- 1 Ulewa przeszła przez Trójmiasto (69 opinii)
- 2 Nowożeńcy w kłopotach, bo zabrali to z plaży (101 opinii)
- 3 Tajemnicze konstrukcje w Dolinie Samborowo (52 opinie)
- 4 Zgubiłeś ponton na morzu? Szukają cię (77 opinii)
- 5 Zatopiony dźwig wyciągnęli w częściach (232 opinie)
- 6 Kolbe i rodzina Ulmów wrócą do muzeum (512 opinii)
Lotnicze plany Gdyni
Michał Sielski: Na początku wokół planów budowy lotniska w Gdyni był wielki entuzjazm. Teraz o tym, że cywilne samoloty będą lądować na Babich Dołach, prezes Portu Lotniczego z Gdańska Włodzimierz Machczyński wypowiada się, delikatnie mówiąc, z wielką rezerwą.
Wojciech Szczurek: I to mnie najbardziej dziwi. Cały czas powtarzam, że najlepiej byłoby tworzyć lotnisko w Gdyni wraz z Portem Lotniczym Gdańsk. Ale przed trzema laty podpisaliśmy dokument, który mówił, że jego władze zajmą się przygotowaniem przebudowy lotniska w Gdyni. Przez dwa lata czekaliśmy i w sprawie nie zrobiono dosłownie nic. Nie chcemy czekać kolejnych lat, więc wzięliśmy sprawy w swoje ręce. Realizacja tego projektu zajmie 4-5 lat, przy założeniu, że zaraz weźmiemy się do pracy. Nie można więc nadal marnować czasu.
Czy w naszym regionie rzeczywiście jest potrzebne drugie cywilne lotnisko? Przecież istniejące w Gdańsku będzie w najbliższych latach znacząco rozbudowane.
Dziś drugiego lotniska nie potrzebujemy. Ale za kilka lat będzie ono niezbędne. Według badań niezależnych ekspertów, zresztą zleconych także przez gdańskie lotnisko, za 3-4 lata liczba pasażerów w naszym województwie będzie min. czterokrotnie większa.
Ale eksperci biorą pod uwagę rok 2012 i piłkarskie mistrzostwa Europy. Potem może już nie być tak różowo.
Proszę zwrócić uwagę np. na to, jak dynamicznie rozwija się sektor małych samolotów. Dziś w Polsce jest już ich kilka tysięcy, z roku na rok coraz więcej. Używany dwuosobowy samolot można kupić za kilkadziesiąt tysięcy złotych, przecież tyle samo kosztuje samochód. Przy lądowaniu takiej maszyny lotnisko musi przeprowadzić niemal tyle samo operacji, jak przy lądowaniu wielkiego boeinga. Latają nimi przecież zazwyczaj zamożni turyści, tacy, na których czekamy na Pomorzu. Poza tym ceny biletów relatywnie maleją, więc zainteresowanie lataniem jest coraz większe.
Może władze gdańskiego lotniska po prostu boją się, że odbierzecie im pasażerów i wtedy nie zarobią ani oni, ani wy?
Lotnisko można traktować jak autostradę. Nie zarabia się na nim bezpośrednio, ale jest wielkim kołem zamachowym lokalnej gospodarki. Mam wrażenie, że dzięki niemu powiększamy potencjał gospodarczy regionu, dokładamy cegiełkę do budowy metropolii. Dlatego nie interesuje mnie komfort zarządzającego lotniskiem, któremu być może pozycja monopolisty odpowiada.
Co wtedy z festiwalem Open'er, który odbywa się na Babich Dołach?
Mam już szczegółowy dokument, który precyzuje, w jaki sposób zorganizujemy festiwal podczas przebudowy lotniska i gdy będzie już gotowe. Nie jest to żaden problem, bo lotnisko można na kilka godzin zamknąć, a wtedy jego rolę pełniłby... sąsiedni port lotniczy.
Opinie (197) 9 zablokowanych
-
2007-11-21 19:11
najpiekniej polozone
Najladniej połozone i najwieksze obszarowo lotnisko w Polsce taki teren nie moze sie zmarnować stop gdanskiej blokadzie.
- 0 0
-
2007-11-21 19:13
Puck jest ZA
Nie ogladac sie za siebie tylko budować jako mieszkaniec Pucka jestem zdecydowanie za.
- 0 0
-
2007-11-21 19:41
Panie WaszkaZ
....skoro do lotniska gdańskiego nie da się już w żaden sposób dołączyć drugiego pasa wiec, po co ta dotacja z UE i zabiegi pomorskiego marszałka - w koncu inżyniera?? Czy wdzięczność dla partii a może za krycie i za zasłania. WaszkaZ
Panie WaszkaZ, o natęzeniu ruchu na lotnisku w zaden sposób nie decyduje ilość pasów startowych, tylko miejsce do kołowania samolotów obok płyty lotniska !!! W jednym z londyńskich portów lotniczych gdzie obsługa pasażerów wynosi ok 20 mln pasazerów rocznie jest tylko jeden pas startowy !!!
Jeśli już chcesz pan tu popisywać sie "szczurkową propagandą" to przynajmniej poznaj elementarne kwestie w tej sprawie !!!- 0 0
-
2007-11-21 20:09
Sopciak nie bądź taki zadufany
"Uśmiechnij się jesteś w Gdyni", czy w Sopocie muszą ględzić??. A może chcesz latać na wrotach od stodoły??
- 0 0
-
2007-11-21 20:20
Sopociak
Ty możesz lądować i startować na półpasie tylko go nie pomyl z półpasicem:)
Po prostu ze sprawami oczywistymi nie dyskutuje. Może podaj mi jeszcze nazwe tego lotniska??- 0 0
-
2007-11-21 20:40
do Sopociak
Polecalbym zajrzec do google maps i spra2wdzic nim sie napisze jaka glupotke ile pasow startowych ma te lotnisko o przepustowosci 20 mln pasazerow na rok.
- 0 0
-
2007-11-21 21:02
ja tez jestem ZA
Ale za portem komplementarnym, a nie za drugim Heatrow, który śni się prez. Szczurkowi po nocach. Ogladałem dzisiaj w TVP Info "Forum Gospodarcze" i przeraziła mnie jego obłuda. Ten gosciu o dwóch twarzach znowu kłamał. Tam mówił o lotnisku zapasowym, przeznaczonym głównie dla małych samolotów i low costów, w rzeczywistości facet cierpiacy na kompleks Gdańska chce wybudować konkurencje dla Rębiechowa.
Tylko dlaczego jego chore wizje muszą finansować mieszkańcy regionu, którzy w większości są za współpracą a nie chorą rywalizacją?- 0 0
-
2007-11-21 21:11
Taaaa
Taaaaa,mysle ze lotnisko w Gdyni jest bardziej realne niz BA w Gdansku.Co do hali sportowej na granicy gdansko-sopockiej to mysle ze obecnie nie byloby takich postepow prac gdyby nie pan Karnowski i spolecznosc Sopocka,ktora zobowiazuje pana Adamowicza.Pozdrawiam wszystkicg Gdynian.
- 0 0
-
2007-11-21 21:57
konecznie lotnisko w gdyni, no i jakby nie wrocil rychu to na bylym stadionie arki na ejsmonda zlikwidowac korty i zrobic ladowisko dla helikopterow.
- 0 0
-
2007-11-21 22:03
dlaczego zaprzestano organizacji Air Show na lotnisku w babskich dolach?. to byla b. dobra i udana impreza , kto pamieta kiedy to bylo? 1998-9r. cy cos takiego?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.