• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnicze plany Gdyni

Michał Sielski
21 listopada 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Wojciech Szczurek uważa, że otwarcie cywilnego portu lotniczego w Babich Dołach to kwestia 4-5 lat. Wojciech Szczurek uważa, że otwarcie cywilnego portu lotniczego w Babich Dołach to kwestia 4-5 lat.
- Mamy szczegółowy harmonogram budowy cywilnego lotniska w Babich Dołach. Mogłoby powstać na przełomie 2011 i 2012 r. - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Dwa lotniska w Trójmieście:

Prezydent Gdyni uzyskał zgodę ministerstwa transportu na to, by niedawno powołana spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo prowadziła inwestycję przekształcenia wojskowego lotniska w Babich Dołach do celów cywilnych. Do tej pory robił to zarząd Portu Lotniczego Gdańsk Rębiechowo.

Michał Sielski: Na początku wokół planów budowy lotniska w Gdyni był wielki entuzjazm. Teraz o tym, że cywilne samoloty będą lądować na Babich Dołach, prezes Portu Lotniczego z Gdańska Włodzimierz Machczyński wypowiada się, delikatnie mówiąc, z wielką rezerwą.

Wojciech Szczurek: I to mnie najbardziej dziwi. Cały czas powtarzam, że najlepiej byłoby tworzyć lotnisko w Gdyni wraz z Portem Lotniczym Gdańsk. Ale przed trzema laty podpisaliśmy dokument, który mówił, że jego władze zajmą się przygotowaniem przebudowy lotniska w Gdyni. Przez dwa lata czekaliśmy i w sprawie nie zrobiono dosłownie nic. Nie chcemy czekać kolejnych lat, więc wzięliśmy sprawy w swoje ręce. Realizacja tego projektu zajmie 4-5 lat, przy założeniu, że zaraz weźmiemy się do pracy. Nie można więc nadal marnować czasu.

Czy w naszym regionie rzeczywiście jest potrzebne drugie cywilne lotnisko? Przecież istniejące w Gdańsku będzie w najbliższych latach znacząco rozbudowane.

Dziś drugiego lotniska nie potrzebujemy. Ale za kilka lat będzie ono niezbędne. Według badań niezależnych ekspertów, zresztą zleconych także przez gdańskie lotnisko, za 3-4 lata liczba pasażerów w naszym województwie będzie min. czterokrotnie większa.

Ale eksperci biorą pod uwagę rok 2012 i piłkarskie mistrzostwa Europy. Potem może już nie być tak różowo.

Proszę zwrócić uwagę np. na to, jak dynamicznie rozwija się sektor małych samolotów. Dziś w Polsce jest już ich kilka tysięcy, z roku na rok coraz więcej. Używany dwuosobowy samolot można kupić za kilkadziesiąt tysięcy złotych, przecież tyle samo kosztuje samochód. Przy lądowaniu takiej maszyny lotnisko musi przeprowadzić niemal tyle samo operacji, jak przy lądowaniu wielkiego boeinga. Latają nimi przecież zazwyczaj zamożni turyści, tacy, na których czekamy na Pomorzu. Poza tym ceny biletów relatywnie maleją, więc zainteresowanie lataniem jest coraz większe.

Może władze gdańskiego lotniska po prostu boją się, że odbierzecie im pasażerów i wtedy nie zarobią ani oni, ani wy?

Lotnisko można traktować jak autostradę. Nie zarabia się na nim bezpośrednio, ale jest wielkim kołem zamachowym lokalnej gospodarki. Mam wrażenie, że dzięki niemu powiększamy potencjał gospodarczy regionu, dokładamy cegiełkę do budowy metropolii. Dlatego nie interesuje mnie komfort zarządzającego lotniskiem, któremu być może pozycja monopolisty odpowiada.

Co wtedy z festiwalem Open'er, który odbywa się na Babich Dołach?

Mam już szczegółowy dokument, który precyzuje, w jaki sposób zorganizujemy festiwal podczas przebudowy lotniska i gdy będzie już gotowe. Nie jest to żaden problem, bo lotnisko można na kilka godzin zamknąć, a wtedy jego rolę pełniłby... sąsiedni port lotniczy.

Opinie (197) 9 zablokowanych

  • Niech odpalą to lotnisko jak najszybciej

    I tak w papierach będzie,że to lotnisko Gdańsk/Gdynia,Gdańsk jest znany na całym świecie,o Gdyni mało kto słyszał,tak naprawdę to będzie darmowa promocja Gdańska,tak samo jest na wycieczkowcach,które wpływają do Gdyni,ale operator i tak pisze,że statek wpływa do Gdańska,więc do roboty śledziki,do reklamy Wielkiego Gdańska.

    • 0 0

  • Jakieś porównanie z Londynem padło – ludność ok. 20mln, lotniska:
    - Heathrow, 2 pasy
    - City, 1 pas (to lotnisko raczej się nie liczy)
    - Luton, 1 pas
    - Stansted, 1 pas
    - Gatwick, 2 pasy
    I jakaś ekonomia również, Rębiechowo “bierze” za pasażera 45zł ( http://www.airport.gdansk.pl/service/pl/index2.php?click=uslugilotniskowe ), ILS kiedyś ktoś pisał kosztuje ok. 100mln, więc aby zarobić na tego ILSa trzeba obsłużyć ok. 2,2mln pasażerów. Jeżeli ktoś z to czytających układał biznes plany może liczyć dalej, wg. mnie to super interes, inwestycja ma szansę zamortyzować się w kilka lat. A jakie zyski dla miasta!, prestiż! Już widzę setki prywatnych inwestorów! Sam chyba zainwestuje w prywatny kibel na nowym lotnisku, na bank więcej zarobię na tym kiblu niż na obsłudze pasażerów.

    • 0 0

  • Lotnisko w Gdyni - jestem za!!!

    Śmieszą mnie wypowiedzi ludzi, którzy uważają, że to zły pomysł, bo mamy lotnisko w Gdańsku. I co z tego, że mamy lotnisko w Gdańsku. Kupe kasy władowali w nowy terminal i co? I trzeba przebudować/rozbudować, bo jest za mały - tak właśnie wygląda rozwój Gdańska, albo się grzebią z robotą albo ją partaczą! A niech lotnisko w Gdyni będzie konkurencją dla tego w Gdańsku, może ktoś zejdzie na ziemie i obniżą chociażby ceny parkingu!! Poza tym dojazd do lotniska w Gdańsku jest dla tego miasta po prostu kompromitacją, tyle lat i nic nie ulepszyli.

    • 0 0

  • Drogie dziatki

    Dziwią mnie te komentarze że lepsze 1 lotnisko niż dwa. W Gdańsku, aby miało ono jakiś standard, to trzeba zbudować: terminal nowy (praktycznie burząc stary), drogi kołowania dla samolotów, miejsca na płycie postojowej nowe. Generalnie NOWE LOTNISKO. W Kosakowie nie trzeba budować dróg kołowania więc jeden koszt odpada. Płyty postojowe i terminal tylko - no to ja się pytam: po kiego ch*a inwestować w badziew w Rębiechowie skoro mamy lepsze w Gdyni? Nie od dziś wiadomo, że taniej wybudować coś od podstaw (terminal) niż przerabiać. A i z koleją do lotniska byłoby lepiej, bo Gryzoń nie ma alergii na SKM na lotnisko. Dalej będziecie się pluć, że Gdańsk lepszy? A niby dlaczego - BO TAK? Bo będzie miał nową Słowackiego prowadzącą DONIKĄD? Bo nigdy nie będzie miał SKM II linii bo PAW ma obstrukcję na kolej? Bo należy do 1000 letniego miasta Gdańska a to wymusza że to właśnie tam ma być lotnisko na przekór wszystkim? Puknijcie się w łepetynę, bo gołym okiem widać, że Kosakowo to lepsze miejsce na budowę nowoczesnego lotniska niż Rębiechowo.

    • 0 0

  • Możliwe jest, że BD z czasem staną się większym/ważniejszym lotniskiem od Rębiechowa - możliwe

    ekonomia takie procesy raczej moderuje niż polityka - mam taką nadzieję. Całe to klepanie o kant dup1 sobie możemy. Gdańsk dostał pieniądze od Marszałka a Gdynia sobie je sama zorganizuje - KROPKA. Ten kto nie widzi sensowności w gdyńskim lotnisku choćby z najbardziej technicznej strony czyli logistycznej ten zwyczajnie robi chyba to tylko by być przeciw bo tak.
    Ta całą 'opieka' Rębiechowa nad merytorycznością projektu Gdyni od początku mi wydawała się podejrzana a nawet obłudna. Teraz widać, że się nie myliłem. Dziwicie się, że Gdynia się 'odcina' - ja tego tak nie postrzegam. Dla mnie to jedyna metoda by niektóre projekty po prostu WYSZŁY :) czekanie na Gdańsk czy kogoś stamtąd jak widać znowu nie wyszło na dobre.
    Metropolia - ktoś tu burczał, że 'Gdynia chce mieć metropolię' i takie tam. Zwracam mądralom uwagę, że teraz w GW pisze się Metropolia Gdanska. Zdawało mi się, że ma być METROPOLIA TRÓJMIEJSKA, w taką zainwestuję swoją uwagę, siłę, wszystkie talenta jakie mam by rosła wspólnie w jednym wielkim tworze. Zarzucanie homogeniczności Gdyni jest śmieszne bo moje obserwacje pokazują, że Gdańsk i różne instytucje go wypełniające mają taką skłonność przede wszystkim.

    • 0 0

  • Malbork

    Malbork ... no super jeśli zrobi swoje lotnisko za pieniądze ze swojej gminy - jestem za. Wybaczcie mieszkańcy tego miasta, bywam tam nieczęsto, ale zabudowę ma chyba do 4 może 6 pięter, mylę się?
    Macie uczelnie, hotele choćby standardu B, biurowce gdzie można uruchamiać swoje biura?

    Bez urazy - nie piszę by komuś ubliżać - proszę o merytoryczną odpowiedź.

    • 0 0

  • BACA KOSMITA

    Baca jeszcze wymień te wszystkie lotniska na których byłeś i które mają tak "doskonały" pas startowy jak Babie Doły . Ty to już nie żle odleciałeś z razem ze szczurem i waszką .

    • 0 0

  • Kto większy?

    Większy Gdańsk ma trzy razy mniejsze lotnisko.Bo powierzchnia lotniska w rebiechowie, to ok. 250 ha a Kosakowa - 780 ha.
    W Gdańsku wiosna i jesienia mgły powoduja odwołanie lotów (wczoraj bodaj - aż sześć samolotów), w Gdyni - takich problemów nie ma wcale. Fajnie mają pasazerowie, którzy zamiast w Gdańsku wylądowali w Katowicach albo w Poznaniu. No, super!
    W Gdańsku nie ma miejsca na parking dla samolotów, w Gdyni jest go fura. Już w obrębie "opłotowanego" lotniska..
    I tak dalej i tak dalej.
    Nie pamiętam, by Szczurek zapowiadał otwarcie w Kosakowie konkurenta Rębiechowa, tylko za 4-5 lat - lotnisko zapasowe dla Rębiechowa i zarazem lotnisko dla samolotów sportowych i awionetek. W dalszej nieco kolejnosci - także dla tanich linii.
    Teraz na tym samym lotnisku w Rębiechowie lądują samoloty liniowe i tanich linii. To wbrew ekonomii!!
    Czas na decyzje i budowe cywilnego lotniska w Gdyni - Kosakowie jest wiec najwyższy, chocby ze względu na EURO, ale nie tylko.

    • 0 0

  • (1)

    W Warszawie też są mgły i też samoloty z tego powodu nie startują ani nie lądują . To jak przenosimy Chopina do Gdyni ? . Jestem za .

    • 0 0

    • No, pewnie:))

      Przenosimy, a jakże!!!!!!!!!!!!!:)))))))))))

      • 0 0

  • OPTYMIST

    Przekonał mnie twój argument "i tak dalej i tak dalej" . To co tam jest dalej ? .

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane