• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnicze plany Gdyni

Michał Sielski
21 listopada 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Wojciech Szczurek uważa, że otwarcie cywilnego portu lotniczego w Babich Dołach to kwestia 4-5 lat. Wojciech Szczurek uważa, że otwarcie cywilnego portu lotniczego w Babich Dołach to kwestia 4-5 lat.
- Mamy szczegółowy harmonogram budowy cywilnego lotniska w Babich Dołach. Mogłoby powstać na przełomie 2011 i 2012 r. - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Dwa lotniska w Trójmieście:

Prezydent Gdyni uzyskał zgodę ministerstwa transportu na to, by niedawno powołana spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo prowadziła inwestycję przekształcenia wojskowego lotniska w Babich Dołach do celów cywilnych. Do tej pory robił to zarząd Portu Lotniczego Gdańsk Rębiechowo.

Michał Sielski: Na początku wokół planów budowy lotniska w Gdyni był wielki entuzjazm. Teraz o tym, że cywilne samoloty będą lądować na Babich Dołach, prezes Portu Lotniczego z Gdańska Włodzimierz Machczyński wypowiada się, delikatnie mówiąc, z wielką rezerwą.

Wojciech Szczurek: I to mnie najbardziej dziwi. Cały czas powtarzam, że najlepiej byłoby tworzyć lotnisko w Gdyni wraz z Portem Lotniczym Gdańsk. Ale przed trzema laty podpisaliśmy dokument, który mówił, że jego władze zajmą się przygotowaniem przebudowy lotniska w Gdyni. Przez dwa lata czekaliśmy i w sprawie nie zrobiono dosłownie nic. Nie chcemy czekać kolejnych lat, więc wzięliśmy sprawy w swoje ręce. Realizacja tego projektu zajmie 4-5 lat, przy założeniu, że zaraz weźmiemy się do pracy. Nie można więc nadal marnować czasu.

Czy w naszym regionie rzeczywiście jest potrzebne drugie cywilne lotnisko? Przecież istniejące w Gdańsku będzie w najbliższych latach znacząco rozbudowane.

Dziś drugiego lotniska nie potrzebujemy. Ale za kilka lat będzie ono niezbędne. Według badań niezależnych ekspertów, zresztą zleconych także przez gdańskie lotnisko, za 3-4 lata liczba pasażerów w naszym województwie będzie min. czterokrotnie większa.

Ale eksperci biorą pod uwagę rok 2012 i piłkarskie mistrzostwa Europy. Potem może już nie być tak różowo.

Proszę zwrócić uwagę np. na to, jak dynamicznie rozwija się sektor małych samolotów. Dziś w Polsce jest już ich kilka tysięcy, z roku na rok coraz więcej. Używany dwuosobowy samolot można kupić za kilkadziesiąt tysięcy złotych, przecież tyle samo kosztuje samochód. Przy lądowaniu takiej maszyny lotnisko musi przeprowadzić niemal tyle samo operacji, jak przy lądowaniu wielkiego boeinga. Latają nimi przecież zazwyczaj zamożni turyści, tacy, na których czekamy na Pomorzu. Poza tym ceny biletów relatywnie maleją, więc zainteresowanie lataniem jest coraz większe.

Może władze gdańskiego lotniska po prostu boją się, że odbierzecie im pasażerów i wtedy nie zarobią ani oni, ani wy?

Lotnisko można traktować jak autostradę. Nie zarabia się na nim bezpośrednio, ale jest wielkim kołem zamachowym lokalnej gospodarki. Mam wrażenie, że dzięki niemu powiększamy potencjał gospodarczy regionu, dokładamy cegiełkę do budowy metropolii. Dlatego nie interesuje mnie komfort zarządzającego lotniskiem, któremu być może pozycja monopolisty odpowiada.

Co wtedy z festiwalem Open'er, który odbywa się na Babich Dołach?

Mam już szczegółowy dokument, który precyzuje, w jaki sposób zorganizujemy festiwal podczas przebudowy lotniska i gdy będzie już gotowe. Nie jest to żaden problem, bo lotnisko można na kilka godzin zamknąć, a wtedy jego rolę pełniłby... sąsiedni port lotniczy.

Opinie (197) 9 zablokowanych

  • magiczna data 2012 :D

    zobaczymy. a w sumie po co to??

    • 0 0

  • Może bardziej przyziemne sprawy??

    Może przyszłe fundusze na lotnisko w Kosakowie UM Gdyni przeznaczy na modernizacje i budowe nowych dróg w mieście. Mieszkańców bardziej interesuje rozwiązanie problemu zakorkowanych ulic miasta niż budowa niepotrzebnego lotniska.
    Lotnisko w Rębiechowie po rozbudownie zupełnie wystarczy także dla Szczurka.

    • 0 0

  • Totalny bezsens (1)

    Dzisiaj gdańskie lotnisko odprawia ca 1,8 mln pasażerów rocznie,w 2012 będzie to 6-7 mln pasażerów,absolutny max jaki można będzie osiągnąć,drugie lotnisko w Trójmiescie to bezsens,no chyba,że Gdynia sama wyłoży 500 mln,czyli połowę swojego budżetu na niepewny biznes,bo wątpię czy Unia dołoży do tego choćby złotówkę,a państwo polskie ma większe potrzeby na swoim garbie.

    • 0 0

    • Bardzo dobry pomysl!!

      Budowa 3-go pasa na obwodnicy to też wg ciebie bezsens???

      • 0 0

  • zamknać lotnisko :-)

    Lotniska nie mozna zamknać na kilka godzin, a juz z pewnoscia nie na pare dni jak w przypadku Openaira.

    • 0 0

  • lotnisko dla motolotni...

    czy ten Szczurkowaty nie przerost formy nad trescia?
    glupota jakich malo,
    rozbudujcie Rebiechowo i styka!

    • 0 0

  • ty tam nademną.. (1)

    a nie wpadłeś na pomysł, ze metropolia trójmiejska przez ten czas może się całkiem pokaźnie powiększyć. Pokaż na zachodzie chociaż jedna taką ważną nadmorską metropolię z jednym lotniskiem?? Śmiech na sali co niektórzy tu pier....

    • 0 0

    • Może nie nadmorska, ale dużo większa metropolia Atlanta w USA, ma jedno lotnisko, na którym jest 6 wielkich terminali połączonych metrem. w sumie między 300 a 500 bramek (stanowisk dla samolotów). Tam nawet przesiadać się między rejsami jest przyjemnie.
      Wystarczy taki przykład?

      • 0 0

  • panie Szczurek (1)

    przede wszystkim to lotnisko wojskowe. To że panu "się wydaje" że wojsko wszystko rozdaje za frajer to się tylko tak wydaje. Rozumiem, kuglował pan z PISem to w nagrodę ostatnim rozporządzeniem ministra Polaczka dostał Pan zapewnienie.. niech pan pamięta, ze nowa władza to także nowi ludzie w PP Porty Lotnicze. Czasy poklepywania sie z Kaczyńskimi po plecach chyba minęły..

    • 0 0

    • szczurek sie poklepywal z PISem?

      Czlowieku skad ty sie urwales? :D

      • 0 0

  • gegroza

    Ruszaj do boju wychwalać inwestycje. Masz kolejną okazję. Powodzenia

    • 0 0

  • asdf

    Miły internauto. A do jakiej wielkości może się aglomeracja trójmiejska powiększyć? Byłbym wdzięczny za odpowiedź.

    • 0 0

  • Bardzo dobry pomysł (2)

    Wszystkie eurpejskie większe miasta mają minimum dwa lotniska a tu trójmiasto ma jedno i to niereformowalne. W którym zrezygnowano z budowy linii SKM (powinno być metro, ale to inna bajka) Jeśli powstanie drugie lotnisko to Gdynia ma szansę uniezależnić się od postrzegania Trójmiasta od strony Gdańska i może powoli spychać Gdańsk do roli trzeciorzędnej. Wystarczy popatrzeć na rozwój i tempo poszczególnych miast Sopot Gdynia i Gdańsk który wlecze się z ich menadzerami z PO na czele. Oby tak dalej, brawo Panie Prezydencie.

    • 0 0

    • do elo

      To ciekawe,co piszesz,bo w UK na przyklad wiekszosc miast (poza Londynem) ma po jednym duzym lotnisku. Jezeli wydaje ci sie,ze Gdynia sie tak swietnie rozwija,to niech ci sie tak wydaje dalej.Widac,ze zyjesz mitem Gdynskiego Snu z lat 90.,ktory skonczyl sie dekade temu. Prawda jest taka,ze dzieki chorym ambicjom waszego prezydenta nie bedziecie miec ani lotniska z prawdziwego zdarzenia ani festiwalu Open'er.Bo nikt normalny nie zamknie rozwijajacego sie,deficytowego portu lotniczego nawet na kilka dni,a pamietaj,ze przygotowania do imprezy tez trwaja pewnie pare tygodni. I tak Gdynia straci jedna z tych rzeczy,z ktorej moze byc naprawde dumna,ze szkoda dla calego Trojmiasta. Skorzysta na tym np. taki Krakow,gdzie, uwierz mi, tylko czekaja na taka okazje.

      • 0 0

    • Do elo

      a co gdańskie lotnisko ma do budowy SKM ? ma sobie ją z własnych funduszy zbudować ?
      Jeśli taki jest twój tok myślenia to biedna Gdynia będzie musiała nieudolnie starać się aby gdyńskie lotnisko miało własną linię SKM ...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane