2009-03-19 22:48
ROZKŁAD JAZDY !!
Według rozkładu jazdy na przystanku Dworca Głównego
tramwaju nr 11 =>http://www.ztm.gda.pl/rozklady/rozklad-011R-7-2-p.html
tramwaju nr 10 =>http://ztm.trojmiasto.pl/rozklad-010R-8-2.html
wyraźnie widać, że 11 jadąca z Chełmu jest przed 10 , a dlaczego w rzeczywistości rozkład mija się z celem?? I pracownicy wielu zakładów pracy np. Stocznie mieszczących się na trasie 10 muszą iść na piechotę lub czekać do następnej 10 .- 2 0
-
2009-03-19 23:57
Co za kretyn wymyslil, zeby tylko jeden tramwaj mogl stanac na przystanku przy Dworcu Gl. Przeciez tam w porze szczytu nie da sie wejsc ani wyjsc z tunelu bez przepuchania sie w tlumie. Ludzie pala papierosy przy wyjsciu z tunelu, wisza na poreczach, to jakas paranoja. Moze niech tramwaje staja w polowie przystanku, jesli moze stawac tylko jeden w ciagu tygodnia. Moze to pomoze, aby ludzie nie tloczyli sie przy waskim, jednym zejsciu do tunelu. Szkoda, ze nikt nie pomyslal o drugim tunelu na koncu peronu, na pewno bylo by luzniej. ehhhh...
- 3 0
-
2009-03-20 00:00
widziałem wczoraj (1)
kupsko psie a może i nie> w tramwaju 12 jak do pracy jechałem i co?A nic -cap się roznosił i każdy omijał wysepkę łajna a ja tam znalazłem wolne miejsce stojące bez ocierania przez innych co jak co ale capiło :/ale bez ocierania ;)
- 0 0
-
2009-03-20 00:02
;)
cap to podstawa wolności ;D
- 0 0
-
2009-03-20 01:39
Dopiero widać skalę potrzeb.
I nie jest tak, jak nam nieraz wmawiano, że najlepsze są krótkie linie i przesiadki bez końca. Jak widać, taka właśnie linia jest teraz ogromnie potrzebna, tym bardziej po bzdurnej, bezsensownej decyzji o zdjęciu B z Alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej. Zdaję sobie sprawę z przyczyny trudności. W momencie otwarcia linii na Chełm obiecywano nam połączenie z Wrzeszczem jeszcze w ubiegłym roku. Trzymam kciuki za ZTM, żeby udało się to bardzo potrzebne połączenie utrzymać.
- 1 0
-
2009-03-20 22:26
Piwnice z 18. wieku
O Matko! Przecież takie piwnice to zabytek!!!! I chcą je ROZBIERAĆ!!!Gdzie jest Miejski Konserwator Zabytków?! Ludzie! A Wy o tramwajach...
- 0 0
-
2009-03-20 23:59
" w porównaniu ze starymi tramwajami typu 105Na, które są w stanie pomieścić 125 osób w jednym wagonie, a najczęściej kursują (1)
po dwa. Jak do jednego wagonu 105Na wejdzie 125 osób to ja jestem cesarzową Japonii. Te trupy ledwo pomieszczą jakieś 70, góra 80 osób.
- 0 0
-
2009-03-23 15:29
a ja mam czasem wrażenie jakby w jednym wagonie było conajmniej 200 sardynek.. szczególnie przed 8 rano..
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.