- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (265 opinii)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (328 opinii)
- 3 Dostał 5 mandatów naraz (71 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (206 opinii)
- 5 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (243 opinie)
- 6 Winda, która wygląda jak kapliczka (51 opinii)
Marszałek nadal chce przejąć udziały w SKM-ce
Władze województwa pomorskiego kolejny raz zadeklarowały chęć przejęcia większościowego udziału trójmiejskiej SKM-ki. Szef spółki PKP deklaruje, że rozważy propozycję, ale wiadomo, że kolejarze nie są nią zainteresowani.
Samorząd Województwa Pomorskiego od dawna zabiega o uzyskanie większościowego udziału w kapitale zakładowym spółki. Chce mieć w ten sposób większą kontrolę nad SKM-ką, która w całości wykonuje usługi przewozowe w Trójmieście i na Pomorzu.
Czytaj też: Marszałek daje 160 mln, PKP nie chce
Marszałek: przejęcie SKM to najlepsze rozwiązanie
- Analizowaliśmy różne koncepcje usamorządowienia SKM poczynając od bezpłatnego przekazania udziałów spółki przez Skarb Państwa dla samorządu województwa, po umorzenie za wynagrodzeniem udziałów PKP w SKM. Dziś mamy nową propozycję, która wiąże się z zakwalifikowaniem projektu SKM dotyczącego zakupu 10 sztuk taboru do dofinansowania w ramach konkursu zorganizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych - powiedział podczas spotkania marszałek Struk.
Zgodnie z podpisaną umową SKM ma otrzymać dofinansowanie w wysokości 50 proc. kosztów (około 160 mln zł) na ten zakup. Pozostały koszt spółka zobowiązana jest zapewnić we własnym zakresie.
- Deklarujemy chęć zaangażowania finansowego poprzez dokapitalizowanie SKM. Efektem naszej propozycji powinno być zarówno zbudowanie kapitału niezbędnego dla realizacji projektu, jak i trwałe uzyskanie przez samorząd województwa, wraz z innymi trójmiejskimi samorządami, statusu głównego udziałowca SKM. Z naszych ekspertyz wynika, że taki zabieg jest dopuszczalny i - co ważne - z taką usamorządowioną spółką mogłaby zostać zawarta wieloletnia umowa przewozowa, która stworzyłaby dla niej stabilne perspektywy rozwoju - dodał Struk.
Czytaj też: SKM cierpi na syndrom spółki "niczyjej"
Gdańsk jest na tak
Opinię marszałka Struka poparli w dyskusji pozostali samorządowcy.
- Warto zwrócić uwagę na kwestie związane choćby z przygotowywanym przez nas projektem wspólnego biletu. Jeśli mamy budować ofertę opartą na wspólnej taryfie, to znacznie łatwiej byłoby wdrożyć ją w strukturze, w której mamy głos decydujący - przekonywał Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
PKP rozważy propozycję
Swoje deklaracje samorządowcy kierowali przede wszystkim do obecnego na spotkaniu prezesa PKP S.A. Krzysztofa Mamińskiego.
- Dla nas najważniejsze jest znalezienie sposobu na pozyskanie wkładu własnego dla zakupu 10 nowych pociągów. Mamy w tym spore doświadczenie, rozważaliśmy inne scenariusze - m.in. emisję obligacji. Ale oczywiście przeanalizujemy przedstawione dziś argumenty i odniesiemy się do nich w najbliższym czasie - powiedział prezes Mamiński.
Zdaniem władz województwa ich propozycja jest najbardziej efektywna kosztowo, ponieważ pozwala na uniknięcie zaciągania przez spółkę kredytów lub emitowania obligacji, co mogłoby negatywnie wpłynąć na koszty korzystania z transportu kolejowego przez mieszkańców.
To, czy przedstawione dziś rozwiązanie wejdzie w życie, zależy od decyzji głównego udziałowca spółki SKM, czyli od zarządu spółki PKP. Nieskorzystanie z propozycji samorządów będzie oznaczać, że to główny właściciel bierze na siebie całą odpowiedzialność za realizację projektu zakupu nowego taboru, a szerzej - za dalsze funkcjonowanie spółki SKM.
Statystycznie każdy Polak wsiada 8 razy w ciągu roku do pociągu. Jednak trzy razy częściej robi się to w województwie pomorskim. W 2017 r. przeciętny Pomorzanin 24 razy korzystał z kolei. W ubiegłym roku pociągi w naszym regionie przewiozły 56 mln pasażerów. Główną przyczyną tak wysokiego poziomu w transporcie kolejowym na Pomorzu jest rozwinięta sieć połączeń aglomeracyjnych, w tym kolejowego "kręgosłupa" aglomeracji trójmiejskiej, jakim jest SKM.
Miejsca
Opinie (186) 3 zablokowane
-
2018-06-21 06:26
(3)
W SKM jest przerost zatrudnienia cele rodziny są zatrudnione, ciepłe posadki itp boją się że po przejęciu będą redukcje zatrudnienia poprawa wydajności pracy itp
- 34 4
-
2018-06-21 06:58
(1)
nie boją się redukcji zatrudnienia tylko przejęcia stołków przez inne warchlaki
- 6 4
-
2018-06-21 07:51
racja
PiS w PKP trzyma się mocno
- 4 1
-
2018-06-21 23:25
Rodzinna klika
Boją się d*pami trzęsą że spadną że stołów jedna wielka mafia rodzinna
- 1 0
-
2018-06-21 06:42
POlitycy łapy precz! (2)
Zrobią tak jak z PKM - 10 przystanków w Gdańsku a tylko 2 w Gdyni
- 16 19
-
2018-06-21 06:49
Lepiej niech zrobią jak PiS dadzą Misiewiczom bez szkoły i rydzykowi a za kilka lat płacz będzie bo kasa się skończy jak w Grecji.
- 3 5
-
2018-06-21 06:53
a ile przystanków i gdzie
zrobił PiS?
- 3 2
-
2018-06-21 06:52
PiS nie odda SKM (4)
przecież oni chcą wszystko centralizować a nie usamorządawiać
- 18 7
-
2018-06-21 07:53
Państwo zarządzane jak korporacja (1)
W firmach korporacjach jest centralne podejmowanie decyzji/planowanie PiS zarządza państwem jak zarządza się korporacjami i to jest dobra zmiana!!!
- 3 6
-
2018-06-21 23:48
mało przyjemna
ale czasami konieczna.
Jednak korporacja zarządza przez zadania i wskaźniki a nie wydawanie poleceń. Mam nadzieję, że gubernatorowie równiez takim metodom będą podlegać.- 0 1
-
2018-06-21 08:42
trol dyżurny
- 0 5
-
2018-06-21 10:03
Dobrze że PO chciało oddać SKM
...a nie, czekaj
- 3 0
-
2018-06-21 07:05
(2)
Lepsi oni od takiej Elżbiety "tylko złodziej albo idiota zarabia mniej niż 6000 zł" Bieńkowskiej, Bartłomiej "państwo polskie istnieje tylko teoretycznie" Sienkiewicz czy Stefan "nienawiść zalewa mi mózg" Niesiołowski
- 10 16
-
2018-06-21 07:52
w czym lepsi
że nie gadają tylko kradną po cichu?
- 5 1
-
2018-06-21 09:46
No Jaworski w rok zarobił 2 mln..
- 2 0
-
2018-06-21 07:14
(2)
yhm... wszyscy wiemy że platformiarze to mistrzowie zarządzania - widać po ZTMie...
już lepiej nich będzie jak jest
różnie bywa ale jeździ- 15 10
-
2018-06-21 07:54
popatrz na samorządowe lotnisko w Gdańsku (1)
rozbudowuje się, rośli liczba lotów, pasażerów
- 3 1
-
2018-06-21 08:01
Lotnisko monopolista
Ten rozwój to dzięki Wizzair i Ryanair, lotnisko za to ma stawki bardzo wysokie zachodnioeuropejskie ściągane z pasażerów ps czas na stawki zachodnioeuropejskie w państwowej służbie zdrowia!
- 3 1
-
2018-06-21 07:19
Skm
Niech ten gdansk spieprza razem z tym pajacem
- 15 16
-
2018-06-21 07:38
Spadaj Kacper pajacu jadący na trumnie. (1)
- 6 12
-
2018-06-21 08:20
dużurny trol!
- 2 4
-
2018-06-21 07:39
Może sie wreszcie ktoś z SKM weźmie za naprawę złomów z PESY jeżdżących po linii PKM? (7)
Wyją jakby odrzutowiec startował...
- 14 10
-
2018-06-21 07:55
SKM na to nie ma kasy (3)
a chce nowe składy kupować za 320 mln
- 3 2
-
2018-06-21 10:25
PESY nie kupiła SKM tylko zarzad wojewodztwa pod rządami PO (2)
Te pociagi nie nalezą do SKM - SKM tylko nimi jezdzi.
- 5 1
-
2018-06-21 10:52
XXI (1)
SKM nie ma żadnej kasy na nowe pociągi. Za dużo tam prezesów. Ten twór zdegenerował się już wystarczająco. Przy tak dużej ilości zagwarantowanych pasażerów, całe przedsięwzięcie powinno funkcjonować i też wyglądać, zupełnie inaczej. Mamy XXI wiek, towarzysze z Gdyni!
- 3 0
-
2018-06-21 14:19
ilość pasażerów a raczej ilość przejazdów, zagwarantowana jest umową z marszałkiem
a nie ilością mieszkańców.
Gdyby nie dotacje samorządu i administracji miast, nikt nie jeździłby SKM, bo nie byłoby nas stać...
Szczególnie przy libertyńskim podejściu "szkoły gdańskiej".- 1 0
-
2018-06-21 08:11
składy nowe i po tak krótkim czasie takie rozklekotane
to nie to co te wredne kible jeżdżące od pół wieku ale jeżdżące
te z PKMki po 10latach będą nadawały się na złom
widać które składy są ekonomiczniejsze- 3 0
-
2018-06-21 08:38
(1)
Wyje jak typowy szynobus spalinowy
- 3 0
-
2018-06-21 12:45
Bo to jest szynobus spalinowy, gamoniu..
- 1 0
-
2018-06-21 07:47
egzekwowac gigantyczne kary za kazde spoznienie, za nieczyste pociagi etc. blokowac dofinansowania z UE. słowem rzucac PKP kłody pod nogi. sami przyjda.
- 9 6
-
2018-06-21 08:19
SKM-ka to cymes, wobec tego co dziś dzieje się na obwodnicy w Gdyni! (2)
- 15 0
-
2018-06-21 08:22
i na Morskiej (1)
- 3 0
-
2018-06-21 10:26
PO nie budowało trzeciego pasa obwodnicy do/w Gdyni
ładowali tylko kasę w południową część to i mamy skutki
- 5 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.