• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marszałek nadal chce przejąć udziały w SKM-ce

Maciej Naskręt
21 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wartość SKM-ki szacuję się obecnie na kwotę prawie ok. 161 mln zł. Wartość SKM-ki szacuję się obecnie na kwotę prawie ok. 161 mln zł.

Władze województwa pomorskiego kolejny raz zadeklarowały chęć przejęcia większościowego udziału trójmiejskiej SKM-ki. Szef spółki PKP deklaruje, że rozważy propozycję, ale wiadomo, że kolejarze nie są nią zainteresowani.



Czy samorząd powinien zabiegać o udziały w SKM?

W urzędzie marszałkowskim odbyło się spotkanie przedstawicieli samorządów mających mniejszościowe udziały w spółce PKP Szybka Kolej Miejska, a także władze PKP S.A. - czyli większościowego udziałowca. W tym gronie marszałek Mieczysław Struk powtórzył wcześniejszą deklarację dotyczącą chęci usamorządowienia SKM.

Samorząd Województwa Pomorskiego od dawna zabiega o uzyskanie większościowego udziału w kapitale zakładowym spółki. Chce mieć w ten sposób większą kontrolę nad SKM-ką, która w całości wykonuje usługi przewozowe w Trójmieście i na Pomorzu.

Czytaj też: Marszałek daje 160 mln, PKP nie chce

Marszałek: przejęcie SKM to najlepsze rozwiązanie



- Analizowaliśmy różne koncepcje usamorządowienia SKM poczynając od bezpłatnego przekazania udziałów spółki przez Skarb Państwa dla samorządu województwa, po umorzenie za wynagrodzeniem udziałów PKP w SKM. Dziś mamy nową propozycję, która wiąże się z zakwalifikowaniem projektu SKM dotyczącego zakupu 10 sztuk taboru do dofinansowania w ramach konkursu zorganizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych - powiedział podczas spotkania marszałek Struk.
Zgodnie z podpisaną umową SKM ma otrzymać dofinansowanie w wysokości 50 proc. kosztów (około 160 mln zł) na ten zakup. Pozostały koszt spółka zobowiązana jest zapewnić we własnym zakresie.

- Deklarujemy chęć zaangażowania finansowego poprzez dokapitalizowanie SKM. Efektem naszej propozycji powinno być zarówno zbudowanie kapitału niezbędnego dla realizacji projektu, jak i trwałe uzyskanie przez samorząd województwa, wraz z innymi trójmiejskimi samorządami, statusu głównego udziałowca SKM. Z naszych ekspertyz wynika, że taki zabieg jest dopuszczalny i - co ważne - z taką usamorządowioną spółką mogłaby zostać zawarta wieloletnia umowa przewozowa, która stworzyłaby dla niej stabilne perspektywy rozwoju - dodał Struk.
Czytaj też: SKM cierpi na syndrom spółki "niczyjej"

Struktura własnościowa spółki SKM. Struktura własnościowa spółki SKM.

Gdańsk jest na tak



Opinię marszałka Struka poparli w dyskusji pozostali samorządowcy.

- Warto zwrócić uwagę na kwestie związane choćby z przygotowywanym przez nas projektem wspólnego biletu. Jeśli mamy budować ofertę opartą na wspólnej taryfie, to znacznie łatwiej byłoby wdrożyć ją w strukturze, w której mamy głos decydujący - przekonywał Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.

PKP rozważy propozycję



Swoje deklaracje samorządowcy kierowali przede wszystkim do obecnego na spotkaniu prezesa PKP S.A. Krzysztofa Mamińskiego.

- Dla nas najważniejsze jest znalezienie sposobu na pozyskanie wkładu własnego dla zakupu 10 nowych pociągów. Mamy w tym spore doświadczenie, rozważaliśmy inne scenariusze - m.in. emisję obligacji. Ale oczywiście przeanalizujemy przedstawione dziś argumenty i odniesiemy się do nich w najbliższym czasie - powiedział prezes Mamiński.
Zdaniem władz województwa ich propozycja jest najbardziej efektywna kosztowo, ponieważ pozwala na uniknięcie zaciągania przez spółkę kredytów lub emitowania obligacji, co mogłoby negatywnie wpłynąć na koszty korzystania z transportu kolejowego przez mieszkańców.

To, czy przedstawione dziś rozwiązanie wejdzie w życie, zależy od decyzji głównego udziałowca spółki SKM, czyli od zarządu spółki PKP. Nieskorzystanie z propozycji samorządów będzie oznaczać, że to główny właściciel bierze na siebie całą odpowiedzialność za realizację projektu zakupu nowego taboru, a szerzej - za dalsze funkcjonowanie spółki SKM.

Statystycznie każdy Polak wsiada 8 razy w ciągu roku do pociągu. Jednak trzy razy częściej robi się to w województwie pomorskim. W 2017 r. przeciętny Pomorzanin 24 razy korzystał z kolei. W ubiegłym roku pociągi w naszym regionie przewiozły 56 mln pasażerów. Główną przyczyną tak wysokiego poziomu w transporcie kolejowym na Pomorzu jest rozwinięta sieć połączeń aglomeracyjnych, w tym kolejowego "kręgosłupa" aglomeracji trójmiejskiej, jakim jest SKM.

Miejsca

Opinie (186) 3 zablokowane

  • (3)

    W SKM jest przerost zatrudnienia cele rodziny są zatrudnione, ciepłe posadki itp boją się że po przejęciu będą redukcje zatrudnienia poprawa wydajności pracy itp

    • 34 4

    • (1)

      nie boją się redukcji zatrudnienia tylko przejęcia stołków przez inne warchlaki

      • 6 4

      • racja

        PiS w PKP trzyma się mocno

        • 4 1

    • Rodzinna klika

      Boją się d*pami trzęsą że spadną że stołów jedna wielka mafia rodzinna

      • 1 0

  • POlitycy łapy precz! (2)

    Zrobią tak jak z PKM - 10 przystanków w Gdańsku a tylko 2 w Gdyni

    • 16 19

    • Lepiej niech zrobią jak PiS dadzą Misiewiczom bez szkoły i rydzykowi a za kilka lat płacz będzie bo kasa się skończy jak w Grecji.

      • 3 5

    • a ile przystanków i gdzie

      zrobił PiS?

      • 3 2

  • PiS nie odda SKM (4)

    przecież oni chcą wszystko centralizować a nie usamorządawiać

    • 18 7

    • Państwo zarządzane jak korporacja (1)

      W firmach korporacjach jest centralne podejmowanie decyzji/planowanie PiS zarządza państwem jak zarządza się korporacjami i to jest dobra zmiana!!!

      • 3 6

      • mało przyjemna

        ale czasami konieczna.
        Jednak korporacja zarządza przez zadania i wskaźniki a nie wydawanie poleceń. Mam nadzieję, że gubernatorowie równiez takim metodom będą podlegać.

        • 0 1

    • trol dyżurny

      • 0 5

    • Dobrze że PO chciało oddać SKM

      ...a nie, czekaj

      • 3 0

  • (2)

    Lepsi oni od takiej Elżbiety "tylko złodziej albo idiota zarabia mniej niż 6000 zł" Bieńkowskiej, Bartłomiej "państwo polskie istnieje tylko teoretycznie" Sienkiewicz czy Stefan "nienawiść zalewa mi mózg" Niesiołowski

    • 10 16

    • w czym lepsi

      że nie gadają tylko kradną po cichu?

      • 5 1

    • No Jaworski w rok zarobił 2 mln..

      • 2 0

  • (2)

    yhm... wszyscy wiemy że platformiarze to mistrzowie zarządzania - widać po ZTMie...
    już lepiej nich będzie jak jest
    różnie bywa ale jeździ

    • 15 10

    • popatrz na samorządowe lotnisko w Gdańsku (1)

      rozbudowuje się, rośli liczba lotów, pasażerów

      • 3 1

      • Lotnisko monopolista

        Ten rozwój to dzięki Wizzair i Ryanair, lotnisko za to ma stawki bardzo wysokie zachodnioeuropejskie ściągane z pasażerów ps czas na stawki zachodnioeuropejskie w państwowej służbie zdrowia!

        • 3 1

  • Skm

    Niech ten gdansk spieprza razem z tym pajacem

    • 15 16

  • Spadaj Kacper pajacu jadący na trumnie. (1)

    • 6 12

    • dużurny trol!

      • 2 4

  • Może sie wreszcie ktoś z SKM weźmie za naprawę złomów z PESY jeżdżących po linii PKM? (7)

    Wyją jakby odrzutowiec startował...

    • 14 10

    • SKM na to nie ma kasy (3)

      a chce nowe składy kupować za 320 mln

      • 3 2

      • PESY nie kupiła SKM tylko zarzad wojewodztwa pod rządami PO (2)

        Te pociagi nie nalezą do SKM - SKM tylko nimi jezdzi.

        • 5 1

        • XXI (1)

          SKM nie ma żadnej kasy na nowe pociągi. Za dużo tam prezesów. Ten twór zdegenerował się już wystarczająco. Przy tak dużej ilości zagwarantowanych pasażerów, całe przedsięwzięcie powinno funkcjonować i też wyglądać, zupełnie inaczej. Mamy XXI wiek, towarzysze z Gdyni!

          • 3 0

          • ilość pasażerów a raczej ilość przejazdów, zagwarantowana jest umową z marszałkiem

            a nie ilością mieszkańców.
            Gdyby nie dotacje samorządu i administracji miast, nikt nie jeździłby SKM, bo nie byłoby nas stać...
            Szczególnie przy libertyńskim podejściu "szkoły gdańskiej".

            • 1 0

    • składy nowe i po tak krótkim czasie takie rozklekotane

      to nie to co te wredne kible jeżdżące od pół wieku ale jeżdżące
      te z PKMki po 10latach będą nadawały się na złom
      widać które składy są ekonomiczniejsze

      • 3 0

    • (1)

      Wyje jak typowy szynobus spalinowy

      • 3 0

      • Bo to jest szynobus spalinowy, gamoniu..

        • 1 0

  • egzekwowac gigantyczne kary za kazde spoznienie, za nieczyste pociagi etc. blokowac dofinansowania z UE. słowem rzucac PKP kłody pod nogi. sami przyjda.

    • 9 6

  • SKM-ka to cymes, wobec tego co dziś dzieje się na obwodnicy w Gdyni! (2)

    • 15 0

    • i na Morskiej (1)

      • 3 0

      • PO nie budowało trzeciego pasa obwodnicy do/w Gdyni

        ładowali tylko kasę w południową część to i mamy skutki

        • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane