• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Linia 11: tłok na przystankach, tłok w tramwajach

Michał Brancewicz
18 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Linia 11 połączyła w końcu Chełm z Wrzeszczem. Jednak komfort jazdy jest jak na razie wątpliwy. Linia 11 połączyła w końcu Chełm z Wrzeszczem. Jednak komfort jazdy jest jak na razie wątpliwy.

Wydłużenie trasy linii 11 na czas remontu ul. 3 Maja pokazuje, że sprawne kursowanie tramwajów z Chełmu do Wrzeszcza jest logistycznym wyzwaniem. Problemem pozostaje ilość tramwajów mogąca wspiąć się na chełmskie wzniesienie.



Od 14 marca wyłączony z ruchu został fragment ul. 3 Maja od al. Armii Krajowej do Huciska. Zawieszona została linia nr 1, a w jej miejsce wprowadzono 11 i 91. - Podczas budowy kolektora deszczowego natrafiliśmy na piwnicę po byłym szpitalu z osiemnastego wieku i musimy ją rozebrać - mówi Piotr Dańko, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Prace idą zgodnie z planem, mogą się nawet skończyć dzień wcześniej.

Oznacza to, że 21 lub 22 marca ruch zostanie przywrócony. Wtedy też zniknie linia 91, wróci "jedynka", a tramwaj nr 11 pozostanie na swojej nowej trasie z Pętli Witosa do zajezdni na Abrahama.

Przypadkowy remont stał się okazją do sprawdzenia jak przewoźnik jest przygotowany do oczekiwanego od dawna wydłużenia trasy najmłodszej gdańskiej linii. I trzeba powiedzieć, że jest kiepsko. Tramwaje kursują rzadziej niż za czasów kursowania jedynki, a to przekłada się na wzrost liczby pasażerów podczas każdego kursu.

- ZKM dysponuje tylko jedenastoma składami mogącymi wjechać pod górę, z czego trzy obsługują linię 91 a osiem linię 11 - przyznaje Jakub Hoły p.o rzecznika prasowego ZTM Gdańsk.

Schemat jest więc prosty. Brak większej ilości tramwajów powoduje, że nie mogą one jeździć częściej. Dodatkowo tłok w kursujących na trasie z Chełmu do Wrzeszcza tramwajach wynika z ich pojemności. Dortmund jest w stanie pomieścić 180 osób, a Bombardier 190. To mało w porównaniu ze starymi tramwajami typu 105Na, które są w stanie pomieścić 125 osób w jednym wagonie, a najczęściej kursują po dwa. Powszechnie jednak wiadomo, że nie są one w stanie bezpiecznie wyhamować zjeżdżając z Chełmu.

Teraz w godzinach szczytu 8 składów "jedenastki" może kursować nie częściej niż co 10 minut, gdyby jednak zlikwidować zupełnie linię 91 i wszystkie składy przerzucić na trasę do Wrzeszcza, to na 65 minutową trasę Chełm - Abrahama - Chełm tramwaje mogłyby wyjeżdżać mniej więcej co 7 minut. Według ZTM-u to byłby jednak problem. - Mogłyby zacząć się tworzyć korki tramwajowe, szczególnie na takich skrzyżowaniach jak Hucisko, które ma kiepską przepustowość - przekonuje.

- Obecnie na Hucisku panuje zasada, że bez względu ile trwa zielone światło dla tramwaju, to ciężko by przejechał więcej niż jeden w jednym kierunku, w jednym cyklu - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu ZDiZ w Gdańsku. - To oznacza, że w godzinę od strony dworca we kierunku Lotu i Siedlec przejedzie około 37 - 38 składów.

Kierownik przyznaje, że na razie nie było żadnych sygnałów aby zmiana trasy i częstotliwości kursowania linii 11 spowodowała jakieś utrudnienia.

By tramwaj z Chełmu mógł dojeżdżać do Dworca Głównego PKP, na czym zależało wielu pasażerom musi mieć gdzie zawrócić. Jednak pętla na Abrahama nie jest pierwszym takim miejscem. Można byłoby puścić tramwaj w stronę Klinicznej np. po trasie wzdłuż stoczni, a następnie poprzez Operę do al. Zwycięstwa i z powrotem do centrum lub odwrotnie.

ZTM ma argumenty czemu nie skorzystał z takiej koncepcji. - Stan techniczny pętli przy klinicznej pozostawia wiele do życzenia, poza tym taka trasa byłaby trasą trochę donikąd - wyjaśnia Jakub Hoły.

Mimo takich problemów ZTM nie rezygnuje ze swojej planów pozostawienia linii 11 po remoncie. Trasę wciąż będzie obsługiwało osiem składów, a pozostałe trzy wrócą na linię nr 1. Oznacza to, że obie linie będą kursowały w godzinach szczytu (6 godzin dziennie) co 10 minut naprzemiennie. W innych porach niewykluczone, że rzadziej.

Opinie (238) 1 zablokowana

  • Lisicki i co teraz? pozbyles sie Popiolka

    niby glównego winowajce, a teraz na kogo zwalisz ten bałagan...nie ma na kogo? ..cos wymyslisz - jak zawsze. Czuwaj

    • 3 0

  • Ludzie spokojnie, za parę lat nie będziemy wiedzieć w co całować tramwaje i będziemy się śmiać z samochodów. Takie Hucisko będzie miało ustawiony priorytet dla komunikacji zbiorowej i już.

    Każdy nowy pojazd to zwiększanie przepustowości tras, te mają jeszcze ogromne zapasy. A samochodowy będą stały i stały, a jak już się komuś uda wepchnąć do centrum to tylko po to żeby zasilić w kasę Straż Miejską. Zamiast marudzić powiedzmy sobie szczerze: wszystko dla komunikacji zbiorowej.

    • 8 1

  • Korki na Hucisku !!!

    "Kierownik przyznaje, że na razie nie było żadnych sygnałów aby zmiana trasy i częstotliwości kursowania linii 11 spowodowała jakieś utrudnienia."

    Od czasu remontu na Hucisku pojawiaja się tramwaj za tramwajem, jadąc samochodem prawie nie mozliwe jest skręcenie w lewo jadąc od LOT-u w kier. Auchan.

    • 2 0

  • KIEDY NASTĄPIĄ KOREKTY ROZKŁADÓW JAZDY ????????? (2)

    ZTM i UM powinny przeprowadzić sondaż wśród mieszkańców nt. korekt tras tramwajowych i autobusowych w Gdańsku.
    Każdy z nas-mieszkańców ma swoje przemyślenia i uwagi , które należałoby chociaż częściowo uwglednić.
    Czekamy na szybkie decyzje ZTM i UM i uruchomienie stosownych stron na stronach internetowych miasta , ZTM czy nawet tego portalu.
    CO NA TO INNI INTERNAUCI ????????????????

    • 6 2

    • sondaż sondażem, a kasa kasą... Nie ma diengów!!!

      • 0 0

    • A co tu badać?

      Pasażer chce by tramwaj podjechał na przystanek tuż po jego przyjściu (oczywiście przystanek niedaleko domu) a następnie błyskawicznie dowiózł do celu (oczywiście jak najbliżej). I naturalnie wagon powinien być pusty, a bilet kosztować 1 gr.
      W skrócie: taxi za ułamek ceny.

      • 2 0

  • Tramwaj dwukierunkowy (2)

    A czy nie możńa by wykorzystać faktu, że te Dortmundy są dwukierunkowe? Wystarczyłoby na wysokości Bramy Oliwskiej zrobić mały rozjazd i tam tramwaj zmieniał by kierunek.

    • 3 6

    • (1)

      nie można, bo biegunowość torów (+/- w "prawej", "lewej" szynie) musiałaby być odwracana.

      w Polsce, o czym mało sie mówi, prąd do tramwaju płynie przez szyny a nie linie napowietrzne - to co wisi nad torami jest tylko po to, żeby pantografy na dachu (używane w innych krajach, a w Polsce bezużyteczne) nie sterczały za wysoko, a tylko w bezpiecznej odległości (nie odbierają prądu, ale są włączone w obwód, więc mogłyby na przykład spalić drzewa nad torami).

      na przyszłość uważajcie, żeby nie dotykać dwóch szyn jednocześnie kiedy tramwaj się zbliża i jest bliżej niż 5-10 metrów!

      • 0 2

      • ;)

        • 0 2

  • Trzeba było kolej linową na chełmskie wzgórze zbudować.

    Kibice Gornika Zabrze zaatakowali i obrzucali kamieniami tramwaj z kibicami Lechii. Policja wypuscila gazy. Pani Magda Kołek z telewizji wytarzała się na trawniku.

    • 0 5

  • 11 (1)

    Zamiast pętli na Klinicznej, tramwaj mógłby jechać np. ul. Jana z Kolna i zawracać pod wiaduktem w stronę Gdańska lub z Gdańska za Operą Bałtycką skręcać w ul. Hallera, potem w Kliniczną i dalej ul. Jana z Kolna wracać do Gdańska.

    • 6 3

    • była już o tym mowa, ale urzędasy mówią, że nie da się...

      • 0 0

  • pytanko (1)

    a moze dobrze byłoby puscic jakis tramawaj z chelmu do nowego portu??

    • 1 7

    • a po co?

      • 0 0

  • 11

    W Nowym Porcie i na Stogach jest tak fatalne torowisko, że nowsze tramwaje się tam poprostu nie nadają, a zresztą tam jeżdzi dosyć tramwajów.

    • 6 1

  • Trasa przez dworzec PKP i wezel kliczna

    Trasa przez dworzec PKP i wezel kliczna, to nie jest droga do nikad!

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane