• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnicze plany Gdyni

Michał Sielski
21 listopada 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Wojciech Szczurek uważa, że otwarcie cywilnego portu lotniczego w Babich Dołach to kwestia 4-5 lat. Wojciech Szczurek uważa, że otwarcie cywilnego portu lotniczego w Babich Dołach to kwestia 4-5 lat.
- Mamy szczegółowy harmonogram budowy cywilnego lotniska w Babich Dołach. Mogłoby powstać na przełomie 2011 i 2012 r. - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Dwa lotniska w Trójmieście:

Prezydent Gdyni uzyskał zgodę ministerstwa transportu na to, by niedawno powołana spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo prowadziła inwestycję przekształcenia wojskowego lotniska w Babich Dołach do celów cywilnych. Do tej pory robił to zarząd Portu Lotniczego Gdańsk Rębiechowo.

Michał Sielski: Na początku wokół planów budowy lotniska w Gdyni był wielki entuzjazm. Teraz o tym, że cywilne samoloty będą lądować na Babich Dołach, prezes Portu Lotniczego z Gdańska Włodzimierz Machczyński wypowiada się, delikatnie mówiąc, z wielką rezerwą.

Wojciech Szczurek: I to mnie najbardziej dziwi. Cały czas powtarzam, że najlepiej byłoby tworzyć lotnisko w Gdyni wraz z Portem Lotniczym Gdańsk. Ale przed trzema laty podpisaliśmy dokument, który mówił, że jego władze zajmą się przygotowaniem przebudowy lotniska w Gdyni. Przez dwa lata czekaliśmy i w sprawie nie zrobiono dosłownie nic. Nie chcemy czekać kolejnych lat, więc wzięliśmy sprawy w swoje ręce. Realizacja tego projektu zajmie 4-5 lat, przy założeniu, że zaraz weźmiemy się do pracy. Nie można więc nadal marnować czasu.

Czy w naszym regionie rzeczywiście jest potrzebne drugie cywilne lotnisko? Przecież istniejące w Gdańsku będzie w najbliższych latach znacząco rozbudowane.

Dziś drugiego lotniska nie potrzebujemy. Ale za kilka lat będzie ono niezbędne. Według badań niezależnych ekspertów, zresztą zleconych także przez gdańskie lotnisko, za 3-4 lata liczba pasażerów w naszym województwie będzie min. czterokrotnie większa.

Ale eksperci biorą pod uwagę rok 2012 i piłkarskie mistrzostwa Europy. Potem może już nie być tak różowo.

Proszę zwrócić uwagę np. na to, jak dynamicznie rozwija się sektor małych samolotów. Dziś w Polsce jest już ich kilka tysięcy, z roku na rok coraz więcej. Używany dwuosobowy samolot można kupić za kilkadziesiąt tysięcy złotych, przecież tyle samo kosztuje samochód. Przy lądowaniu takiej maszyny lotnisko musi przeprowadzić niemal tyle samo operacji, jak przy lądowaniu wielkiego boeinga. Latają nimi przecież zazwyczaj zamożni turyści, tacy, na których czekamy na Pomorzu. Poza tym ceny biletów relatywnie maleją, więc zainteresowanie lataniem jest coraz większe.

Może władze gdańskiego lotniska po prostu boją się, że odbierzecie im pasażerów i wtedy nie zarobią ani oni, ani wy?

Lotnisko można traktować jak autostradę. Nie zarabia się na nim bezpośrednio, ale jest wielkim kołem zamachowym lokalnej gospodarki. Mam wrażenie, że dzięki niemu powiększamy potencjał gospodarczy regionu, dokładamy cegiełkę do budowy metropolii. Dlatego nie interesuje mnie komfort zarządzającego lotniskiem, któremu być może pozycja monopolisty odpowiada.

Co wtedy z festiwalem Open'er, który odbywa się na Babich Dołach?

Mam już szczegółowy dokument, który precyzuje, w jaki sposób zorganizujemy festiwal podczas przebudowy lotniska i gdy będzie już gotowe. Nie jest to żaden problem, bo lotnisko można na kilka godzin zamknąć, a wtedy jego rolę pełniłby... sąsiedni port lotniczy.

Opinie (197) 9 zablokowanych

  • Włodek

    Rozbuduj Rębięchowo do 2012 roku do 10 mln paxów i po kłopocie,Gdynia powącha pierwszego pasażera gdzieś ok.2020 roku

    • 0 0

  • kto z was ma taka prace, ze pare razy w tygodniu jest na lotnisku??

    uwazam ze jest to swietny pomysl, bedzie to wygodniejsze dla osob ktore bywaja na lotnisku pare razyw tygodniu.

    • 0 0

  • nie tylko miglanc - > GRZEŚ

    "Baca jeszcze wymień te wszystkie lotniska na których byłeś i które mają tak "doskonały" pas startowy jak Babie Doły . Ty to już nie żle odleciałeś z razem ze szczurem i WASZKĄ"

    Gdy się nie ma mocnych stron i żadnych nawet podkupionych "miarodajnych artykułów" nie używa się słowa „argument", co sugerowałoby racjonalne rozważanie sprawy, dyskusję zastępuje się arbitralnym orzekaniem Marszałka Kozłowskiego(bo on już zadecydował o kasie dla Rębiechowa)oraz opluwania godnego kibiców pewnej drużyny. Nie ma to nic wspólnego z racjonalizmem przyszłej Metropolii Trójmiejskiej, której powinien przy rozbudowie towarzyszyć konstruktywny dialog i tworzyć współprace, jak pisze Popper, jest „jedyną alternatywą wobec przemocy",którą próbuje narzucić Gdańsk. Przykro mi, ale Władze M.Gdańska i Urząd Marszałkowski niestety staje po stronie przemocy. Mowa autorytarna, arbitralne wypowiadanie twierdzeń bez próby ekonomicznego, technicznego uzasadnienia tj. rzetelnego przedyskutowania innego stanowiska, to bowiem wstęp do przemocy. Szkoda, że lotniska i transport, które powinny łączyć, zaczyna od dzielenia i agresji także internautów zamieszczających na tej stronie swoje wypowiedzi. Dlaczego i Wy atakuje? Zwykle ludzie atakują, gdy się boją. Boicie się - czego, tego że z uwagi na mgłę zamiast w Gdańsku wylądujecie w Warszawie czy Poznaniu a nie w Gdyni? Komu robicie na złość, sobie, bliskim?? Może dziś nie stać Was na samolot, ale jutro... i co wtedy?? Ludzie opamiętajcie sie. Bo od władz naszych niestety nie mogę tego żądać:((

    • 0 0

  • tak ogladam sobie fotke i zadaje pytanie

    o konkrety, droga startowa w bd ile ma szerokosci,
    ile ma dlugosci, drogi kolowania zrobione dla mysliwcow za waskie, plyta za mala, jaka infrastruktura lotnicza, jak z polaczeniem kolejowo drogowym, bo budowa samego terminala to pikus, i ile to ma kosztowac i kto da kase pytam po raz dziesiaty, i oczekuje konstruktywnej odpowiedzi.ps a tak na marginesie juz widze mgle nad rebiechowem a dzieki gdynskiemu cudowi i usmiechowi konczy sie ona w sopocie, delirka kompletna

    • 0 0

  • GRZEŚL masz problem z czytaniem ze zrozumieniem, ale możesz jeszcze wyratować ta kwestię

    • 0 0

  • popieram

    prędzej Gdynia wybuduje lotnisko niz Gdańsk zmodernizuje Slowackiego!

    • 0 0

  • babie doly

    babie doly to chyba najpiekniej ulokowane lotnisko w polsce - moglo by to byc super lotnisko dla general aviation z mozliwoscia przyjmowania wiekszych samolotow.
    Wiadomo ze plebs pod pojeciem lotnisko widzi tylko boeingi i firme ryanair no moze jeszcze lot i koniecznie loty do irlandi. Ale lotnisko to takze szkoly lotnicze, male firmy GA, klub spadochronowy i wiele innych ktorych ofert brakujacych tej przyszlej metropolii :o)

    • 0 0

  • ZAPASOWE! rozumiecie? ZAPASOWE

    Do gdańskich szowinistów z klapkami na oczach!
    Coście sie tak zawzieli na Gdynie? Dlaczego Wam przeszkadza perspektywa dwóch lotnisk w metropolii? Dlaczego nie przekonuje tak banalnie prosty argument, że Babie Doły powinny byc sprzężonym z rebiechowem - lotniskiem zapasowym. Pasy startowe juz są, infrastruktura elektroniczna jest w trakcie instalowania, zatem konieczne sa jeszcze wszelkie uzgodnienia (takze miedzyanarodowe zapewne), no i terminal, który wcale nie musi byc i pewnie wcale nie bedzie jakims marmurowym pałacem konkurujacym z gdańskiem.

    • 0 0

  • A gdzie są te "pasy" bo na zdjęciu jakoś ich nie widać ? .

    • 0 0

  • do Grześ

    Wiesz Grześ, sprawdź w spodniach, może jeden znajdziesz :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane